Kamer van Koophandel
Programma Starters
International Business
Starters International Business (SIB) is een regeling die MKB-ondernemers ondersteunt die weinig of geen ervaring met exporteren hebben. U krijgt advies bij het opstellen en uitvoeren van een stappenplan voor uw internationaliseringsstrategie.
Wat houdt het
programma SIB in?
Als u uw product of dienst naar het buitenland wilt exporteren, loopt u waarschijnlijk tegen veel vragen aan, zoals: Kan mijn bedrijf het aan? Is mijn product of dienst concurrerend genoeg? Welk land wordt mijn startmarkt, een land dichtbij huis of juist verder weg in opkomende markten?
Om antwoord op deze vragen te krijgen, krijgt u advies van de Kamer van Koophandel. De KvK helpt u om binnen drie maanden een stappenplan op te stellen, waarna u goed voorbereid de stap naar het buitenland kunt maken. Met dit concrete stappenplan kunt u direct aan de slag.
Kom ik in aanmerking voor het programma SIB?
Starters International Business is bedoeld voor MKB-ondernemers die:
- geen of weinig ervaring hebben met zakendoen op buitenlandse markten;
- internationale handel structureel in hun bedrijfsvoering willen opnemen;
- beschikken over voldoende middelen;
- bereid zijn om tijd en geld te investeren om daadwerkelijk stappen over de grens te zetten.
Met de Exportcheck van Agentschap NL kunt u nagaan in hoeverre uw organisatie klaar is voor export.
Informatie en
voucher aanvragen
Neem contact op met een consulent internationale handel van de Kamer van Koophandel voor de mogelijkheden en de voorwaarden. Als het traject iets voor u is, kunt u vervolgens bij Agentschap NL een voucher aanvragen waarmee u de kosten van het adviestraject van de KvK kunt voldoen.
U kunt ook een kijkje nemen op de website: www.kvk.nl/sib.
vallei business | nummer 1 | maart 2013
Handelsmissies voor starters in de export
Start u op een internationale markt? Speciaal voor ondernemers die deelnemen aan het programma Starters International Business (SIB) wordt in de komende maanden een aantal multisectorale handelsmissies georganiseerd naar de buurlanden Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De missies zijn bedoeld om met deze markten en hun wijze van zakendoen kennis te maken en om direct in contact te komen met relevante bedrijven en organisaties. Meer informatie over deze handelsmissies (Agentschap NL)