Hoge Raad spreekt zich uit over kennisgeving per e-mail

Magazines | Vallei Business nr 5 2013

Hoge Raad spreekt zich uit

over kennisgeving per e-mail

In de wet staat het volgende met betrekking tot de ontvangsttheorie: “Een tot een bepaalde persoon gerichte verklaring, moet om haar werking te hebben, die persoon hebben bereikt.”

Eerder spitste de discussie zich toe op de vraag of ‘bereiken’ moest worden uitgelegd als ‘ontvangen’ of als ‘gelezen’. Doorgaans werd ‘bereiken’ objectief beoordeeld, wat inhoudt dat de mededeling in de omgeving van de wederpartij moet aankomen zodat dat deze er kennis van kan nemen. De Hoge Raad heeft nu bevestigd dat als uitgangspunt geldt dat de schriftelijke verklaring de geadresseerde heeft ‘bereikt’ als zij door hem is ontvangen.

De Hoge Raad spreekt over een ‘aannemelijk adres’ dat mag worden gebruikt om bijvoorbeeld de opzegging van een overeenkomst naar toe te sturen. Zij erkent hier het belang van de verzender om mededelingen te kunnen sturen zonder ingewikkelde onderzoeken te moeten verrichten naar het te gebruiken adres. Daarnaast kan de wederpartij zich niet verschuilen om te verhinderen dat mededelingen effect hebben. Een partij mag er vanuit gaan dat een recent gebruikt adres nog steeds gebruikt kan worden.

De Hoge Raad spreekt ook over een e-mailadres als ‘aannemelijk adres’ wat impliceert dat de ontvangsttheorie ook voor e-mail geldt. Men kan dus gebruik maken van een recent door de ontvanger gebruikt e-mailadres om bepaalde verklaringen (zoals opzeggingen, aanzeggingen etc.) te doen.

Let wel op dat in sommige overeenkomsten of wettelijke bepalingen bepaalde vormvoorschriften voor rechtsgeldige mededelingen zijn voorgeschreven. Dat betekent dus dat niet alle mededelingen per e-mail kunnen worden gedaan. Als een opzegging per aangetekend schrijven wordt verlangd, is het verstandig ook daadwerkelijk een aangetekende brief te sturen. Komt men in tijdnood dan kan een koerier worden gebruikt waarbij de ontvanger wordt gevraagd voor ontvangst te tekenen. Men doet er verstandig aan in die situatie ook een scan van de mededeling per e-mail aan het laatst gebruikte e-mailadres van de ontvanger te sturen en die wijze van verzending ook in de mededeling te vermelden.

Het is voor de praktijk van grote waarde dat de Hoge Raad zich duidelijk heeft uitgelaten over de ontvangsttheorie en het bereiken van geadresseerden per e-mail.

Menig discussie kan nu (eindelijk) worden gesloten.

mr C.J. van Dijk

Van Veen Advocaten

T 0318 68 78 84

W www.vanveen.com/advocaten/keesvandijk

E c.vandijk@vanveen.com

Stel, u wilt een overeenkomst opzeggen en dit moet binnen een bepaalde termijn. Dan is het van belang dat deze opzegging de wederpartij op tijd bereikt. De vraag of en wanneer een mededeling een geadresseerde heeft bereikt was tot voor kort omstreden. De Hoge Raad heeft zich onlangs uitdrukkelijk uitgesproken over ‘de ontvangsttheorie’ en daarbij - zij het terloops - gesproken over het bereiken van een geadresseerde per e-mail.

Actualiteit

Tapijttegels, die kun je toch niet eten? Dat is zo. Toch heeft Interface uit Scherpenzeel, wereldwijd topspeler in het ontwerpen en produceren van innovatieve tapijttegels, zich verbonden aan FoodValley.

“Wij zijn op zoek naar kennis, personeel en innovatieve ideeën”, zei Rob Boogaard, directeur van Interface, tijdens de Inspiratiebijeenkomst FoodValley op dinsdag 29 oktober in Scherpenzeel. “En naar afval om te recyclen tot tapijttegels.” Raoul Bino, directeur Agrotechnology en Food Sciences Group Wageningen UR pakte direct de handschoen op. “Neem contact op. Wij hebben de kennis in huis om iedereen te helpen. Dat geldt voor grote bedrijven, maar ook voor kleine ondernemers.”

Tijdens de inspiratiebijeenkomst bij Interface waren zo’n 250 vertegenwoordigers uit bedrijfsleven, onderwijs en overheid aanwezig. Ze kregen een rondleiding door de tapijttegelfabriek, bekeken de recyclinginstallatie en gingen daarna in gesprek over samenwerking en innovatie. Bij zowel food als non-food bedrijven speelt hetzelfde: net als bij Interface is er kennis en menskracht nodig. En die is er steeds meer in het Valleigebied, zo toonde bijvoorbeeld Bastiaan Pellikaan, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Aeres Groep/Poultry Academy, de pluimveeacademie uit Barneveld. Dat onderschreven Raoul Bino en Harmen van Wijnen, voorzitter van de Raad van Bestuur van de CHE (Christelijke Hogeschool Ede). Hun boodschap was: ondernemers, kom maar op.

Interface

Interface is wereldmarktleider in het ontwerpen en produceren van hoogwaardige stijlvolle, innovatieve modulaire vloerbedekking. Interface was een van de eerste bedrijven die zich publiekelijk committeerde aan duurzaamheid. In 1994 deed de organisatie de toezegging om in 2020 haar negatieve impact op het milieu te hebben geëlimineerd. Interface eindigt al jaren in de top drie in het duurzaamheidsonderzoek van Globescan. Recent is Interface uitgeroepen tot de duurzaamste grote onderneming wereldwijd.

fotografie APA

Raoul Bino, directeur Agrotechnology en Food Sciences Group Wageningen UR en Rob Boogaard, directeur van Interface.

FoodValley: ondernemers, kom maar op

Zo’n 250 vertegenwoordigers van FoodValley kregen een rondleiding door de fabriek van Interface in Scherpenzeel.

Rob Boogaard, directeur Interface: “Wij zijn op zoek naar

kennis, personeel en innovatieve ideeën.”

bedrijfswagentestdag

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by