Wilco van Schaik: “FC Utrecht van stadsclub naar provincieclub”

Magazines | Vallei Business nr 5 2011

Wilco van Schaik wil merkwaarde FC Utrecht uitdragen

Van stadsclub

naar provincieclub

Tekst MART RIENSTRA fotografie hans kokx

“Natuurlijk is het een forse overstap en ga ik Alta zeker missen, maar ook hier ben ik inhoudelijk bezig met het aan de man brengen van producten en diensten,” licht Wilco van Schaik de overstap toe. “Het grote verschil is dat ik dit bij Alta uitsluitend deed voor klanten. Nu doe ik het voor ons eigen bedrijf.” Hoewel de 44-jarige Van Schaik pas in september officieel is begonnen, zit het wij-gevoel er al stevig in. “FC Utrecht is mijn club geworden. Ik heb hier gevoetbald, schoot helaas te kort voor het Eerste, maar toch. En ook nu weer, vanaf mijn eerste schreden in de Galgenwaard, voel ik mij thuis. Je zou bijna kunnen zeggen: op mijn plek. Dat neemt niet weg dat ik nog regelmatig aan Alta denk; aan haar medewerkers en klanten. Logisch, als je daar achttien jaar hebt gewerkt.”

Minder afhankelijk

De ex-directeur/partner van Alta was, in tegenstelling tot vele anderen – voor wie de keuze van de nieuwe algemeen directeur als een surprise kwam – zelf allerminst verrast door het eerste contact met FC Utrecht. “Toen Frans van Seumeren mij in het voorjaar namens de raad van commissarissen benaderde, was ik blij maar niet overrompeld. De club zocht iemand met commerciële kwaliteiten, een relevant netwerk in het bedrijfsleven, kennis van de media en voetbalsport en met aantoonbare ervaring als leidinggevende. Aan deze criteria voldoe ik, waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat dit mij tot de enige geschikte kandidaat maakte.” Wat daarbij onmiskenbaar in Van Schaik”s voordeel pleitte, is zijn verstand van imago en merkbranding. “Eén van de doelen die ik hier heb, is de club minder afhankelijk te maken van de resultaten, van of een bal tegen de paal gaat of in het net belandt. Om ongeacht de uitslag van een wedstrijd de volgende dag hetzelfde enthousiasme en betrokkenheid te realiseren bij seizoenkaarthouders, supporters en sponsors moet er een overstijgend gevoel zijn. Een gevoel van trots: dit is mijn club, die laat ik nooit in de steek. Als je dat voor elkaar krijgt, haal je het wispelturige uit een BVO. Dan kun je echt beleid maken en plannen ontwikkelen.”

Groei

Het fundament voor een dergelijke verandering is er, volgens Van Schaik. “De organisatie staat goed, de professionaliteit is binnen alle geledingen ruim vertegenwoordigd en de binding met de club is groeiende. Je zag dat laatst nog, toen ruim 12.000 supporters op onze open dag afkwamen. Nog nooit zijn er zoveel mensen geweest, terwijl we vorig seizoen relatief laag zijn geëindigd en we – eind juni – Van Wolfswinkel, Mertens en Strootman al kwijt waren geraakt.” De nieuwe directeur wil er maar mee zeggen dat de FC op de goede weg is. Er is meer rust in de club. Toch zit het stadion nog steeds niet vol en vertoont ook het aantal business seats geen sterk opgaande lijn. “Maar let op: onze skyboxen zijn alweer uitverkocht en de loges laten een stijgende lijn zien; dat gaat dus uitstekend. Het klopt echter dat de business seats die stijging nog niet laten zien. Daar ligt onze uitdaging. Daarom is groei het belangrijkste aandachtspunt voor de komende jaren. Qua begroting, in belangstelling, maar ook in merk en potentie. Zo wordt het tijd dat FC Utrecht uitgroeit van stadsclub naar provincieclub. In de stad zijn we goed verankerd, nu moet dat uitgebouwd worden naar de provincie. We zijn hier in FC Utrecht land. Daar hoort bij dat onze binding met gemeenten en dan met name met voetbalverenigingen uit de omgeving inniger wordt. Zodat een natuurlijk verschijnsel optreedt waarbij in elk dorp kinderen straks met FC Utrecht-shirtjes rondlopen, en niet meer in die van Feyenoord of Ajax.”

Waarde

Om dat te bereiken, doet de club er verstandig aan zich minder bescheiden op te stellen, vindt de nieuwe algemeen directeur. “Een voorbeeld is onze maatschappelijke betrokkenheid: FC4YOU. Die is diep verankerd in de club. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld FC Twente, dat zich op dit gebied stevig profileert, is de buitenwereld te weinig op de hoogte van onze activiteiten. En er geldt nu eenmaal: “The story you tell, is the product you sell”.” Van Schaik vindt dit een gemiste kans. “We moeten deze merkwaarde nadrukkelijker uitdragen, laten zien welke maatschappelijke activiteiten we ondernemen, voor wie en wat we staan.”

Zoals hij ook de commerciële waarde van FC Utrecht meer en anders voor het voetlicht wil brengen. “Ik ben er namelijk van overtuigd dat elke onderneming die met ons zaken doet er uiteindelijk beter van wordt. Door partner te worden van FC Utrecht word je namelijk tevens lid van het grootste zakelijke netwerk in de provincie. Daarbij is onze rol die van facilitator, maar ook die van actief verbinder. Wij brengen niet zomaar bedrijven bij elkaar, maar verbinden de juiste ondernemingen. Bij FC Utrecht maken we de match voor ieder bedrijf. Wij moeten zorgen dat we voor bedrijven het beste new business-programma worden, want daar willen zij graag in investeren. Meer dan ooit gaan wij luisteren naar de wensen van onze leden. We zullen er alles aan doen om voor hen rendement te genereren en vervolgens te vergroten. Daar wil ik mij de komende jaren echt voor inzetten. Netwerken, contacten leggen, bedrijven en mensen verbinden, dingen laten groeien; daar krijg ik energie van.”

Genieten

Het klinkt enthousiast, ambitieus en oprecht. That”s me, lijkt de inwoner van Breukelen te zeggen. “Ik ben een positief mens, zie het glas eerder halfvol dan halfleeg. Zonder de risico”s over het hoofd te zien overigens. Bovendien ben ik door mijn leeftijd en ervaring minder snel uit het lood geslagen. Dat komt goed van pas, want ik realiseer mij dat al mijn stappen nu onder een vergrootglas komen te liggen. En dat een misstap gevolgen heeft. Natuurlijk ken ik het afbreukrisico, maar wat dan nog? Ik sta midden in het leven, ik kom wel weer ergens bovendrijven, daar ben ik niet bang voor.” Voorlopig leeft Van Schaik op een wolk, hoewel hij nauwelijks tijd heeft om te dagdromen. “Maar genieten doe ik wel, elke dag opnieuw. Want naast mijn bedrijfsmatige werkzaamheden is er het voetbal. En als pure liefhebber kom je hier makkelijk aan je trekken. Door een training te bezoeken, wat voor mij hier ook werk is, maar ook door naar het stadion te kijken. Zelfs leeg vind ik het geweldig. En tussen ons gezegd…ik ben niet de enige!”

Wilco van Schaik was jarenlang het boegbeeld van Alta. Menigeen dacht dat hij tot zijn pensioen leiding zou geven aan dit Utrechtse reclamebureau. Maar opeens was daar FC Utrecht en werd Van Schaik de nieuwe algemeen directeur. Als opvolger van Jan Willem van Dop wil hij de club verder laten groeien, financieel en commercieel. ‘En als dat lukt, spelen we ook regelmatiger Europees voetbal.’

Wilco van Schaik: ‘We zijn hier in FC Utrecht-land’

portret

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement