Voor u gelezen

Magazines | Vallei Business nr 5 2011

Werknemers ziek van informatie

Steeds meer werknemers doen niet veel anders dan informatie verzamelen, bewerken en weer verspreiden. Dat werk stokt als de hoeveelheid informatie te groot wordt, en daarover klagen steeds meer werknemers, waarschuwt informatiedeskundige Guus Pijpers. ‘Werknemers worden bestookt met informatie, zowel via internet als interne kanalen. Het is te veel’. Pijpers adviseert bedrijven om een informatiecoach aan te stellen; iemand die uitzoekt welke informatie relevant is en bepaalt wie welke informatie moet ontvangen en verzenden.

Informatie zoeken is op dit moment bijna synoniem met informatie op internet zoeken’, zegt Pijpers. ‘Het was nog nooit zo gemakkelijk om allerlei feiten te vinden, maar aan de andere kant betalen we daar ook een prijs voor. Urenlang ononderbroken achter je computer werken leidt tot uitputting. Mensen klagen over een verhoogd stressniveau, prikkelbaarheid en het gevoel nog meer informatie te missen dan toen de zoektocht begon.’ ‘Stop met het consumeren van informatie alsof het fastfood is’, schrijft Pijpers, directeur van adviesbureau Acuerdis, in zijn nieuwe boek Het informatieparadijs. ‘Verspil geen tijd aan het verwerken van informatie die niemand nodig heeft.

Informatie is het nieuwe goud, maar hoe slim je ermee omgaat, bepaalt hoe succesvol je bent.’

Titel: Het informatieparadijs Auteur: Guus Pijpers ISBN: 9789461260024

Omvang: 176 pagina’s Uitvoering: paperback (ook als ebook verkrijgbaar) Prijs: € 19,95

Uitgever: Haystack, www.haystack.nl

Je eigen carrièreboek

Promotie maken, een opleiding volgen, meer salaris: we hebben na de vakantie genoeg goede voornemens en ideeën wat betreft onze carrière*. Het probleem is dat het vaak bij goede voornemens blijft. Hoe zorg je er voor dat je daadwerkelijk je doelstellingen behaalt, dat je jouw sterke punten meer ontwikkelt en goede adviezen opvolgt? Kortom, hoe maak je al die carrièreplannen concreet? Het nieuwe boek My Career Notes biedt je de oplossing.

My Career Notes is een zakelijk notitieboek met ruim 30 voorgedrukte lijstjes om zelf in te vullen. Bijvoorbeeld ‘Mijn sterke punten’, ‘Cursussen en opleidingen die ik nog wil volgen’ en ‘Must read managementboeken’. Door het invullen van deze lijstjes word je je meer bewust van je werkzaamheden en bereik je meer. Naast deze lijstjes leer je jouw missie, visie en waarden te omschrijven, vind je een interview met jezelf en een kleine test om je huidige werk te beoordelen. Bovendien (en vooral) staat het boek vol met tips over onder andere (time-)management, arbeidsvoorwaarden, lichaamstaal, mindmappen, onderhandelen, presenteren en social media gebruiken in je carrière. In twintig kleine hoofdstukken vind je per onderwerp de beste tips. Investeer in jezelf: hoe meer jij weet, ook van jezelf, hoe verder je komt. En in welke fase van je werk je je ook bevindt, My Career Notes is voor iedereen een waardevol boek om meer uit jezelf en je werk te halen.

* 70% van de Nederlandse beroepsbevolking keek in januari 2011 uit naar een nieuwe baan (Monsterboard), 60% wil de privé-werkbalans verbeteren (Randstad) en 30% wil zich verder ontwikkelen door een cursus (Unique)

Titel: My Career Notes ISBN: 978-9460-29016-9 Omvang: 152 pagina’s

Uitvoering: hardcover gebonden full colour Prijs: € 12,50 www.myfavouritenotes.nl en www.facebook.com/careernotes

Uitgever: Belmondo Books, www.belmondo.nl

Planning Office Spaces

Dat het Center for People and Buildings (CfPB) goed werk doet, mag bekend zijn in kantoorhoudend Nederland. Voor zowel interieurarchitecten als facilitair managers kan het Center een belangrijke functie vervullen. Enkele jaren geleden publiceerde het al de Werkplekwijzer, een handleiding voor het optimaliseren van de kantoorruimte in verhouding tot de gebruikers. De opvattingen in dit boekwerk zijn nu ook internationaal op hun waarde geschat: er is een Engelstalige uitgave verschenen die verder is uitgebreid en voorzien van maar liefst 150 illustraties.

Het handzame boek is een must voor iedereen die beweert verstand te hebben van kantoorinrichting, als richtlijn maar zeker ook als naslagwerk en bron voor goede ideeën.

Titel: Planning Office Spaces Auteurs: Juriaan van Meel, Yuri Martens, Hermen Jan van Ree

Uitgever: Laurence King Publishing, Londen (www.laurenceking.com) Prijs: e 17,95 Omvang: 144 pagina’s, paperback

ISBN: 978-1-85669-698-2

Rabo ondernemersevent ‘Van Munt naar Mobiel’

Begin oktober verzorgden de Rabobanken Vallei en Rijn en Woudenberg-Lunteren het ondernemersevent ‘Van Munt naar Mobiel’. Ruim 150 bezoekers waren afgekomen op dit innovatieve event in de CineMec in Ede. Sprekers namen lokale ondernemers mee in de wereld van online en mobiel betalen. Daarnaast kwamen ontwikkelingen van webshops en nieuwe verkoopstrategieën aan bod. Kortom: bezoekers zijn klaargestoomd voor de toekomst!

De bezoekers werden door medewerkers van de Rabobank op het speciaal ingerichte Belevenisplein. Barry van de Lagemaat en Alexander van de Koevering, beiden directeur Bedrijven van de twee organiserende Rabobanken, openden de avond. Daarna was het woord aan Bertus van Kamp van Rabobank Nederland. Hij schudde de zaal wakker met zijn presentatie rondom de impact van het nieuwe Europees Betaalsysteem (SEPA). Ook gaf hij een advies hoe ondernemers zich kunnen voorbereiden op deze ontwikkeling. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, vertelde over zijn ervaringen als internetondernemer en informeerde de zaal over de recente ontwikkelingen op het gebied van webwinkels. Na de pauze gaf Edwin de Ron, Productmanager bij Rabobank Nederland, een presentatie over online en mobiel betalen. Hierbij maakte hij gebruik van een aantal verrassende filmpjes. Bezoekers waren aangenaam verrast door zijn verhaal en de mogelijkheden van deze manier van betalen. Dit konden zij vervolgens zelf ervaren op het Belevenisplein. De avond werd spectaculair afgesloten door Tom Coronel, ’s werelds snelste internetondernemer en autocoureur. Coronel is internetondernemer van 2011. Hij vertelde over hoe hij klantwensen vertaalt in een verkoopstrategie. Het coureur zijn gebruikte Tom in zijn verhaal als metafoor.

Het Belevenisplein: de toekomst ervaren

Bezoekers kregen de gelegenheid om de nieuwe betaalmogelijkheden te bewonderen en de huidige en toekomstige betaalmogelijkheden persoonlijk te ervaren. Specialisten van de Rabobank stonden klaar op het Belevenisplein om hun kennis en enthousiasme te delen met de bezoekers. Een hele innovatieve belevenis voor de gasten!

Geslaagd ondernemersevenement

De Rabobank kijkt terug op een geslaagd evenement. Arthur Verhagen en Henk Verhagen, beiden specialist Financiële Logistiek bij de Rabobank: “De Rabobank is vooruitstrevend op het gebied van online en mobiel betalen. Deze kennis willen wij graag delen met ondernemers in deze regio. Zowel klanten als niet-klanten. Alle ingrediënten voor een informatieve en innovatie bijeenkomst waren aanwezig om zo ondernemers futureproof te maken.”

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement