Goed werkgeverschap in een krappe arbeidsmarkt

Magazines | Vallei Business nummer 6 2024

"Het draait niet alleen om flexibiliteit, maar om ?cht verbinding maken met je personeel" zo vat Remco, een van de grootste uitdagingen samen waar mkb-werkgevers vandaag de dag mee worstelen. In een krappe arbeidsmarkt met talloze vacatures is het moeilijker dan ooit om medewerkers aan te trek-ken en te behouden, en dat geldt zeker voor kleinere bedrijven.

Drie grote knelpunten

Volgens Remco zijn er in ieder geval drie grote knelpunten die veel MKB-werkgevers ervaren. Allereerst is het las-tig om flexibel om te gaan met arbeids-voorwaarden: "Het bieden van flexibele arbeidsvoorwaarden is een enorme uitdaging," vertelt Remco. "Als een klein bedrijf een medewerker mist, is dat een veel grotere klap dan voor een groot bedrijf." Toch willen veel werknemers juist flexibiliteit, wat kleine onderne-mers voor een dilemma stelt, want hoe hou je dit betaalbaar en werkend voor je klanten?

Daarnaast is het voor de kleinere onder-nemers lastig om zich te onderscheiden op de arbeidsmarkt: "Veel ondernemers denken dat een vacature opstellen vol-doende is, maar in deze arbeidsmarkt

is dat niet meer zo, het gaat erom dat je opvalt," legt Remco uit. Dit opvallen betekent dat ondernemers na gaan denken over hun werkgeversmerk. Dat kan helpen om je te onderscheiden van andere ondernemingen.

Tenslotte stelt Remco vast dat de er iets te winnen valt op het gebied van door-groeimogelijkheden "In kleine bedrijven zijn de doorgroeimogelijkheden vaak beperkt," zegt Remco. "Dat kan ervoor zorgen dat ambitieuze medewerkers vertrekken." Ondernemers zouden zich hier meer bewust van kunnen worden.

Kennis en expertise ontbreken vaak

Remco legt uit dat veel kleine onderne-mers weliswaar uitstekend zijn in hun vakgebied en mooie producten maken, maar vaak niet de expertise hebben om ook goed werkgeverschap toekomstge-richt vorm te geven. "HRM is voor hen vaak onbekend terrein," zegt hij. "Ze hebben geen specifieke opleiding op dat gebied gehad, maar juist nu is het essentieel om als aantrekkelijke werk-gever voor de dag te komen." Het is ook belangrijk is om bepaalde behoeftes van je werknemers op te halen als iemand

met een hele hoge werkdruk rondloopt. Maar vaak begint die daar nooit over. En als werkgever, als je dan ook niet in gesprek gaat met je werknemer daar-over, ja, dan kom je er nooit achter, of wanneer het te laat is."

Hij benadrukt dat het gebrek aan HR-kennis voor kleinere bedrijven een groot obstakel vormt. "Flexibele arbeidsvoor-waarden, een sterk werkgeversmerk, en doorgroeimogelijkheden dat zijn zaken waar juist nu veel om gevraagd wordt door werknemers," aldus Remco. Het is voor kleine bedrijven echter lastiger om flexibiliteit te bieden, omdat zij minder capaciteit hebben om bijvoorbeeld mensen flexibel in te zetten of minder loopbaanmogelijk-heden kunnen bieden, maar ook de kennis hiervoor ontbreekt. Ook op het terrein van vitaliteit is het hebben van de juiste kennis belangrijk. De financi?-le gevolgen van bijvoorbeeld langdurig verzuim kunnen oplopen: "Ik heb wel ondernemers gesproken die hebben echt financi?le sancties kregen doordat ze de Wet Poortwachter (wetgeving over wat te doen bij zieke medewerkers) niet goed hebben."

Goed werkgeverschap in een krappe arbeidsmarkt:

Uitdagingen en oplossingen voor het mkb

In een krappe arbeidsmarkt staan mkb-ondernemers voor grote uitdagingen. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf aantrekkelijk blijft voor talent en bestaande werknemers gemotiveerd blijven? Remco de Romph (26 jaar), student HRM aan de Christelijke Hogeschool Ede en zelf opgegroeid in een ondernemersfamilie van opticiens in Waddinxveen, deelt in zijn afstudeeronderzoek belangrijk inzichten en praktische tips.

ONDERZOEK

Creativiteit en verbinding

Wat Remco het meest verraste in zijn onderzoek, is hoe creatief sommige ondernemers zijn in het omgaan van deze problemen. In grote bedrijven is daar vaak beleid of HRM leidend, maar in het mkb ligt het meer op de schouders van de ondernemers die als HR-manager van zijn of haar eigen bedrijf "Een voorbeeld dat mij bijblijft, is van een ondernemer die een medewerker met overgewicht heeft geholpen door een lifestyle coach en een di?tiste in te schakelen," vertelt hij. "Dat had niet alleen een positief effect op de gezondheid van de medewerker, maar versterkte ook de band tussen werkgever en werknemer." Volgens Remco is investeren in de gezondheid en het welzijn van medewerkers niet alleen goed voor hun productiviteit, maar draagt het ook bij aan hun loyaliteit.

Praktische tips voor het mkb

Remco's onderzoek heeft tot doel praktische handvatten te bieden aan MKB-ondernemers. Hij werkt momenteel aan een scheurkalender met elke week een praktische tip of advies voor goed werkgeverschap. "Het idee is om laagdrem-pelige oplossingen te bieden die ondernemers helpen om stil te staan bij hun rol als werkgever," legt hij uit. "Het gaat erom dat je bewust nadenkt

over de lange termijn: hoe blijf je aantrekkelijk in de arbeidsmarkt, hoe bouw je aan een sterk werkgeversmerk, en hoe zorg je goed voor je medewerkers?"

Als ondernemer ben je misschien vaak geneigd om alle werkzaamheden zelf te doen, omdat je verantwoordelijk bent voor je eigen bedrijf. Toch is het belangrijk om medewerkers de vrijheid te geven om hun taken op hun eigen manier uit te voeren. Dit stimuleert hun ontwikkeling, ver-sterkt het onderlinge vertrouwen en benut hun competenties beter, wat uiteindelijk bijdraagt aan de groei van het bedrijf en meer tijd oplevert voor de ondernemer zelf. Daarom heeft Remco tot slot een advies voor ondernemers die actief willen werken aan goed werkgeverschap: "Geef je werknemers de vrijheid om zelf hun werk in te richten en toon vertrouwen. Dat zorgt niet alleen voor meer betrokkenheid, maar ook voor groei van je bedrijf."

Het onderzoeksrapport en de kalender zijn bin-nenkort beschikbaar als Remco het project gaat afronden en afstuderen.

Wil je meer weten? Benader Remco de Romph via LinkedIn

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by