Column Gerrit Jan Bezemer

Magazines | Vallei Business nr 6 2014

Simpel is best moeilijk

Met regelmaat zien we het: iets gaat mis. Een misstand, een situatie die we niet hadden voorzien. Wat nu? Vaak zien we reacties in de vorm van onderzoek of dikke rapporten, met voorstellen voor nieuwe regels en ge- of verboden. De controle is dan even bevredigd, maar spoedig blijkt de maatschappelijke creativiteit alweer iets nieuws te hebben gevonden. Als we ook die nieuwe incidenten met maatregelen te lijf gaan, verdrinken we in bureaucratie en krijgen we uiteindelijk weer een ongewenste situatie. Herkenbaar?

Managersziekte

Nieuwe managers met universitaire scholing, maar niet direct thuis in het vakgebied van de instelling, begonnen de oude vaklieden te verdringen. Professor Bob Smalhout constateert dat bijvoorbeeld een minister geen verstand hoeft te hebben van het vakgebied, daar zijn ambtenaren voor. Maar ook die laag neigt naar managersziekte. We zien dit fenomeen op vele terreinen waar gefuseerd wordt en sprake is van 'groter is mooier'. De laag van vaklieden maakte plaats voor regelneven en managers. Vaak meer met zichzelf bezig dan met hun bedrijf.

Maar de burger denkt en handelt kleinschalig. Ze willen niet naamloos zijn, maar gehoord worden. Zoeken weer het menselijke contact. De vakman met kennis, de hulpverlener die ook handelt.

Wildplakken

Zo las ik met veel plezier het boek 'Zo simpel kan het zijn' van Richard Engelfriet. In een heerlijke schrijfstijl met mooie praktijkvoorbeelden, legt hij uit dat 'simpel' het tegenovergestelde van 'ingewikkeld' is, dat er voor 'complexe' problemen 'simpele' oplossingen zijn. Maar je moet dan uit je comfort zone komen.

Zijn verhaal over 'wildplakken' is hilarisch. Evenementenorganisaties hangen in veel gemeenten posters op waar dit niet mag. Zo ook in Gent. Een gebruikelijke reactie om dit tegen te gaan, is dat er nader onderzoek naar oorzaken gedaan wordt. Kortom, de gebruikelijke reactie. Wat bedacht de gemeente? Zij voorzagen elke ambtenaar van 10 stickers om op de posters te plakken. Binnen de kortste keren was het probleem opgelost! Hoe? Met de tekst 'afgelast' meldde de initiatiefnemers zich onmiddellijk bij de gemeente Gent. En dat was nu precies de bedoeling! Nu kon er een gesprek plaatsvinden waarin betere oplossingen gezocht konden worden. Hoe simpel kan het zijn.

Groeiagenda

Het feit dat ik juist deze twee thema's interessant vind, ligt in de worsteling die ik nu bij veel gemeentes zie. Gemeentes die vanuit de landelijke overheid meer taken krijgen toebedeeld, met een beperkter budget. Voor ondernemer interessant denk ik. Geen bemoeizuchtige overheid met de waarheid in pacht het belerende vingertje, maar een faciliterende die zich schikt in een mindere rol.

De lokale en regionale overheid zoekt nu bijna nederig het contact met de ondernemers om samen te werken. Samen plannen te ontwikkelen voor versterking van hun lokale economie, zorgtaken, onderwijsplannen en werkgelegenheid. En in die gesprekken denk ik altijd met veel plezier aan het boekje over de simpele benadering. En die is best moeilijk. n

Gerrit Jan Bezemer is een onafhankelijk en zelfstandig raadgever voor ondernemers. Als consularis is hij actief voor de Stichting Consularis.

Met diverse bestuurlijke functies, zoals het voorzitterschap van de bedrijvenkring Hoevelaken-Nijkerk, maar ook coaching bij New venture en de Utrechtse Ondernemers Academie bieden openingen naar een breed en groot zakelijk netwerk. Met zijn bedrijf Bezemer Advies staat hij ondernemers bij op het gebied van bedrijven advies.

column

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by