Victor Beverloo: Lekker duurzaam

Magazines | Vallei Business nummer 3 2017

victor Beverloo, BIZ2BE Lekker duurzaam

Een beter milieu begint bij jezelf. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. De balans tussen People, Planet, Profit?. Allemaal hippe marketingtermen die iedereen kent en onderschrijft. Maar werken ze ook in de praktijk? Wat doet de consument eigenlijk zelf? En is het bedrijfsleven wel bereid om te investeren in duurzaamheid? Of wijzen we graag naar elkaar en doen we zelf niks? Tijd voor een kritische analyse, vindt ondernemer Victor Beverloo uit Wageningen. "Consument en ondernemer zijn veel te

passief. Duurzaamheid begint niet bij je buurman, maar gewoon in je eigen huis of kantoor."

Tekst: Pien Koome Fotografie: Marcel Krijgsman

'maak het niet te ingewikkeld en abstract,

maar begin gewoon in je eigen omgeving'

"Soms moeten mensen even wakker geschud worden, anders gebeurt er niets. Dat geldt ook voor het streven naar duurzaamheid. Iedereen heeft er zijn mond van vol, maar in de praktijk laten mensen veel simpele oplossingen liggen. En als de consument passief reageert, staat het bedrijfsleven ook niet te trappelen om te investeren in duurzame innovaties. Wat dat betreft loopt ons land niet voorop. Er zijn veel technologische oplossingen voorhanden waar nog veel te weinig mee gedaan wordt. Dat is toch zonde? Dus mijn advies is: maak het niet te ingewikkeld en abstract, maar begin gewoon in je eigen omgeving."

Mindset

Met enkele herkenbare situaties wil Victor Beverloo de consument een spiegel voor houden. "Tegenwoordig worden veel technologische en duurzame oplossingen geïntegreerd in woningen, zowel in bestaande huizen als in nieuwbouw. Voorbeelden zijn het op afstand regelen van verwarming, verlichting, gordijnen, zonwering en intercominstallatie. Stuk voor stuk geweldige, duurzame snufjes die niet alleen goed zijn voor het milieu maar ook kostenbesparend werken. Maar vervolgens wordt technologie niet ingezet om alles te integreren in één oplossing, terwijl dit heel eenvoudig te regelen is. Dat vind ik onbegrijpelijk. Apparaten besturen zichzelf in plaats van het geheel en met al deze verschillende deelgebiedjes wordt het bovendien onnodig ingewikkeld in huis. Ik hoop echt dat mensen eens kritisch door hun eigen huis gaan lopen om na te gaan welke mogelijkheden ze laten liggen. Het is zo simpel: voer alles eenmalig in en klaar is kees. De consument is toe aan een mindset op dit vlak. De knop moet om, dan valt er nog veel te winnen want de oplossingen liggen voor het grijpen. Ook voor aanbieders van deze diensten moet en kan de knop om. Je kunt niet van consumenten verwachten dat ze uit zichzelf alle technologische ontwikkelingen op de voet volgen en uit zichzelf gaan integreren. Daar ligt een gapend gat dat ingevuld moet worden!"

Geitenwollensokken

Duurzaamheid is gelukkig allang verlost van het geitenwollensokkenimago, stelt ondernemer Beverloo. "Investeren in duurzaamheid levert meer rendement op dan bij de bank en mensen kunnen eenvoudig veel geld besparen. Alleen moet niet iedereen vanuit z'n eigen postzegel redeneren, maar samenwerken met gelijkgestemden. Waarom geen warmtepomp samen met de buren? Ook zonne- en windenergie bieden veel voordelen. Als je kijkt naar de industrie, zie je dat systemen volledig zijn samengevoegd om gebouwen en logistieke processen op elkaar af te stemmen. Als zoiets mogelijk is bij grote bedrijven en organisaties, hoeven consument en MKB-er alleen maar de kunst af te kijken. Dus laat je adviseren door iemand met kennis van zaken, die niet in beperkingen denkt. Kies voor duurzame toepassingen, opereer actief en omarm innovaties. Daar krijgt niemand spijt van."

OVERIG

Victor Beverloo is eigenaar van Biz2Be, een managementadviesbureau voor

Business Controlling in Wageningen.

www.biz2be.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by