VNO-NCW Veluwevallei maakt zich sterk voor ondernemende FoodValley

Magazines | Vallei Business nummer 4 2018

Ondernemersbelangen | vno-ncw

VNO-NCW VeluweVallei maakt zich sterk voor ondernemende Food Valley

De regio Food Valley maakt een nieuwe Strategische Agenda. We vragen aan Martin Ruiter, voorzitter VNO-NCW VeluweVallei, wat de inzet van de regionale ondernemersvereniging in de Strategische Agenda is.

VNO-NCW | ondernemersbelangen

Wat houdt de Strategische

Agenda in?Ondernemers, kennisinstellingen en overhe-den in de Food Valley maken samen een nieuwe agenda voor de komende periode. In de agenda bepalen we met elkaar aan welke economische knelpunten we gaan werken. Wij vinden een regionale aanpak erg belang-rijk, omdat veel zaken zoals economie en aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt niet al-leen lokaal opgepakt kunnen worden.

Wat is de inzet van VNO-NCW VeluweVallei?We hebben bij overheid en onderwijs aange-drongen op een agenda voor de bereikbaar-heid, de arbeidsmarkt, het vestigingsklimaat, de branding van de regio en het verduurza-men van de gebouwde omgeving en econo-mie. Op infrastructureel gebied houdt dit bij-voorbeeld in dat het knooppunt A1/A30 moet worden aangepakt, dat de Rijnbrug naar 2x2 rijstroken gaat en dat de Wageningse cam-pusroute wordt aangelegd. Ook moeten we kijken naar nieuwe vormen van mobiliteit. Denk bijvoorbeeld aan een lightrailverbinding tussen Ede, Wageningen en Veenendaal.

Veel bedrijven willen graag uitbrei-den. Wat doen jullie daaraan? Het mag niet zo zijn dat bedrijven vertrekken uit deze regio omdat er geen bedrijfskavels zijn. We pleiten daarom voor voldoende kwa-litatieve bedrijfskavels die aansluiten bij de vraag van de markt. Daarnaast willen we graag dat gemeentes met elkaar afstemmen welk type bedrijven en bedrijvigheid bij welke bedrijventerreinen passen.

Hoe kijken jullie tegen het tekort op de arbeidsmarkt aan? Het is belangrijk dat het onderwijs een goe-de aansluiting heeft met de arbeidsmarkt. We willen met de scholen in overleg om oplei-dingen te vernieuwen of nieuwe op te starten die passen bij de behoefte. Bestaande initia-tieven zoals Knooppunt Techniek dragen we een warm hart toe. Daarnaast willen we jon-geren zoveel mogelijk interesseren voor wat je allemaal in deze regio kunt doen. Daarom doen we mee aan Big Day Food Valley waarin ongeveer 350 mbo-studenten 150 bedrijven in onze regio bezoeken. Verder moeten we de regio nog meer vermarkten. Personeel krijgen is in de huidige tijd erg lastig. Er is een concurrentiestrijd gaande tussen bedrijven,

maar ook tussen regios. Met name hoger op-geleiden kijken niet alleen naar het bedrijf waar ze komen te werken, maar ook naar de plaats of regio waar ze gaan wonen. Food Valley is een prachtige regio om in te werken, wonen en recreëren. Dat moeten we met el-kaar beter naar buiten brengen.

Wat levert de regio Food Valley

ons eigenlijk op? We weten uit onderzoek dat de groei van economie en werkgelegenheid inmiddels ruim boven het landelijke gemiddelde ligt. Dus dat hebben we met elkaar alvast bereikt. En dat komt omdat de regio Food Valley een sterke naam heeft, ook internationaal. Wij hebben veel kennis voor het oplossen van grote mondiale vraagstukken zoals het we-reldvoedselvraagstuk (hoe voeden we 10 mil-jard mensen in 2050) en de verduurzaming van onze economie. We kunnen dit veel meer benutten en onze kennis nog beter exporte-ren. In de Strategische Agenda is dit een be-langrijk punt voor ons. Samen met de over-heden en het onderwijs zullen we goede plannen moeten maken en vooral: voortva-rend uitvoeren.

delen:

Vallei Business nummer 4 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by