Column MKBTR

Magazines | Vallei Business nummer 2 2019

Er bestaan verschillende idee?n over effectief leiderschap. Want wat definieert een goed leider? Iemand die medeleven kan tonen, kan coachen en een team kan motiveren? Is dat iemand die zich sterk bewust is van de markt-positie van het bedrijf? Of is dat iemand die de medewerkers en klanten kan inspireren door visie en ambitie?

Leiderschapsstijl

De fase waarin een onderneming zich bevindt, is hierin belangrijk. Dit maakt ondernemen en leidinggeven ook zo uitdagend. Een stijl die nu goed werkt, zet in de volgende fase een rem op de groei. Elke leider zal voorkeur geven aan een specifieke kant van leiderschap, maar verschil-lende fasen in het leven van een onderneming vragen verschillende leiderschapskwaliteiten. Dit betekent dat een leider zijn of haar lei-derschapsstijl aan zal moeten passen aan het volwassenheidsniveau van de onderneming.

De groei van een startende onderneming

De eerste twee fases van het model Greiner ken-merken zich op de volgende manieren:

In fase 1 is het volop pionieren. Obstakels wor-

den vaak opgelost door 'heldenacties'; teamleden die weekenden of vakanties doorwerken om het bedrijf verder te helpen. In deze fase zal een leider zich vooral richten op persoonlijke aandacht en het stimuleren van motivatie en loyaliteit. Initiatief, probleemoplossend vermogen, impact en overtuigingskracht zijn in deze fase belangrijke competenties voor de ondernemer.

In fase 2 zijn de meeste processen beschreven, gemeten en gerapporteerd. Daarnaast doorlo-pen diensten steeds vaker de beschreven pro-cessen. Het is ongebruikelijk dat diensten meer kosten of langer duren dan gepland. Omdat de werknemers hun rollen kennen zijn 'helden-acties' niet vaak meer nodig. Omdat de meest voorkomende processen gestructureerd zijn, zullen leiders zich bezighouden het structureren van netwerken, marktpositie en klantenbestand. In deze fase komt de nadruk te liggen op het managen van anderen, plannen en organiseren, en het handhaven van beleid en procedures.

Wees voorbereid op de volgende fase

Om op tijd je leiderschapsstijl en vaardigheden aan te kunnen passen als leider, is het belangrijk om te anticiperen. De eerste stap hierin is om

te bepalen in welke fase jouw onderneming zich nu bevindt en wanneer je de volgende stap verwacht. Een tweede stap is vervolgens om te inventariseren over welke competenties je nu beschikt en welke je nodig zal hebben in de volgende fase.

Gericht ontwikkelen

Bij MKBTR doen wij deze inventarisatie met de ZYVO test. Deze adaptieve test die je ook bij je collega's kunt uitzetten, geeft een goed beeld van hoe je naar jezelf kijkt en hoe anderen jouw gedrag zien. Met deze test als uitgangspunt stellen we gezamenlijk een ontwikkelplan op om je voor te bereiden op de volgende fase. Dit kan individueel, maar vanaf september 2019 kan dit ook met andere ondernemers in de TOPFIT academy. In zeven dagdelen werken wij actief aan je onderneming en jouw rol daarin als leider.

Wil je meer weten?

Kijk op www.mkbtr.nl voor meer informatie. Of neem contact op via 0318 731001

Ondernemen is constant veranderen

Negentig procent van alle startende ondernemingen blijft klein of staakt de activiteiten. Het aanpassingsvermogen in leiderschapsstijl speelt hier een belangrijke rol in.

MKBTR Advies

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by