Ralley door de Valley

Magazines | Vallei business nummer 2 2019

Het initiatief voor de rally komt van Arnoud Leerling. Hij werkte lange tijd voor de regio FoodValley. Hij ont-dekte dat bewoners uit het gebied nog verrast kunnen worden met een bezoek aan bijzondere locaties. De ral-ly zal langs bijzondere plekken voeren: buurtschappen, oude molens, zorgboerderijen en wijngaarden.

Orcon

Een van de ondernemers die onderweg wordt bezocht is Madelon Voorhoeve. Zij is eigenaar van twee bedrij-ven: Orcon en Thercon. Orcon ontwikkelt en produceert ventilatiesystemen voor woning, kantoor, fabriek, horeca en school. Thercon is exclusief importeur van warmtepompen en airco systemen van het Japanse topmerk Fujitsu General in Nederland.

De rally is een impuls voor het actiever inzetten op elek-trisch rijden. Niet alleen voor particulieren, maar vooral ook voor zakelijk gebruik. Dit past bij de forse ambities van de regio FoodValley om te investeren in een schoon en duurzaam milieu.

Op donderdag 13 juni organiseert Van Munster Media de eerste editie van de 'Rally door de Valley'. Een rit langs bijzondere plaatsen in de FoodValley regio. Deze rally staat geheel in het teken van elektrisch rijden. Behalve dat alle auto's volledig elektrisch zijn, bezoeken de deelnemers onderweg enkele bedrijven die bezig zijn met nieuwe technieken voor besparing of het opwekken van energie. Voor de rally nodigt de uitgever een selecte groep mensen uit: bestuurders en ondernemers uit de regio. De rally kan zodoende bijdragen aan het versterken van netwerken.

Rally door de Valley

13 juni testdag voor elektrische auto's

Autotestdag Rally door de Valley

Rally door de Valley Autotestdag

Waarom elektrisch rijden?

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Buiten het feit dat je met elektrisch rijden jouw steentje kan bijdragen aan het beperken van CO uitstoot en het bevorderen van een betere luchtkwaliteit, hangen er ook fiscale voordelen aan. Zo wordt er voor een volledig elektrische auto geen BPM betaald en waar voorheen ook nog hybrides een lage bijtelling konden genieten, is dit vandaag enkel nog weggelegd voor volledig emissieloze auto's. Over de eerste 50.000 euro wordt 4% bijtelling betaald, over het bedrag dat overblijft 22%.

De techniek heeft de afgelopen jaren flinke sprongen ge-maakt. Bij veel modellen is de actieradius dan ook dusdanig groot, dat dit voor de gemiddelde rijder al geen problemen meer vormt. Daarbij wordt de infrastructuur voor het opla-den ook steeds uitgebreider. Met zowel snellaadpunten langs de route, die ervoor zorgen dat je soms al wel na een half uur laden weer met 80% capaciteit op weg kan, als laadpunten op de bestemming, wordt elektrisch rijden voor steeds meer mensen een optie.

Het rijden

De rijeigenschappen van een elektrische auto zijn ook net even anders dan bij een auto met een conventionele aandrijflijn. Allereerst is een elektrische auto altijd een auto-maat. Dit komt omdat een elektromotor al vanaf nul toeren

zijn volledig vermogen kan leveren, waardoor een versnel-lingsbak simpelweg niet nodig is. Door deze bovengenoem-de eigenschap, accelereert een elektrische auto vaak ook sneller dan een vergelijkbaar model met een conventionele aandrijflijn, en dit allemaal geruis- en emissieloos!

Bij het remmen wordt de energie die normaal verloren gaat als warmte, weer omgezet in elektriciteit voor de accu door af te remmen op de motor. Een elektromotor en een generator zijn namelijk elkaars omgekeerde. Naast dat dit zorgt voor extra effici?ntie, geeft dit nog een ander voordeel. Bij veel elektrische auto's is het namelijk mogelijk om het gaspedaal op een manier te gebruiken, waarbij het bedienen van het rempedaal bijna niet meer nodig is. Door het simpelweg loslaten van het gas, remt de auto al sterk af. De kracht van het afremmen wordt gedoseerd door het verder of minder ver loslaten ervan. Dit wordt ook wel 'one-pedal driving' genoemd.

Het laden

Voor het thuisladen en laden op locatie zijn er vaak verschil-lende opties, die soms een aanpassing van het lokale stroom-net vereisen. Laden via het standaard stopcontact is vaak wel mogelijk, maar het volladen kan dan in sommige gevallen wel meer dan een dag duren. Daardoor wordt er soms toch gekozen om een aanpassing te doen aan het stroomnetwerk, waardoor de accu ook thuis in een nacht weer vol kan zijn. Denk hierbij aan het installeren van een laadpaal. Er zijn auto's die 1-fase laden ondersteunen en auto's die 3-fase laden ondersteunen. Beide hebben voor- en nadelen. Voor 1-fase zijn vaak geen aanpassingen nodig aan het stroomnet, maar het laden gaat wel wat trager dan bij een 3-fase aanslui-ting, die meestal aanpassingen vereist. Openbare laadpalen zijn in de meeste gevallen 3-fase aansluitingen. Een auto die enkel 1-fase ondersteunt, kan van deze laadpalen wel gewoon gebruik maken, alleen zal de laadsnelheid hierbij lager liggen.

Langs de route is Fastned de grootste aanbieder van snellaadpunten, te herkennen aan de constructie met gele bogen. Bij veel punten is het door middel van een snellader vaak al mogelijk om de de accu van 10 tot 80% te krijgen, vanaf een half uur laden. Een half uur lijkt lang, maar in de praktijk valt dit in de meeste gevallen wel mee. Allereerst is een accu niet altijd helemaal leeg en is het niet altijd nodig om de accu helemaal vol te laden. Even rustig een bakje koffie drinken en de mail checken, is vaak al genoeg om de geplande route af te leggen, waarna er op locatie gebruik gemaakt kan worden van een regulier laadpunt. In een klein land wonen heeft soms nog wel z'n voordelen.

Iets voor mij?

Een elektrische auto is door de ontwikkeling de laatste jaren voor velen een serieus alternatief geworden. Voor veel mensen is er een model beschikbaar dat matcht met hun specifieke gebruik. Of elektrische auto's daadwerkelijk zorgen voor minder CO, is nog weleens onderwerp van dis-cussie en wij zullen hier dan ook niet verder op ingaan. Het is natuurlijk wel zo dat meer elektrische auto's in het verkeer van een drukke stad de luchtkwaliteit op locatie wel degelijk verbetert. Daarbij zijn de uitstekende rijeigenschappen en de fiscale voordelen die momenteel nog gelden en niet voor altijd zullen gelden natuurlijk mooi meegenomen.

1. BMW I3, Ekris

De I3 is de enige volledig elektrische BMW en is al weer sinds 2013 op de markt. In 2017 werd het model opgefrist, waarbij er zowel technisch als optisch een hoop veranderde. De belangrijkste verandering was dat de I3 voortaan geleverd werd met een grotere accu die zorgt voor een sterk verbeterde actieradius. Vorig jaar werd de capaciteit van het accupakket nog eens vergroot. De I3 heeft een erg futuristische styling en biedt met zijn achterwielaandrijving, zoals je zou verwachten van een BMW, uiterst sportieve rijeigenschappen.

Fiscale waarde vanaf 40.793,-

Acceleratie 0-100 Km/h 6,9

Topsnelheid 160 Km/u

Capaciteit accu 42,2 kWh

WLPT tot 310 Km

Laadsnelheid thuis (3 fase) tot 60 km/u

Laadtijd snelladen tot 240 km/u

Snellaadtijd 10 tot 80% 40 min

3-fase laden ja

3. Audi e-tron, Vallei auto groep

De e-tron is het Duitse antwoord op Tesla, tot nu de de grootste fabrikant van elektrische auto's in het luxe-segment. Met gebruik van hoogwaardige materialen en moderne technologie in het interieur, biedt Audi een vertrouwde omgeving die premium aanvoelt. Vanaf de buitenkant is de e-tron meteen te herkennen als een Audi en wijkt designtechnisch eigenlijk niet af van een auto met een conventionele aandrijflijn. De standaard gemonteerde luchtvering, biedt de bestuurder en passagiers comfortabele rijeigenschappen. De twee elektromotoren die op de voor- en achteras gemonteerd zijn, zorgen ervoor dat de aandrijving over alle vier de wielen geschiedt.

Fiscale waarde vanaf 82.650,-

Acceleratie 0-100 Km/h 5,7

Topsnelheid 200 Km/h

Capaciteit accu 95 kWh

WLPT tot 417 Km

Laadsnelheid thuis (3 fase) tot 81 km/u

Laadtijd snelladen tot 500 km/u

Snellaadtijd 10 tot 80% 30 min

3-fase laden ja

2. Volkswagen e-Golf, Vallei auto groep

De e-Golf is optisch bijna niet te onder-scheiden van een reguliere Golf. Het zijn de subtiele details als blauwe accenten in het exterieur, de speciaal ontworpen velgen en natuurlijk het ontbreken van een motorgeluid die laten blijken dat het hier om een emis-sieloze variant van Volkswagens populairste auto gaat. De e-Golf zal zowel mensen die al een volkswagen bezitten, als mensen die van een andere autofabrikant afkomen een vertrouwd gevoel geven. De e-Golf rijdt namelijk als een gewone Golf, alleen met de voordelen van een elektrische aandrijflijn. Op deze manier hoeft elektrisch rijden helemaal niet spannend te zijn.

Fiscale waarde vanaf 39.250,-

Acceleratie 0-100 Km/h 9,6

Topsnelheid 150 Km/h

Capaciteit accu 35,8 kWh

WLPT tot 230 Km

Laadsnelheid thuis (1 fase) tot 36 km/u

Laadtijd snelladen tot 220 km/u

Snellaadtijd 10 tot 80% 35 min

3-fase laden nee

4. Jaguar I-Pace, Terlouw

De I-Pace is de eerste volledig elektrische auto van Jaguar. De I-Pace is vanaf het begin ontworpen als een elektrische auto en dat is aan het design ook te zien. Zijn futuristische vorm is een resultaat van een effici?nter gebruik van de ruimte, wat op zijn beurt weer mogelijk is door het ontbreken van een verbrandingsmotor. In het interieur gaat de bediening via meerdere aanraakschermen, die de meeste functies van de auto bedienen. Het materiaalgebruik van het interieur zorgt voor een luxe gevoel en de twee elektromotoren leveren een zeer krachtig acceleratievermogen.

Fiscale waarde vanaf 80.375,-

Acceleratie 0-100 Km/h 4,8

Topsnelheid 200 Km/h

Capaciteit accu 90 kWh

WLPT tot 470 Km

Laadsnelheid thuis (1 fase) tot 28 km/u

Laadtijd snelladen tot 350 km/u

Snellaadtijd 10 tot 80% 45 min

3-fase laden nee

Rally door de Valley deelnemende auto's

*Bron laadsnelheden: www.ev-database.nl

deelnemende auto's Rally door de Valley

De e-Niro is de volledig elektrische variant van de standaard Kia niro. Zijn grote 64 kWh accupakket en de rest van de aandrijflijn deelt hij met zijn broertje van Hyundai, de Kona. Ook in de e-Niro zorgt dit voor een flinke actieradius, waardoor deze Kia ook voor de bestuurder die regelmatig langere afstanden rijdt een goede keuze is. Er is voor deze vari-ant van de niro een gesloten versie van Kia's 'tiger nose grille' gemonteerd, wat zorgt voor minder luchtweerstand. In combinatie met de blauwe accenten aan het exterieur, zorgt dit ervoor dat de e-niro te onderscheiden is van de standaardversie.

Fiscale waarde vanaf 41.475,-

Acceleratie 0-100 Km/h 7,8

Topsnelheid 167 Km/h

Capaciteit accu 64 kWh

WLPT tot 455 Km

Laadsnelheid thuis (1 fase) tot 36 km/u

Laadtijd snelladen tot 350 km/u

Snellaadtijd 10 tot 80% 45 min

3-fase laden nee

5. Kia e-Niro 64 kWh, braber

7. Nissan Leaf e+, Bochane

Sinds 2018 is de tweede generatie Nissan Leaf op de markt, acht jaar na introductie van de eerste generatie in 2011. De ervaring die opgedaan is met de eerste generatie van de Leaf, heeft Nissan gebruikt om van de huidige Leaf een nog betere auto te maken. Een hoop interieurruimte maakt de Leaf een zeer veelzijdig bruikbare auto. De Leaf is uitgerust met geavanceerde systemen die de bestuurder ondersteunen, bijvoorbeeld door op de snelweg automatisch binnen de lijnen te blijven en een constante afstand tot de voorganger te bewaren. Vergelijkbare systemen zijn doorgaans enkel op duurdere modellen verkrijgbaar.

Fiscale waarde vanaf 45.000,-

Acceleratie 0-100 Km/h 7,3

Topsnelheid 157 Km/h

Capaciteit accu 62 kWh

WLPT tot 385 Km

Laadsnelheid thuis (1 fase) tot 33 km/u

Laadtijd snelladen tot 360 km/u

Snellaadtijd 10 tot 80% 40 min

3-fase laden nee

6. Kona Electric 64 kWh, cluistra

De Kona Electric is een een erg complete elektrische auto van de Koreaanse Fabrikant Hyundai. Met zijn grote 64 kWh accu en 204 Pk sterke motor, biedt hij een stuk meer actieradius dan veel van zijn (duurdere) concurrenten. De aan-drijflijn deelt hij met de e-niro, zijn broer van de andere Koreaanse fabrikant Kia. De Kona electric is te onderscheiden van de standaard Kona door een dichte grille waarachter zich de aansluiting voor het opladen bevindt. De kenmerkende velgen die grotendeels gesloten zijn, zorgen voor een hogere effici?ntie dat die onder de standaard Kona.

Fiscale waarde vanaf 40.115,-

Acceleratie 0-100 Km/h 7,2

Topsnelheid 167 Km/h

Capaciteit accu 64 kWh

WLPT tot 449 Km

Laadsnelheid thuis (1 fase) tot 38 km/u

Laadtijd snelladen tot 370 km/u

Snellaadtijd 10 tot 80% 45 min

3-fase laden nee

'Elektrisch rijden wordt steeds populairder'