Food Production Cluster kan enorme waarde toevoegen aan de wereld
'Wij spelen een voortrekkersrol'
Wat in 2018 begon als Food Academy Nijkerk, groeide uit tot het Food Production Cluster. Een breder platform voor de aangesloten bedrijven om kennis te delen, gezamenlijke uitdagingen tegemoet te treden, opleidingen beter op de praktijk af te stemmen en samen innovaties op te pakken. Vier betrokken ondernemers schetsen het belang van dit initiatief en de kansen voor de regio Foodvalley. "Hoe meer leden, hoe meer we als sector kunnen bereiken."
nummer 4 | septmber 2025 | Vallei Business
Tekst: Aart van der Haagen
Martine Onderdijk, Director Sustainability & Technical bij kipver-werkend bedrijf Storteboom Food Group B.V. in Nijkerk en Zeewolde, schetst in het kort de voorgeschiede-nis. "De aanleiding om met elkaar Food Academy Nijkerk in het leven te roepen lag destijds in het feit dat we vonden dat opleidingen niet goed op de praktijk aansloten en dat we de foodsector meer onder de aandacht wilden brengen binnen de arbeids-markt, met uitleg voor de kansen die er liggen voor een carri?re op allerlei niveaus. Toen we een aantal jaren samen optrokken als bedrijven in de regio, kwamen we gaandeweg tot de constatering dat er een veel bredere basis ligt dan we in ons in eerste instantie realiseerden. We willen nadrukkelijk niet de plaats innemen van brancheverenigingen en VNO-NCW, maar wel thema's oppakken die specifiek onze sector raken.
Energiebeheer, bijvoorbeeld. Bijna allemaal werken we met koeling en verbruiken we relatief veel stroom, wat het lastig maakt om in de pieken en dalen een match te vinden met andere bedrijven, die wat dat betreft heel andere ritmes hebben."
Meer openheid
"Food Production Cluster verlaagt de drempel om als aangesloten bedrijven kennis en ervaringen met elkaar uit te wisselen," stelt Frank Benus, algemeen directeur van Ultrapak Nijkerk, dat verpakkingsmachines verhandelt aan de verwerkende industrie binnen de foodsector. "Er heerst naar mijn idee meer openheid dan binnen een bran-cheorganisatie, waar ondernemers het lastig vinden om concurrentiegevoe-lige informatie met elkaar te delen." Onderdijk knikt bevestigend. "Je hoeft ook niet je jaarcijfers op tafel te leg-gen. Het gaat er veel meer om dat je
bijvoorbeeld technologische oplossin-gen en innovaties met elkaar bespreekt en van elkaar leert." Wim van Rijn, directeur-eigenaar van kaasverwerkend bedrijf Hazeleger in Barneveld, geeft daarvan een concreet voorbeeld uit zijn eigen praktijk. "Wij ori?nteren ons op een nieuw ERP-systeem. Bij het maken van de juiste afweging is het fijn om te kunnen sparren met andere ondernemers binnen de foodsector, waar voor iedereen min of meer dezelfde kwaliteitseisen gelden als je kijkt naar zaken als hygi?ne, houd-baarheid en traceerbaarheid. Wanneer je elkaar kent, vanuit de bijeenkom-sten van het Food Production Cluster, bel je elkaar makkelijker even."
Van topniveau
Jurgen van Krevel, CEO van Bieze Food Group in Nijkerk, een onderne-ming die een breed scala aan versproducten levert aan retail, groot-handels, industrie en horeca, benadrukt dat zeker niet alleen grote bedrijven uit de regio Foodvalley zich zouden moeten aansluiten bij het plat-form. "Ook kleinere spelers en start-ups kunnen een geweldige inbreng hebben. We moeten niet onderschatten dat de Nederlandse voedingsindustrie mondiaal gezien absoluut van topniveau is en heel veel waarde kan toevoegen aan de wereld. De voortrekkersrol die wij spelen gun ik iedereen. Durf als bedrijf over je eigen grenzen heen te kijken en de samenwerking op te zoeken binnen de ruimte die Food Production Cluster daartoe biedt. De kennis en technolo-gie die je hier binnen de regio vindt, kunnen ons onder andere geweldige mogelijkheden geven om het voor-touw te nemen in de internationale transitie naar plantaardige alternatie-ven, conform het actuele beleid van de Europese Unie. Hoe mooi is het als we de kans grijpen om als regio Foodvally internationaal echt ons stempel op zulke ontwikkelingen te drukken?"
nummer 4 | september 2025 | Vallei Business
Heel andere kijk
De leden van Food Production Cluster hebben elkaar door de jaren heen beter leren kennen, onder andere via groepsmatig georganiseerde bedrijfs-bezoeken. Nu krijgen de activiteiten volgens Onderdijk steeds meer een inhoudelijk karakter. "Zo kijken we samen naar de toekomst. Waar gaan we naartoe als sector? Wat komt er op ons af? Neem de CSRD-wetgeving vanuit Brussel, die bedrijven vanaf een bepaalde omvang verplicht om jaar-lijkse rapportage in te dienen van hun duurzaamheidsbeleid. Wij focussen ons met elkaar op zaken die specifiek onze sector aangaan, zoals dierlijke eiwitten in de gehele keten. Als je onderling informatie uitwisselt, hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden. We kunnen ook ervaringen delen vanuit de bedrijventerreinen, waar onderwerpen van discussie uitda-gingen opwerpen die voor de foodsector soms anders zijn dan voor ondernemers in andere branches. Zo beginnen veel van onze medewerkers al heel vroeg in de ochtend, ruim voor kantoortijden. Dat geeft dus een heel andere kijk op verlichting en beveili-ging van een bedrijvenpark." Van Rijn:
"Bij onze bijeenkomsten zorgen ook andere partijen voor een nuttige inbreng, zoals de Rabobank, die ons voorziet van marktupdates. Denk maar aan de importheffingen in de Verenigde Staten."
Algemene kennis
Een sterke pijler van Food Production Cluster blijft de opleidingstak waarmee het allemaal ooit begon: Food Academy Nijkerk, opgezet in samen-werking met Aeres MBO. "De kracht schuilt in de voortdurende samenwer-
king met het bedrijfsleven," legt Van Krevel uit. "Actuele technologische ontwikkelingen worden meegenomen in de lesprogramma's. De opleidingen zijn volledig geaccrediteerd door de onderwijsinspectie en daarmee offici-eel erkend. Ze zoomen niet zozeer in op het bedienen van een specifieke machine of iets dergelijks, maar bren-gen de leerlingen vooral algemene kennis bij over onderwerpen als voed-sel, kwaliteitsvoorschriften, houdbaarheidsproblematiek, veilig-heid, collegialiteit, AI, automatisering en robotisering. Food Academy Nijkerk richt zich zowel op jongeren die vanuit het vmbo een vervolgstap maken als zijinstromers en het perso-neel in onze sector. Sommige mensen spreken zelf hun ambities uit, anderen zijn volgens ons heel geschikt om een nieuw pad in te slaan, maar hebben een steuntje in de rug nodig. We moe-ten ze soms over een drempel helpen, want niet iedereen leert even makke-lijk, maar het scheelt enorm dat de opleiding zich beperkt tot meestal ??n dag theorie per week en vier dagen in de praktijk. Mensen herkennen de cases en de situaties, wat motiverend werkt."
Baangarantie
Met de Food Academy Nijkerk heeft
nummer 4 | september 2025 | Vallei Business
de regio Foodvalley een uniek concept in handen, maar het succes van de opleiding staat of valt met de animo. "We zijn hard op zoek naar nieuwe leerlingen," geeft Benus aan. "In onze sector staan genoeg vacatures op aller-lei niveaus uit en dat zal voorlopig ook wel zo blijven, dus daaraan ligt het niet." "Je volgt een opleiding met baangarantie," benadrukt Onderdijk. Benus: "De instroom gaat nog niet zo heel natuurlijk. Het zou mooi zijn als we binnen Food Production Cluster nieuwe leden oftewel bedrijven mogen verwelkomen die hun wensen op dat gebied kenbaar maken, want dat ver-groot de potentie. We bieden mensen die in dit mbo-traject willen stappen echt mooie en interessante opleidin-gen met heel veel variatie. Veel lessen worden gegeven op locatie bij de aan-gesloten bedrijven, waardoor de leerlingen overal een kijkje in de keu-ken krijgen. Dat geeft hen een heel breed beeld van de sector." Van Rijn: "Niet alleen binnen Nijkerk en omge-ving, maar in de hele regio. Via de loketten van de gemeenten zouden we graag meer zijinstromers begroeten." Van Krevel meent sowieso dat de drie O's (overheden, onderwijs en onderne-
mers) hun samenwerking moeten intensiveren. "We hebben elkaar kei-hard nodig op allerlei gebieden, zoals arbeidsproblematiek en innovatie."
Clubhuis
Dat laatste onderwerp moet op termijn een belangrijke extra impuls krijgen via een initiatief genaamd Future Food Makers, dat nog in de kinderschoenen staat. "Er verandert in de nabije toe-komst ontzettend veel in de manier waarop we de wereld gaan voeden," geeft Van Krevel aan. "Gezien het feit dat wij internationaal echt een voor-
trekkersrol spelen in de foodsector moeten we aan de bal blijven als het aankomt op innoveren. Daarom heb-ben we een idee uitgerold voor een soort 'clubhuis', waar studenten, start-ups en experts uit onze achterban van ondernemingen bij elkaar komen om nieuwe ontwikkelingen in gang te zet-ten." "Een plek met de juiste uitstraling, waar we andere partijen uit de markt kunnen ontvangen, uit bin-nen- en buitenland," zegt Benus. Ondertussen blijft Food Production Cluster het platform dat interactie tus-sen de bedrijven in de foodsector faciliteert. "Een actieve vereniging, die alleen maar aan kracht kan winnen wanneer andere ondernemingen zich erbij aansluiten," benadrukt Onderdijk. Van Rijn: "Daarbij verwachten we dat allerlei leden een bijdrage leveren op inhoudelijk vlak, dus betrokken zijn bij bijeenkomsten en samen projecten oppakken. Zo maken we de regio Foodvalley op alle fronten sterker en toekomstbestendiger."
Meer informatie:
www.foodacademynijkerk.nl
nummer 4 | september 2025 | Vallei Business