Verschenen in Vallei Business nummer 4 2025

Innovatie: het verschil maken begint met anders kijken

'Als een idee in eerste instantie niet absurd lijkt, is de kans klein dat het succesvol wordt.' Een gewaagde gedachte van Albert Einstein en precies waar innovatie anno 2025 om draait. Want in een wereld die razendsnel verandert, is vasthouden aan het bekende geen optie meer. Bedrijven, instellingen ?n overheden worden gedwongen om te vernieuwen. Maar wat bedoelen we eigenlijk precies met innovatie? En hoe verschilt het van uitvinden of bedenken?

Uitvinden, bedenken, innoveren wat is het verschil?

Hoewel de termen 'uitvinding', 'inven-tie' en 'innovatie' vaak door elkaar gebruikt worden, zit er wel degelijk verschil tussen.

Een uitvinding is iets dat voor het eerst is gemaakt of bedacht iets wat nog niet bestond. Denk aan de uitvinding van de stoommachine of het internet. Vaak kun je een uitvinding patenteren.

Een inventie is het creatieve proces van het bedenken zelf. Dat hoeft nog geen tastbaar product op te leveren. Het is de fase van brainstorms, prototypes en proberen. Een uitvinding is dus het resultaat, een inventie de weg ernaartoe.

En dan is er innovatie het meest gebruikte (en misbruikte) woord van de drie. Innovatie gaat niet alleen over iets nieuws verzinnen, maar vooral over het toepassen ervan. Het succesvol naar de praktijk brengen van een idee. Een goed idee zonder impact is slechts een gedachte. Een goed idee dat waarde cre?ert voor klanten, gebruikers of de samenleving? D?t is innovatie.

Innovatie in 2025: tastbaar, toepasbaar, lokaal

Wat ooit sciencefiction leek, is in 2025 gewoon werkelijkheid. Innovatie

speelt zich allang niet meer alleen af in laboratoria of Silicon Valley, maar gewoon hier in Arnhem, Nijmegen en de regio daaromheen.

In de bouw gebruiken gemeenten in Gelderland inmiddels asfalt dat zichzelf herstelt bij slijtage, wat scheuren voorkomt en miljoenen aan onderhoud bespaart.

In het openbaar vervoer rijden stads-bussen op groene waterstof: schoon, stil en duurzaam ontwikkeld en getest op eigen bodem.

In ziekenhuizen werken artsen met 'digitale tweelingen': virtuele kopie?n van pati?nten, waarmee behandelingen vooraf gesimuleerd worden.

In winkels passen klanten kleding via augmented reality, zonder het pashokje in te hoeven. En onderde-len voor huishoudelijke apparaten worden lokaal 3D-geprint in de winkelstraat.

Op de werkvloer ondersteunen AI-assistenten inmiddels complete teams: van agendabeheer tot offertes opstellen. Hierdoor wordt in steeds meer organisaties de vierdaagse werkweek mogelijk.

Innovatie is dus niet altijd een baan-brekende doorbraak. Het kan ook een slimme verbetering zijn van wat er al

is. Juist d?e praktische toepassingen maken het verschil.

Anders kijken = kansen zien

Hoe word je innovatief? Het begint met anders leren kijken. Want wie alleen ziet wat hij altijd zag, blijft doen wat hij altijd deed. Vergelijk het met het moment dat je voor het eerst een bril opzet. Je dacht dat je alles al zag tot je ineens scherp de blaadjes aan de boom kunt tellen. Ineens zie je details die je eerder ontgingen. Innovatie vraagt om zo'n bril. Niet om alles radicaal te veranderen, maar om anders te kijken naar wat je allang om je heen hebt. Innovatieve organisaties groot ?n klein slagen erin om kan-sen te herkennen waar anderen ze missen. Ze zien geen problemen, maar mogelijkheden. En ze wachten niet af, maar zetten de eerste stap. Dat is het geheim van echte innovatie.

Tot slot

Of je nu werkt in techniek, zorg, onderwijs of overheid innovatie raakt ons allemaal. Niet als modewoord, maar als manier van denken ?n doen. En het goede nieuws? Iedereen kan het leren. Je hoeft alleen maar die bril op te zetten.

nummer 4 | september 2025 | Vallei Business

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media