Concreet aan de slag met verandering

Verschenen in Vallei Business nummer 4 2025

Concreet aan de slag met verandering

Vanuit de gouden driehoek van mediation, coaching en training reikt Victor Chevallier binnen het Transitie Instituut in Wageningen organisaties handvatten aan om verandering door te zetten en conflictsituaties daadwerkelijk aan te pakken.

nummer 4 | september 2025 | Vallei Business

Tekst: Wilma Schreiber

Als mediator, coach en trainer werkt Victor Chevallier hoofdzakelijk voor het bedrijfsleven, onderwijs- en zor-ginstellingen, gemeenten en provincies. In het geval van mediation betreft dit doorgaans het oplossen van knelpunten als gevolg van conflicten tussen personeelsleden, waarbij zowel medewerkers als leidinggevenden bij hem kunnen aankloppen. Daarnaast verzorgt hij coaching om mensen te helpen beter te presteren of problemen te tackelen. "Als een team niet functio-neert, is er vaak sprake van een onderstroom in de teamverhoudingen die opgelost moet worden. Daarom voer ik altijd gesprekken alle betrokke-nen: individuen, team ?n leidinggevende", verklaart Chevallier, die kan bogen op meer dan twintig jaar ervaring.

Het motto van het Transitie Instituut luidt 'Voor de verandering'. "Dat staat voor meerdere doelen. 'Laten we eens wat anders doen', maar tegelijkertijd geef ik daarmee aan dat verandering soms broodnodig is. Dat terwijl veran-deren heel erg lastig is voor mensen, omdat ze vaak vastzitten in automatis-men", stelt Chevallier. "Daarom is altijd mandaat van het management vereist om door te pakken en concreet verandering te bewerkstelligen. Ik wil pas afscheid nemen van een casus, dispuut of organisatie op het moment dat er daadwerkelijk verandering plaatsgevonden heeft."

Verschillende perspectieven

Een mediationtraject start met het inventariseren van de knelpunten, waar loopt een organisatie, team of individu op vast? "Dan zie je dat de bedoelingen doorgaans goed zijn, maar de communicatie niet altijd even helder is. Soms sleept een kwestie al jaren en is er nooit adequaat op inge-

grepen, omdat partijen elkaar niet vertellen wat er werkelijk speelt", aldus Chevallier. "Het komt regelmatig voor dat ik werkgever en werknemer spreek over eenzelfde conflict. De werkgever vindt iets blauw, vervolgens praat je met de werknemer en die vindt het oranje. Precies hetzelfde thema!"

Een belangrijke stap in het traject is dan ook het voeren van ??n of meer individuele gesprekken met beide par-tijen. "Vervolgens nodig ik beiden uit om in ??n ruimte samen te komen en aan mij niet aan de andere partij te vertellen hoe iemand denkt over de casus. In die techniek zit al veel ope-ning, iemand kan mij in de ogen kijken en daadwerkelijk ontladen, in een wat meer genuanceerde vorm dan in de voorgesprekken. Dan zijn ze het in principe nog steeds oneens, maar ontstaat er wel een vorm van begrip voor elkaars perspectief, het feit dat ze er beiden anders in staan."

Zelfvertrouwen als basis

Coaching ligt daar tegenaan, waarbij de doelgroep uiteenloopt van conci?r-ges tot dga's. "Dat klinkt misschien gek, maar de problematiek lijkt erg op elkaar, we zijn ten slotte allemaal mensen. Een conci?rge vindt het span-nend als hij tegen zijn pensioenleeftijd extra taken erbij krijgt. En een hoogle-raar die jaarlijks naar Japan vliegt voor congressen, ervaart stress als hij het podium op moet", illustreert

Chevallier. "Het komt altijd neer op zelfvertrouwen, de positie in het orga-nisatiesysteem. Met steeds als kernvraag: wordt iemand gewaardeerd, gezien, gerespecteerd?" Nazorg staat hoog in het vaandel. "Ik volg mensen ??n of twee jaar op minder frequente basis om de kans op terugval te verkleinen."

Ook trainingen zijn een vaak gelopen pad bij verandering. Ook hier gaat Chevallier gesprekken aan met alle betrokkenen. "Ik voer individuele gesprekken met teamleden om te ach-terhalen hoe de vlag erbij hangt en met de leidinggevende om te horen wat hij of zij concreet wil bereiken. Vervolgens stippel ik met een teamlei-der, hr-manager of directeur het pad uit en verzorg ik passende trainingen voor team en organisatie inclusief de nodige spelelementen en energizers. Zo komen we gezamenlijk tot toets-bare doelen, waar een organisatie mij ook op mag afrekenen. Want ik wil wezenlijk bijdragen aan verandering."

Beweging realiseren

En dan is het eerdergenoemde man-daat voor het bewerkstelligen van verandering onontbeerlijk. "Ik vraag organisaties de draak in de bek te kij-ken. Als Jan Jansen op de werkvloer voor problemen zorgt, zijn er kaders nodig om hem in het team te laten invloeien. Lukt dat niet, dan moet met Jansen een serieus gesprek gevoerd worden om als organisatie afscheid van hem te nemen, zodat het team als team verder kan functioneren", aldus Chevallier, die erop hamert als organi-satie altijd het gesprek aan te gaan. "Soms zijn mensen bang niet aan hun financi?le verplichtingen te kunnen voldoen en blijven ze daarom zitten. Als je die zorg weg weet te nemen, zie je mensen schuiven."

'Ik vraag organisaties de draak in de bek te kijken'

nummer 4 | september 2025 | Vallei Business

Door de jaren heen zag Chevallier zijn vakgebied evolueren. Was coaching twee decennia geleden nog een onbe-kend fenomeen, nu is het aanbod van coaches overweldigend. "Verder zie je dat mediation jammer genoeg meer naar de juridische kant is gaan neigen. En over mijn vorm intensieve gespreksbegeleiding bestaan nog de nodige misverstanden. Mensen denken vaak: 'maar we hebben toch geen ruzie' of vinden het een zwaar instru-ment. Een gemiste kans, want gespreksbegeleiding kan wel degelijk een vastzittend systeem snel en relatief informeel in beweging brengen."

Concrete aanpak

De concrete aanpak die Chevallier hanteert, helpt daarbij. "Door bij alle betrokken partijen goed door te vra-gen, weet ik snel op tafel te krijgen wat er speelt en een helder beeld te vormen. Dat kan soms confronterend zijn. Dan krijg ik een casus binnen van iemand die niet lekker draait in een

of team is lastig. Als medewerkers niet voelen dat verandering nodig is of wanneer verandering niet in hun voor-deel is, komen ze niet in beweging. "Training of coaching kan dan leiden tot inzicht en mensen uit hun automa-tismen halen. Dan zie je mensen en teams wezenlijk de verandering in duiken."

Zelf geniet hij het meest van mensen die hij vooruit heeft weten te helpen. "Soms kom ik jaren na een traject iemand in de supermarkt tegen die zegt: 'Het was een heftige tijd voor mij, maar ik ben zo blij hoe ik eruit gekomen ben. Ik ben een ander pad ingeslagen mede dankzij de gesprek-ken met jou.' Dan verlaat ik de winkel met een smile en een trots gevoel, want daar doe ik het voor. Dat mensen zelfstandiger, authentieker en assertie-ver in het leven staan."

Transitie Instituut

Grebbedijk 30-A

6702 PC Wageningen

M 06-123 173 20

E info@transitie.nu

I www.transitie.nu

team, maar klinkt diens verhaal aanne-melijk en blijken meerdere mensen binnen het team problemen te ervaren. Dan moet er dus iets met de leidingge-vende gebeuren. Want als je niets doet, verandert er ook niets." Daadwerkelijk veranderen als individu

nummer 4 | september 2025 | Vallei Business

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media