Road2Work:
'Wij verbinden de circulaire economie met de sociale economie'
Wat hebben een oude koffiemachine en iemand zonder werk met elkaar te maken? Meer dan je denkt! Bij Road2Work in Ede krijgen apparaten ?n mensen nieuw perspectief. Afgedankte laptops, telefoons en printers worden hier niet zomaar weggegooid, maar handmatig gesorteerd voor hergebruik of recycling. Tegelijkertijd bouwen mensen met afstand tot werk aan ritme, zelfvertrouwen en nieuwe kansen. 'Je moet soms even anders denken,' zegt directer Erik Schalk. En precies d?t vormt de basis van zijn aanpak.
Erik Schalk wist ??n ding zeker: het moest anders. Als bedrijfsleider bij een sociale werkplaats, waar hij mensen met afstand tot de arbeidsmarkt bege-leidde, zag hij het keer op keer misgaan. 'We kregen mensen niet bij het bedrijfsleven aan de slag. Niet omdat bedrijven het niet wilden, maar omdat ze simpelweg niet wisten h??.' Het zette hem aan het denken: hoe cre?er je werk dat w?l past bij re-inte-gratie? In 2010 startte hij Road2Work: een plek die mensen op weg helpt naar werk. Voor Schalk is het ook per-soonlijk: hij weet hoe het is om met fysieke beperkingen te leven. 'Juist daarom wil ik laten zien wat er w?l kan.'
Wasmachine
Zijn zoektocht bracht hem bij elektro-nica 'want daar viel qua recycling nog veel te winnen.' Het kwartje viel tijdens een autorit, toen Schalk op de radio hoorde dat we nog geen 75%
van een wasmachine recyclen. 'Toen dacht ik: wat is dan die andere 25%? Waarom gooien we dat weg?' In zijn garage sleutelde hij tien oude wasma-chines uit elkaar en ontdekte dat 98% herbruikbaar was. En dat terwijl Schalk geen techneut is. 'Ik weet meer van planten dan van elektronica,' lacht hij, met een hbo-opleiding tuin- en landschapsmanagement op zak. 'Maar daardoor kon ik overal blanco naar binnen stappen en gewoon vragen stellen.' Die nieuwsgierigheid zat er al vroeg in: 'Ik wilde als kind mijn moe-der overtuigen het labeltje van het theezakje apart weg te gooien. Is niet gelukt, trouwens.'
Handwerk
Schalk ontdekte dat bij machinale demontage van elektronisch afval waardevolle materialen vermengd raken zoals beton met glas of plastic met hout. Daarom koos hij voor hand-matig sorteren. 'Dan haal je een betere kwaliteit ?n kun je onderdelen herge-bruiken iets wat machines niet kunnen.' Dat hij dit wilde doen m?t mensen uit de re-integratie, leverde gefronste wenkbrauwen op. 'Iedereen
zei: Erik, waar begin je aan?' Maar Schalk hield voet bij stuk. De eerste jaren werd hij sceptisch aangekeken tot 2015, toen 'social return on investment' de nieuwe standaard werd: bedrijven moesten maatschap-pelijk verantwoord gaan inkopen en bijdragen aan sociale doelen. 'En wij deden dat al een paar jaar.'
Twee werelden
Bij Road2Work komen twee werelden samen. 'We zijn ?n een re-integratie-bedrijf ?n een recyclingbedrijf,' zegt Schalk. 'We verbinden de sociale eco-nomie met de circulaire economie.' En dat is soms flink puzzelen. Waar het ene bedrijf stuurt op productie en effi-ci?ntie, stuurt Road2Work op mensontwikkeling. Tegelijkertijd moet er ook een boterham verdiend worden. 'Als we niets verdienen, kunnen we niemand re-integreren. Dan kunnen we niet groeien, niet nog meer mensen helpen.' Die dubbele focus maakt het volgens Schalk interessant: 'Ik moet altijd twee doelen voor ogen houden en dat is soms best een uitdaging, maar het houdt me scherp.'
'Ik wil laten zien wat er w?l kan.'
nummer 4 | september 2025 | Vallei Business
Tekst: Sanne van der Hoef Christelijke Hogeschool Ede Beeld: Maire Doornenbal Treffend & Co
Laagdrempelig
Road2Work draait op volle toeren: jaarlijks maken zo'n 180 mensen de stap naar werk. Dat gebeurt via drie locaties Ede, Dalfsen en Nijmegen allemaal onderdeel van Road2Work Nederland. 'Maar in Ede is het begon-nen,' zegt Schalk. 'Hier is alles bedacht.' De doelgroep is breed: 'Reclassering, statushouders, langdurig werklozen iedereen die om wat voor reden aan de kant is beland.' Na een intake wordt gekeken welke begelei-ding nodig is. Op de werkvloer krijgen kandidaten steun van werkleiders en jobcoaches. Het doel: doorstromen naar een betaalde baan. 'Wij zijn instroom, doorstroom, uitstroom,' zegt Schalk. Durft een werkgever het nog niet aan? Dan neemt Road4Work, het eigen detacheringsbedrijf, de kandi-daat in dienst. 'Zo halen we alle drempels weg.' Schalk kent de praktijk:
deurwaarders op de stoep, formulieren opnieuw invullen 'maar daar raken wij niet van in de stress. Ik hou niet zo van problemen we lossen het gewoon op.'
Arbeidsritme
Bij Road2Work draait het om iets fun-damentelers dan een vak leren. 'Wij leren mensen arbeidsritme, arbeid-sethos en arbeidsvaardigheden in die volgorde.' Dus geen technische trai-ning tot vakman, maar oefenen met op tijd komen, samenwerken, je werkplek opruimen. 'Een bedrijf kan iemand
veel beter tot vakman opleiden dan wij,' legt Schalk uit. 'Maar met een broodtrommel om half acht de deur uit? D??r begint het bij ons.' En soms blijkt die basis veel groter dan werk alleen. Tijdens het kerstdiner deels verzorgd door de kandidaten en Schalks vrouw sprak een jongetje van acht hem aan: 'Wat moet ik doen om hier later te mogen werken?' Zijn moeder vertelde daarna: sinds haar man hier werkt, is er weer rust in huis. 'Dat is wat telt,' zegt Schalk. 'Niet alleen dat iemand werkt, maar dat een kind ziet: mijn vader doet weer mee.'
Road2ReUse
Het sorteren van e-waste, afgedankte apparaten met een stekker of batterij, gebeurt in stappen. Eerst worden appa-raten gecontroleerd op gevaren, zoals batterijen of milieubelastende onder-delen. Daarna volgt de keuze:
'Ik hou niet zo van problemen we lossen het gewoon op.'
nummer 4 | september 2025 | Vallei Business
hergebruik of recycling. Apparaten die nog een ronde mee kunnen, belanden bij zusterbedrijf Road2ReUse. 'Daar worden ze opgeknapt, gerepareerd en klaargemaakt voor de business-to-busi-ness verkoop.' Zo levert Road2ReUse bijvoorbeeld aan een tweedehands laptopwinkel in Veenendaal. 'Ik denk dat veel studenten van de CHE met een laptop van ons rondlopen,' lacht Schalk. Wat niet herbruikbaar is, gaat naar erkende verwerkers elk type apparaat zijn eigen route.
Whisky
Road2Works specialiteit is de print-plaat: groene kaartjes vol waardevolle grondstoffen, uit apparaten als compu-ters en telefoons. Vroeger ging alles op
??n hoop. 'De handel kende drie sma-ken: laag, midden en hoog.' Schalk en zijn zoon doken erin met YouTube als gids. 'De ??n zit vol koper, de ander met goud of palladium. Combineer je ze slim bij het smelten, dan haal je er het meeste uit.' Zijn zoon vergelijkt het met whisky: 'Je hebt de juiste blend nodig.' Dankzij die aanpak levert Road2Work nu aan Mitsubishi in Japan. 'Omdat we hand-
matig alle stoorstoffen verwijderen, weten ze precies wat ze krijgen.' In Europa draait het vaak om goud of zil-ver, in Japan om ?lle grondstoffen. En dat past bij Schalks visie: 'Het draait niet om maximale opbrengst, maar om maximaal milieurendement.'
Samenwerken
De kracht van het bedrijf zit in het bij elkaar brengen van partijen. Vanaf het begin zocht Schalk de samenwerking op met afvalinzamelaar ACV, en later ook met andere ketenpartners. 'Als je iets wilt bereiken in deze keten, moet je je aanvoer veiligstellen.' En dus werd ACV voor een kwart medeaan-deelhouder. Slim, want zij beheren de milieustraten waar elektronica wordt
'Als je alle inzamelcontainers uit Ede naast elkaar zet, heb je vijf voetbalvelden per jaar nodig!'
Aan de slag met oude laptops: jaarlijks gaan er 120.000 door de handen van kandidaten. Zo'n 18.000 laptops krijgen een tweede leven!
nummer 4 | september 2025 | Vallei Business
ingeleverd. Die apparaten komen per container bij Road2Work terecht. 'In Ede verwerken we elke dag acht con-tainers,' zegt Schalk. 'In Nijmegen zijn het er veertien. Als je alle inzamelcon-tainers vanuit de milieustraat in Ede naast elkaar zet, heb je vijf voetbalvel-den per jaar nodig!'
Keten
Er is meer vraag naar tweedehands producten dan je denkt. 'Consumenten staan open voor hergebruik,' zegt Schalk. 'Maar die vraag komt niet op de juiste plek terecht.' De consument levert zijn apparaat in bij de milieus-traat, en pas achteraf wordt gekeken of iemand er nog iets aan heeft. 'Eigenlijk wil je dat al v??r het sorteren weten.' Volgens Schalk zit daar het probleem: de 'inleveraar' en de tweedehands koper zijn niet verbonden. 'Wil je naar een circulaire economie, dan moet je
die twee werelden koppelen.' Daarom sloot Road2Work zich aan bij de coa-litie Leven Lang Elektronica: een samenwerking met twintig andere par-tijen van reparateurs tot fabrikanten die samen barri?res proberen weg te nemen.
Kwaliteiten
Bij Road2Work is werk zo ingericht dat veel mensen kunnen meedoen. Dankzij job carving werk opdelen in overzichtelijke stukjes lukt het Schalk om een brede groep aan het werk te krijgen. 'We kijken steeds opnieuw: hoe benut je iemands kwali-teiten? De ??n wil gewoon lekker aanpoten bij het sorteren, de ander werkt graag in alle rust aan een laptop-reparatie.' Het geheim? Simpele, duidelijke instructies. Laptops sorteren gebeurt bijvoorbeeld op basis van
icoontjes. 'Je hoeft niks van laptops te weten als je de plaatjes maar her-kent.' Iemand sorteert, een ander maakt schoon, de reparateur repareert. 'Waarom zou je hem ook laten schoonmaken?' Volgens Schalk ligt daar voor bedrijven een kans: 'Kijk goed naar je proces, en je kunt veel meer mensen inzetten.' Hij weet hoe waardevol dat is: 'Je beperking is ook een kans. Je leert anders denken en dat is je grootste kracht.'
Dit artikel komt uit de zevende editie van het online magazine Innovatiemonitor Regio Foodvalley. Meer inspirerende ver-halen van innovatieve ondernemers lezen? Kijk dan op:
https://innovatiemonitor.regiofoodvalley.nl
Deze printplaat zit boordevol waardevolle grondstoffen.
nummer 4 | september 2025 | Vallei Business