Rector magnificus Arthur Mol zoekt verbinding met samenleving en bedrijven

Magazines | Vallei Business nr 4 2015

Rector magnificus Arthur Mol zoekt verbinding met samenleving en bedrijven

‘We kunnen elkaar versterken’

Hij werkte met universiteiten over de hele wereld, was hoogleraar in China, Japan en Maleisië en zocht net naar een nieuwe stap in zijn carrière. Milieukundige en socioloog Arthur Mol is sinds 1 juni rector magnificus van Wageningen UR. “Dit is hét topinstituut in de wereld op het gebied van voedselvraagstukken en omgevingsvraagstukken’’, zegt hij. “Het past heel goed bij wat mij het meest boeit.’’ Contact zoeken met de samenleving beschouwt hij als een van zijn belangrijkste missies.

tekst: Alice van Schuppen | APA Tekst

Fotografie: Sjef Prins | APA Foto

Arthur Mol studeerde Milieuhygiëne in Wageningen, promoveerde in de Sociologie in Amsterdam en was sinds 2000 hoogleraar Milieubeleid in Wageningen. Het is niet verwonderlijk dat hij als socioloog veel oog heeft voor de relatie tussen wetenschap en samenleving. “We willen onderzoek doen dat er écht toe doet. Daarvoor moet je de dialoog aangaan’’, stelt hij. “Bijvoorbeeld rond cruciale vraagstukken zoals het vertrouwen van de consument in voedsel. En wat bedrijven daaraan kunnen bijdragen.’’

Met name met MKB-bedrijven zouden de lijnen korter mogen zijn, vindt Arthur Mol. “We moeten als instituut voor deze bedrijven laagdrempeliger worden’’, steekt hij de hand in eigen boezem. De ontbijtsessie tijdens de FoodValley Open Days zal de rector magnificus dan ook benutten om in gesprek te gaan en te luisteren. “Ik wil graag weten waar ondernemers tegenaan lopen’’, benadrukt hij. “Mijn aanmoediging is: maak vooral contact met ons. We kunnen elkaar versterken.’’

Innovaties

De FoodValley regio is voor Wageningen UR van groot belang, zo stelt Mol. “De regio is als het ware een proefpolder, waar vernieuwingen hun beslag krijgen. Innovaties komen internationaal niet verder zonder een succesvolle thuismarkt. De FoodValley is een gebied waar van nature alles aanwezig is waar wij onderzoek naar doen.’’ Dat innovaties alleen op de universiteit worden bedacht, gaat volgens Mol allang niet meer op. “Een basisidee voor vernieuwing ontstaat net zo vaak in de praktijk’’, weet hij. “Bedrijven hebben zicht op de behoeften in de markt en kunnen beoordelen of een innovatie te vermarkten is. Wageningen UR is daarentegen weer heel goed om nieuwe inzichten en kennis te ontwikkelen. Daarom is samenwerking zo belangrijk.’’

Samenwerking beperkt zich bovendien niet tot de technische aspecten. De rector noemt een innovatie als het eten van insecten als voorbeeld. “Het is een duurzame ontwikkeling, maar toch komt het niet makkelijk van de grond. De vraag is hoe je het hele netwerk van bedrijven, detailhandel, beleidsmakers en consumenten ontwerpt en organiseert.’’ Mol zoekt graag de verbinding met andere sectoren en vakgebieden. “We zijn een innovatiecentrum, dus we zijn steeds op zoek naar nieuwe en onverwachte wegen.’’

Regionale en globale ontwikkelingen gaan elkaar in de toekomst steeds meer versterken, voorziet de rector. “Er zullen meer kleine innovatieve bedrijven zijn, verankerd in de regio maar met een wereldwijd netwerk.’’ Hij prijst initiatieven zoals het World Food Center in Ede. “Het zet de FoodValley op de kaart en straalt uit dat je in déze regio moet zijn.’’ n

FoodValley Regio Open Days

“We willen onderzoek doen dat er écht toe doet”, aldus rector magnificus Arthur Mol.

delen:

Vallei Business nr 4 2015

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by