Modelboerderij als springplank naar de Chinese markt

Magazines | Vallei Business nr 4 2015

Geef jonge Nederlandse agrariërs de kans om in China een modelboerderij te starten en er wordt een keten van kansen op gang gebracht. Dat is de overtuiging van consultant Vincent Frequin. Met zijn jarenlange ervaring in het zakendoen met China ontwikkelde hij een business concept waarin boeren, investeerders, kennisinstituten en MKB-bedrijven samenkomen. “In China is grote belangstelling voor Nederlandse kennis en expertise.’’

tekst: Alice van Schuppen | APA Tekst

Fotografie: Sjef Prins | APA Foto

Afgelopen zomer organiseerde het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) een studiereis naar China. Vincent Frequin, eigenaar van adviesbureau Buvias, bracht de groep agrarische jongeren in contact met Chinese lokale boeren. Tijdens de FoodValley regio Open Days vertelt hij samen met een van de deelnemers over de reis. De bedrijfsbezoeken werden zeer gewaardeerd door de deelnemers, maar leverden ook veel vragen op naar Nederlandse kennis. “Chinese agrariërs willen hun onderneming graag naar een hoger kwaliteitsniveau brengen’’, weet Frequin. “De Nederlandse kwaliteit kennen ze heel goed, mede dankzij Wageningen UR en de FoodValley regio.’’

De studiereis leidde tot het idee van een Nederlandse modelboerderij in China om kennis over te dragen. Samen met twee business partners, Inge Jansen van Mingbai en Yao Jianjun van Yuster heeft Frequin dit idee verder uitgewerkt. In het concept zijn het Chinese investeerders die voor geld en grond zorgen, Nederland brengt vooral kennis in. “Het mooie is dat jonge Nederlandse boeren die in eigen land weinig kansen hebben, zo hun opleiding waar kunnen maken’’, zegt Frequin. Kennisinstellingen kunnen zich verbinden aan het concept en trainingen geven. En Chinese ondernemers krijgen de mogelijkheid om zich, na opleiding en certificering, als franchiser aan een modelboerderij te verbinden.

Springplank

De keten van kansen die zo ontstaat, biedt vooral ook mogelijkheden voor Nederlandse MKB-bedrijven. “Zij kunnen de modelboerderijen gebruiken als springplank naar de Chinese markt’’, legt Frequin uit. “Zo kan bijvoorbeeld een fabrikant van melkmachines zijn product tegen een laag risico en lage kosten introduceren.’’ Frequin benadrukt dat er een enorme markt binnen bereik komt, maar weet ook dat ondernemers het soms moeilijk vinden om de stap te maken. “We willen laten zien dat er goede en betrouwbare mogelijkheden zijn. Grote Nederlandse bedrijven zijn niet voor niets al langer op de Chinese markt actief.’’

Frequin verwacht dat komend jaar de eerste modelboerderij de deuren zal openen. Daarna moeten er meer volgen. De belangstelling is groot. “We hebben inmiddels driehonderd agrarische bedrijven, investeerders, projectontwikkelaars en studenten in ons netwerk’’, zegt Frequin. Van dat netwerk kunnen ook agrariërs uit de FoodValley regio profiteren. “De modelboerderij is niet een enkelvoudig project, maar een systeemoplossing. Waar veel reizen en missies naar het buitenland een follow-up missen, is hier een heel concrete stap gemaakt.’’ n

Nieuw business concept biedt jonge agrariërs en bedrijven uit Nederland kansen

Modelboerderij als springplank naar de Chinese markt

FoodValley Regio Open Days

“De modelboerderij is niet een

enkelvoudig project, maar een systeemoplossing”, benadrukt Vincent Frequin, eigenaar van adviesbureau Buvias.

delen:

Vallei Business nr 4 2015

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by