Regio Foodvalley trapt nieuwe Strategische Agenda af

Verschenen in Vallei Business nummer 5 2025

Regio Foodvalley trapt nieuwe Strategische Agenda af

Woensdag 24 september was het startpunt van de nieuwe Strategische Agenda 2026-2030 Regio Foodvalley: 'Onderneemt Natuurlijk!'. Met deze agenda hebben onderwijs, ondernemers en overheden een gezamenlijk kompas dat richting geeft aan de toekomst van de regio. De startbijeenkomst vond plaats bij Wageningen University & Research (Omnia), waar bestuurders, ondernemers en onderwijspartners samenkwamen om vooruit te kijken naar de gezamenlijke ambities voor de komende jaren en stil te staan bij wat al is bereikt.

Strategische Agenda 2026-2030 'Onderneemt Natuurlijk!'

De nieuwe Strategische Agenda is opgebouwd rond twee pijlers: Toekomstbestendige economie en Verantwoorde groei. Deze hoofdlijnen worden door alle triple helix-partners (onderwijs, ondernemers en overhe-den) omarmd. Ze vormen de basis om gezamenlijk innovatieve oplossingen te vinden voor urgente uitdagingen, zoals woningbouw, stikstof, netcongestie en de overgang naar een duurzame eco-nomie. De agenda is tot stand gekomen na intensieve gesprekken door de commissie Strategische Agenda met partners in de regio ?n met landelijke stakeholders, zoals ministeries en vertegenwoordigers van-uit het maatschappelijk middenveld.

Daarmee sluit de koers van Regio Foodvalley nadrukkelijk aan bij natio-nale investeringsagenda's en beleid.

Ren? Verhulst (namens overheid), voorzitter Regio Foodvalley:

"Deze Strategische Agenda laat zien hoe groot de kracht van samenwerking in Regio Foodvalley is. Door onderne-mers, onderwijs en overheid samen te brengen ?n de verbinding met provin-cies en het Rijk te leggen, kunnen we uitdagingen omzetten in kansen."

Strategisch verankeren in de keten bepaalt de economische toekomst

Regio Foodvalley behoort tot de koplo-pers in brede welvaart, zo liet professor dr. Mark Thissen (PBL) zien tijdens zijn

presentatie. Al vijftien jaar onderzoekt en adviseert het Planbureau voor de Leefomgeving over hoe regio's zich verhouden tot elkaar en tot het natio-nale beleid. Het verdienvermogen van regio's hangt steeds sterker samen met hun unieke, moeilijk te kopi?ren posi-tie in mondiale productieketens. Steeds vaker ontstaan er dominante spelers in de keten. Dit roept vragen op over marktmacht en de rol van regio's in deze ketens: bijvoorbeeld hoe haak je als regio aan, hoe kunnen bedrijven in de regio zich strategisch positioneren? Voor Gelderland liggen de kansen vooral in voedingsmiddelenindustrie. Onderzoek laat zien dat kennis en onderwijs een onmisbare ingredi?nt is voor economisch succesvolle regio's.

nummer 5 | November 2025 | Vallei Business

Panelgesprek over kansen en uitdagingen

Onder leiding van dagvoorzitter Marlies Claasen gingen vertegenwoor-digers uit de triple helix in gesprek over de inhoud en uitvoering van de Strategische Agenda. Centraal stonden opnieuw de thema's Toekomstbestendige economie en Verantwoorde groei. Aan bod kwamen vragen als: Hoe gaan we samen aan de slag met deze Strategische Agenda? Hoe zorgen we voor voldoende wonin-gen, oplossingen voor stikstof en netcongestie, en hoe geven we veel meer aandacht aan economie in de regio? De panelleden waren Willem Kuijsten, voorzitter Economic Board namens ondernemers, Jan Hol, vice-voorzitter Economic Board namens onderwijs, Maud Hulshof, regionaal

bestuurder Economie Regio Foodvalley, Jacco van der Tak, voorzitter Commissie Strategische Agenda

Willem Kuijsten (namens ondernemers), voorzitter Economic Board Regio Foodvalley:

"Ondernemers zijn de motor van inno-vatie, groei en een sterke economie. Om dit op lange termijn duurzaam vorm te geven, helpt de Strategische Agenda door zorg te dragen voor een florerend ecosysteem."

Samen de regio laten bloeien

Vertegenwoordigers van de triple helix markeerden symbolisch het offici?le startmoment door het planten van bloembollen: "Samen laten we Regio Foodvalley bloeien!"

Jan Hol (namens onderwijs), vicevoor-zitter Economic Board Regio Foodvalley:

"Onderwijs en onderzoek leveren de kennis en talenten die onze regio sterk maken. Door samen te investeren in vaardigheden en ontwikkeling, laten we de komende generatie letterlijk en figuurlijk groeien."

Toekomstgericht samenwerken

De Strategische Agenda 2026-2030 is tot stand gekomen met inbreng van gemeenteraden, provincies, omlig-gende regio's, het Waterschap Vallei & Veluwe, FOV Regio Foodvalley, VNO-NCW, lokale ondernemerskringen, LTO Gelderse Vallei en gezamenlijke onder-wijs- en kennisinstellingen uit de regio. Ook de inbreng vanuit ministeries en landelijke vertegenwoordigers uit het maatschappelijk middenveld heeft bij-gedragen aan de koers.

Met dit brede draagvlak staat er een stevig fundament om de komende jaren gezamenlijk te werken aan een regio die verantwoord groeit en toe-komstbestendig onderneemt.

Lees meer over de Strategische Agenda 2026-2030 'Onderneemt Natuurlijk' https://www.regiofoodvalley.nl/kennis-bank/strategische-agenda

nummer 5 | November 2025 | Vallei Business

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media