Beleidsarme Miljoenennota: houdbaarheid lastig te voorspellen

Verschenen in Vallei Business nummer 5 2025

Beleidsarme Miljoenennota

Houdbaarheid lastig te voorspellen

Door de naderende verkiezingen en haar sterk verminderde draagvlak presenteerde het kabinet op Prinsjesdag een beleidsarme Miljoenennota. Toch bevat deze een aanzienlijk aantal keuzes en plannen die ondernemers en bedrijven raken. Of die deels of volledig uitgevoerd worden, is de vraag. Veel hangt af van de samenstelling van de nieuwe Tweede Kamer en de speerpunten van een volgend kabinet.

In de Miljoenennota van 2025 schuift het kabinet de weegschaal in de rich-ting van lasten voor vermogen, arbeid en fossiele consumptie. En minder in de richting van ondernemingsruimte en fiscale stimulansen. De overheid zoekt structurele inkomsten en kiest de route van "vermogens eerlijker belasten" en "arbeid beter beschermen".

Feiten en statements

Dat betekent concreet: hogere priv?be-lastingen voor directeur-grootaandeel-

houders (dga's), minder aftrekposten voor zelfstandigen, meer verplichtingen op de arbeidsmarkt en scherpere kli-maatsturing via fiscaliteit.

Maar niet alles is even zeker. Sommige voorstellen staan al met potlood in de wet, andere zijn eerder een politiek sta-tement dan beleidsfeit. Hieronder een overzicht van de belangrijkste maatre-gelen voor ondernemers en bedrijven. Inclusief de verwachte impact en een inschatting van de houdbaarheid onder een nieuw kabinet.

*Box 3 (forfait, vrijstelling)

In 2026 stijgt het forfaitaire rendement voor 'Overige bezittingen' naar circa 7,77% (nu 5,88%). Het heffingsvrije vermogen daalt van 57.684 naar 51.396. Boven de lagere vrijstelling wordt dus meer belasting betaald. Deze

hogere belastingdruk raakt dga's en beleggende ondernemers. Het kan een verminderde prikkel betekenen om reserves op te bouwen buiten de onderneming.

De veranderingen in box 3 bevinden zich al in de wetsvoorstelfase en zijn budgettair belangrijk. Terugdraaien ervan is niet te verwachten.

*Afbouw zelfstandigenaftrek en meewerkaftrek

De zelfstandigenaftrek daalt in 2026 naar zo'n 1.200. De meewerkaftrek wordt vanaf 2027 stapsgewijs vermin-derd en mogelijk uiteindelijk afgeschaft. Zzp'ers worden zwaarder

Alle aandacht voor minister Eelco Heinen en het koffertje

nummer 5 | November 2025 | Vallei Business

belast; er zijn meer verdiensten nodig om hetzelfde over te houden.

In een nieuw kabinet met sympathie voor zzp'ers kan compensatie of vertra-ging mogelijk zijn.

*Pseudo-eindheffing voor auto's met fossiele brandstof

Vanaf 1 januari 2027 komt er een eind-heffing van 12% over de catalogusprijs voor niet volledig elektrische personen-auto's die aan werknemers ter beschikking zijn gesteld voor priv?ge-bruik. Dit betekent hogere mobiliteitskosten voor werkgevers en kan leiden tot een heroverweging van het leasebeleid.

Als deze maatregel eenmaal ge?mple-menteerd is, worden leasecontracten en bedrijfsvoering erop afgestemd. Dat maakt terugdraaien complex en kost-baar. Ook sluit de maatregel aan bij het klimaatbeleid, al kan het invoe-ringstempo nog schuiven.

*Behoud 9% btw-tarief voor cultuur, media en sport

De eerder geplande btw-verhoging van 9% naar 21% wordt ingetrokken; het verlaagde tarief blijft gelden.

Hoewel het als gunstmaatregel geldt, is dit politiek gevoelig in tijden van begrotingsdruk. Toekomstige kabinetten kunnen alsnog kiezen voor herziening.

*Afschaffen nuluren-

contract per 2027

Vanaf 2027 wordt voorkomen dat werkgevers nog nulurencontracten afsluiten. Er moet sprake zijn van een minimum aantal uren en oproepcon-tracten worden aangescherpt. Dit zorgt voor hogere personeelskosten en min-der flexibiliteit bij werkgevers.

Er is een breed politiek draagvlak voor de maatregel gezien het belang van werkzekerheid. Zijn de maatregelen eenmaal onderdeel van wetgeving dan

ontstaan implementatie en jurispruden-tie. Terugdraaien ervan is dan moeilijk.

*Verhoging btw op overnachtingen

Voor de horecabranche, verhuur- en logiesbedrijven gaat het btw-tarief op overnachtingen per 1 januari 2026 van 9% naar 21%. Dat kan zorgen voor margedruk en prijsopdrijvend werken met vraaguitval tot gevolg.

Het is een branchegerichte maatregel, dus gevoelig voor lobby. Een nieuw kabinet kan mogelijk kiezen voor ver-soepeling of uitzonderingen.

*Versobering 30%-regeling/extraterritoriale kosten

De mogelijkheden voor onbelaste ver-goeding van buitenlandse medewerkers worden beperkt. Internationale arbeids-mobiliteit wordt hierdoor duurder; dit raakt vooral de tech- en kennissector.

Het politieke draagvlak voor een gelijke behandeling is aanzienlijk.

*Beperking inflatiecorrectie

De inflatiecorrectie wordt over 2026 voor maar 52,8% toegepast. Dit bete-kent dat schijven, heffingskortingen en aftrekbedragen niet volledig mee-groeien met de geldontwaarding. Dit zorgt voor een sluipende verzwaring van de belastingdruk. Ondernemers-kosten groeien harder doordat de aftrekruimte geen gelijke tred houdt.

De inflatiecorrectiebeperking is een politiek vaak ongemerkt item dat zorgt voor structurele extra inkomsten. Het is dus lastig terug te draaien zonder begrotingsgat.

*Aanpassing energie-investeringsaftrek (EIA)

De zogenaamde samentelling van investeringen in energie wordt beperkt. Per belastingplichtige mag jaarlijks maximaal 151 miljoen aan ener-gie-investeringen via de EIA worden

benut, samen met investeringen in samenwerkingsverbanden. Grootschalige investeringen vallen hier-door buiten de aftrekmogelijkheid.

Het is een technische regeling die rela-tief gemakkelijk aangepast kan worden in de beleidsuitvoering.

*Compensatie hoge stroomkosten/aanpassing CO2-heffing industrie

Het kabinet compenseert hoge elektri-citeitskosten voor bedrijven met 150 miljoen tot 2028. Ook stelt zij de CO2-heffing die de industrie moet betalen buiten werking. Een Kamermeerderheid vroeg hier al eerder om. Dit zorgt voor verlichting van de energiedruk en ver-betert de concurrentiepositie.

De impact van deze maatregelen hangt sterk af van de energieprijzen en de economische ontwikkeling. Een nieuw kabinet kan de compensatiemaatrege-len uitbreiden, beperken of de CO2-heffing anders structureren.

Kamer en kabinet aan zet

De houdbaarheid van maatregelen uit de Miljoennota is vaak lastig te voor-spellen. Veel hangt af van de verhoudingen in de nieuwe Tweede Kamer en de samenstelling van een vol-gende coalitie. Sommige maatregelen vergen uitvoeringswetgeving, over-gangsregelingen of AMvB's (algemene maatregelen van bestuur). Daar kan in parlementaire fase worden bijgestuurd.

Begrotingsvast

Over het algemeen zijn fiscale techni-sche maatregelen die begrotingsvast zijn (denk aan box 3 en aftrekbeperkin-gen) lastig volledig terug te draaien. Sectorgerichte of sociaal-politieke maatregelen (btw op overnachtingen, zelfstandigenaftrek, EIA) zijn eerder vat-baar voor aanpassing of compensatie door een nieuw kabinet.

Fotografie: Martijn Beekman/Ministerie van Financi?n

nummer 5 | November 2025 | Vallei Business

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media