Hoeflon: Onze innovatie heeft heel wat ruggen gespaard

Verschenen in Vallei Business nummer 5 2025

Hoeflon:

'Onze innovatie heeft heel wat ruggen gespaard'

Door een deuropening, via een raam of een toren op: de compacte hijskranen van Hoeflon wurmen zich overal tussendoor. Geen wonder dat oprichter en directeur Gert van Hoef vaak hoort: 'Had je dit dertig jaar eerder bedacht, dan had ik nu geen rugklachten gehad.' Wat begon in een schuur, groeide uit tot internationaal succes: jaarlijks rollen 400 kranen uit de werkplaats in Barneveld. In Nederland heet het dan ook geen compacte kraan meer maar gewoon: een Hoeflon.

Gert van Hoef had ??n ambitie: een eigen product bouwen. 'Ik wist nog niet wat, maar wel dat het mobiel moest zijn,' blikt hij terug. Met een werktuigbouwkundige achtergrond en een neus voor techniek lag de machi-newereld voor de hand. De aanleiding? Een toevallige vraag: of er

ook een hoogwerker bestond die kon hijsen. 'Ik bezocht wat beurzen, proefde de markt en ben gewoon begonnen.' Geen kolos van staal, maar het tegenovergestelde: Van Hoef zag juist potentie in het kleine. 'Een grote kraan overtuigt vanzelf. Maar in de wereld van compactkranen moet je

jezelf bewijzen of beter gezegd: de kraan moet laten zien wat 'ie kan.'

Duo

En dus ging hij bouwen in een schuur, op het boerenbedrijf van zijn vader. Al snel hielp zijn broer Dennis mee toen nog op school. 'We heb-

nummer 5 | November 2025 | Vallei Business

ben het bedrijf echt samen opgebouwd,' vertelt Van Hoef. 'Hij is sterk in elektronica, ik meer in mecha-nica.' Het duo sleutelde urenlang door. 'Aan het begin gingen we ook 's nachts door. Maar als je het leuk vindt, dan geeft dat niks.' In 2006 was het zover: de eerste Hoeflon was een feit een compacte kraan die door een deur past, maar groots presteert. En het bleek een schot in de roos. 'We had-den hem gebouwd, zetten hem te koop, en hadden meteen zes gegadigden.'

Ambassadeur

Zes gegadigden en ??n daarvan kreeg het vertrouwen om die allereer-ste Hoeflon te kopen. 'Dat wordt dan een ambassadeur van je uitvinding', zegt Van Hoef. En het bleef niet bij ??n kraan: 'Ze kochten er later nog drie.' Niet veel later ging de tweede kraan al de grens over, naar Belgi?. 'Is dat inter-nationaal? Ze praten nog net als wij,' lacht Van Hoef.

Ook de naam werd zorgvuldig geko-zen. 'Je hebt iets unieks nodig, dat blijft hangen en makkelijk uit te spre-ken is.' Het werd een combinatie van zijn achternaam en een moeflon een kleine, krachtige bok. Zo werd Hoeflon geboren: compact en sterk, net als de kraan.

Werkethos

In de jaren daarna groeide Hoeflon flink. De minikranen werden verder ontwikkeld en vonden hun weg in het verticale transport. Groei vraagt om ruimte en die raakte op bij het voor-malige pand op bedrijventerrein De Valk. 'Er liep een fietspad vlak langs ons pand, dat voelde niet meer veilig,' vertelt Van Hoef. Hij zocht een nieuwe plek, maar wilde Barneveld niet uit. 'Waarom Barneveld? Het werkethos hier past bij ons. Aanpakken, meters maken.' Uiteindelijk werd het

Harselaar-Zuid, toen nog geen officieel industrieterrein. 'We waren een van de eersten, in 2017.' Inmiddels werken er ruim honderd doeners aan de vol-gende generatie Hoeflons.

Afstandsbediening

Hoeflons minikranen zijn compact, maar kunnen veel: ze rijden zelf, stem-pelen af, hijsen zware lasten ?n zijn volledig op afstand te bedienen. 'Je staat niet op de machine er zit geen cabine op', legt Van Hoef uit. 'Alles gaat via een afstandsbediening. Je kunt gerust een paar honderd meter ver-derop staan.' Onder de motorkap werkt een slim samenspel van mecha-nica, elektronica, hydrauliek en software. Met vijf modellen van 550 tot 9000 kilo hijscapaciteit en tot 22 meter hijshoogte is er altijd een passende kraan. 'We adviseren klan-ten: wat voor werk doe je? Wil je hem op een aanhanger kunnen vervoeren? Dan vallen er al een paar af. We hou-den de keuze bewust overzichtelijk: gewoon een paar supersterke model-len.' Een Hoeflon komt nooit zonder uitleg. 'Je moet weten hoe het werkt, wat je ermee kunt, en hoe je veilig hijst. Ook al is die machine doordacht en innovatief je moet toch wel weten waar de knoppen zitten,' aldus Van Hoef.

Sectoren

Of het nu glas, staal, hout of prefab is: Hoeflons kranen worden in allerlei sectoren ingezet. 'We begonnen in de glasbouw', vertelt Van Hoef. 'Al snel kwamen daar sandwichpanelen, staal-constructies, houtbouw en industri?le verhuizingen bij.' Wat het werk ook vraagt kracht, precisie of wendbaar-heid de kraan past zich aan. Vooral

bij glas is dat essentieel. 'Glas is gigan-tisch kwetsbaar. E?n centimeter verkeerd en je hebt een breuk.' Waar panelen vroeger met de hand geplaatst werden, tilt een Hoeflon ze nu soepel op hun plek. 'Je hangt het glas in de haak, het weegt bijna niks. Alleen nog bijsturen. Eenvoudiger wordt het niet.' Niet iedereen was meteen enthousiast. 'Sommigen vonden het te duur: dat verdien ik nooit terug, zeiden ze.' Maar volgens Van Hoef zit daar de winst: 'Je doet het met twee man in plaats van vijf. En het is beter voor je lichaam. Onze innovatie heeft heel wat ruggen gespaard.'

Beeld: Maire Doornenbal Treffend & Co | Tekst: Sanne van der Hoef Christelijke Hogeschool Ede

'We hadden hem gebouwd, zetten hem te koop, en hadden meteen zes gegadigden'

Deze minikraan kan 3.000 kilo tillen en gaat 16 meter de lucht in met 600 kg!

nummer 5 | November 2025 | Vallei Business

Elektrisch

Waar je een paar jaar geleden nog kon kiezen tussen diesel of elektrisch, is dat bij Hoeflon inmiddels verleden tijd. 'Ik wilde in 2024 geen diesels meer maken en dat is goed gelukt,' zegt Van Hoef tevreden. De overstap ging sneller dan verwacht. 'Iedereen zei: doe maar elektrisch. Die ruikt niet en maakt geen herrie.' Dat laatste bleek belangrijker dan gedacht. 'Bij hijswerk moet je elkaar verstaan: iets zakken, omhoog, naar links, naar rechts. Met een dieseltje is dat lastiger die maakt best wat lawaai.' De overstap past bij de duurzame ambities van Hoeflon. 'Binnen, bijvoorbeeld in de foodindustrie, wil je geen uitlaatgassen.'

Machinebouwers

'In de kern zijn we gewoon machine-bouwers,' zegt Van Hoef. 'We ontwikkelen en assembleren zelf. Lassen en spuiten besteden we uit dat kunnen anderen beter.' Ook onderdelen worden grotendeels inge-kocht, onder meer in Duitsland. 'Wat we goed en effici?nt zelf kunnen, doen we zelf. De rest kopen we in.' En met succes: elk jaar verlaten zo'n 400 compactkranen de werkplaats, waar-van 70% naar het buitenland gaat. 'We zijn actief in meer dan twintig landen. Ons dealernetwerk leiden we zelf op. Ze moeten niet alleen kunnen verkopen, maar ook service bieden. Want,' zegt Van Hoef, 'de eerste kraan verkoop je met een goede verkoper, de tweede met goede service.' Onderhoud gebeurt via vaste service-punten. 'Veel klanten komen jaarlijks terug voor een keuring dan weet je zeker dat alles soepel en veilig draait.'

Horizontaal

Wat omhoog kan, kan ook vooruit dus stortte Hoeflon zich naast verticaal transport ??k op horizontaal transport. 'We hebben twee grote pijlers', legt Van Hoef uit. 'Minikranen en carriers,' legt Van Hoef uit. Carriers zijn slimme rupsonderstellen met een platform erop. 'Daar kun je van alles op kwijt: een tool die balken tegen een plafond duwt, of die materialen verplaatst door een smalle gang.' Met de juiste opzet-stukken zijn carriers verrassend veelzijdig. 'Daarnaast hebben we een serie tools waarmee je kranen en carri-ers nog breder inzetbaar maakt.'

Innovatie

Bij Hoeflon begint innovatie met een idee en een paar handige handen. 'We hebben een innovatieteam: jongens die creatief zijn en dingen uitproberen. Soms mislukt het en dan gaat het zo de oud-ijzerbak in. Geen man over-boord, dan proberen we gewoon weer iets nieuws,' zegt Van Hoef. Wat werkt wordt uitgewerkt, op tekening gezet en verkoop klaar gemaakt. 'Als fabrikant moeten de boekjes kloppen.' En ook

jong talent krijgt een plek aan tafel, onder andere via samenwerkingen met de Barneveldse Techniek Opleiding en het Technasium van het Johannes Fontanus College. 'We willen jongeren enthousiast maken voor techniek. En soms komt daar een idee uit waar wij ook ?cht wat aan hebben.'

Trots

Van Hoef sluit af: 'Het is niet zo dat Dennis en ik met z'n twee?n dit bedrijf hebben opgebouwd. Dat hebben we echt met z'n allen gedaan. Ik zie men-sen die dingen vijf keer beter kunnen dan ik.' Die samenwerking is iets om trots op te zijn net als het product zelf. 'We moeten kneiter trots zijn op de Nederlandse maakindustrie. Made in Holland staat voor topkwaliteit. En dat doen we samen.'

'Het werkethos hier past bij ons. Aanpakken, meters maken'

Dit artikel komt uit de zevende editie van het online magazine Innovatiemonitor Regio Foodvalley. Meer inspirerende ver-halen van innovatieve ondernemers lezen? Kijk dan op:

innovatiemonitor.regiofoodvalley.nl

In Barneveld bouwen ruim 100 doeners aan compact vernuft

nummer 5 | November 2025 | Vallei Business

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media