Veilig vervoeren

Magazines | Vallei Business nr 1 2011

Train uw personeel

Personeel moet actief bij het veiligheidsbeleid worden betrokken. Goed opgeleid en gemotiveerd personeel helpen om ladingdiefstallen te voorkomen. Het risico van diefstal wordt aanzienlijk minder als chauffeurs, beladers en managers samenwerken.

- Train personeel op veiligheidsaspecten en laat het binnen de bedrijfscultuur groeien. Veiligheid zou bij iedere bespreking en overleg op de agenda moeten staan. Huur voor goede opleidingen gespecialiseerde bedrijven in;

- Communicatie is belangrijk. Motiveer chauffeurs om ervaringen uit te wisselen, maar zorg dat verdachte activiteiten rondom het bedrijf worden gezien en gemeld;

- Veel ladingdiefstallen vinden plaats dankzij een ‘insider’. Bij het aannemen van nieuw personeel geldt dan ook; check de CV’s en diploma’s en bel referenties na;

- Verdeel de verantwoordelijkheden van de medewerkers zodat minder mensen op de hoogte zijn van de exacte route en lading. Hierbij is het ook belangrijk om inkomende en uitgaande transporten zoveel mogelijk te scheiden van elkaar, het liefst ook fysiek;

- Natuurlijk moeten de papieren en vrachtbrieven van een lading zorgvuldig en veilig worden opgeborgen;

- Criminelen zullen altijd nieuwe manieren vinden om ladingen te stelen. Het veiligheidsbeleid moet dus regelmatig worden geëvalueerd en worden aangepast.

Veilig vervoeren

Over het algemeen is bekend dat ladingdieven het meeste toeslaan op rustplaatsen en deze houden ze ook scherp in de gaten. Ladingen die stilstaan kunnen nu eenmaal veel makkelijk ontvreemd worden dan wanneer ze onderweg zijn. Chauffeurs zijn echter verplicht om hun wagen op gezette tijden aan de kant te zetten en rust te nemen. En het in- en uitladen van een vrachtwagen gebeurt ook niet binnen vijf minuten. De afgelopen jaren is er gewerkt aan de beveiliging van parkeerrustplaatsen, maar de beveiliging laat nog veel te wensen over. Het is zaak om met de vervoerder en de chauffeur afspraken te maken om lading niet te lang op één plaats te houden.

Veilig laden

Het is bekend dat de meeste ladingdieven een transport volgen vanaf de fabriek. Het liefst moet een gepland transport

’s ochtends geladen worden en daarna vertrekken. Soms is dit planmatig niet mogelijk. Laat de wagen dan binnen een omheining staan waar beveiliging en verlichting aanwezig is.

Over het algemeen

is bekend dat

ladingdieven het meeste toeslaan op rustplaatsen

Eventuele verdachte bewegingen op en rond het terrein kunnen het beste gemeld worden bij de politie. In de meest ideale situatie wordt de wagen zo geparkeerd dat de toegang tot de lading wordt geblokkeerd, bijvoorbeeld met de laaddeuren tegen een muur.

Bereid het transport voor

De (vracht)wagen moet zelf ook aan enkele veiligheidsvoorwaarden voldoen. De wagen moet zonder extra te stoppen in staat zijn om de eerste geplande rustplaats te bereiken. Ook bijvoorbeeld geld voor tolwegen en identiteitsbewijzen moeten aanwezig zijn voordat de rit begint. Daarnaast kunnen transporteurs gebruik maken van diensten van organisaties die contacten hebben met lokale politie. Vooral bij internationale transporten zijn er voldoende organisaties die transporteur, chauffeur en opdrachtgever kunnen helpen in geval van nood. Het is ook zeker raadzaam om gebruik te maken van de moderne Track&Trace-systemen en andere hightech beveiligingsmiddelen die relatief goedkoop zijn.

Bepaal de Route

Naast een goede voorbereiding moet ook de route van tevoren met de chauffeur worden besproken. Bespreek de route en de details van de lading echter niet met meer partijen dan nodig is (vervoerder en chauffeur) ook niet via telefoon of zendapparatuur. Naast de route moeten ook de plaatsen waar de chauffeur veilig kan rusten en overnachten, bekend zijn. Mochten het transport door vertraging verstoord worden, dan moeten er nieuwe afspraken gemaakt worden met de chauffeur waar gerust kan worden. Het is handig om een lijst met veilige parkeer- en overnachtingplaatsen achter de hand te hebben.

Naast het kiezen van veilige aanlegplaatsen, is het noodzakelijk om geen vast patroon te hebben in de routes en tijden. De planning van ritten kan zorgen dat er regelmatig gewisseld wordt en dat de chauffeur op rust- en parkeerplaatsen stopt met veel verlichting en het liefst beveiligd. Ten slotte is het belangrijk dat chauffeurs tijdens de rusttijden zoveel mogelijk bij de vrachtwagen blijven. Waar mogelijk kunnen chauffeurs afspraken maken om elkaar te treffen tijdens het rusten.

Transport en logistiek is en blijft een branche met de nodige risico’s. Maak dus gebruik van de technische mogelijkheden voor preventie van diefstal en vandalisme. Het loont de moeite.

Transport en logistiek kent veel risico’s in de keten tussen opslag en aflevering. Een nog steeds groeiend probleem is de diefstal van lading. Vorig jaar bedroeg de totale schade van ladingdiefstal maar liefst 500 miljoen euro. Met de onderstaande, eenvoudige tips kunnen bedrijven zelf de schade beperken.

Tips bij uitbesteding

Bij de meeste transporten zijn meerdere bedrijven betrokken. Het vervoer wordt uitbesteed aan derden en vervolgens weer aan regionale of lokale partijen. Voor diefstalpreventie geldt; hoe meer bedrijven bij het transport betrokken zijn, hoe groter het risico. De betrokkenheid van bedrijven met de lading neemt af naarmate de partijen verder van de opdrachtgever staan.

- Wees zorgvuldig met het uitzoeken van de bedrijven waarmee u zaken doet. Goederen worden aan deze transport- en expeditiebedrijven toevertrouwd totdat ze het pand weer verlaten;

- Houd de lijnen en aanspreekpunten kort. Voorkom dus dat er veel partijen en bedrijven voor het transport zorg dragen en maak hier schriftelijk afspraken over;

- Informeer naar het veiligheidsbeleid van het transportbedrijf en hoe dit binnen de organisatie wordt uitgedragen. Het is ook raadzaam om dat te controleren en u op de hoogte te stellen van de veiligheidssituatie van het bedrijf, zoals omheining rondom het bedrijventerrein en alarminstallaties;

- Voer een controlebeleid in de organisatie waarbij de afhalende chauffeurs worden gecheckt en hun identiteit klopt;

- Check de financiële status van het transportbedrijf en of het een kwaliteitsmanagement systeem heeft.

- Vaak is het mogelijk om met de transporteur een systeem te ontwikkelen op basis van bonus/malus. Een transporteur met weinig schade en diefstal profiteert hiervan en als opdrachtgever weet u dat er aandacht is voor uw goederen;

- Neem regelmatig het veiligheidsbeleid bij het transportbedrijf onder de loep. Ook bij het transportbedrijf moet de preventie up-to-date gehouden worden.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by