De Stelling

Magazines | Vallei Business nr 1 2011

Sietze Ketelaar

Dissel Development

Markten veranderen, bedrijven veranderen, functies veranderen en mensen veranderen. Natuurlijk kun je zelf in je eigen bedrijf aan de slag met opleiden en heb je veel kennis van zaken. Maar bereik je zo de broodnodige veranderingen?

Een goede opleidingsprofessional zoekt samen met het bedrijf naar de juiste route om medewerkers te trainen, op te leiden en te coachen, zodat ze geschikt zijn voor de veranderingen. Daarbij is de eigen kennis van het bedrijf uitermate belangrijk. Het blijkt dat als je geen opleidingsprofessional van binnen of buiten het bedrijf inzet, het rendement van de training of opleiding minder is. Maatwerk in opleiding bestaat uit een goed samenspel tussen bedrijf en opleider. Dissel Development gebruikt daarvoor eigentijdse middelen als RDA om het effect van de opleiding te meten en te begeleiden. Bijna zes van de tien medewerkers denken dat de functie-eisen voor hun huidige baan nu al aan het veranderen zijn, en iets minder dan de helft is bang dat de huidige capaciteiten over vijf jaar niet meer voldoende zullen zijn. En dat in een veranderende markt. Begin daarom om samen met een opleider goed na te denken hoe je je medewerkers begeleidt zodat ze effectiever en productiever zullen zijn.

Dissel Development

Noorderkroon 85 • 3902 VC Veenendaal

www.dissel-development.nl

info@dissel-development.nl

Tel: 0318 624031

Jørgen Snoijink

Business Builders; verkoopadvies,

-training en –coaching

Als een opleiding is gericht op zeer bedrijfsspecifieke vaardigheden (bijvoorbeeld machine bediening of hanteren van bijzondere procedures) moet de keuze vallen op zelf doen. Is de opleidingsvraag echter gericht op het doorbreken van (vastgeroeste) culturen of het introduceren van innovaties, dan zal een externe opleider beter passen.

Een voorbeeld hiervan is het trainen van het verkoopteam wanneer omzetstijging en rendementsverbetering de uitdagingen zijn. Echter, mijn filosofie is dat niet alleen verkooptrainingen de oplossing zijn, maar dat een goede verkooporganisatie vooral wordt gerealiseerd door een optimaal verkoopproces, de juiste verkoopstrategie, uitstekende verkoopmethodieken en verkoopvaardigheden. Kortom het trainen van uw verkopers is een onderdeel van een veel groter geheel:

• Winstmaximalisatie door meer marge te halen op uw verkoop

• Omzetgroei in nieuwe of bestaande markten voor uw producten en diensten

• Verbetering efficiency door professionalisering van uw verkoopafdeling

• Verhoging van individuele vaardigheden van (uw) managers en medewerkers

Business Builders,

Wildzoom 36, 6718 TN Ede

T   +31 318 624102                                              

M  +31 6 30064398                                                     

info@business-builders.nl                                       

I   www.business-builders.nl     

De Stelling

Bedrijven kunnen beter hun eigen personeel opleiden dan het uitbesteden aan professionele opleidingsinstituten

Sienke de Man

Magnolia Opleidingen

In ieder bedrijf is vakmanschap een belangrijk onderdeel van het werkkapitaal. De specifieke vakkennis die binnen een firma is opgebouwd, kan misschien wel het beste door de eigen mensen worden overgedragen.

Maar kennisoverdracht is ook een vak. Iemand die veel van een onderwerp af weet, hoeft dat nog niet goed over te kunnen brengen. Mensen met veel ervaring hebben er vaak geen idee van wat een leerling allemaal nog niet weet. De stappen van uitleg zijn vaak te groot, of er worden onderdelen overgeslagen, die bekend verondersteld worden.

Zeker bij uitleg over het werken met de computer, kan een ervaringsdeskundige zich vaak niet indenken welke elementaire kennis bij de leerling ontbreekt. En wanneer men instructie van een collega krijgt, kan er ook een autoriteitsprobleem ontstaan. Niet iedereen accepteert de uitleg van een lagere in rang, zelfs als deze op een specifiek gebied meer kennis heeft.

Een goed opgebouwde instructie staat of valt met het snel inschatten van het startniveau en een goede didactiek. Een cursus samenstellen, die zowel qua inhoud, tempo en niveau is afgestemd op de doelgroep is geen amateurwerk, maar meesterschap.

Besteed dus uw opleidingen uit aan een professioneel opleidingsinstituut. Zo wordt uw kostbare opleidingstijd optimaal benut en voorkomt u conflicten en frustraties bij uw werknemers.

Magnolia Opleidingen,

Arnhemseweg 11

6711 HA EDE, 0318-612788

www.magnolia-opleidingen.nl

info@magnolia-opleidingen.nl

Heleen van Elburg

De Klomp Bedrijfsadviezen

Het antwoord is afhankelijk van wat er opgeleid moet worden. Gaat het om aanvullende kennis, dan kan de eigen organisatie dit prima doen. Betreft nieuwe kennis of een veranderende denkwijze, dan is het beter om dit uit te besteden. Een opleiding of een training geven is een specialisme en is niet altijd aanwezig in een organisatie. Een professionele opleider weet theorie en praktijk te combineren in een training of opleiding en is daarin ook getraind. Het lijkt vaak makkelijk om de eigen medewerkers kennis over te dragen en dan te verwachten dat dit dan automatisch wordt opgevolgd. Afhankelijk van de vaardigheid die geleerd wordt, blijkt in de praktijk dat dit niet altijd zo eenvoudig is. De expertise van de professionele opleider geeft net dat zetje in de rug om de medewerkers om dit wel te kunnen borgen. Tijdens mijn telefoontrainingen en coaching merk ik dat medewerkers juist graag gebruik maken van mijn kennis en vaardigheid door mijn specialisme als externe partij. Het is bekend dat vreemde ogen ‘beter’ dwingen. Daarnaast kan ik als trainer een bredere en objectievere terugkoppeling geven aan de organisatie hoe medewerkers zich in de training hebben ontwikkeld en welke onderwerpen/vaardigheden nog extra aandacht nodig hebben.

De Klomp Bedrijfsadviezen

Klompersteeg 9 • 6745 WD DE KLOMP

Tel: 06 389 00 862

info@deklompbedrijfsadviezen.nl

www.deklompbedrijfsadviezen.nl

Annemarie Couwenberg

Quiris Adviesgroep bv

De stelling vraagt om nuance! Een effectieve training heb je niet zomaar! Wat in de ene organisatie prima werkt is in de andere organisatie geen optie. Quiris gelooft vooral in maatwerktraining of opleiding. Dan ontstaat er een training of opleiding waarbij de wensen van de opdrachtgever (wat wil die met de training bereiken, wat moet er na de training in de organisatie beter gaan, hoe is de startsituatie van de individuele deelnemers) moeten worden vertaald in een programma en aanpak dat daarbij past. En in dat programma moet ruim aandacht zijn voor gedrag en doen. Dus actief oefenen! Pas dan is de transfer van de training (overdracht van wat in de training gebeurd naar de praktijk) effectief en kun je door trainen je medewerkers, team, middenkader of organisatie een stap vooruit laten zetten. En... trainen is ook herhalen en inslijpen. Net als dat het trainen van medewerkers ook iets vraagt van hun leidinggevende. De leidinggevende moet medewerkers namelijk wel consequent feedback geven over hun gedrag. Daardoor ontstaat noodzaak voor ontwikkeling, een voedingsbodem voor leren en trainen en een terugkoppeling over het geleerde in de praktijk. Quiris traint met ervaren trainers, en minstens zo belangrijk, met de inzet van ervaren acteurs. De kennis en kunde gecombineerd met de frisse blik en bovengenoemd maatwerk legt de basis voor echte verandering.

Quiris Adviesgroep bv

Vendelier 71 • 3905 PD Veenendaal

Tel. 0318-551418 • info@quiris.nl

www.quiris.nl

Meepraten over deze stelling? Kijk op de Vallei Business LinkedIn groep.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by