NAP Int. Transport: 25 jaar jaar sterk in transport

Magazines | Vallei Business nr 1 2011

Nap Transport

25 jaar sterk in transport

Al vijfentwintig jaar houdt Nap Transport zich bezig met beroepsgoederenvervoer over de weg. Eigenaar en oprichter Hans Nap begon in 1986 met één trekker met oplegger. Twee jaar later kwam daar een nieuwe vrachtwagen bij en kwam het eerste personeelslid in dienst. Tegenwoordig heeft het logistieke bedrijf een personeelsbestand van 33 personen en is zoon Arjan Nap mede-eigenaar geworden. Het eerste personeelslid, Hans, is nog steeds in dienst, nu als planner.

“De eerste auto was in die tijd voor internationaal transport naar Oostenrijk”, vertelt Hans Nap. Daar kwam al gauw Scandinavië bij. “Op een gegeven moment sprak ik een oud-werkgever die in de pakketdienst zat en daarvoor zijn wij ook het werk gaan regelen. We kregen er zes auto’s bij, dat zijn er inmiddels zestien geworden.” Behalve regionaal bestelwerk in 23 postcodegebieden verzorgt Nap Transport seizoensvervoer (zoals transport van schoolboeken) en directvracht waarbij voor diverse verladers ongeregeld vervoer wordt verricht. “Daarnaast rijden wij met 2 BDF combinaties, waarmee intermodale wissellaadbakken gereden worden. En worden er trucking opdrachten uitgevoerd met trekkers.”

Zeecontainervervoer

Een andere tak van sport is het zeecontainervervoer. Arjan Nap geeft aan dat Nap Transport zich hiermee in de regio wil profileren. “We proberen Rotterdam dichterbij te halen, de afstand tussen Rotterdam en deze regio moet qua tijd en service verkleind worden.” Het transportbedrijf is ongeveer tien jaar geleden gestart met zeecontainervervoer. “We kregen de opdracht om een offerte te maken voor het zeecontainertransport vanaf Rotterdam naar Ede voor een klant die naar Ede verhuisde. Zo is het balletje gaan rollen.” De meerwaarde is dat Nap Transport het hele traject kan begeleiden. Hans: “Als iemand containers importeert of exporteert, dan kunnen we de hele weg voor hem in handen nemen. Dat doen we niet allemaal zelf, wij doen puur het transport en de planning, maar werken daarvoor samen met partners die verstand hebben van bijvoorbeeld douaneformaliteiten of die met rederijen onderhandelen. Zo’n punt willen wij hier in Ede zijn.”

Op tijd

Eén van de voordelen voor deze regio is het neerzetten van gegarandeerde tijdsafspraken. Arjan: “Het logistieke traject van de klant kunnen wij zo stroomlijnen dat hij niet op elk willekeurig tijdstip zijn zeecontainers krijgt, maar dat hij zelf kan aangeven wanneer hij de container wil hebben. Daar zijn we heel sterk in.” In de regio worden de klanten bevoorraad met één auto. Dit heeft als voordeel dat er meer tijd is om de container te lossen. “We koppelen af en zijn weer weg”, zegt Arjan. “Je zet de container voor de deur en dan kan de klant lossen. Bij zeecontainers heb je te maken met vaste lostijden van twee, drie uur. Wij koppelen de oplegger af en dan hoeft de klant met die tijd geen rekening te houden, want die overschrijding wordt niet in rekening gebracht.”

Innovatief

In 2004 is Nap Transport gaan rijden met Lange Zware Voertuigen (LZV). Hans: “Daarmee rijden we tussen Rotterdam en Ede.” Arjan: “We waren één van de eerste in de regio die met deze voertuigen gingen rijden.” Hans vult aan: “En in 1990 reden we ook al als eerste met een geluidsarme vrachtwagen.” Niet alleen nieuwe ontwikkelingen, maar ook voor het milieuaspect heeft Nap Transport aandacht. Arjan: “Ons wagenpark bestaat uit Euro 5 en Euro 3 motoren, onze Euro 3 motoren rijden op roetfilters en daarnaast rijden we op ecocombi’s.”

Het gebruik van ecocombi’s (LZV) heeft als voordeel dat er meer vracht per rit kan worden vervoerd, waardoor er minder ritten nodig zijn en er minder CO2-uitstoot is. “Dat is een winst voor zowel het milieu als voor ons én voor de klant”, aldus Hans.

bedrijfsprofiel

J.A. Nap int.transport BV,

T: 0318-622510, I: www.naptransport.nl

Arjan Nap en Hans Nap voor hun transportbedrijf in Ede

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by