Column: het verschil tussen een dood vogeltje

Magazines | Vallei Business nr 1 2011

Wat iedereen over communicatie moet weten

Het verschil tussen

een dood vogeltje

Tekst Rudi van Dijk fotografie Helmert.nl – fotografie

Gaat nergens over, zou u zeggen. Maar pas op. Ik wil dat u dat terugneemt. Ik ben het dode vogeltje gaan koesteren als één van de grondwaarheden van de communicatie. Het fundament van de marketing. De basis van alles wat op tekstschrijven lijkt. Het geheim van de overwinning. Het pad naar succes. Het leunt allemaal op dit ene pootje. Dit dode vogeltje is een levende metafoor van wat u met uw reclame zou moeten doen. U had het kunnen weten. Onder heel andere titels zijn er boeken over vol geschreven, die overigens alleen de auteur zelf nog eens doorbladert op een regenachtige zaterdagmiddag om Engelse termen te turven.

Het gaat hierom. U hebt het gevoel dat u de doelgroep duidelijk moet maken waarin u anders bent dan anderen. U ligt er nachten over wakker, malend, piekerend, nachtmerriënd. Nee, alles wat u bedenkt, heeft een concurrent ook. Wat nu? Niks wat nu. Gewoon het dode vogeltje uit de kast halen. En bedenken – dit is een kernwoord: bedenken – dat zijn ene pootje even lang is. Bedenken dus. Iedereen had het kunnen weten, maar u hebt het bedacht. Mooi toch? Maak u niet al te druk over wat u onderscheidt, dat is de essentie. Maak u druk over hoe u dezelfde boodschap op een andere manier brengt. En: hoe u onderscheidend kunt zijn. Niet hebben of bieden, maar zíjn.

Lig opnieuw een nacht wakker, en denk in een vredige rust na over wie uw organisatie is. Bepeins haar diepste karakter, haar innerlijke drijfveren, haar verborgen overtuigingen, haar bezongen kwaliteiten. Teken in gedachten een karikatuur waarin u de sterkste van deze eigenschappen naar voren haalt. Het is niet moeilijk, als u maar de moeite neemt om afstand te nemen. Dwing uzelf om een striptekening van een paar lijnen over te houden. Misschien ziet dat er zo uit: ‘Eigenlijk zijn wij gek van klanten’. Of: ‘Eigenlijk is gastvrijheid onze grootste kracht’. Of: ‘Eigenlijk zijn wij gewoon een autoriteit op ons vakgebied.’ Of: ‘Eigenlijk zijn wij hélemaal op het rendement van onze klanten gericht.’ Of: ‘Eigenlijk zijn wij puur Zweeds.’ Of: ‘Eigenlijk vindt iedereen ons popi-jopi.’ Het maakt niet uit wat u bedenkt, en zelfs niet of het echt zo is. Als het maar echt kan worden.

De rest van het verhaal is kort. Ga pas uit bed als u uzelf gelooft. U bent gastvrij, een autoriteit of popi-jopi. U praat met een Zweeds accent of bent ongerust als het rendement van een klant een tiende procent dreigt te dalen. Vertel aan iedereen die het horen wil, hoe u bent. Vertelt het uw medewerkers, net zolang tot ze het geloven en zich ernaar gaan gedragen. Reken ze daar zelfs op af, en niet alleen op omzet. Het moet van uw organisatie afdruipen. Van telefoniste tot monteur. Van e-mail over een klacht tot brochure. Van advertentie tot persoonlijk gesprek. En als dan álles klopt, echt alles, dan gaat het werken. Dan krijgen zelfs de meest homogene producten en diensten een meerwaarde. Dat zit ‘m niet in de rationele USP’s waar iedereen zijn mond vol van heeft, maar gewoon in het gevoel. En als mensen dan hun hart laten spreken – en dat doen ze, want het zijn mensen – dan kiezen ze voor u. Prachtig. Het ene pootje, dat was zoals alle andere pootjes van dode vogeltjes, blijkt ineens even lang te zijn.

Nog één waarschuwing. Denk niet dat u uzelf op een nacht met volle maan eventjes een nieuwe identiteit aanmeet. Denk er niet te licht over. Kies iets dat bij u past en ga ervoor. Doe ook niet te moeilijk en vermoei uw doelgroep niet langer met geforceerde argumenten en bij elkaar geraapte USP’s. Werp een blik op het dode vogeltje en ontdek het verschil.

Het was een soort mopje en vroeger lag ik er dubbel om. Het ging zo. “Wat is het verschil tussen een dood vogeltje?” (Nog niet lachen.) “Zijn ene pootje is even lang.” (Einde mop.) Geweldig. Die vraag die nergens over gaat en waarop toch een antwoord komt. Die tang die zo hoorbaar op dat varken slaat. Die kip die zo heerlijk zonder kop kakelt. Het verschil tussen een dood vogeltje. En één pootje dat even lang is. Ha, het is een soort Escher-ervaring. Een tekening waarbij een balk in de verte verdwijnt en ineens een pilaar blijkt te zijn die vlak voor je neus staat.

Rudolph Tekst & Concept bedenkt concepten en schrijft teksten voor reclamecampagnes, websites,

advertenties, mailings, brochures, relatiemagazines en andere

communicatiemiddelen.

Zie www.rudolphtekst.nl.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by