Coverstory: Werkwijzer Uitzendbureaus

Verschenen in Vallei Business nummer 5 2010

coverstory

Werk voor de toekomst

Uitzendorganisatie Werkwijzer bestaat al 62 jaar, en is daarmee het oudste uitzendbureau van Nederland. Hoewel de historie wordt gekoesterd, staat de toekomst van de organisatie - en zijn mensen - voorop.

Fred Baars (directeur) en Carlijn van Erning (marketingmanager), leggen uit dat Werkwijzer is begonnen als studentenuitzendbureau. Dat is uitgegroeid tot een grote organisatie die onderdeel uitmaakt van een holding. Binnen die holding zitten ook nog de Werkstudent in Amsterdam, Labresource en CCD.

Werkwijzer heeft inmiddels 10 vestigingen, met het hoofdkantoor in Nijmegen. De organisatie is heel actief in Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant en Limburg. Het streven is 20 vestigingen, maar die groei moet wel op een verantwoorde manier worden gerealiseerd, zegt Fred. “Bij de persoon die bij ons wordt aangenomen, kijken we vanaf het begin al: wat zou hij over 4 jaar voor ons kunnen betekenen? We hebben namelijk een structuur in onze organisatie waarbij we iemand een loopbaan willen bieden van 20 jaar. Daarmee creëer je continuïteit, kwaliteit maar ook op een heel snelle manier uitbreiding van het bedrijf. De reden waarom we deze structuur hebben opgezet is heel simpel: kwaliteit krijg je door lang te werken bij een bedrijf. Je leert de processen, je wordt een ervaren kracht.”

Die manier van werken is volgens Fred één van de redenen waarom Werkwijzer de economische crisis zonder al te grote schade heeft kunnen doorstaan. “Waar de klanten bij de uitzendbranche zich het meest aan ergeren, is dat ze elk jaar een andere intercedent krijgen. Die moet weer ingewerkt worden, is niet beslissingsbevoegd, heeft het hart nog niet bij de organisatie zitten, kortom: hij kan niet waarmaken waar wij als bedrijf voor staan.”

Opleiding

Werkwijzer is gecertificeerd door de ABU, de Algemene Bond van Uitzendorganisaties. Dat houdt onder meer in dat het personeel gekwalificeerd is. Werkwijzer leidt zijn intercedenten zelf op, en maakt gebruik van externe scholingsprogramma’s. Fred: “Dan kom je op een ander niveau te werken. Dan zit je bij directies aan tafel, je kunt dan meepraten over visie, missie, waar wil de leiding met het bedrijf naartoe? Waar zijn kansen voor het bedrijf en wat voor soort karakters kunnen dat bewerkstelligen?”

Carlijn gaat verder: “Als allround uitzendbureau bemiddelen we voor alle soorten functies, vanuit verschillende marktsegmenten. Juist doordat onze intercedenten gekoppeld worden aan een aantal accounts binnen een bepaalde branche, worden ze steeds meer expert op dat gebied, waardoor je zowel laag- als hooggeschoold personeel goed kunt bemiddelen. Je bent een volwaardige gesprekspartner voor de klant. We werken per vestiging met meerdere intercedenten, dus daarmee wordt tunnelvisie vermeden. Het is teamwork, en het is als uitzendorganisatie absoluut nodig, zeker in deze tijd, dat je met de markt meegaat. En dat je weet wat er in de verschillende markten gebeurt, anders kun je nooit een goede match maken met de detachering bij een bedrijf.”

Fred neemt over: “We trainen onze mensen om te kijken naar bedrijven: wat willen ze gaan doen, waar willen ze naartoe, en minder naar: je moet vandaag 25 mensen plaatsen. Als je die band hebt met het bedrijf, hun processen kent, dan komt die plaatsing vanzelf wel. Die filosofie werkt, ook door een crisis heen. We investeren altijd in onze klanten, via persoonlijke contacten en onze kennis op het gebied van de arbeidsmarkt, werving en selectie en opleiding. Die intensieve contacten en wederzijdse betrokkenheid verbindt ons in goede, maar ook in minder goede tijden. Het tekent hoe diep Werkwijzer met zijn klanten verweven is.” Dat klantpartnership-model van meedenken en meedoen met de klanten werpt zijn vruchten af. Fred vervolgt: “We kijken samen met klanten hoe Werkwijzer kan bijdragen aan oplossingen voor personele vraagstukken. Bijvoorbeeld door werknemers of uitzendkrachten op te leiden en te coachen, door te ondersteunen bij herplaatsing van werknemers die met ontslag bedreigd worden. Dat laatste doen we via Werkwijzer Mobiliteit, samen met de gemeente en het UWV.”

Werkwijzer doet natuurlijk ook aan acquisitie, zo heeft het een eigen in-house callcenter (uniek in de branche) en heel wat netwerken in de verschillende regio’s. Fred: “We staan op beurzen, bedrijvencontactdagen, we hebben leuke acties rond grote evenementen, enzovoort. Op die manier hoor je ook wat er in de markt gebeurt, waar kunnen we van dienst zijn voor de verschillende bedrijven? Zo bouwen we echt aan relaties, in plaats van er alleen mailings uit te gooien waar niemand op zit te wachten. We gaan absoluut voor het persoonlijk contact. Dat is ook de kracht van Werkwijzer, we zijn een regionale club met van oudsher een kwalitatief goed personeelsbestand met medewerkers die weten wat er van ze verwacht wordt.”

Perspectief

Werkwijzer is een allround uitzendbureau. Voor wat betreft de zorg, de mobiliteit en de techniek zijn er drie speciale divisies opgericht. Carlijn: “Inmiddels kennen we elke zorggroep van Noord-Limburg tot Utrecht. En het groeit nog steeds. Voor de sector techniek werken we samen met een school waar lastechnieken worden onderwezen. Met name in de Valleiregio zien we veel perspectief, daarom zijn we daar vorig jaar een nieuwe vestiging gestart. We hebben dus midden in de crisis geïnvesteerd in een nieuwe vestiging. Dat kunnen we doen omdat we zo betrokken zijn bij onze klanten. Als wij iets nieuws beginnen, dan is dat vanuit een behoefte die we vanuit de markt horen. We zitten zo dicht bij de klant omdat we zoveel vestigingen hebben, we bouwen dus echt een relatie op met de klanten, een persoonlijke band. We hebben de recessie overleefd omdat de klanten vertrouwen in ons hebben gehad. Ze zijn niet overgestapt omdat de buren een kwartje goedkoper waren, nee, ze zijn bij ons gebleven omdat ze vonden dat we hun vertrouwen waard waren. De meerwaarde zit dus niet in een hoger tarief.”

Dat vertrouwen merkt Fred zeker in de Valleiregio: “De ICT is daar in opkomst, maar ook in de andere sectoren zien we groei.” Dat heeft volgens hem ook te maken met de mentaliteit van de mensen: “Dat zijn enorm verantwoordelijke mensen die hun taken heel serieus nemen. De beleving is bijzonder hoog, de mensen hebben daar een enorm goede werkmentaliteit en hoge fatsoensnormen. Ik denk dat het voor Nederland een heel goede ontwikkeling is dat daar veel gebeurt. Het zijn bedrijven waar je heel veel vertrouwen in kunt hebben. En dat vertrouwen is zeker wederzijds, vanwege onze manier van werken.”

www.werkwijzerbv.nl

vallei business | nummer 5 | november 2010

Je leert de processen, je wordt een ervaren kracht.”

Fred Baars (directeur) en Carlijn van Erning (marketingmanager), leggen uit dat Werkwijzer is begonnen als studentenuitzendbureau. Dat is uitgegroeid tot een grote organisatie die onderdeel uitmaakt van een holding. Binnen die holding zitten ook nog de Werkstudent in Amsterdam, Labresource en CCD.

Werkwijzer heeft inmiddels 10 vestigingen, met het hoofdkantoor in Nijmegen. De organisatie is heel actief in Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant en Limburg. Het streven is 20 vestigingen, maar die groei moet wel op een verantwoorde manier worden gerealiseerd, zegt Fred. “Bij de persoon die bij ons wordt aangenomen, kijken we vanaf het begin al: wat zou hij over 4 jaar voor ons kunnen betekenen? We hebben namelijk een structuur in onze organisatie waarbij we iemand een loopbaan willen bieden van 20 jaar. Daarmee creëer je continuïteit, kwaliteit maar ook op een heel snelle manier uitbreiding van het bedrijf. De reden waarom we deze structuur hebben opgezet is heel simpel: kwaliteit krijg je door lang te werken bij een bedrijf. Je leert de processen, je wordt een ervaren kracht.”

Die manier van werken is volgens Fred één van de redenen waarom Werkwijzer de economische crisis zonder al te grote schade heeft kunnen doorstaan. “Waar de klanten bij de uitzendbranche zich het meest aan ergeren, is dat ze elk jaar een andere intercedent krijgen. Die moet weer ingewerkt worden, is niet beslissingsbevoegd, heeft het hart nog niet bij de organisatie zitten, kortom: hij kan niet waarmaken waar wij als bedrijf voor staan.”

Opleiding

Werkwijzer is gecertificeerd door de ABU, de Algemene Bond van Uitzendorganisaties. Dat houdt onder meer in dat het personeel gekwalificeerd is. Werkwijzer leidt zijn intercedenten zelf op, en maakt gebruik van externe scholingsprogramma’s. Fred: “Dan kom je op een ander niveau te werken. Dan zit je bij directies aan tafel, je kunt dan meepraten over visie, missie, waar wil de leiding met het bedrijf naartoe? Waar zijn kansen voor het bedrijf en wat voor soort karakters kunnen dat bewerkstelligen?”

Carlijn gaat verder: “Als allround uitzendbureau bemiddelen we voor alle soorten functies, vanuit verschillende marktsegmenten. Juist doordat onze intercedenten gekoppeld worden aan een aantal accounts binnen een bepaalde branche, worden ze steeds meer expert op dat gebied, waardoor je zowel laag- als hooggeschoold personeel goed kunt bemiddelen. Je bent een volwaardige gesprekspartner voor de klant. We werken per vestiging met meerdere intercedenten, dus daarmee wordt tunnelvisie vermeden. Het is teamwork, en het is als uitzendorganisatie absoluut nodig, zeker in deze tijd, dat je met de markt meegaat. En dat je weet wat er in de verschillende markten gebeurt, anders kun je nooit een goede match maken met de detachering bij een bedrijf.”

Fred neemt over: “We trainen onze mensen om te kijken naar bedrijven: wat willen ze gaan doen, waar willen ze naartoe, en minder naar: je moet vandaag 25 mensen plaatsen. Als je die band hebt met het bedrijf, hun processen kent, dan komt die plaatsing vanzelf wel. Die filosofie werkt, ook door een crisis heen. We investeren altijd in onze klanten, via persoonlijke contacten en onze kennis op het gebied van de arbeidsmarkt, werving en selectie en opleiding. Die intensieve contacten en wederzijdse betrokkenheid verbindt ons in goede, maar ook in minder goede tijden. Het tekent hoe diep Werkwijzer met zijn klanten verweven is.” Dat klantpartnership-model van meedenken en meedoen met de klanten werpt zijn vruchten af. Fred vervolgt: “We kijken samen met klanten hoe Werkwijzer kan bijdragen aan oplossingen voor personele vraagstukken. Bijvoorbeeld door werknemers of uitzendkrachten op te leiden en te coachen, door te ondersteunen bij herplaatsing van werknemers die met ontslag bedreigd worden. Dat laatste doen we via Werkwijzer Mobiliteit, samen met de gemeente en het UWV.”

Werkwijzer doet natuurlijk ook aan acquisitie, zo heeft het een eigen in-house callcenter (uniek in de branche) en heel wat netwerken in de verschillende regio’s. Fred: “We staan op beurzen, bedrijvencontactdagen, we hebben leuke acties rond grote evenementen, enzovoort. Op die manier hoor je ook wat er in de markt gebeurt, waar kunnen we van dienst zijn voor de verschillende bedrijven? Zo bouwen we echt aan relaties, in plaats van er alleen mailings uit te gooien waar niemand op zit te wachten. We gaan absoluut voor het persoonlijk contact. Dat is ook de kracht van Werkwijzer, we zijn een regionale club met van oudsher een kwalitatief goed personeelsbestand met medewerkers die weten wat er van ze verwacht wordt.”

Perspectief

Werkwijzer is een allround uitzendbureau. Voor wat betreft de zorg, de mobiliteit en de techniek zijn er drie speciale divisies opgericht. Carlijn: “Inmiddels kennen we elke zorggroep van Noord-Limburg tot Utrecht. En het groeit nog steeds. Voor de sector techniek werken we samen met een school waar lastechnieken worden onderwezen. Met name in de Valleiregio zien we veel perspectief, daarom zijn we daar vorig jaar een nieuwe vestiging gestart. We hebben dus midden in de crisis geïnvesteerd in een nieuwe vestiging. Dat kunnen we doen omdat we zo betrokken zijn bij onze klanten. Als wij iets nieuws beginnen, dan is dat vanuit een behoefte die we vanuit de markt horen. We zitten zo dicht bij de klant omdat we zoveel vestigingen hebben, we bouwen dus echt een relatie op met de klanten, een persoonlijke band. We hebben de recessie overleefd omdat de klanten vertrouwen in ons hebben gehad. Ze zijn niet overgestapt omdat de buren een kwartje goedkoper waren, nee, ze zijn bij ons gebleven omdat ze vonden dat we hun vertrouwen waard waren. De meerwaarde zit dus niet in een hoger tarief.”

Dat vertrouwen merkt Fred zeker in de Valleiregio: “De ICT is daar in opkomst, maar ook in de andere sectoren zien we groei.” Dat heeft volgens hem ook te maken met de mentaliteit van de mensen: “Dat zijn enorm verantwoordelijke mensen die hun taken heel serieus nemen. De beleving is bijzonder hoog, de mensen hebben daar een enorm goede werkmentaliteit en hoge fatsoensnormen. Ik denk dat het voor Nederland een heel goede ontwikkeling is dat daar veel gebeurt. Het zijn bedrijven waar je heel veel vertrouwen in kunt hebben. En dat vertrouwen is zeker wederzijds, vanwege onze manier van werken.”

www.werkwijzerbv.nl

vallei business | nummer 5 | november 2010

Die intensieve

contacten en wederzijdse betrokkenheid verbindt ons in goede, maar ook in minder goede tijden

Als wij iets nieuws

beginnen, dan is dat vanuit een behoefte die we vanuit de markt horen

coverstory

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media