Verschenen in Vallei Business nummer 5 2010

U heeft een website, maar nog (te)

weinig bezoekers?

In de vorige editie van Vallei Business zijn wij ingegaan op het verkrijgen van een goede positie in de natuurlijke zoekresultaten (linker rijtje van Google). Ditmaal zullen wij specifiek ingaan op het rechter rijtje van Google, oftewel zoekmachine marketing.

Vragen die veel klanten ons stellen zijn onder andere;

• Hoeveel moet ik betalen om bovenaan te staan?

• Wat zou mijn concurrent per klik betalen?

• Kan ik zelf een advertenties bij Google plaatsen?

Op deze vragen kunnen wij u niet direct een goed antwoord geven. Wat heb ik dan aan bureau dat zich specialist noemt op dit gebied, denkt u wellicht. Wij zullen u aan de hand van drie aspecten informeren waarom dit voor ons, zeker in eerste instantie, niet mogelijk is. Hiernaast hopen wij dat u na het lezen van dit artikel begrijpt waarom wij voor veel ondernemingen campagnes aanmaken, beheren en optimaliseren.

Werkwijze van Google Adwords

Het advertentiesysteem van Google (AdWords) zorgt er kort gezegd voor dat u kunt adverteren op zoekopdrachten (één of meerdere woorden) die voor u relevant zijn. Dus stel, u verkoopt tuinhuizen, dan kunt u er via dit systeem voor zorgen dat uw advertentie vertoond wordt wanneer iemand op “tuinhuis” zoekt. En het mooie van het systeem is dat u alleen betaalt wanneer iemand op uw advertentie klikt. Het brengt voor u als adverteerder dus relatief weinig risico met zich mee en dat is één van de redenen waarom het door velen ingezet wordt. Of uw advertentie in de praktijk ook getoond gaat worden, is afhankelijk van de relevantie (adverteert u op de juiste zoekwoorden) en de hoogte van het bedrag dat u maximaal wenst te betalen voor een klik.

Wat is belangrijk voor succes?

Om Google AdWords succesvol te kunnen inzetten, zijn onder andere de volgende zaken belangrijk: duidelijke doelstelling(en), structuur van uw campagne, een (snelle) website met relevante informatie, marktconforme biedingen en last but not least een statistiekenpakket (bijv. Google Analytics). Dit laatste is van belang om te kunnen achterhalen wat de mensen die doorklikken op uw website doen en of ze ook werkelijk geld opleveren.

Optimalisatie

Zoekmachine marketing is zeer dynamisch en er zijn veel aspecten die van invloed kunnen zijn op uw campagne. U kunt hierbij denken aan de concurrenten, het weer, het gebied waarin u adverteert, de zoekwoorden (de typen) en de tijdstippen waarop u bijvoorbeeld adverteert. U kunt zich nu waarschijnlijk ook wel voorstellen dat u er met het opzetten van een campagne alleen niet bent. Nee, dan begint het eigenlijk pas. Kortom, u zult de koeien moeten blijven melken.

U begrijpt nu waarschijnlijk dat wij geen eenduidig antwoord kunnen geven op de eerder genoemde vragen. De laatste vraag willen we er echter nog wel even uitlichten. Wij beseffen namelijk goed dat u waarschijnlijk als geen ander weet wat er speelt in uw vakgebied. Wat dit betreft zou het logisch zijn als u zelf een campagne start, beheert en optimaliseert. Aan de andere kant is het een zeer complexe materie, ontbreekt het u wellicht aan tijd om er structureel aandacht aan te schenken en is zoekmachine marketing echt een vak apart. Ondanks het feit dat het voor ons ook telkens weer neer komt op testen, testen en nog eens testen, zijn wij van mening dat een deskundige u op dit gebied geen windeieren zal leggen.

Lysander Marketing, Media & Design is Google AdWords Certified partner en beschikt over meerdere Google AdWords professionals (door Google gecertificeerde medewerkers). Hebben wij u geprikkeld om Google AdWords eens te gaan inzetten of wilt u uw campagne eens door ons laten optimaliseren? Neemt u dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer informatie: Lysander Marketing, Media & Design

www.reclame-mediabureau.nl • Wesselseweg 164a

3774 RM Kootwijkerbroek • 0342-444706

vallei business | nummer 5 | november 2010

column

Ben van Luttikhuizen -Lysander

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media