Accountancy: Schuurman & DeLeeuw Accountants

Verschenen in Vallei Business nummer 5 2010

Feestelijke Opening

De officiële opening van ons spiksplinternieuwe kantoorpand werd op 2 oktober feestelijk aangepakt. Veel relaties, familie en bekenden waren getuige van de openingshandeling door de kinderen van Edgar de Leeuw en Edwin Schuurman. Stijn, Roos, Iris en Nina mochten een reusachtige champagnefles “ontkurken” waardoor honderden gekleurde ballonnen het luchtruim invlogen.

Na deze handeling werd het nieuwe kantoorpand van top tot teen door de genodigden bewonderd. De vele complimentjes die wij van de bezoekers in ontvangst mochten nemen hebben ons gesterkt in de overtuiging dat we goede keuzes hebben gemaakt tijdens de nieuwbouw. Tevens zijn we er van overtuigd dat onze nieuwe plek ons ruim de mogelijkheid biedt om de verwachte groei aan te kunnen.

Aan de opening hadden wij de organisatie “Voedselbank Wageningen” verbonden. Namens deze organisatie willen wij, via deze weg, alle donateurs nogmaals van harte bedanken voor uw gift. Uiteindelijk hebben wij het mooie bedrag van € 3.000 kunnen overmaken naar de Voedselbank.

vallei business | nummer 5 | november 2010

vallei business | nummer 4 | november 2010

bedrijfsprofiel

De mens achter ….

De mens achter …. Jean-Marie Pfaff

Tekst en fotografie Romy Rekers en Frank Rekers

Wat kun je vertellen over je jeugd?

“Ik groeide op in een katholiek gezin van 12 kinderen in een woonwagen. Ik heb goede ouders gehad en ze zijn mijn voorbeelden. Van huis uit heb ik geleerd om altijd respect te tonen. Ik was een straatvoetballertje en deed veel mee aan straatvoetbalwedstrijdjes. Mijn papa is vroeg gestorven, vier dagen na mijn twaalfde verjaardag. Hij was 51.Op zijn sterfbed heb ik beloofd dat ik een goede keeper zou worden. Dat was een harde tijd, maar mijn mama was een doorbijter. Ik hield mijn belofte aan mijn papa, op mijn 17e werd ik keeper bij Beveren.”

Geloof je in een leven na de dood?

“Men zegt wel dat het bestaat, maar ik heb nog altijd niemand gezien. Ik denk wel veel aan mijn overleden familieleden en heb daardoor contact. Het belangrijkste is dat je goed moet zijn op de momenten dat mensen leven en niet als ze dood zijn.”

Omschrijf jezelf eens in een aantal steekwoorden?

“Ik ben een familiemens en toegankelijk. Vroeger was ik naïef en goedgelovig. Ik ben altijd iemand geweest die veel meer goedheid ziet in de mens dan slechtheid. Je moet er zijn om je medemens te helpen en niet om af te breken. Mijn woord is mijn woord en is meer waard dan een handtekening. Als vader ben ik niet streng maar wel attent. Ik wil mensen gelukkig maken en doe dingen vanuit mijn hart.”

Wat zijn voor jou belangrijke levenslessen geweest?

“Dat papa vroeg gestorven is. Het verliezen van je vader, van een dierbare, dat zijn dingen … dat kun je bijna niet uitleggen. Je steunt elkaar, maar je moet zelf doorzetten en jezelf bewijzen. Dat was een periode van eenzaamheid.”

Wat betekenen je vrouw en (klein)

kinderen voor je?

“Mijn kinderen zijn mijn prinsessen, mijn kind blijft voor mij altijd mijn kind. Nu heb ik er nog twee prinsessen bij en vier kleinzonen. Het is opa dit en opa dat. Een kind gelukkig maken maakt jezelf gelukkig. Mijn vrouw betekent alles voor me. Zonder haar had ik nooit mijn carrière kunnen uitbouwen. Carmen was degene die heeft doorgepakt om naar München te gaan en ze was daar mijn steun en toeverlaat.”

Kun je je leven een cijfer geven op de schaal van 0 tot 10?

“Als ik dan echt een cijfer moet geven, is het een 10. Ik kan doen wat ik wil, ik heb rust en voel me gelukkig.”

Waardoor heb je bereikt wat je hebt bereikt?

“Dat is instelling en niet alleen geluk. Je moet succes willen en een doel hebben. Daar heb je incasseringsvermogen en doorzettingsvermogen voor nodig. Ik heb altijd gezegd dat ik een grote keeper wilde worden. Je moet geloven in wat je kan, ik heb dat geloof altijd gehad, dat instinct. Door moeilijke ballen te pakken, raakte ik fier. Ik wilde altijd maar vooruitkijken en beter worden en heb goed geluisterd naar anderen. Ik had wilskracht om dat te doen, ik heb dag en nacht getraind. Als klein manneke ging ik elke ochtend om 5 uur 3 tot 4 kilometer hardlopen. Daarnaast heb ik altijd hard gewerkt om mijn sportkleding te kunnen kopen.”

Wat moet ik me voorstellen bij dat harde werken?

“Ik werkte bij een weverij en fietste elke dag die 13 kilometer. Ik begon om half 6, dus zat om 4 uur ’s ochtends al op de fiets. ’s Avonds, eenmaal terug van mijn werk, ging in trainen. Uiteindelijk heb ik op mijn zestiende voor 5 jaar getekend bij Beveren. Het was hard werken en ik kreeg omgerekend 75 euro per maand en werd 10 maanden betaald. Bij een gelijkspel of bij winst kregen we een bonus maar dan moest je wel meespelen.”

Wat is je dieptepunt geweest in je carrière?

“Mijn dieptepunt was een onrechtvaardige schorsing in België van 6 maanden voor een trap die ik nooit gegeven heb. Dat is later ook bewezen op televisie. In die periode kreeg mijn moeder ook nog eens een hartinfarct en mijn schoonmoeder een maagbloeding.”

Wat is je hoogtepunt geweest in je carrière?

“Het eerste hoogtepunt is dat ik van Beveren naar Bayern München ging. Dat was een erkenning dat ik goed was. Het tweede hoogtepunt was de feestelijke terugkomst na het succesvolle WK in Mexico in 1986 op de Grote Markt in Brussel. Die thuiskomst was de beloning van alle inspanningen en teleurstellingen en alles wat daarbij hoort. Iedereen was Belg. Dat was een erkenning en hoogtepunt waarbij ik voor mijn gevoel toen even dacht om te stoppen. Ik was toen 36.”

Ben je een vechter?

“Ik laat me niet uitdagen en ik ga dus niet vechten want daar zijn er twee voor nodig. Als ik een storm zie aankomen, dan trek ik mijn kop in tot dat de wind weer voorbij is. Vroeg of laat kom je elkaar namelijk toch altijd weer tegen. In het voetbal heb ik als keeper de macht om te zeggen dat bepaalde jongens niet mee moeten spelen, maar dat heb ik nooit gedaan. Ik keek altijd eerst naar het gemeenschappelijke belang en dan pas naar mijn belang. Zo stel ik me ook in de gemeenschap op in het belang van de familie.”

Zou je ooit nog trainer willen worden?

“Mijn kinderen hebben tijdens mijn carrière veel voor mij gedaan en me gesteund. Ik heb altijd tegen ze gezegd: ‘de dag dat ik stop met voetballen blijf ik bij jullie totdat jullie getrouwd zijn, uit huis gaan en kinderen krijgen. En pas als het laatste kindje uit de luiers is, wil ik wel trainer worden.’ Sinds drie maanden is de laatste uit de pampers en ik zou wel weer wat willen doen. Ik zou wel een ploeg willen helpen, als trainer of medewerker, om mijn ervaring op organisatorisch en voetbalgebied te delen.”

Je bent nu 57,

welke dromen heb je nog?

“Het enige wat ik wil, is samen met mijn vrouw, kinderen, kleinkinderen en vrienden een gelukkig leven leiden. Lang en gezellig en gezond kunnen leven en genieten van de natuur.”

Wat wil je nalaten?

“Dat ik veel voor anderen gedaan heb, ook voor mijn eigen familie. Dat ik een medewerker was van de maatschappij en dat ik anderen gelukkig heb kunnen maken.”

Zijn bijnaam is El Sympathico. Bij zijn huis staat geschreven ‘Tel alleen de zonnige uren’! Hij was een straatvoetballertje en werd een wereldster. Hij was keeper van Beveren, De Rode Duivels en van Bayern München. In 1987 werd hij uitverkoren tot de beste keeper ter wereld. Jean-Marie Pfaff (1953) vertelt over de man achter de voetballer en televisiepersoonlijkheid.

vallei business | nummer 5 | november 2010

Wat kun je vertellen over je jeugd?

“Ik groeide op in een katholiek gezin van 12 kinderen in een woonwagen. Ik heb goede ouders gehad en ze zijn mijn voorbeelden. Van huis uit heb ik geleerd om altijd respect te tonen. Ik was een straatvoetballertje en deed veel mee aan straatvoetbalwedstrijdjes. Mijn papa is vroeg gestorven, vier dagen na mijn twaalfde verjaardag. Hij was 51.Op zijn sterfbed heb ik beloofd dat ik een goede keeper zou worden. Dat was een harde tijd, maar mijn mama was een doorbijter. Ik hield mijn belofte aan mijn papa, op mijn 17e werd ik keeper bij Beveren.”

Geloof je in een leven na de dood?

“Men zegt wel dat het bestaat, maar ik heb nog altijd niemand gezien. Ik denk wel veel aan mijn overleden familieleden en heb daardoor contact. Het belangrijkste is dat je goed moet zijn op de momenten dat mensen leven en niet als ze dood zijn.”

Omschrijf jezelf eens in een aantal steekwoorden?

“Ik ben een familiemens en toegankelijk. Vroeger was ik naïef en goedgelovig. Ik ben altijd iemand geweest die veel meer goedheid ziet in de mens dan slechtheid. Je moet er zijn om je medemens te helpen en niet om af te breken. Mijn woord is mijn woord en is meer waard dan een handtekening. Als vader ben ik niet streng maar wel attent. Ik wil mensen gelukkig maken en doe dingen vanuit mijn hart.”

Wat zijn voor jou belangrijke levenslessen geweest?

“Dat papa vroeg gestorven is. Het verliezen van je vader, van een dierbare, dat zijn dingen … dat kun je bijna niet uitleggen. Je steunt elkaar, maar je moet zelf doorzetten en jezelf bewijzen. Dat was een periode van eenzaamheid.”

Wat betekenen je vrouw en (klein)

kinderen voor je?

“Mijn kinderen zijn mijn prinsessen, mijn kind blijft voor mij altijd mijn kind. Nu heb ik er nog twee prinsessen bij en vier kleinzonen. Het is opa dit en opa dat. Een kind gelukkig maken maakt jezelf gelukkig. Mijn vrouw betekent alles voor me. Zonder haar had ik nooit mijn carrière kunnen uitbouwen. Carmen was degene die heeft doorgepakt om naar München te gaan en ze was daar mijn steun en toeverlaat.”

Kun je je leven een cijfer geven op de schaal van 0 tot 10?

“Als ik dan echt een cijfer moet geven, is het een 10. Ik kan doen wat ik wil, ik heb rust en voel me gelukkig.”

Waardoor heb je bereikt wat je hebt bereikt?

“Dat is instelling en niet alleen geluk. Je moet succes willen en een doel hebben. Daar heb je incasseringsvermogen en doorzettingsvermogen voor nodig. Ik heb altijd gezegd dat ik een grote keeper wilde worden. Je moet geloven in wat je kan, ik heb dat geloof altijd gehad, dat instinct. Door moeilijke ballen te pakken, raakte ik fier. Ik wilde altijd maar vooruitkijken en beter worden en heb goed geluisterd naar anderen. Ik had wilskracht om dat te doen, ik heb dag en nacht getraind. Als klein manneke ging ik elke ochtend om 5 uur 3 tot 4 kilometer hardlopen. Daarnaast heb ik altijd hard gewerkt om mijn sportkleding te kunnen kopen.”

Wat moet ik me voorstellen bij dat harde werken?

“Ik werkte bij een weverij en fietste elke dag die 13 kilometer. Ik begon om half 6, dus zat om 4 uur ’s ochtends al op de fiets. ’s Avonds, eenmaal terug van mijn werk, ging in trainen. Uiteindelijk heb ik op mijn zestiende voor 5 jaar getekend bij Beveren. Het was hard werken en ik kreeg omgerekend 75 euro per maand en werd 10 maanden betaald. Bij een gelijkspel of bij winst kregen we een bonus maar dan moest je wel meespelen.”

Wat is je dieptepunt geweest in je carrière?

“Mijn dieptepunt was een onrechtvaardige schorsing in België van 6 maanden voor een trap die ik nooit gegeven heb. Dat is later ook bewezen op televisie. In die periode kreeg mijn moeder ook nog eens een hartinfarct en mijn schoonmoeder een maagbloeding.”

Wat is je hoogtepunt geweest in je carrière?

“Het eerste hoogtepunt is dat ik van Beveren naar Bayern München ging. Dat was een erkenning dat ik goed was. Het tweede hoogtepunt was de feestelijke terugkomst na het succesvolle WK in Mexico in 1986 op de Grote Markt in Brussel. Die thuiskomst was de beloning van alle inspanningen en teleurstellingen en alles wat daarbij hoort. Iedereen was Belg. Dat was een erkenning en hoogtepunt waarbij ik voor mijn gevoel toen even dacht om te stoppen. Ik was toen 36.”

Ben je een vechter?

“Ik laat me niet uitdagen en ik ga dus niet vechten want daar zijn er twee voor nodig. Als ik een storm zie aankomen, dan trek ik mijn kop in tot dat de wind weer voorbij is. Vroeg of laat kom je elkaar namelijk toch altijd weer tegen. In het voetbal heb ik als keeper de macht om te zeggen dat bepaalde jongens niet mee moeten spelen, maar dat heb ik nooit gedaan. Ik keek altijd eerst naar het gemeenschappelijke belang en dan pas naar mijn belang. Zo stel ik me ook in de gemeenschap op in het belang van de familie.”

Zou je ooit nog trainer willen worden?

“Mijn kinderen hebben tijdens mijn carrière veel voor mij gedaan en me gesteund. Ik heb altijd tegen ze gezegd: ‘de dag dat ik stop met voetballen blijf ik bij jullie totdat jullie getrouwd zijn, uit huis gaan en kinderen krijgen. En pas als het laatste kindje uit de luiers is, wil ik wel trainer worden.’ Sinds drie maanden is de laatste uit de pampers en ik zou wel weer wat willen doen. Ik zou wel een ploeg willen helpen, als trainer of medewerker, om mijn ervaring op organisatorisch en voetbalgebied te delen.”

Je bent nu 57,

welke dromen heb je nog?

“Het enige wat ik wil, is samen met mijn vrouw, kinderen, kleinkinderen en vrienden een gelukkig leven leiden. Lang en gezellig en gezond kunnen leven en genieten van de natuur.”

Wat wil je nalaten?

“Dat ik veel voor anderen gedaan heb, ook voor mijn eigen familie. Dat ik een medewerker was van de maatschappij en dat ik anderen gelukkig heb kunnen maken.”

Henk Bloemendal,

ICT-dienstverlener GTS-GRAL

Nederland BV

Automatisering is bij uitstek geschikt om uit te besteden. Een ondernemer moet ondernemen en niet piekeren of zijn e-mail wel werkt op zijn Blackberry of zijn softwarelicenties in orde zijn. In het MKB is de systeembeheerder vaak iemand die in die functie is gegroeid en niet als zodanig is aangenomen. Het was de boekhouder die het pakket beheerde of de secretaresse die goed was met computers. Maar technologie ontwikkelt enorm snel en er is tijd en passie nodig om bij te blijven met de nieuwste diensten en producten. Om rustig uit te zoeken wat de beste oplossing is voor het eigen bedrijf, daar is al helemaal geen ruimte voor. Dan is het handig als er een partner is met verstand van zaken die de zorgen uit handen neemt.

MKB-ers denken vaak dat het outsourcen van hun ICT te duur is, dat er jarenlange contracten aan vastzitten en peperdure specialisten. Dat hoeft niet. Wat wij bijvoorbeeld doen is een vaste prijs per werkplek rekenen, dat houdt de kosten helder en beheersbaar. Voor dat bedrag zorgen we ervoor dat op alle werkplekken dezelfde applicaties draaien, zodat mensen overal kunnen werken. Wij regelen het onderhoud van de server, bij ons in het beveiligde datacentrum. Indien gewenst maken we applicaties beschikbaar voor mobiel gebruik.

Wat een ondernemer wil is dat zijn automatisering in orde is zodat hij kan doen wat hij het beste kan: ondernemen. En een ICT-dienstverlener zoals wij doet ook graag wat hij het beste kan. Een echte win-winsituatie dus.

GTS-GRAL Nederland B.V.

Turbinestraat 3b

3903 LV Veenendaal

Tel. 0318 550884

info@gtsgral.nl

www.gtsgral.nl

Ferdinand Mekelenkamp

Mekelenkamp VOF

Planten onderhouden, dat kunnen we zelf wel. Tijdens gesprekken met klanten vergelijk ik het wel eens met zelf een liter olie in de auto gooien of de hele auto een onderhoudsbeurt geven. Dat beetje water dat zal wel lukken, maar hoe zit het met de voeding? Hoeveel voeding geef je, hoe vaak per jaar en wist u dat er zelfs diverse soorten plantenvoeding zijn? Beestjes in de planten worden door de vakman meteen waargenomen en bestreden. Schimmel op de plant of op de aarde of ander plantsysteem. Wist u dat dat de grootste boosdoeners zijn binnen gebouwen als het om sick building system gaat?

Dan maar geen planten. Natuurlijk wel, maar dan wel met een professioneel onderhoudcontract.

“Bedrijfsdiensten outsourcen?

Ik kan het toch zelf?”

De Stelling

vallei business | nummer 5 | november 2010

Marco van Tongeren

Securitas

Zelf doen brengt ook risico’s met zich mee. U moet er toch niet aan denken dat uw eigen medewerker uitvalt na een confrontatie met een inbreker. Securitas biedt u de mogelijkheid om alle beveiligingstaken in één hand, inclusief het beheer en de inzet van mensen over te nemen. Bedrijven die met Total Solutions werken hebben voortaan alle aandacht voor waar het echt om gaat: de eigen corebusiness. Met Total Solutions biedt Securitas een totaaloplossing voor het uitbesteden van beveiligingstaken. Men kiest zelf of ze diverse onderdelen van hun beveiliging gedeeltelijk of geheel overdragen. Van toegangscontrole tot afschrijving op installaties. Van techniek tot menskracht. Securitas zoekt steeds naar de meest efficiënte combinatie van maatregelen, uiteraard in overleg. Indien gewenst coördineert Securitas de veiligheidsmaatregelen en voeren beveiligers op de werkvloer controles uit. Op die manier blijft geen risico onopgemerkt en zijn bedrijven zeker van optimale preventie én opvolging.

Marcel van Boheemen

Xantion

Natuurlijk kunt u het zelf, de vraag is of u het zou moeten willen.  Wanneer diensten worden uitbesteed zijn zowel de diensten als ook de kosten expliciet geworden. De verborgen kosten van diverse medewerkers die zich, vanuit betrokkenheid of hobby, ermee bezig houden worden weggenomen. De dienstverlener brengt niet alleen de diensten maar ook de ervaring mee. De kosten van uitbesteding zijn bovendien vaak lager dan de interne kosten omdat de dienstverlener schaalvoordeel heeft en de focus heeft op een efficiente dienstverlening. Een goed voorbeeld is ICT-Beheer. Dit kunt u volledig en eenvoudig aan Xantion uitbesteden voor de vaste prijs van € 1,95 per dag per werkplek, inclusief servers, netwerken, user support.  ICT-Beheer is een vak, óns vak.

Gerdo Lansing

Lansing IT

Natuurlijk kunt u dat zelf. Daar twijfel ik niet aan. Maar komt u dan wel toe aan de taken om omzet voor uw bedrijf te genereren?

Of komt uw werknemer wel toe aan de taken waarvoor hij of zij is aangenomen als hij of zij zich daarnaast bezig houd met de bedrijfsdiensten? Of, als u specifiek iemand heeft aangenomen voor deze bedrijfsdiensten, heeft hij of zij wel voldoende werk of zit hij of zij ook wel eens uit het raam te staren? Het bedrijf waar u uw bedrijfsdiensten aan uit besteed, doet dit ook voor andere bedrijven, waardoor die medewerkers efficiënt kunnen worden ingezet.

Bert Huizenga

INNONET - internet en communicatie

 

Als ondernemer wil je primair je core-business uitoefenen. Met bedrijfsdiensten outsourcen die niet direct tot je core-business behoren zorg je er voor dat je je als ondernemer kan richten op waar je echt goed in bent. Ook is outsourcen is een prima manier om als ondernemers omzet aan elkaar te gunnen. Daarnaast kan outsourcen van diensten ook leiden tot een extra aanbod richting de klant. Diensten die aansluiten bij je eigen aanbod kunnen gecombineerd worden tot een totaalpakket richting de klant. En natuurlijk kan het een kostenbesparing opleveren door het niet hoeven aannemen van een werknemer om een dienst uit te voeren waar je als ondernemer minder kennis van hebt. In onze ogen zorgt het outsourcen van diensten er voor dat je je kan blijven richten op waar je goed in bent!

vallei business | nummer 5 | november 2010

Nieuw gezicht bij

Jillis Baggerman

makelaardij

Per 1 november jl. versterkt Sander Hemmes als derde Register Makelaar-Taxateur het team van Jillis Baggerman makelaardij. Sinds 1996 is hij werkzaam in de (WOZ)taxaties en de makelaardij. “Van jongs af aan woon ik al in Bennekom, heb er op school gezeten en heb in de omgeving ook veel getaxeerd, waardoor ik locaal goed bekend ben”, aldus de enthousiaste NVM-makelaar.

De woningmarkt heeft het de afgelopen jaren niet gemakkelijk gehad. Woningen stonden langer te koop en prijzen daalden. Voor startende kopers was dit de gelegenheid om voor een mooie prijs een woning te kopen. Voor verkopers zijn het zware tijden geweest. Gelukkig heeft de regering kopers en verkopers willen helpen en een positieve bijdrage geleverd in de vorm van verlenging (tot eind 2011) van de verhoogde Nationale Hypotheek Garantie-grens tot € 350.000,-. Daarnaast is het BTW-tarief voor geleverde diensten voor bouw of verbouw tot 1 juli 2011 verlaagd tot 6%. Sander: “Als de gekochte woning nog niet geheel naar wens is, kan er tegen lagere kosten verbouwd worden. Een ander belangrijk punt is dat de nieuwe regering heeft aangeven de hypotheekrenteaftrek niet te willen wijzigen. Al deze positieve bijdragen en de nog steeds lage hypotheekrente hebben ertoe geleid dat er de laatste weken weer meer woningen zijn verkocht. Ik realiseer me dat een woning kopen of verkopen voor de meeste mensen geen dagelijkse bezigheid is en wil daarom iedereen, samen met mijn ervaren collega’s van Jillis Baggerman makelaardij, graag met raad en daad bijstaan.”

Dropout-project De Bouwsteen

ontvangt donatie Rabobank

Met de cheque ter waarde van € 5.575,- heeft Stichting De Bouwsteen uit Veenendaal een mooi bedrag binnengekregen voor de realisatie van hun project in Suriname. Deze stichting richt zich op kansarme jongeren in Suriname die gestimuleerd worden om een leerwerktraject te volgen, zodat ze een vak leren en in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Rabobank Vallei en Rijn steunt dit project met een bijdrage uit het Coöperatiefonds.

Hans de Leeuw, directievoorzitter van Rabobank Vallei en Rijn, overhandigde de cheque aan de beide bestuursleden van de stichting: Arjan Baak en Henk van Vlastuin. De Leeuw: “Na het ondersteunen van lokale projecten die in deze regio plaatsvinden, is het Coöperatiefonds nu ook bedoeld voor verenigingen en stichtingen die in deze regio gevestigd zijn en hun activiteiten daarbuiten hebben, of zelfs in het buitenland. De Bouwsteen is een van de eerste buitenlandse projecten die een bijdrage ontvangt.”

Voorzitter Henk van Vlastuin van Stichting De Bouwsteen: “Rogier en Willine Andes, twee enthousiaste mensen uit Veenendaal, zijn momenteel namens de stichting in Suriname om het project vorm te geven. In Suriname verlaat 40% van de jongeren hun school zonder diploma. Deze drop-outs kunnen vaak niet in een reguliere baan aan de slag. Daardoor zijn ze aangewezen op ongeschoold werk en is er een reële kans dat de jongeren terechtkomen in de wereld van drugs en criminaliteit. Stichting De Bouwsteen zet zich in voor deze drop-outs door een leerwerktraject van circa negen maanden in de bouwsector aan te bieden.”

Meer informatie over De Bouwsteen? Surf naar www.debouwsteen.org.

BUSINESS FLITSEN

vallei business | nummer 5 | november 2010

voor u gelezen

Animal Firm

Haal het beste dierengedrag in uzelf en uw team naar boven!

De titel verwijst uiteraard naar het boek Animal Farm van George Orwell. In dat boek werken de dieren (in eerste instantie) perfect samen om de boerderij te laten renderen - de brute boer is weggejaagd. In de boek van Schreurs en Van der Veer worden vergelijkingen gemaakt tussen dieren en collega’s. Zo komen de eigenschappen van olifanten, paarden, honden, kippen (en haantjes) en andere dieren ter sprake. Aan het eind van het zeer gevarieerde, prettig lezende en vermakelijke boek wordt het doel ervan geformuleerd: ‘Het doel van dit boek is om u te inspireren uw eigen Animal Firm te creëren. (…) Het staat vol met voorbeelden die u kunt delen en reflectievragen die u intern kunt bespreken.’ Daar hebben wij verder niets aan toe voegen, behalve: lezen!

Titel Animal Firm

ISBN 9789089 650450

Auteurs Marco Schreurs en Simon van der Veer

Verkoopprijs 16,90 euro

Uitgeverij Van Duuren Management, www.vanduurenmanagement.nl

Nieuwe energie

Nederland na het fossiele tijdperk

De auteur van dit stevige boekwerk, Annemarie Rakhorst, geniet landelijke bekendheid als directeur/eigenaar van Search, en als Zakenvrouw van het Jaar 2000, maar misschien nog wel meer als voorvechter van milieubesparende maatregelen voor de handel en industrie. Anne-Marie Rakhorst wil met dit boek aantonen dat Nederland de overstap naar duurzame energie vóór 2035 kan realiseren en daarmee internationaal een koppositie kan innemen. Met behoud van welvaart en zonder schuldgevoel. In Nieuwe energie staan oplossingen centraal. Baanbrekende initiatieven in binnen- en buitenland maken duidelijk hoe we de energietransitie concreet kunnen vormgeven. Ook gaat de auteur in op de grote kansen van duurzaam renoveren in de gebouwde omgeving.

Titel Nieuwe energie

ISBN 9789055 947690

Auteur Annemarie Rakhorst

Verkoopprijs 29,90 euro

Uitgeverij Scriptum Publishers,

www.scriptum.nl

Licht om bij te leven

De auteur van dit boekwerk, Egbert Keen, is alom gerespecteerd deskundige op het gebied van licht en lichttoepassingen. Omdat er nogal wat onbegrip en misverstanden in de wereld zijn over licht, besloot hij zijn bevindingen en ervaringen te boek te stellen. Keen heeft een vermakelijke mix gevonden tussen poëzie en natuurkunde, waarmee het boek prettig wegleest. Bovendien steek je er nog heel wat van op, bijvoorbeeld als het gaat om de functie en toepassing van verlichting. In tekeningen geeft hij ook duidelijke aanwijzingen waar een bepaalde lichtbron het meest effectief kan worden opgesteld, evenals de effecten die de verschillende lichtbronnen hebben in de verschillende ruimtes (kantoor, sporthal, huiskamer, enzovoort). Een zeer nuttig boek als je meer (zo niet alles) over licht wilt weten.

Titel Licht om bij te leven

Auteur Egbert Keen

Verkoopprijs 22,50 euro (excl. btw

en verzendkosten)

Uitgeverij Eigen druk,

www.ebgertkeen.nl

vallei business | nummer 5 | november 2010

Hogere kosten zakenreizen in 2011

De vraag naar zakenreizen zal in 2011 verder toenemen en de totale kosten voor zakenreizen stijgen ten opzichte van 2010. Dat blijkt uit de Industry Forecast 2011 die Advito, de consultancy divisie van BCD Travel, eind oktober publiceerde. De kostenstijging van zakenreizen is het gevolg van een aantal factoren, zoals een aanhoudende vraag naar zakenreizen, beperkte capaciteitverhoging, luchtvaartmaatschappijen die de goedkopere boekingklassen sneller sluiten en de aanhoudende trend van bijkomende kosten en apart te betalen diensten zoals maaltijden, bagage check-in, et cetera. Advito verwacht dat de tarieven wereldwijd gaan stijgen, zowel in business als economy class. De verwachte stijgingen variëren van twee procent (business class binnen Europa) tot zeven procent (intercontinentaal vervoer Noord-Amerika markt) en zijn dus sterk afhankelijk van de specifieke regio. Advito verwacht daarnaast dat goedkopere boekingklassen beperkt zullen worden en dat luchtvaartmaatschappijen ook strengere voorwaarden zullen koppelen aan de verkoop van deze goedkopere stoelen. Hoge snelheidstreinen gaan binnen Europa de concurrentie aan met de korte vluchten van luchtvaartmaatschappijen. Door kortere reistijden, meer tijd om tijdens de reis te werken, minder strenge veiligheidsprocedures en een groener imago, stijgt de vraag naar treinreizen. Deze groeiende vraag zorgt ervoor dat de prijzen voor treinreizen zullen stijgen.

De Industry Forecast 2011 is beschikbaar via www.bcdtravel.nl (in de rubriek ‘Publicaties’)

Uitzendbranche en UWV WERKbedrijf bundelen krachten

Afgelopen 1 november opende een nieuw expertisecentrum onder de naam Servicepunt Flex. Medewerkers van uitzendbureaus en werkcoaches van UWV WERKbedrijf kunnen er terecht voor advies en informatie betreffende samenwerkingsverbanden, convenanten en voor ondersteuning rondom de plaatsing van werkzoekenden. Het Servicepunt Flex is een gezamenlijk initiatief van de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen), de NBBU (Nederlandse Bond voor Bemiddelings- en Uitzendondernemingen), UWV WERKbedrijf en STOOF (Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche). Door de krachten te bundelen willen de partijen meer mensen sneller aan het werk helpen.

BUSINESS FLITSEN

vallei business | nummer 5 | november 2010

Kwart jongere werknemers is

´recessiegroeier´

De crisis maakt werknemers sterker. Een kwart van de werknemers heeft zich tijdens de crisis sneller ontwikkeld, vooral omdat zij extra werkzaamheden op zich hebben genomen. Dat is de conclusie uit de Randstad Werkmonitor, dat Blauw Research heeft uitgevoerd. Vooral jonge werknemers (onder de dertig jaar) blijken gedurende de recessie meer taken en verantwoordelijkheden te hebben gekregen waardoor zij hun expertise hebben kunnen uitbouwen. Doordat de crisis extra inspanningen in het werk nodig maakte, konden zij groeien in hun werk. Het fenomeen `recessiegroeiers’ heeft zich vooral in het bedrijfsleven voorgedaan, en minder bij overheden en non-profit instellingen, waar de crisis minder invloed heeft gehad. Ook hebben iets meer jonge mannen zich kunnen ontwikkelen (62%) dan jonge werkende vrouwen (55%). Blauw Research heeft in totaal 810 mensen in loondienst ondervraagd. De groei die werkenden de afgelopen periode hebben doorgemaakt zou zowel op vakinhoudelijk als persoonlijk gebied zijn. Twaalf procent van de respondenten zegt andere taken erbij te hebben gekregen die niet in het verlengde van het eigen werk liggen. Twintig procent van de recessiegroeiers heeft tijdens de crisis promotie gemaakt. De anderen behielden hun functie maar kregen er taken bij.

www.valleibusiness.nl

Of u nu op zoek bent naar een evenementen-, outdoor-, training- of vergaderlocatie of dat u gewoon gezellig wilt lunchen met uw relatie, de regio Vallei heeft volop te bieden. Toplocaties altijd in buurt, makkelijk te vinden en goed bereikbaar. Vallei Business laat u een overzicht zien van locaties die deze benodigde ingrediënten hebben, om uw samenzijn iets extra te geven. Rust en ruimte worden in verschillende sferen geboden. Exclusiviteit en huiselijkheid zijn kernwoorden die in Vallei centraal staan. Dus altijd het perfecte decor voor uw evenement bij u in de buurt.

1

7

Hotel en Congrescentrum de ReeHorst

Hotel - Restaurant - Brasserie - Wijnbar - Vergaderen

Trainingen - Congressen - Events - Theater

Geschikt voor elke gelegenheid. Met o.m. 38 zalen en ruime, gezelllige ontvangstfoyers. Elke bijeenkomst wordt gegarandeerd een beleving. Vol warmte,gezelligheid en altijd persoonlijk!

4

8

6

3

2

Bennekomseweg 24

6717 LM Ede

T 0318 750300 F 0318 750301

E info@reehorst.nl

I www.reehorst.nl

5

2

1

The Hunting Lodge

Puur, eerlijk

en vooral veel genieten’

Beekhuizenseweg 1

6891 CZ Rozendaal

026 3611597

5

Hof van Wageningen

Hof van Wageningen is een gelegenheid voor elke gelegenheid. Wij beschikken over 26 banquetzalen, ruim 200 hotelkamers, een à la carte restaurant, diverse

ontvangstruimtes en een gezellige bar.

Lawickse Allee 9

6701 AN Wageningen

T +31-(0)317-490133 • F +31-(0)317-426243

E info@hofvanwageningen.nl

I www.hofvanwageningen.nl

7

Toplocaties in de regio Vallei

3

Restaurant L’Orage / Party Centrum Flora

In een ambiance van nostalgie, rust en gemoedelijkheid is restaurant L’ Orage de perfecte locatie om te genieten van een goede maaltijd.

Lunterseweg 44

6718 WE Ede

T 0318-613876 / 653227

F 0318-653327

I www.lorage.nl

6

Tanteloes

Tanteloes dagelijks geopend voor lunch,

diner, vergaderingen, feesten & partijen

Veerplein 1

3911 TN Rhenen  T 0317-616161

E info@tanteloes.com

I www.tanteloes.com

8

4

Mirjam Gaasterland

Shared Progress

Vergrijzing is geen onoplosbaar probleem maar het is hoog tijd dat bedrijven en organisaties zich bewust worden van de urgentie om beleid te maken op de veranderingen in de bevolkingsopbouw. Niet alleen met het oog op vergrijzing maar de ontgroening (minder jongeren op de arbeidsmarkt) vraagt hetzelfde besef van urgentie. Er zijn voldoende instrumenten op de markt om een goede analyse te maken en vervolgens beleid te ontwikkelen waardoor ‘oudere’ werknemers met plezier in ieder geval tot hun 65e kunnen doorwerken. Scholing van oudere werknemers heeft vaak een hoger rendement dan investeren in scholing van jonge werknemers. De extra kwaliteiten van oudere werknemers wordt vaak onderschat. Overdracht van kennis en ervaring en een meer coachende rol zijn vaak een goede stap om tijdig bij te sturen om het werk bevredigend te kunnen blijven doen.

Eric Huisman

Claris arbodiensten

Hoewel de aandacht op dit moment gericht is op de 50+ generatie, is levensfasegericht personeelsbeleid iets anders dan ouderenbeleid. Elke levensfase kent zijn eigen invloeden en stressverhogende effecten. Een pro-actief beleid, voor alle medewerkers, gericht op verzuimpreventie en duurzame inzetbaarheid is nodig.

Regelmatig terugkerende gesprekken tussen de medewerker en leidinggevende over perspectief en loopbaan vormen hiervoor de spil. Daarnaast zal de verhouding tussen belasting en belastbaarheid in relatie tot de levensfase van de medewerker worden besproken. Het is noodzakelijk om te onderzoeken hoe effectief het actuele beleid ten aanzien van alle leeftijdsgroepen is en welke aanpassingen denkbaar zijn.

De medewerker kan zo in staat gesteld worden om zo optimaal mogelijk te (blijven) functioneren. Zo lang, als verstandig is, door blijven werken is daarmee de allerbeste oplossing

De stelling

vallei business | nummer 5 | november 2010

Voor de

vergrijzing

is geen

oplossing

Jan Huisman

Waypoint Consultancy B.V.

De mate waarin vergrijzing problemen geeft in een bedrijf hangt sterk af van hoe daarop wordt gereageerd. Het wordt steeds belangrijker om mensen (kennis/vaardigheden) te behouden. Eigenlijk moet je als werkgever een merk worden, employer branding.

Dat doe je o.a. door te investeren in mensen en die zo de gelegenheid bieden zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun functie, hun eigen ontwikkeling en hun eigen loopbaan. Hiermee stimuleer je de inzetbaarheid (employability) enorm en voorkom je een belangrijk deel van de uitstroom. Mijn ervaring is dat korte loopbaantrajecten voor alle medewerkers, als input voor een goed werkende HRM jaarcyclus (beoordeling- en functioneringsgesprekken op basis van jaarlijkse resultaat- en ontwikkelingsafspraken) hiervoor gedegen tools vormen. Daarnaast kan het gebruik van een personeelsimplicatiemodel ondersteunen bij interne loopbaanontwikkelingtrajecten om zo competenties en deskundigheden op sleutelposities te borgen.

Gonja Hikspoors

Ikken coaching

Daar ben ik het als loopbaancoach totaal niet mee eens.

De praktijk is dat oudere medewerkers lang in dezelfde functie zitten. Er is beperkte roulatie. Zo wordt hun kennis en ervaring niet optimaal benut. Het is de taak van zowel de organisatie als de medewerkers om proactief en vitaal te blijven. Dit kan alleen door tijd te investeren in ontwikkeling en regelmatige checks op functioneren en ambities. Daar waar ontevredenheid is of dreigt, is actie noodzakelijk en is (externe) begeleiding een goede optie. In mijn praktijk voor begeleiding van hoger opgeleiden zie ik dat het de 50+ altijd weer lukt met volle energie en plezier aan de slag te zijn, binnen of buiten de organisatie. Belangrijkste ingrediënten: het opsporen van je specifieke kwaliteiten en drijfveren passend bij de huidige situatie, het opzoeken van de juiste rol en plek daarvoor èn een ondernemende houding. De ervaren professional kan zelf zijn/haar plek creëren!

Hidayet Bahadin

SES Training & Advies B.V.

Voor de vergrijzing is wel degelijk een oplossing! Zo zijn er talloze migranten werklozen en gedeeltelijk arbeidsongeschikten in onze samenleving, die staan te popelen om de arbeidsmarkt te betreden. Deze mensen kunnen betaald, gesubsidieerd of in de vorm van vrijwilligerswerk zorgtaken gaan vervullen. Op deze manier zal de huidige zorgvoorziening worden uitgebouwd, die toegankelijk en betaalbaar zal worden voor iedereen. Tegelijkertijd kunnen ouderen op deze manier hun kennis en ervaring delen met deze migranten. Dit zal het acculturatieproces (wederzijdse integratie) versnellen, waardoor enerzijds de migranten sneller hun emancipatieproces zullen voltooien en anderzijds de kennis en ervaring van ouderen nuttig kan worden ingezet. Als gevolg van deze maatregel zal de werkgelegenheid toenemen en daarmee ook het vermogen om de toegenomen lasten van ouderen te dragen.

Alma van der Heijden

Uitzendbureau 65plus

Niet mee eens. Er is wel een oplossing, n.l. flexibel doorwerken via NBBU CAO 65plus. Sinds de oprichting van Uitzendbureau 65plus hebben zo’n 6.500 65plussers de weg naar de arbeidsmarkt via ons weer gevonden. Onze maatschappij is ingericht op zelfredzaamheid en dat wordt ook als zodanig ervaren.

Vanuit het bedrijfsleven is er vraag naar goed opgeleide professionals die op tijdelijke of flexibele basis hun vakkennis en ervaring willen inzetten.

Om op deze behoefte te anticiperen is er per 30 maart 2009 een nieuwe NBBU CAO voor 65plussers gelanceerd, hierin wordt rekening gehouden met de bijzondere arbeidspositie van deze doelgroep. Voorheen was dit 3.5 jaar, nu biedt deze de mogelijkheid om 7 jaar uitgezonden te kunnen worden via Uitzendbureau 65plus.

“Kleurrijke mensen vergrijzen niet”.

Bedrijven onvoldoende bewust van

noodzaak e-mailarchivering

Ruim 31% van de Nederlandse bedrijven heeft geen lange termijn beleid voor de archivering van e-mails. Terwijl wel 90% van de bedrijven e-mail gebruikt voor het versturen van bedrijfskritische documenten als offertes en contracten. Slechts 41% staat bewust stil bij e-mailarchivering en heeft daar ook beleid op ontwikkeld. Dit stelt Hans van der Pols, senior consultant bij Exedra Solutions, op basis van een onderzoek naar Information Management en archiefbeleid binnen organisaties. E-mail wordt vaak nog gezien als een aparte informatiestroom en niet geïntegreerd in de reguliere bedrijfsprocessen. Dit kan leiden tot verlies van waardevolle bedrijfsinformatie of problemen rondom de wettelijke bewaarplicht. E-mails hebben dezelfde juridische en economische waarde als traditionele documenten die per post worden verzonden. Op het verlies aan informatie staan hoge boetes, want het staat gelijk aan het vernietigen van bewijsmateriaal. Bovendien kan door het decentraal opslaan van mailinformatie waardevolle bedrijfsinformatie verloren gaan. Het is belangrijk dat deze kennis bewaard blijft en toegankelijk is voor eindgebruikers en het management. Ondanks deze noodzaak blijkt uit het onderzoek dat 28% van de bedrijven helemaal geen beleid heeft voor het veiligstellen van e-maildocumenten. Hiervan heeft 13% wel een archieffunctie, maar die is puur gericht op het ontlasten van de mailserver. Het valt te betwijfelen of over 5 jaar relevante informatie nog teruggevonden kan worden in deze vaak persoonlijke e-mailarchieven. Zeker 15% van de bedrijven heeft zelfs geen enkele voorziening voor het veilig stellen van de in e-mails opgenomen bedrijfsinformatie.

Training

Maatwerk trainingen

No-nonsens en praktijkgericht, dat typeert CBT Trainingen & Opleidingen in Arnhem. Deze praktijkopleider voor de industrie, groothandel en bouw is in 16 jaar uitgegroeid tot een marktgerichte opleider met aantoonbaar resultaat, aldus directeur Ebert Koehorst.

De cursisten van CBT zijn veelal 20 tot 45 jarigen. Zij kunnen de meest uiteenlopende cursussen en trainingen volgen van vmbo tot en met mbo+ niveau, zoals logistiek teamleider, Vapro of de rijopleiding voor heftrucks. “We hebben enkele hbo-management opleidingen, maar dat is zo’n 20 procent van ons aanbod. Tevens kunnen we heel goed specifieke trajecten ontwikkelen buiten ons vaste curriculum om. Zo zijn we nu bezig met de opleiding tot gemeentelijk bestuursadviseur en hebben we een opleiding verzorgd voor het middenmanagement van de kinderopvang.”

Afhankelijk van de scholingsvraag van de klant, is er enerzijds de mogelijk tot een ‘open training’ op basis van individuele inschrijving. Anderzijds is er de ‘incompany training’, specifiek georganiseerd voor één bedrijf waarbij CBT op gesprek gaat om de opleidingsbehoefte vast te stellen. “CBT praat met de klant maar óók met de kandidaat. Zijn opleidingsvraag kan heel anders zijn dan zijn manager denkt. Als we een training hebben vastgesteld, gaat de mogelijke trainer ook nog langs om zich voor te stellen. Pas als die klik goed is, gaat de training van start.”

De 180 trainers van CBT hebben een enorme praktijkervaring en praktische vakkennis. “Zij trainen meer vanuit de praktijk dan de theorie. Waar loopt de cursist tegenaan, wat heeft hij nodig om beter te functioneren? En dan krijg je resultaat van je training.”

www.cbt-trainingen.nl

vallei business | nummer 5 | november 2010

AUTOTESTDAG

november 2010

Autotestdag

Werkpaarden getest

De laatste autotestdag van het jaar staat traditioneel in het teken van bedrijfsauto’s. Aan deze categorie worden duidelijk andere eisen gesteld dan aan de zakenauto’s of cabrioletten. Dat is logisch want het zijn de werkpaarden van het bedrijf en in veel gevallen ook de visitekaartjes waarmee bij klanten wordt voorgereden. Vallei Business sloeg voor deze dag de handen ineen met Werkwijzer Uitzendbureaus om testrijders te selecteren die met de aangeboden modellen een tourrit maakten.

Voor organisatie van deze autotestdag sloegen Vallei Business en Werkwijzer Uitzendbureaus de handen ineen. Als vertreklocatie werd wederom gekozen voor Residence Rhenen. De bedoeling waar voor veel testrijders al duidelijk, maar voor de personen die onbekend met het verschijnsel waren, kon uitgever Michael van Munster een snelle briefing geven.

Autotestdagen zijn tourdagen. Vanuit de hoofdlocatie gaat de stoet naar meerdere stoplocaties waar even met een verfrissing en een hapje wordt aangeboden en de gelegenheid is om ervaringen met de verschillende wagens uit te wisselen. In dit geval reed de karavaan van Residence Rhenen richting Café-Restaurant Campman in Renkum. Van daar uit ging het verder naar Restaurant de Bosrand in Ede om vervolgens weer terug te keren.

De tweede tour namen de testrijders een andere route. Via Restaurant de Bosrand reden de auto’s naar Partycentrum Schimmel in Woudenberg. Aan het einde van de dag konden de genodigden genieten van een welverdiend drankje en een uitgebreid diner.

Het evenement levert altijd positieve reacties op van zowel de testrijders, autodealers en stoplocaties. Het is natuurlijk een goede gelegenheid om te netwerken en elkaar eens wat informeler te ontmoeten. Ook het aantal testritten die op de dag gereden worden, zijn voor veel ondernemers een eyeopener. Door veel te wisselen en de verschillende auto’s te testen, komen de rijders in aanraking met merken en types waar ze zelf nooit aan zouden denken. Al met al een goede gelegenheid om de horizon weer eens wat verder te verbreden.

vallei business | nummer 5 | november 2010

Testrijders

Mijke Willemsen Werkwijzer Uitzendbureaus

Carlijn van Erning Werkwijzer Uitzendbureaus

Sam Trentelman Werkwijzer Uitzendbureaus

Willy Reerink Meeuwsen ten Hoopen Belastingadviseurs

Jan van den Brink Kleijer Vervoersdiensten

Fred Kuipers Kleijer Vervoersdiensten

Dennis Vermeulen INNAX personeelsvoorziening BV

Willem Burggraaf Expo

Henrico Boers Expo

Ton de Roos Siras Koerier

Dick van der Maas DeMaes Gastvrij

Mark Hartgers Hartgers beveiliging

Eelco Nauta Van munster Media

Locaties

Recidence Rhenen

Partycentrum Schimmel

Restaurant de Bosrand

Restaurant Campman

Fotograaf: Jan Doornbos

Krachtigere variant voor Saab 9-5

Slechts twee maanden na de lancering van de Saab 9-5 is er alweer nieuws te melden over het model. De Zweden komen namelijk met een nieuwe dieselmotor (die wordt gecombineerd met vierwielaandrijving) én een turbobenzinemotor. Naast de 2.0 dieselmotor van 160 pk komt nu de 2.0 TTiD van 190 pk met gefaseerde drukvoeding via twee turbo’s van verschillende grootte. Het koppel bedraagt 400 Nm. De motor wordt alleen geleverd met XWD vierwielaandrijving. Het benzinegamma krijgt een turbobenzinemotor van 1,6 liter en 180 pk. Vanaf nu is de Saab 9-5 bovendien verkrijgbaar met een adaptieve snelheidsregelaar.

VW Passat CC in de aanbieding

De verkoopcijfers van de Volkswagen Passat CC mochten van Volkswagen blijkbaar best wat hoger. Daarom komen de Duitsers met goedkopere optiepakketten voor dit model – een aanbieding die loopt tot 1 december van dit jaar. Eén van de beschikbare pakketten is het Executive-pakket, met onder andere een radio/navigatiesysteem, een cd-wisselaar, telefoonvoorbereiding, een alarm en parkeersensoren aan de voor- en achterzijde. Dit pakket is tot 1 december te verkrijgen zonder enige meerprijs (normaal €1595,-). Bij dit pakket komt ook nog eens een full colour touch screen, verkeersbordherkenning en een 30 GB harde schijf met dvd-speler. Dan dient wel €495,- te worden bijbetaald – een schijntje in vergelijking met de normale prijs van €2595,-. De laatste aanbieding betreft het Dynamic-pakket. Dit pakket is bedoeld voor de sportieve rijder. Het omvat onder meer 17 inch Spa-wielen, meedraaiende xenon-verlichting, donker getinte achter- en zijruiten en de keuze uit drie soorten dashboardinleg.

Pittige Volvo V70: 2.0 liter en 203pk

Volvo introduceert met de zogenaamde V70 R-Edition een pittige variant van de normale V70. Een sportief uiterlijk en een dito krachtbron springen in het oog. De kosten? Minimaal € 42.495,-. Het meest opvallende zijn nog wel de optische wijzigingen aan het exterieur. Neem de 18 inch lichtmetalen velgen, de R Design achterbumper, de R Design einduitlaatpijpen, de inleg rond de mistlampen en de spiegelkappen. Uiteraard ontbreekt het verlaagde sportchassis niet. Ook aan het interieur is veel te ontdekken: de RTI navigatie met Mapcare bijvoorbeeld en het High Performance Audio met USB aansluiting. Daarnaast beschikt het model over parkeerhulp aan de achterzijde, dual Xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting en zilverkleurige dakrails. De R-Edition is gebaseerd op de nieuwe 2,0-liter turbo benzinemotor met directe inspuiting, die een vermogen van 203 pk levert. Het maximale koppel bedraagt 300 Nm en is beschikbaar over een breed toerenbereik (1.750-4.000 tpm). Ondanks het hoge vermogen beschikt de 2.0T over een C-label en verbruikt hij gemiddeld 8.1 l/100 km. De V70 2.0T R-Edition is ook leverbaar met 6-traps Powershift automatische transmissie voor €44.995,-

Trentelman: “Een erg grote en representatieve auto. Hij rijdt uitstekend en heeft een goede wegligging. De Vivaro trekt snel op en is erg comfortabel tegen een goed prijs-kwaliteitverhouding. Voor mij is hij wel te groot.”

Reerink: “De auto rijdt als een personenauto. Het interieur is Duitse degelijkheid en vind ik een beetje saai. Ik moest wennen aan de achteruit, maar dat ging snel tijdens de proefrit.”

Van den Brink: “Een auto die het goed doet voor koeriersdiensten. De wagen zit lekker en rijdt goed. Ik vind hem mooi van binnen en hij heeft veel ruimte.”

Kuipers: “De auto rijdt als een luxe auto met soepele versnellingen die heel vlot gaan. De prijs-kwaliteitverhouding klopt voor mij helemaal. Het is gewoon een fijne, soepel rijdende bedrijfsauto.”

TESTRIJDER: Willy Reerink, Jan van den Brink, Fred Kuipers,

Sam Trentelman

DEALER: Broekhuis Ede

Opel

vallei business | nummer 5 | november 2010

Specificaties

Merk: Opel

Model: Vivaro

Type: L2H1 2.0cdti

Transmissie: hand geschakeld / automaat

Cilinderinhoud: 2.000

Vermogen: 84 Kw / 115 PK

Koppel: 290 Nm

Verbruik: 1 op 13

Acceleratie: 16.5 seconden

Topsnelheid: 160 km/h

Uitrusting: executive pakket, Metallic lak

Laadruimte: 5.9 m3

Verkoopprijs: € 19.985 ex btw

Leaseprijs : Op aanvraag

Vanaf Prijs: € 17.600,- ex btw

Informatie: www.broekhuisgroep.nl

Vivaro

Opel

Vermeulen: “De Movano gedraagt zich voorbeeldig in de bochten en je hebt goed zicht op alles om je heen. Er is gedacht aan de bestuurder met instelbare stoelvering. De wagen heeft een goede afwerking en een degelijke uitstraling. Er is verrassend veel laadruimte in de lange auto en hij lijkt mij ideaal voor in de stad. Qua prijs-kwaliteitverhouding voldoet deze auto aan de hedendaagse eisen.”

Burggraaf: “De Movano is lang, maar dat heb je tijdens het rijden niet door. Een ander pluspunt is het comfort; er zitten goede stoelen in en hij is stil. Ook qua rijgedrag een prima wagen die erg wendbaar is en optimaal uitgerust.”

Kuipers: “De wagen rijdt zeer comfortabel. Hij schakelt in alle versnellingen bijzonder goed. De Movano geeft het gevoel met een zeer krachtige motor te rijden en is ondanks zijn lengte zeer wendbaar. Voor mij is dit een topauto in zijn klasse.”

Nauta: “Een erg ruime en comfortabele auto die veel overzicht heeft. Tijdens het rijden heb je niet zo door dat hij zo lang is. De stoelen zitten erg lekker met de stoelvering. Zelf moest ik wennen aan het schakelen, maar ik rijd normaal gesproken dan ook niet in zo’n busje. Voor koerierswerk zeker een aanrader, van binnen is er aan de bestuurder gedacht met veel opbergruimte.”

TESTRIJDER: Dennis Vermeulen, Willem Burggraaf,

Ton de Roos, Fred Kuipers, Eelco Nauta

DEALER: Broekhuis Ede

autotestdag

Specificaties

Merk: Opel

Model: Movano

Type: L4H2 150 pk achterwiel aandrijving

Transmissie: hand geschakeld

Cilinderinhoud: 2.300

Vermogen: 107 Kw / 146 PK

Koppel: 350 Nm

Verbruik: 1 op 10

Acceleratie: n.n.b

Topsnelheid: n.n.b

Uitrusting: executive pakket, Metallic lak, betimmering

in laadruimte

Laadruimte: 14.9 m3

Verkoopprijs: € 29.376 ex btw

Leaseprijs : Op aanvraag

Vanaf Prijs: € 18.995,- ex btw

Informatie: www.broekhuisgroep.nl

Movano

Willemsen: “De Vito ziet er netjes uit en rijdt soepel. Hij ligt redelijk stabiel op de weg en is comfortabel. De prijs-kwaliteitverhouding is prima.”

Kuipers: “De Mercedes Vito doet het goed in nauwere straten. Het is een vlot voertuig, maar schakelt soms wat stug. Ik zou hem aanraden als een makkelijk hanteerbare auto. Geen idee waarom ik hem niet zou aanschaffen.”

Van der Maas: “De prijs-kwaliteitverhouding van de Vito is goed. Voor mij mag er wel een zwaardere motor in dan het testmodel en ik zou een wat luxer uitvoering nemen.”

Trentelman: “Een ruime en representatieve wagen en ook erg veilig. De Vito is een chique wagen, maar rijdt zonder lading wat zweverig. De prijs-kwaliteitverhouding klopt bij deze auto.”

TESTRIJDER: Mijke Willemsen, Fred Kuipers, Willy Reerink,

Dick van der Maas, Sam Trentelman

DEALER: Stern Auto

Mercedes

autotestdag

Specificaties

Merk Mercedes

Model Vito 110 Cdi Functional

Type Lengte 2, gesloten

Transmissie Hand geschakeld

Cilinderinhoud 2.1 L

Vermogen 95 pk/ 70 kv

Koppel 250 Nm

Verbruik ltr/km 1 op 13 gecombineerd

Acceleratie tot 100 km/h nnb

Topsnelheid 160 km/u

Uitrusting geen

Laadruimte 5.7 m³

Verkoopprijs: € 19.590,-

Leaseprijs : € 499,- (full operational,

obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanaf Prijs: € 17.600,-

Informatie: www.sternauto.nl

Vito

Vermeulen: “De Mercedes sprinter is een ruime wagen met veel laadruimte en een degelijke uitstraling. Voor ons doel is hij wel te ruim, maar die ruimte kan iemand anders wel gebruiken denk ik. De automaat is erg fijn.”

Boers: “Dit is een stoere wagen. Je kan er makkelijk in staan en in lopen. Hij is qua aanschaf best hoger in de prijs, maar hij is daarentegen wel waardevaster. Met deze auto kom je goed voor de dag.”

Van der Maas: “De Sprinter is erg comfortabel en makkelijk te besturen. De automaat is perfect. Je rijdt overzichtelijk en de prijs-kwaliteitverhouding is goed.”

Hartgers: “Hij rijdt goed en de koppeling staat strak afgesteld. Voor mij wel te weinig ruimte. Voor mijn werk heb ik zo’n wagen niet nodig.”

TESTRIJDER: Dennis Vermeulen, Henrico Boers,

Dick van der Maas, Mark Hartgers

DEALER: Stern Auto

Specificaties

Merk Mercedes-Benz

Model Sprinter 310 cdi

Type Lengte 2/ Hoogte 2

Transmissie automaat

Cilinderinhoud 2.1 L

Vermogen 95 pk

Koppel 250 Nm

Verbruik ltr/km 1 op 10,8 gecombineerd

Acceleratie tot 100 km/h nbb

Topsnelheid 155 km/h

Uitrusting metallic lak, businessline Laadruimte 10,5 m³

Verkoopprijs: € 28.750,-

Leaseprijs : € 699,- (full operational,

obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanaf Prijs: € 19.700,-

Informatie: www.sternauto.nl

Sprinter

Volkswagen

Vermeulen: “Deze auto is volledig afgestemd op de rijder en hij lijkt mij ideaal voor de kleine ondernemer die hem ook privé gebruikt. Ik kreeg het idee dat ik in een privé-auto zat. Deze auto zou voor mij wel een optie zijn, het is een luxe auto met veel laadruimte en de aanschaf dubbel en dwars waard.”

Willemsen: “Een hele nette en comfortabele auto en hij rijdt zeer goed en gemakkelijk. Het rijgedrag is prima, hij trekt snel op en is ook voor vrouwen makkelijk in de omgang. De armleuning is erg prettig en het stuur verstelbaar in alle standen. Het voelt alsof je in een ‘normale’ auto rijdt, dus ook voor lange afstanden comfortabel.”

Boers: “Een degelijke auto met goede rijeigenschappen. De automaat schakelt bijna geruisloos en het dashboard is duidelijk, in de bochten gaat hij comfortabel. De hogere prijs is te verklaren door de grote laadruimte en het comfort en de hoge restwaarde. Het is een ideale auto voor mensen die van comfort en degelijkheid houden. Een waardevaste auto met uitstraling.”

Hartgers: “De automaat rijdt prima en comfortabel. De Transporter is functioneel en heeft goede stoelen. Qua prijs en kwaliteit is de auto goed met veel power en hij is stil. Echt grandioos.”

Van den Brink: “De auto is mooi afgewerkt en zit prima. De ruimte is achterin groot maar ook voorin is er veel ruimte om te zitten.”

TESTRIJDER: Dennis Vermeulen, Mijke Willemsen, Jan van

den Brink, Henrico Boers, Carlijn van Erning, Mark Hartgers

DEALER: Vallei Auto Groep

Specificaties

Merk: Volkswagen

Model: Transporter DC

Type: 140 pk DSG Lang

Transmissie: automaat

Cilinderinhoud: 2.000

Vermogen: 103 Kw / 140 PK

Koppel: 340 / 1.750-2.500

Verbruik: 1 op 12.7

Acceleratie: 12.6 seconden

Topsnelheid: 166 km/h

Uitrusting: Dubbele cabine Highline

Laadruimte: 4.5m3

Verkoopprijs: € 31.590 ex btw

Leaseprijs : € 489,- (full operational,

obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanaf Prijs: € 17.200,- (baseline)

Informatie: www.valleiautolease.nl

Transporter

De Roos: “De Caddy is zeer goed afgewerkt en is motorisch goed. Ik zou hem wel aanraden want het is een prettige auto om in te rijden. Zelf heb ik hem niet nodig en ik rij liever geen grijs kenteken.”

Boers: “Dit is een auto met een mooi uiterlijk wat er duidelijk uitspringt. Ik vind het een makkelijke auto vooral binnen de bebouwde kom en voor kortere afstanden. Helaas was voor mij de beenruimte wat minder en dat is voor lange mensen misschien lastig.”

Van der Maas: “Een soepele auto die makkelijk stuurt, wat mij betreft is hij dik in orde. De prijs-kwaliteitverhouding is wat mij betreft goed voor een complete auto. De Caddy is rustig in rijgedrag en er is weinig geluid van de motor.”

Burggraaf: “Ik zie geen reden om hem niet te kopen. Ik zou hem aanraden als een ruime auto voor klein vervoer. Hij is degelijk, compleet en zeer representatief.”

Hartgers: “De auto rijdt goed en schakelt prima. Van binnen is alles goed afgewerkt en ziet erg goed uit. In z’n algemeenheid; een mooie en goede wagen. Ik zie geen reden om de auto niet aan te schaffen.”

TESTRIJDER: Henrico Boers, Dick van der Maas, Willem

Burggraaf, Mark Hartgers, Ton de Roos

DEALER: Vallei Auto Groep

Volkswagen

Specificaties

Merk: Volkswagen

Model: Caddy

Type: 1.6 TDI 75 pk

Transmissie: hand geschakeld

Cilinderinhoud: 1.600

Vermogen: 55 Kw / 75 PK

Koppel: 225 / 1.500-2.250

Verbruik: 1 op 17.8

Acceleratie: 16.7 seconden

Topsnelheid: 150 km/h

Laadruimte: 3.2 m3

Verkoopprijs: € 15.460,- ex btw

Leaseprijs : € 389,- (full operational,

obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanaf Prijs: € 12.300,- (baseline)

Informatie: www.valleiautolease.nl

Caddy

Willemsen: “Dit is een echte werkauto; een diesel met genoeg laadruimte. De schakeling ging niet altijd soepel. Qua prijs-kwaliteitverhouding is hij prima.”

Boers: “Het is een nette auto om bij klanten voor te komen rijden met een zeer compact en overzichtelijk dashboard. Het is een ‘echte’ Franse auto met een lage instap wat erg prettig is. Er is veel laadvermogen en dat tegen een zeer gunstige prijs voor zoveel ruimte en ook veel opties. Voor een ZZP’er lijkt hij me ideaal.”

Erning: “Hij ziet er mooi uit en is functioneel met goede stoelen, en de koppeling en rem zitten goed bij elkaar. Hij rijdt als een personenauto en is stabiel in de vering. De prijs is goed voor de kwaliteit die je krijgt.”

Van der Maas: “De Master heeft een perfecte uitstraling gecombineerd met comfort en vermogen. Er zitten veel opties bij de auto. Voor mij is dit een top auto.”

De Roos: “Aan deze auto klopt alles. De wagen zit goed en rijdt goed. Dit is een auto waar ik een hele dag in zou kunnen rijden, helemaal top.”

Kuipers: “De stoelen hebben een prettige zit en steun. De auto heeft een goede verdeling en de instrumenten zijn overzichtelijk. De wagen heeft ook zeer goede rijeigenschappen.”

TESTRIJDER: Mijke Willemsen, Henrico Boers, Ton de Roos,

Carlijn van Erning, Dick van der Maas, Fred Kuipers

DEALER: Bochane

Renault

Specificaties

Merk: Renault

Model: Master III

Type: Gesloten Bestel L2H2 2.3 DCI 100pk FAP

Transmissie: handgeschakeld 6 vers.

Cilinderinhoud: 2298

Vermogen: 100 pk

Koppel: 285 / 1250-2000

Verbruik: Gecombineerd 7,8 op 100 km.

Topsnelheid: 134 km uur

Uitrusting: Airconditioning, Navigatie, Radio cd / mp3,

parkeersensoren, cruise control, trekhaak,

sidebars, betimmering.

Laadruimte: laadlengte 3083, breedte 1580, hoogte 1820,

totaal inhoud 10,8 m3

Verkoopprijs: € 28.114 rijklaar (netto)

Leaseprijs : € 596,90 obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw

Vanaf Prijs: € 18.990,-

Informatie: www.bochane.nl

Master

Burggraaf: “Geweldig, alles wat ik met een auto heb, zit in deze auto. De prijs-kwaliteitverhouding is goed, dit is en auto waar alles op en aan zit. Ik zie geen reden om deze wagen niet te kopen.”

Reerink: “Deze auto geeft meteen een vertrouwd gevoel bij de eerste indruk. Hij rijdt lekker, maar remt soms wat bruusk, dat zal gewenning zijn. Zelfs met mijn lengte zit hij goed. Zeker een aanrader.”

Van Den Brink: “De wagen zit perfect en de armleuning is makkelijk en fijn bij het rijden. Het rijgedrag is goed. De Partner heeft veel ruimte en veel opbergplaats.”

TESTRIJDER: Jan van den Brink, Willy Reerink, Willem Burggraaf

DEALER: Autobedrijf van Hunnik

Peugeot

Specificaties

Merk: Peugeot

Model: Partner

Type: 1.6 HDi

Transmissie: 5 bak handbediend

Cilinderinhoud: 1,6 Ltr

Vermogen: 75 pk

Koppel: 180Nm/1600 rpm

Verbruik ltr/km: Gem.: 1:18,3

Snelweg 1: 20.8

Acceleratie: 14.4 sec.

Topsnelheid: 160 km/h

Uitrusting: Airco/ radio-cd

Verkoopprijs: € 11.650,00

Leaseprijs : v/a en huidigmodel € 343,00/ € 366,00

(full operational, obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanaf Prijs: € 15.895,00

Informatie: www.vanhunnikautogroep.nl

Partner

Willemsen: “Deze wagen rijdt stevig en vertrouwd. Hij is heel netjes en je merkt niet dat er nog een auto achterop geladen is (een Peugeot Bipper, red.). Een zuinige en veilige wagen.”

Reerink: “De auto rijdt prima en heeft meer dan voldoende vermogen. De Jumper ziet er ook prima uit. In deze uitvoering is het een luxe werkpaard.”

Vermeulen: “De auto laat zich ondanks zijn lading uiterst soepel besturen. Optrekken, remmen en de vering onderscheiden zich positief. Een allround auto voor een zeer scherpe prijs. Het is een wagen die vooral binnen de stad erg goed stuurt.”

Hartgers: “De wagen schakelt heel goed en heeft een motor met veel kracht. De afwerking ziet er prima uit. Gewoon een goede auto.”

Burggraaf: “Het is een echte Citroën met een mooie vormgeving en erg comfortabel. De prijs-kwaliteitverhouding is goed. De wagen is een prettig te besturen oplegger.”

TESTRIJDER: Willem Burggraaf, Mark Hartgers, Dennis

Vermeulen, Willy Reerink, Mijke Willemsen

DEALER: Autobedrijf van Hunnik

Citroën

Specificaties

Merk: Citroen

Model: Jumper

Type: 30 oprijwagen

Transmissie: 6 bak handbediend

Cilinderinhoud: 3.0 Ltr

Vermogen: 160 pk

Koppel 400Nm/1700rpm

Verbruik ltr/km: Gem.: 1:11,9

Snelweg 1:13,8

Acceleratie: 100 km/h in 13 sec. .

Topsnelheid: 170 km/h

Uitrusting: nnb

Verkoopprijs: € 47.000,-

Leaseprijs : v/a en huidigmodel €740/ €1085 (full operational, obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanaf Prijs: € 26.290,00

Informatie: www.vanhunnikautogroep.nl

Jumper

Vallei Business

Financieel Advies

Rabobank Vallei en Rijn

Galvanistraat 2

6716AE Ede

0318 66 06 60

0318 66 06 66

info@vr.rabobank.nl

www.rabobank.nl

Herenstraat 52 - 3911 JG Rhenen

rhenen@finovion.nl - Tel. 0317 - 61 46 01

Credion Gelderse Vallei

Commandeursweg 4B

6721 TZ Bennekom

T: 0318 - 41 42 00

F: 0318 – 41 47 26

E: geldersevallei@credion.nl

I: www.credion.nl

Service Rubriek

Office

Juristen

Van Veen Advocaten

Keesomstraat 9

6717 AH Ede

0318-687878

0318-687868

ede@vanveen.com

www.vanveen.com

Dirkzwager Advocaten

& Notarissen

Velperweg 1

6824 BZ Arnhem

026 3538300

026 3510793

info@dirkzwager.nl

www.dirkzwager.nl

Exedra Solutions BV

Vendelier 65-69

3905 PD Veenendaal

Telefoon: 0318 580388

E-mail: info@exedra.nl

Grip op e-mail:

betrouwbaar zenden, ontvangen en bewaren

Diverse

Sabra-Systems

Tolboomweg 2

3784 XC Terschuur

0342 422255

info@sabra-systems.nl

Bespaar minimaal 20% op uw ICT kosten met een SABRA ASP server

Service Rubriek

Bedrijfshuisvesting/onderhoud

Locaties

Autodealers

DTZ Zadelhoff

Meander 601

6825 ME Arnhem

026 4 452 445

026 3 513 909

arnhem@dtz.nl

www.dtz.nl

Hotel en Congrescentrum

de ReeHorst

Bennekomseweg 24

6717 LM Ede

T 0318 750300

F 0318 750301

E info@reehorst.nl

I www.reehorst.nl

Saab Centre Gol

Galileistraat 28

3902 HR Veenendaal

0318 556999

0318 556969

info@saabcentregol.nl

www.saabcentregol.nl

Hof van Wageningen

Hotel en Congrescentrum

Lawickse Allee 9

6701 AN Wageningen

T +31-(0)317-490133

F +31-(0)317-426243

E info@hofvanwageningen.nl

W www.hofvanwageningen.nl

Ekris Veenendaal B.V.

Plesmanstraat 45

3905 KZ Veenendaal

0318 546546

0318 525653

info@ekris.nl

www.ekris.nl

Van Hunnik Veenendaal

Newtonstraat 12

3902 HP Veenendaal

veenendaal@vanhunnikautogroep.nl

F 0318-519063

T 0318-541163

www.vanhunnikautogroep.nl/

Residence Rhenen

Veenendaalsestraatweg 50

3921 EC Elst/Rhenen

T 0318 542888

F 0318 540272

E info@residencerhenen.nl

Tanteloes

Veerplein 1

3911 TN Rhenen 

T 0317-616161

E info@tanteloes.com

I www.tanteloes.com

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media