Verschenen in Vallei Business nr 2 2016

Verkoop van uw bedrijf?

De waarde van innovatie De waarde van innovatie

Eind januari 2016 was er een interessante innovatielunch met 15 innovatieve ondernemers. De deelnemers waren het over één ding eens, namelijk: een goed idee leidt vaker niet dan wel tot een succesvol product. Mooi, die zelfreflectie, maar de vraag is waar dit door komt.

Elke innovator heeft zijn eigen uitdaging. Hoe creëer je bijvoorbeeld draagvlak voor een innovatie bij de eigenaar, hoe krijg je de benodigde financiering rond of hoe breng je een innovatie onder bij een strategische partner?

Vaak zie ik dat innovators geen tijd hebben of nemen om hierover na te denken, of ontbreekt het hen aan kennis. Met name het financiële hoofdstuk van een businessplan is een belangrijk aspect. Dit hoofdstuk wordt door innovators vaak als noodzakelijk kwaad gezien en krijgt helaas niet de aandacht die het verdient. De vraag is immers: hoe verdien je je investering in R&D op termijn terug?

Er zijn genoeg investeerders die geld willen steken in innovatieve ondernemingen. Ze begrijpen de risico’s die hieraan verbonden zijn en zijn bereid die risico’s te nemen, mits de innovator heeft nagedacht over:

• Wat is de waardepropositie?

• Wat heeft hij nodig?

• Wat is de opbrengst?

• Hoe wordt dat bereikt?

De casus wordt sterker als men hierover van gedachten heeft gewisseld met deskundigen, zoals technisch experts, octrooigemachtigden, communicatiespecialisten en/of bedrijfskundigen met als specialisatie innovatie. Dat wekt vertrouwen bij investeerders.

Het belang van innovatie is groot voor bedrijven en dat beseffen deze investeerders terdege. Met innovatie wordt In ieder geval de concurrentie buitenspel gezet. Een nieuw product betekent mogelijk een nieuwe markt. De vraag is alleen: hoe pak je het goed aan? Is innovatie vooral een kwestie van geluk of kun je dit 'geluk' wel degelijk beïnvloeden?

Een goed idee met een goed businessplan is in ieder geval heel wat waard! n

Robert de Vries
Register Adviseur Bedrijfsopvolging

gecertificeerd Bedrijfsovername Specialist

M: 06 22 66 92 39

E: robert.devries@diligence.nl

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Vallei Business nr 2 2016

Coverstory JEDE: Verse bonenkoffie is de grootste trendFOV NieuwsBoeren in de FoodValley: ‘Elke zaterdag open dag’Business FlitsenColumn Diligence: De waarde van innovatieB&M bestaat 20 jaar!Geslaagde BOB-bijeenkomst bij Landgoed ZonheuvelGemeente Barneveld zet hoog in op duurzaamheidDe innovatieve neus van Rabobank Vallei en RijnGepro Electronics: Slimme technologie voor betere businessWie zijn de professionals van de toekomst?Wageningen Campus heeft klimaat voor innovatieVoedsel voor de toekomstEde-Wageningen: Dynamiek door synergie tussen beleidsmakelaarsVNO-NCW: Leidende rol innovatie voor regionaal bedrijfslevenRCT Gelderland ondersteunt innovatieve bedrijvenGoed opgeleide jongeren voor meer technische innovaties in FoodValleyGelderland: Hét EMT- epicentrum van NederlandGemeente Nijkerk: Innovatie is niet alleen nieuwe bedrijventerreinenBomecon: Van complexe situatie naar innovatieCICT: Slim en innovatief verbeteren van warehousing en logistiekAnders Arbeidsrecht: Advocaten als business partnerBiz2Be: Innoveer bedrijfsprocessen voor meer flexibiliteit en lagere kostenSolynta: Grote innovatie in hybride aardappelveredelingSystem Care: Gebruikersgemak door standaard softwareColumn Miriam Bink: De stem van de ondernemers‘Teambuilding is niet iets wat je in een dag doet’Column Oxonia: Hoe ziet uw auto er straks uit?Zonnepanelen: maximaal rendement door reinigingVHM |Rally: Uitdagende businessrally voor ondernemersVonk 360: High end businesslocatie gevestigd aan de A12Algemene impressieTestverslagen
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media