Coverstory: Rabobank

Verschenen in Vallei Business nummer 6 2010

Hans de Leeuw,

directievoorzitter Rabobank Vallei en Rijn

Coverstory

Rabobank Vallei en Rijn: samen bereiken we meer

De kracht van verbinding

fotografie Hans Franz

Snelheid en gemak

Hoe kocht u pakweg 5 jaar geleden uw cd’s en boeken en hoe shopt u tegenwoordig? Steeds meer mensen bestellen online hun producten of downloaden deze. Dat kan namelijk op elk gewenst moment. Ook ondernemers maken steeds meer gebruik van online middelen en platforms. Barry van de Lagemaat, directeur Bedrijven bij Rabobank Vallei en Rijn: “We merken vanuit de praktijk dat ondernemers de eenvoudige bankzaken gewoon snel en met gemak willen regelen. Of ze nu net gestart zijn of een grote organisatie managen. Dat kan tegenwoordig prima via de virtuele middelen, zoals www.rabobank.nl/vr en een team dat telefonisch advies geeft. Gaat het om meer complexere vragen, dan wil een ondernemer een deskundige sparringpartner. Voor het MKB en de grootzakelijke markt hebben we daarom twee teams met deskundige adviseurs. Daarnaast biedt de Rabobank een groot netwerk aan specialisten. Dit doen we als All Finanz-bank; alle klantbehoeften regelen we binnen de teams.”

Nieuwe vorm van ‘dichtbij’

Directievoorzitter van Rabobank Vallei en Rijn Hans de Leeuw: “Onze filosofie is ook dat de Rabobank er is waar de klant zich bevindt. Dus dat betekent niet alleen met een vestiging in een plaats. Maar ook door in contact te komen met ondernemers tijdens ontbijtsessies, netwerkbijeenkomsten of op zaterdag langs het voetbalveld waar de Rabobank hoofdsponsor is. Zo vullen we onze ambitie in om de dichtbij-bank voor ondernemers te blijven. Dit sluit ook aan bij de veranderende contactbehoefte van ondernemers. De klant wil graag naar de bank als het hem uitkomt. Daarom spelen de virtuele kanalen als internet en telefoon een steeds belangrijkere rol om ondernemers direct te helpen. Zo heb je tegenwoordig de Rabobank in je mobiel zitten. Want telefonisch en via internet kunt u steeds meer bankzaken zelf regelen.”

Ondernemersdesk voor gemak en snelheid

Na de zomer is Rabobank Vallei en Rijn gestart met een nieuwe opzet van het bedienen van de zakelijke markt. Barry: “Veel eenvoudige bankzaken regelt u nu via onze Ondernemersdesk. Dat gaat snel en gemakkelijk. Een team van adviseurs regelt telefonisch of online een vervangende pas of creditcard, u kunt online geld bestellen of online automatische incasso’s blokkeren. De Ondernemersdesk vindt u op www.rabobank.nl/vr bij ‘Online regelen’. En telefonisch is de Ondernemersdesk bereikbaar via (0318) 660 664. Zo bent u snel geholpen.”

Sparringpartner

Heeft een ondernemer meer complexere vraagstukken, waarover hij met de Rabobank wil sparren, dan komt de accountmanager in beeld. De lokale coöperatieve wortels van de Rabobank worden vooral zichtbaar als we kijken naar het team MKB van manager Paul Bouwmeester. Hierin werken accountmanagers die de regio goed kennen. Barry: “De meeste accountmanagers werken niet alleen in dit gebied maar wonen er vaak ook nog. Zo krijg je ook een binding met de plaatsen en de bedrijven waarvoor je werkt. En weet je vaak ook wat er bij een onderneming speelt. Daarnaast zijn de accountmanagers actief in de diverse lokale netwerken. Elke MKB-klant heeft bij ons een vaste accountmanager. Die vormt de spin-in-het-web. Vanuit de behoefte van een klant kan hij de ondernemer in contact brengen met diverse specialisten die de Rabobank Groep rijk is.”

Daarnaast is de accountmanager de sparringspartner om met de ondernemer mee te denken. En dat gaat verder dan alleen de financiën. Barry: “Het begint met de onderneming en vooral de ondernemer goed te leren kennen. Van daaruit kunnen we een integraal pakket aan producten en diensten leveren. Voor zowel de onderneming als de ondernemer. Van betalingsverkeer, risico’s afdekken en financieren tot en met het adviseren over bijvoorbeeld de overdracht van uw bedrijf. Binnen het team van MKB hebben we specialisten in huis die de accountmanager kan inschakelen. Het voordeel is dat we korte lijnen hebben, de deskundigheid in huis hebben én voor ondernemers ook snel een beslissing kunnen nemen. Dat is de kracht van het verbinden van mensen met kennis en expertise.”

Kennis verbinden: cijfers en trends

Rabobank Vallei en Rijn heeft al bijna 100 jaar ervaring als ‘ondernemer onder de ondernemers’. Al decennia lang stelt de bank de kennis over trends en ontwikkelingen in 9 sectoren 80 branches beschikbaar voor ondernemers. Hierdoor kunnen bedrijven zich vergelijken met branchegenoten en ook zien wat de toekomstverwachtingen zijn. En mooi moment om te spiegelen hoe uw bedrijf ervoor staat. Rabobank stelt deze informatie beschikbaar om te delen via www.rabobank.nl/bedrijven. Surf vervolgens door naar MKB / Cijfers&Trends.

Team grootzakelijk:

zakendoen op wereldniveau

De kracht van verbinding reikt verder dan de zes vestigingen in de regio Vallei en Rijn. En dat is zeker goed nieuws voor grootzakelijke ondernemers met ambities. Voor de grootzakelijke markt heeft Rabobank Vallei en Rijn een professioneel accountteam samengesteld. Rolv Elverding is manager van het team Grootzakelijk. Rolv is enthousiast over de grensverleggende mogelijkheden die de Rabobank biedt aan grote ondernemingen. “Onze accountmanagers maken gebruik van het internationale netwerk van de Rabobankorganisatie. En daarnaast kijken we wat de behoefte van de ondernemer is. Dat is ‘Local thinking, Global acting’ in de praktijk. Wist u bijvoorbeeld dat de Rabobank in meer dan 46 landen met ruim 600 vestigingen vertegenwoordigd is? Internationaal zakendoen vraagt om een bank die verder gaat. Of u nu exporteert, importeert of investeert. Zakendoen op wereldniveau dus, met de persoonlijke benadering die u van ons gewend bent. Zo helpen we ook bedrijven om hun internationale ambities te realiseren.”

Partners binnen de

Rabobank groep

De kracht van verbinding komt optimaal tot uitdrukking door samenwerken. Hans de Leeuw: “Samenwerken is de rode draad in de Rabo-geschiedenis: mensen die samenwerken, de krachten bundelen en specialisten binnen de Rabobankorganisatie die hun kennis samenbrengen. Dat doen we in 2011 al 100 jaar in deze regio. Daarin zijn we als organisatie uniek en onderscheidend in de markt”. Barry: “Denk maar aan bijvoorbeeld De Lage Landen. Een partner die voor onze klanten de leasing van machines of het wagenpark verzorgt. En met Rembrandt Fusie en Overnames hebben we een deskundige partner in huis die het ingewikkelde proces rondom fusies en overnames begeleidt. En ook in 2011 zullen klanten onze kracht van verbinding ervaren. Immers, samen bereiken we meer.”

Altijd dichtbij

Heeft u vragen? Bel onze adviseurs van de Ondernemersdesk via (0318) 660 664 of kijk op www.rabobank.nl/vr.

Een nieuw jaar ligt voor u. Waar liggen de kansen en hoe kunt u uw bedrijf succesvol maken? Rabobank Vallei en Rijn helpt ondernemers graag vérder. Niet alleen in financiële dienstverlening maar ook door het aanbieden van netwerken en de verbinding te leggen met specialisten binnen de Rabobank Groep. Een gesprek met Hans de Leeuw en Barry van de Lagemaat. “Ook in 2011 geldt: samen bereiken we meer. Dat is het idee.”

vallei business | nummer 6 | januari 2011

Barry van de Lagemaat,

directeur Bedrijven bij Rabobank Vallei en Rijn

Team MKB v.l.n.r.: Jochem Bruinekool, Nathalie Kortekaas, Wouter Brouwer, Arthur Verhagen, Paul Bouwmeester, Gerard Oostermeijer, Michel Hardeman, Gert Bloemendal, Marco van de Lagemaat, Pim Bleije, Job Rood en Henny Radt (staat niet op de foto).

vallei business | nummer 6 | januari 2011

Rabobank is nr. 1 volgens klanten

Door de kracht van verbinding elke dag in de praktijk waar te maken, kan Rabobank ook de nummer 1 voor bedrijven zijn. De waardering van ondernemers – van starter tot grootbedrijf – onderstreept de toonaangevende positie van de Rabobank. Onlangs is bijvoorbeeld de Rabobank verkozen tot Zakenpartner van het Jaar. Een titel waar we trots op zijn, omdat klanten daarmee

aangeven dat zaken doen met de Rabobank op basis van een partnership is. En zo zien we het ook. “Het zakenmagazine MT Finance Gids zette Rabobank op nummer 1 op de onderdelen Cashmanagement, Financieren, Asset Management, Private Equity en Investment Banking. Barry:

“Prachtige resultaten, juist omdat klanten hiermee de tevredenheid laten blijken”, aldus Barry.

vallei business | nummer 6 | januari 2011

v.l.n.r.: Gerben Dijksterhuis, Cees Karsemeijer, Rolv Elverding (manager), Erik Plate, Jan van Grootheest en Bert Valkenburg.

Coverstory

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media