Plannen van publiciteit

Magazines | Vallei Business nr 4 2011

Plannen van publiciteit

Publiciteit is een onophoudelijk proces binnen een marketingplan. Een goede planning is voor bedrijven essentieel om zich naar buiten toe te laten zien. Met een goed doordacht plan creëert een bedrijf de juiste media-aandacht op het juiste moment. Hieronder volgen tien tips voor een goed publiciteitsplan.

1. Analyseer de publiciteit in

je markt

Om te beginnen is het zaak om te weten hoe de media over bedrijven in jouw branche schrijven. Bestudeer kranten, tijdschriften, vakliteratuur en houd radio, internet en televisie in de gaten. Houd bij welke bedrijven in de spotlight staan, welke onderwerpen en welke boodschappen er worden verkondigd. Op deze manier krijg je een goed beeld van het huidige publiciteitsklimaat en kan je het naar je hand zetten.

2. Kernboodschappen

formuleren

Bedenk welke boodschap je wilt vertellen en hoe deze in de media over moet komen. Denk hierbij aan de dingen die het bedrijf onderscheiden van de concurrentie. Deze kernboodschappen moeten kort en bondig worden geformuleerd en in iedere media-uiting als leidraad door het verhaal lopen.

3. Materiaal voor de pers

Naast het versturen van persberichten via mail en internet worden persmappen veelvuldig door bedrijven naar redacties gestuurd. Het is een effectieve manier om je bedrijf onder de aandacht van journalisten te brengen. Stel een map samen met persberichten en eventueel samples van het product. In deze digitale tijden is het raadzaam om de persberichten en foto’s ook digitaal op een USB-stick mee te sturen. Stuur naast persberichten ook een algemeen profiel en geschiedenis van het bedrijf mee.

4. Doelen stellen

Maak een lijst met alle media die voor het bedrijf van belang zijn. Benoem alle tijdschriften, kranten, websites, omroepen en overige media waar je je op richt. Probeer verder te kijken dan de geijkte media die vaak voor de hand liggen, maar waar ook de concurrent aan denkt. Neem daarna contact op met de redacties en vraag naar de media-agenda, hierin staan de deadlines, thema’s en speciale edities. Ga wel gericht te werk en benader een specifiek persoon of redacteur bij het medium die je als vast contactpersoon en aanspreekpunt houdt.

5. Zorg voor verhalen

Probeer aan de hand van de verschillende media-agenda’s bij elk thema of elke speciale editie een verhaalidee te hebben. Journalisten zullen sneller aandacht aan een bedrijf geven die iets leuks of origineels te vertellen hebben, zeker als de timing perfect aansluit bij de verschijningsdatum.

6. Maak een mediakalender

Een mediakalender geeft snel en makkelijk een overzicht van wanneer er welke gebeurtenissen binnen het bedrijf plaatsvinden. Door duidelijk aan te geven wat er gebeurt en voor welk medium het interessant is, kan tijdig actie worden ondernomen om de publiciteit te zoeken.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by