De kracht van social media

Magazines | Vallei Business nr 4 2011

#meerbusiness #so-me #casecommunicatie

@ondernemers De kracht van sociale media

fotografie Erik de Wilde, Prodifo Barneveld

@vakidioten Passie voor communicatie #haakaan!

Matthijs Hazeleger (So-Me) en Helen van den Oever (Case Communicatie) geloven in de kracht van sociale media. Zij bundelden hun expertise door samen communicatiestrategieën op maat te ontwikkelen. “Met relatief weinig middelen, kun je veel potentiële klanten aan je binden. Zorg wel dat je interessant bent en blijft voor je volgers”, aldus Matthijs. Volgens Helen moet het beleid op social media standaard onderdeel uit maken van de corporate communicatiestrategie. “De kernwaarden die je als organisatie hebt en uitdraagt, moeten ook terug te vinden zijn in het social media gedrag. Pas dan word je gezien als een betrouwbare partij.”

@twijfelaars Sociale

media is de beste

mond-tot-mondreclame #sleuteltotsucces

Iedereen hoort de verhalen bij de bakker op de hoek of tijdens verjaardagsfeestjes. Als het negatieve ervaringen zijn, blijft de schade beperkt. Maar ook de positieve verhalen bereiken maximaal een winkel of woonkamer vol. “Door op de sociale media ervaringen te delen, kun je een stadion vol mensen bereiken”, aldus Matthijs. Helen vult aan: “Een uitnodiging of vriendschapsverzoek via de sociale media moet je eigenlijk zien al een uitgestoken visitekaartje. Dat zou je toch niet weigeren? “

Wanneer werkt sociale media? #durftevragen

Social media werkt eigenlijk op basis van drie principes. Allereerst moeten mensen je kennen. Laat zien wie je bent en wees overal zichtbaar. Leg contacten en breng eerlijke en relevante informatie. Mensen helpen via de sociale media is waardevol. Ze zijn zelfs geneigd om dingen terug te doen. En dat is meteen het tweede aspect: gunnen. Volgers gaan jou ‘business’ gunnen en geven tips of bevelen je aan. Bedank mensen altijd voor deze dienst, niets is vanzelfsprekend. Tot slot is het belangrijk om het vertrouwen te hebben van je volgers. Als mensen die je kent op de sociale media zeggen dat iets goed is, ben je sneller geneigd ze te geloven. Andersom geldt dat natuurlijk ook. Matthijs: “Stop met achter klanten aanhollen of aan ze trekken. Laat de ‘magneet’ van sociale media het werk doen en de business komt naar je toe.”

@pioniers En nu de praktijk #handenuitdemouwen

Welke sociale media je als organisatie moet kiezen hangt sterk af van de branche en de (online) plek waar de doelgroep zich bevindt. So-Me en Case Communicatie adviseren altijd onderzoek te doen naar het social media gedrag van klanten. “Hoe meer je over je klanten weet, des te beter kun je ze informatie aanbieden”, meent Matthijs. “Bepaal daarna, aan de hand van je doelen, de cultuur en de gebruikers, op welke manier je sociale media gaat inzetten. Trouwens niet iedereen heeft de kennis, vaardigheden of zin om met social media te beginnen. Dat moeten organisaties goed voorbereiden.”

Steeds meer ondernemers zien de waarde van sociale netwerken in. Communicatietechnologie stelt ons in staat om met het grootste gemak contact op te nemen met vrijwel iedereen, zelfs op zeer grote afstand. Sociale mediaplatforms zijn daarom hèt nieuwe communicatiemiddel geworden. Vrijwel alle doelgroepen van de organisatie zijn bereikbaar. Overigens staat dat communicatiemiddel nooit op zichzelf. Veel bedrijven gebruiken de sociale media om hun identiteit uit te dragen en als verlengstuk van de dienstverlening. Voor een herkenbare positionering is de juiste mix aan on- en offline middelen effectief.

So-Me en Case Communicatie helpen bedrijven en organisaties bij de implementatie van social media. Hun ondersteuning begint bij een hands-on training aan de knoppen en kan uitgebreid worden met een beleidsplan of protocol. Ook actieplannen maken onderdeel uit van het advies. Een advies dat overigens altijd in lijn is met het corporatie communicatie- en marketingplan van een organisatie. Tot slot kunnen bedrijven hun social media activiteiten ook volledig uitbesteden aan de socialmediamanager van So-Me en Case Communicatie.

Twijfelaars die na het lezen van dit artikel van plan zijn vakidioten te worden, kunnen zich melden bij Matthijs Hazeleger of Helen van den Oever. Via de sociale media natuurlijk.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by