Column: Lysander

Magazines | Vallei Business nr 4 2011

Hoe zet u social

media succesvol in?

In deze column gaan wij in op het feit hoe u als ondernemer social media succesvol kunt inzetten. Voordat we de social media kanalen doornemen, lijkt het ons verstandig om eerst even stil te staan bij het feit wat social media nu precies zijn. De onderstaande definitie dekt ons inziens de lading;

Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze.

Wanneer we naar deze definitie kijken, dan kunnen we daar de onderstaande vragen uit afleiden;

• Met wie wenst u informatie te delen => uw doelgroep(en)?

• Welke informatie wilt u delen?

• Op welke wijze wilt u informatie delen?

Strategie

De antwoorden op bovenstaande vragen helpen u vervolgens bij het bepalen van uw strategie c.q. de keuze voor één of meerdere toepassingen/kanalen als Twitter, YouTube, Facebook, Google+ of bijvoorbeeld Linkedin. Het is hierbij natuurlijk wel van belang dat u ook weet wat de mogelijkheden zijn van de verschillende toepassingen en wie u waarmee het beste kunt bereiken. Mocht u dit niet weten, dan kan een bureau als Lysander u hierin adviseren.

Webdevelopment & promotie

Na het vaststellen van uw strategie kunt u invulling gaan geven aan de gekozen social media kanalen. Bij de invulling adviseren wij u om stil te staan bij de volgende zaken;

• Op welke wijze gaat u werken (pagina’s bijvoorbeeld koppelen aan uw website)

• In- of extern laten ontwikkelen (Facebook pagina, YouTube

kanaal)

• Bepalen van verantwoordelijken

• Wie is verantwoordelijk voor informatie (filmpjes, nieuws, updates)

• Continuïteit (wie doet wat met welke frequentie)

• (on)betaalde promotie van uw toepassingen (genereren van volgers, likes en vrienden)

Monitoring & webcare

Kenmerken van social media zijn de snelheiden en het laagdrempelige gebruik. Het is daarom aan te bevelen om het gebruik goed te monitoren en adequaat in te spelen op zaken die van belang zijn (denk hierbij bijv. aan het beantwoorden van vragen die gesteld worden via één of meerdere kanalen). Er zijn naast betaalde tools als Tweetreach ook gratis tools als Tweetdeck, Google analytics en Hootsuite die u hierbij kunnen helpen en daarnaast stellen dergelijke tools u in staat om te achterhalen in hoeverre u gestelde doelstellingen ook daadwerkelijk realiseert.

Lysander is een fullservice internetbureau en wij helpen o.a. ondernemingen als de Zwaluwhoeve, Baltus, Albert.nl, Maak de bus veilig, HEMA, Webpower en Bergnet bij de inzet van social media.

Meer informatie Lysander Marketing, Media & Design

www.reclame-mediabureau.nl - Wesselseweg 164a

3774 RM Kootwijkerbroek - Telefoon: 0342-444706 - Twitter: lysander_nl

column

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by