Column Diligence

Magazines | Vallei Business nr 1 2016

Verkoop van uw bedrijf?

Kijk door de bril van een investeerder!

Vroeg of laat denkt iedere ondernemer na over de verkoop van zijn bedrijf. Die gedachte komt vaak op op het moment dat verkoop ook echt concreet wordt. In mijn vorige column schreef ik al over het belang van het ondernemersplan als het gaat om waardecreatie. Kijk naar de toekomst, want dat is waar de koper uiteindelijk voor wil betalen!

Eigenlijk moet iedere ondernemer al nadenken over zijn of haar exit op het moment dat het bedrijf wordt gestart of gekocht. Uw bedrijf moet zijn ingericht op een mogelijke verkoop.

Hoe doe je dat nu, hoor ik u vragen?

De eerste tip die ik u wil meegeven is: Zorg dat uw bedrijf onderscheidend is in de branche. Maak niet de fout om heel veel producten/diensten aan te bieden, waardoor focus ontbreekt en er geen toegevoegde waarde aanwezig is. Een “dertien in dozijn bedrijf” is nu eenmaal minder waardevol dan de specialist in de markt, ondanks dat er wellicht winst wordt gemaakt.

De tweede tip die ik u wil meegeven: Realiseert u zich goed dat uw “eindstreep” voor de koper “een startblok” is. Een koper heeft geen interesse in de geschiedenis, maar zal zijn prijs bepalen op de toekomst van het bedrijf en rekening houden met de investeringen die nog gedaan moeten worden om doelen te behalen. Dikwijls vertaalt dat zich ook in de wijze waarop de koopprijs wordt betaald. Vaak krijgt de verkoper pas de totale waarde betaald als bepaalde doelen zijn bereikt en/of de verkoper nog een periode aanblijft. Uw bedrijf moet dus “fit” genoeg zijn om langer verder te gaan op het moment dat u stopt.

n

Robert de Vries
Register Adviseur Bedrijfsopvolging

gecertificeerd Bedrijfsovername Specialist

M: 06 22 66 92 39

E: robert.devries@diligence.nl

delen:

Vallei Business nr 1 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement