UniPartners combineert academische kennis met een praktische aanpak

Magazines | Vallei Business nr 1 2016

UniPartners Wageningen is een non-profit academisch adviesbureau dat is opgericht in 2014. Het adviesbureau is gevestigd op de campus van de Wageningen Universiteit, in de StartHub, en wordt al sinds de oprichting volledig gerund door studenten.

“UniPartners wil de brug slaan tussen het bedrijfsleven en universitaire studenten, daarnaast bieden wij studenten de mogelijkheid om naast hun studie praktijkervaring op te doen”, aldus Winnie van Besouw, General manager van UniPartners. “We studeren zelf allemaal ook nog en tijdens onze opleiding hebben we wel echt de aansluiting met het bedrijfsleven gemist. Studenten leren graag, maar nog liever doen ze ook wat met deze kennis!”

UniPartners Wageningen maakt deel uit van een landelijk netwerk. Het UniPartners concept is in 1987 ontstaan in Eindhoven en heeft zich in de jaren die daarop volgden steeds verder uitgebreid naar andere universiteitssteden. “Doordat we onderdeel uitmaken van een netwerk en zo kennis kunnen halen uit alle universiteitssteden kunnen we bijna elk vraagstuk oplossen”, vertelt Van Besouw. “De specialiteit van onze vestiging in Wageningen zijn voornamelijk Life Science gerelateerde vraagstukken, maar we hebben ook veel ervaring op het gebied van marktonderzoeken.”

Uiteenlopende vraagstukken

UniPartners zet masterstudenten in als consultants. Deze studenten worden op projectmatige basis ingezet bij bedrijven en organisaties om uiteenlopende vraagstukken aan te pakken. “Doordat deze studenten in de laatste fase van hun studie zitten, beschikken zij over de meest recente academische kennis. Ook zijn studenten erg flexibel, wat heel vaak goed van pas komt”, zegt Catijn Schierbeek, Human Resource manager bij UniPartners. “We hebben toegang tot studenten van alle richtingen van de Wageningen Universiteit, waardoor vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken benaderd kunnen worden en we op elk vraagstuk een passend antwoord kunnen geven.”

Werkwijze

Elke samenwerking begint met een kennismakingsgesprek en een kop koffie. Naar aanleiding van het kennismakingsgesprek wordt er gekeken naar mogelijkheden voor beide partijen om de naar voren gekomen vraagstukken op te lossen. “Hiervoor zal vervolgens een voorstel geschreven worden”, licht Menno van der Heide, Account manager van UniPartners, toe. “Na goedkeuring van het voorstel door beide partijen zullen de juiste studenten gezocht worden en kan het project van start gaan.”

Ervaring

“Doordat we een zeer divers studentenaanbod hebben, zijn er veel verschillende projecten mogelijk”, vult Laura van Dongen, Public Relations manager aan. “Deze kunnen verschillen in grootte. Zo is er onder andere een frequentie-analyse uitgevoerd voor een internationaal chemisch distributiebedrijf, een marktonderzoek voor een stichting in de voedingssector, maar ook een evaluatieonderzoek voor een vereniging in de maatschappelijke sector. Naast kleine en grote projecten bieden we ook brainstormsessies aan. Deze zijn ideaal voor een frisse blik op bepaalde producten, ideeën of werkwijzen binnen organisaties.” Eva Schoeman, Financial manager, voegt toe: “Behalve voor bedrijven en stichtingen voeren we ook projecten uit voor basisscholen, MKB’s of gemeenten. Van beginnende ondernemingen tot ervaren ondernemingen en van klein tot groot formaat, voor elke vraag kunnen ondernemers en instanties bij ons terecht!”

Heeft u behoefte aan een frisse blik van enthousiaste studenten? UniPartners doet onderzoek op projectbasis. n

Neem vrijblijvend contact met ons op

UniPartners Wageningen

Vijfde Polder 1, Gebouw 119

6708 WC, Wageningen

T. 0317 486 186 - wageningen@unipartners.nl

www.unipartners.nl

UniPartners combineert academische kennis met een praktische aanpak

Vernieuwend concept in de

wereld van adviesbureaus

Advies

Landelijk netwerk

UniPartners heeft vestigingen in elf steden door heel Nederland. Elke vestiging is verbonden met de nabij gelegen universiteit en heeft dan ook specialisaties gebaseerd op de desbetreffende studierichtingen. Zo zijn bepaalde vestigingen gericht op bedrijfskundige vraagstukken en focussen andere vestigingen zich meer op technische oplossingen. Door het landelijke netwerk kan UniPartners uw organisatie bij elk soort vraagstuk van dienst zijn.

Evenementen UniPartners Experience

Ook op het gebied van recruitment kan UniPartners een uitkomst bieden. Elk jaar worden een aantal evenementen georganiseerd waaronder inhousedagen, trainingsdagen, speeddates en de Experience. De laatste vond op 11 maart 2016 voor de zevende keer plaats in Kasteel Woerden. De dag werd afgetrapt door de inspirerende Henk-Jan Beltman, de Chief Chocolate Officer van Tony’s Chocolonely! Daarna konden de deelnemers één op één in contact komen met grote bedrijven, waar ze normaal niet zomaar mee in aanraking komen. Zij kregen hiermee de kans om indruk op hen te maken tijdens de speeddates en bedrijfspresentaties. Om

hen niet zonder ervaring naar de speeddates te sturen, verzorgden professionele trainingbureaus vooraf zeer nuttige trainingen over hoe zij zichzelf beter kunnen presenteren aan bedrijven, hoe zij succesvol hun eerste indruk achterlaten én hoe zij een eerste gesprek voeren bij een potentiële werkgever. De UniPartners Experience is uniek door het intensieve contact tussen student en bedrijf en de korte communicatielijn tussen hen.

Over UniPartners Wageningen

• Academisch adviesbureau

• Gerund door gemotiveerde topstudenten

• Gelieerd aan de Wageningen Universiteit

• Non-profit organisatie

• Werkt op projectbasis van het fixed-price fixed-service principe

• Studentconsultants op veel verschillende wetenschaps-gebieden

Het bestuur van

UniPartners Wageningen

delen:

Vallei Business nr 1 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement