Van corporate story naar corporate succes

Magazines | Vallei Business nummer 4 2016

Het belang van een verhaal voor uw organisatie

Van corporate story naar corporate succes

Wat is de reden dat uw bedrijf is gestart? Wat is uw drijfveer om te beginnen met een onderneming? Het zijn allemaal vragen die wij, PDR public relations uit Ede, beantwoorden in een corporate story. Dit verhaal laat zien wie u bent, maar vooral wat u toevoegt. Dat wil uw klant graag horen. Dagelijks ondersteunen wij ondernemers om hun identiteit te ontdekken en uit te werken in een corporate story. Het resultaat? Een kapstok voor al uw communicatie richting (aanstaande) klanten, leveranciers en medewerkers.

Corporate story

Eeuwenlang vertellen mensen verhalen. Bijvoorbeeld om te vermaken of om kennis over te dragen. Over alles en iedereen is een fascinerend verhaal te vertellen. Zeker over uw organisatie, daar zijn wij van overtuigd. Om dit verhaal krachtig vorm te geven, zoeken wij eerst naar het antwoord op de waarom-vragen. Waarom bestaat dit bedrijf? Waarom moeten klanten of medewerkers voor u kiezen? Waarom kiezen zij niet voor de concurrent? Kortom, waarom doet u wat u doet?

Zodra we de waarom-vragen hebben beantwoord, weten we al snel welke woorden daarbij horen. Eigenzinnig, ambitieus, dromen of genieten, welke woorden passen bij uw organisatie? Met die woorden beschrijven we vervolgens wat u doet, hoe u dat doet en wie u wilt zijn in de wereld. Mooi toch?

Resultaat: een goed verhaal maakt het corporate succes

Natuurlijk wilt u weten wat u met een goed verhaal bereikt. Een corporate story maakt het verschil. Het helpt medewerkers om zich te identificeren met de organisatie. Klanten leren u herkennen, dankzij uw onderscheidende vermogen ten opzichte van concurrenten. U kunt leveranciers selecteren die uw waarden onderschrijven in prestaties. Denk maar eens aan grote merken, zoals Philips of Heineken. Dit roep toch direct associaties op? Help mensen aan positieve associaties bij uw merk, bedrijf en medewerkers!

Kans voor het mkb

Zoals u het verhaal van Heineken of Philips kent, zo kunnen uw stakeholders u leren kennen en onthouden. Wat u daarmee concreet bereikt? Dat uw doelgroepen direct weten waarom ze u kunnen inschakelen. Op termijn leren zij zelfs uw verhaal doorvertellen aan anderen. Dat kan alleen met een opvallend verhaal en heldere boodschap.

De bouw van een verhaal

De corporate story komt tot stand dankzij de hele organisatie: met alle medewerkers of vertegenwoordigers. Alle mensen vormen de identiteit van de organisatie. We gaan voor de essentie: kort en krachtig. We verwerken de cultuur en drijfveren van uw organisatie in een pakkend verhaal. De belangrijkste merkwaarden zullen al snel bovendrijven.

U weet uw verhaal? Communiceer het!

Een corporate story voert u door in het hele bedrijf. Denk aan de verpakkingen van een product, de huisstijl van de organisatie, sales- en adviesgesprekken, de website enzovoort. U kunt het ook uitbeelden in fotografie, video en animaties. Een goed voorbeeld is de animatiefilm van LEGO, waarin op bewegend beeld het verhaal van speelgoedfabrikant LEGO is uitgelegd. Kijk maar eens op YouTube onder de zoekterm 'LEGO Story'!

Bouw aan een community

Wanneer deze stappen zijn ondernomen, blijft er iets hangen. Niet alleen intern, maar ook extern. Met uw verhaal maakt u uw fans zo enthousiast, dat zij ambassadeur zijn van uw merk. Dit maakt uw bedrijf sterker, biedt mogelijkheden voor allerlei vormen van publiciteit en dat maakt uw bedrijf sterker. U bouwt zo een community.

In de community brengt u het verhaal tot leven en bent u op weg naar succes. Denk aan de Apple community. Fans die urenlang in de ochtend voor een Applestore staan te wachten om de nieuwste iPhone te bemachtigen. Die betrokkenheid zit natuurlijk in een goed product, maar zeker ook een goed verhaal. Als je een Apple-product in bezit hebt, maak je namelijk deel uit van iets groters. Je bent modern en hip. Die betekenis is gegoten in de corporate story, verweven in de communicatie en tot leven gebracht in en door de 'Apple-community'.

PDR public relations

PDR public relations gelooft dat ieders verhaal het vertellen waard is. Onze nieuwsgierige adviseurs zetten alles op alles om uw verhaal te ontdekken. Ze gieten dit in een corporate story en een praktisch plan om dat verhaal bekend te maken. PDR is actief betrokken bij de regio en altijd op zoek naar kansen. Het PR- en communicatiespel is uitdagend en PDR zit vol met creativiteit om met uw bedrijf te scoren. Wilt u weten wat een corporate story uw bedrijf oplevert? We inspireren u graag onder het genot van een kop koffie. Neem contact op met één van de adviseurs.

Marketing & Communicatie

Bouw uw corporate

story met iedereen in

de organisatie.

Het team van PDR public relations.

PDR public relations

0318 ? 438 487

info@pdr.nl

www.pdr.nl

delen:

Vallei Business nummer 4 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by