Column Oxonia

Verschenen in Vallei Business nummer 3 2018

MVO voor iedereen

Intrinsieke waarde

MVO is de meest gebruikte public relations term van de afgelopen jaren. In het begin was je hiermee nog onderscheidend, je liet de maatschappelijke betrokkenheid van jouw bedrijf zien. Inmiddels is het te vaak een holle boodschap zonder intrinsieke waarde. MVO is meer dan verkondigen dat je de CO2-uitstoot van jouw organisatie wilt verlagen. Het is bijvoorbeeld een mooie stap om alleen autos met een ener-gielabel Ain te zetten. Dit zegt echter niets over het daadwerkelijke effect hiervan. Wellicht is het werkelijke brandstofverbruik

alsnog veel te hoog en wordt de CO2-uitstoot niet of nauwelijks gereduceerd. Positief effectResultaat telt! Mensen willen zien wat hun inspanningen opleveren. Een positief effect is de motivator om door te zetten met je aangepaste gedrag. Met MVO is dit niet anders. De huidige situatie is het startpunt en leg dit vast. Vervolgens bepaal je welke kleine stapjes je op het gebied van planet en people kan maken, zonder het bedrijfsdoel profit te vergeten. Begin bijvoorbeeld eens

met het vergelijken van het brandstofver-bruik en stel besparingsdoelen. Door ook op andere bedrijfsgebieden kleine stappen te maken leg je de basis voor een grotere bijdrage. Communiceer het bereikte resultaat naar alle medewerkers zodat hun betrokkenheid hoog blijft en beloon dit. Daarna kan je met recht extern aantonen dat jouw organisatie zijn maatschappelijke verantwoording neemt.

Huib van Loon

Oxonia autolease, advies & contractbeheer

oxonia | column

Een bedrijf dat verantwoordelijkheid draagt voor een maatschappelijk probleem houdt zich bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, aldus de website van MVO Nederland. Met deze definitie is 99% van de ondernemers al op een gebied maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen. Je doet dit namelijk al als je er voor zorgt dat maatschappelijke problemen niet groter worden.Een ondernemende ondernemer legt de lat hoger. Dit vergt wat extra inspanning maar het behaalde doel geeft dan ook meer voldoening.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Vallei Business nummer 3 2018

Inspectus inventariseert op asbestFOVHighlights Rijk - Regio FoodValley bijeenkomstWageningen Campus is een proeftuin van duurzaamheid De circulaire missie van Thomas RauCrown Slim Werken: De business gaat doorOnline Tuincoach: Van stenen bedrijfsterrein naar duurzame bedrijfstuinHet succes achter de Business Events: Het belang van netwerkenLos jouw circulaire vraagstuk op met hulp van expertsColumn OxoniaDirkzwager: Met boerenverstand redenerenTuxis: Uw data tóch veilig in de cloudDe technologische en menselijke inventiviteit van ITONBusinessflitsenXperit: Blauwdruk van processen makenColumn Beenen Industrial Automation / column VOAAColumn LagardeFaam Werkt: Drijfveren als sleutel voor succesYoungwise geeft reclame, marketing en events een twistColumn Movi Performance GymVOAA: De mens is altijd de belangrijkste factor Canrinus Consultancy: CE-markering: Wat heb ik daarmee te maken?MKBTR helpt ondernemers concreet om doelen te bereikenHumanversity doet toekomstcheck bij bedrijf en organisatieCoach-Paard: Paardencoaching geeft inzicht in patronenJIJ Organiseren: Full service bureau voor onvergetelijke eventsColumn De Hooilanden / Column Oxonia Bilderberg Hotel Klein Zwitserland: 50 Jaar gastvrijheidHermonde:Voor bijeenkomsten met een glimlachColumn HermondeOp het puntje van je stoel in het Beatrix TheaterVernieuwde Rijnbrug verbetert vestigingsklimaat regioBochane Renault loopt aan kop met vier elektrische bedrijfswagens / Zomereditie Autotestdag: Gevoel mag weer sprekenTestverslagenInspectus inventariseert op asbestFOVHighlights Rijk - Regio FoodValley bijeenkomstWageningen Campus is een proeftuin van duurzaamheid De circulaire missie van Thomas RauCrown Slim Werken: De business gaat doorOnline Tuincoach: Van stenen bedrijfsterrein naar duurzame bedrijfstuinHet succes achter de Business Events: Het belang van netwerkenLos jouw circulaire vraagstuk op met hulp van expertsColumn OxoniaDirkzwager: Met boerenverstand redenerenTuxis: Uw data tóch veilig in de cloudDe technologische en menselijke inventiviteit van ITONBusinessflitsenXperit: Blauwdruk van processen makenColumn Beenen Industrial Automation / column VOAAColumn LagardeFaam Werkt: Drijfveren als sleutel voor succesYoungwise geeft reclame, marketing en events een twistColumn Movi Performance GymVOAA: De mens is altijd de belangrijkste factor Canrinus Consultancy: CE-markering: Wat heb ik daarmee te maken?MKBTR helpt ondernemers concreet om doelen te bereikenHumanversity doet toekomstcheck bij bedrijf en organisatieCoach-Paard: Paardencoaching geeft inzicht in patronenJIJ Organiseren: Full service bureau voor onvergetelijke eventsColumn De Hooilanden / Column Oxonia Bilderberg Hotel Klein Zwitserland: 50 Jaar gastvrijheidHermonde:Voor bijeenkomsten met een glimlachColumn HermondeOp het puntje van je stoel in het Beatrix TheaterVernieuwde Rijnbrug verbetert vestigingsklimaat regioBochane Renault loopt aan kop met vier elektrische bedrijfswagens / Zomereditie Autotestdag: Gevoel mag weer sprekenTestverslagen
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media