Column Oxonia

Magazines | Vallei Business nummer 3 2018

MVO voor iedereen

Intrinsieke waarde

MVO is de meest gebruikte public relations term van de afgelopen jaren. In het begin was je hiermee nog onderscheidend, je liet de maatschappelijke betrokkenheid van jouw bedrijf zien. Inmiddels is het te vaak een holle boodschap zonder intrinsieke waarde. MVO is meer dan verkondigen dat je de CO2-uitstoot van jouw organisatie wilt verlagen. Het is bijvoorbeeld een mooie stap om alleen autos met een ener-gielabel Ain te zetten. Dit zegt echter niets over het daadwerkelijke effect hiervan. Wellicht is het werkelijke brandstofverbruik

alsnog veel te hoog en wordt de CO2-uitstoot niet of nauwelijks gereduceerd. Positief effectResultaat telt! Mensen willen zien wat hun inspanningen opleveren. Een positief effect is de motivator om door te zetten met je aangepaste gedrag. Met MVO is dit niet anders. De huidige situatie is het startpunt en leg dit vast. Vervolgens bepaal je welke kleine stapjes je op het gebied van planet en people kan maken, zonder het bedrijfsdoel profit te vergeten. Begin bijvoorbeeld eens

met het vergelijken van het brandstofver-bruik en stel besparingsdoelen. Door ook op andere bedrijfsgebieden kleine stappen te maken leg je de basis voor een grotere bijdrage. Communiceer het bereikte resultaat naar alle medewerkers zodat hun betrokkenheid hoog blijft en beloon dit. Daarna kan je met recht extern aantonen dat jouw organisatie zijn maatschappelijke verantwoording neemt.

Huib van Loon

Oxonia autolease, advies & contractbeheer

oxonia | column

Een bedrijf dat verantwoordelijkheid draagt voor een maatschappelijk probleem houdt zich bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, aldus de website van MVO Nederland. Met deze definitie is 99% van de ondernemers al op een gebied maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen. Je doet dit namelijk al als je er voor zorgt dat maatschappelijke problemen niet groter worden.Een ondernemende ondernemer legt de lat hoger. Dit vergt wat extra inspanning maar het behaalde doel geeft dan ook meer voldoening.

Vallei Business nummer 3 2018

» FOV
» FOV
Lees volledige uitgave online