Verschenen in Vallei Business nummer 1 2019

MKBTR column

Winstgevend duurzaam innoveren

Elke keer verbaas ik mij weer over de veelzijdigheid van het onderne-merschap. Alle aspecten komen erin terug: acquisitie, uitvoering van de opdracht, meten van klanttevredenheid, financi?n, automatisering en personeel. Sinds enkele jaren wordt daaraan ook het aandachtsgebied duurzaamheid toegevoegd. En hoe je als ondernemer tegen dit onder-werp aankijkt; het voelt soms weer als de zoveelste (morele) verplichting waardoor je op kosten wordt gejaagd. Investeringen in LED, zonnepane-len, aanschaf van hybride auto's (waren die duurzaam?) of het bezoeken van de talloze conferenties over duurzaamheid. Iedere ondernemer heeft z'n duurzame steentje soms met forse subsidie uit de Staatsruif wel bijgedragen. Een voorlopig valt op veel manieren nog uit die ruif te eten. Je moet even weten wat er inzit en hoe je erbij moet komen. Maar valt met duurzaamheid voor de hardwerkende ondernemer in het mkb ook wat te verdienen?

Utopie?

Deze vraag stel ik mijzelf regelmatig. Want het uitwerken van duurzaam businessconcept is vaak tijdrovend. Of waar investeringskapitaal voor no-dig is om de derving aan inkomsten op te vangen omdat je maandenlang op een spreekwoordelijk innovatief 'ei' te zitten broeden. Terwijl je die tijd hard nodig hebt om geld te verdienen voor de onderhoud van je gezin. De situatie waar in Nederland 300.000 ondernemers (excl. zzp) in zitten. Ik zocht naar een duurzame innovatie in een 'traditionele branche' dat direct impact heeft op de samenleving. En waar geld mee valt te verdie-nen. Utopie?

Slimmer en betaalbaarder

Met tientallen ondernemers heb ik per kwartaal gesprekken over de voortgang van hun onderneming. Alle aspecten komen aan de orde. Ook duurzaamheid. In 2018 sprak ik een hovenier die, fiscaal gesubsidieerd, in een kookmachine had ge?nvesteerd voor het bestrijden van onkruid en algen. Niet met gif, maar wel effectief en duurzaam. Maar hoe duurzaam is het concept als je met de bus op diesel naar je klanten rijdt? Dat moest slimmer en betaalbaarder.

Elektrische bakfiets

In twee sessies van circa twee uur hadden we samen de business case: Een elektrische bakfiets en een duurzaam concept. De bakfiets: Snel, wendbaar, elektrisch en opnieuw fiscaal gesubsidieerd. Het concept: Koken van onkruid op de bestrating en daarnaast ook de stoep van de ge-meente en een stukje van de buren meenemen. Ten slotte alle vuil in een ruime straal rond de woning weghalen. Ook aan de overkant van de straat. Een stapje meer doen voor een ander (de buren), een schone omgeving (samenleving) en op een milieuvriendelijke wijze een schone bestrating. Succesvol zijn met duurzaamheid voor een hardwerkende ondernemer in het mkb. Het kan concreet, gesubsidieerd en winstgevend. Win-Win-Win.

Dirk-Jan de Jeu

Oprichter en directeur MKBTR Elke onderneming TOPFIT

www.mkbtr.nl

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Vallei Business nummer 1 2019

Rabobank brengt ondernemers in beweging Living Lab Regio Foodvalley Circulair: Omdenken over grondstoffenColumn Van der Kooij Clean TechnologiesFOVOnzekerheid brexit houdt aan Dirkzwager: Welke gevolgen heeft de brexit voor uw onder- neming?Column Sociaal Metaal: TrotsDe stand van zaken rond het wettelijk streefcijferPetra Doornenbal: Ik voel me een zondagskindElske Doets rolmodel voor ambitieuze jonge vrouwenTwee dames in de techniek: RustbusterDe wereld mooier maken vol zelfvertrouwenColumn Refinding/ QuexcelESV: Veilige machine niet altijd vanzelfsprekendColumn Faam Werkt SQLTREEO: Bedrijven kunnen niet meer om goed database- beheer heenProcesz?: Koploper blijven of wordenJurato: Wij spreken de taal van de ondernemer Strategische samenwerking gebroeders de Vries bij De Vries & PartnersHype Automatisering: Stabiel in een veranderende wereld International Security Partners: Safety first in analyse, advies en ondersteuning CTC Talent Ontwikkeling: Niemand is voor ons afgewezenInnius: Industry 4.0: Gericht op bedrijfswaardeTosch: Totaalleverancier op het gebied van ICTColumn VOAAColumn Geen ruzie op het werk / Wijnberger CoachingOptimal Mind: Fitness voor het breinColumn Spectus Coaching Column Ponjee Advies The Motion Content Company maakt het persoonlijk FC Utrecht wil maatschappelijke impact verder vergroten Positieve impact op je bedrijfsimagoBDG Beveiliging: Innovatie en bredere dienstverlening Domicilie Bedrijfshuisvesting: D? specialist van de zakelijke vastgoedmarkt in de ValleiMinfulness Centrum Heuvelrug: Rust en geluk dankzij mindful- ness trainingColumn De Vries & Partners Directeur Bedrijven Rob den Hollander start bij Rabobank Vallei en RijnColumn LagardeColumn Praktijk JEIColumn MKBTR Geen ruzie op het werk: Hoe ga je ermee om als meningen sterk verschillen en er een conflict dreigt?Ook ideaal voor zakelijke meetings: Mare e MonteColumn HumanversityColumn Oxonia
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media