Column MKBTR

Magazines | Vallei Business nummer 1 2019

MKBTR column

Winstgevend duurzaam innoveren

Elke keer verbaas ik mij weer over de veelzijdigheid van het onderne-merschap. Alle aspecten komen erin terug: acquisitie, uitvoering van de opdracht, meten van klanttevredenheid, financi?n, automatisering en personeel. Sinds enkele jaren wordt daaraan ook het aandachtsgebied duurzaamheid toegevoegd. En hoe je als ondernemer tegen dit onder-werp aankijkt; het voelt soms weer als de zoveelste (morele) verplichting waardoor je op kosten wordt gejaagd. Investeringen in LED, zonnepane-len, aanschaf van hybride auto's (waren die duurzaam?) of het bezoeken van de talloze conferenties over duurzaamheid. Iedere ondernemer heeft z'n duurzame steentje soms met forse subsidie uit de Staatsruif wel bijgedragen. Een voorlopig valt op veel manieren nog uit die ruif te eten. Je moet even weten wat er inzit en hoe je erbij moet komen. Maar valt met duurzaamheid voor de hardwerkende ondernemer in het mkb ook wat te verdienen?

Utopie?

Deze vraag stel ik mijzelf regelmatig. Want het uitwerken van duurzaam businessconcept is vaak tijdrovend. Of waar investeringskapitaal voor no-dig is om de derving aan inkomsten op te vangen omdat je maandenlang op een spreekwoordelijk innovatief 'ei' te zitten broeden. Terwijl je die tijd hard nodig hebt om geld te verdienen voor de onderhoud van je gezin. De situatie waar in Nederland 300.000 ondernemers (excl. zzp) in zitten. Ik zocht naar een duurzame innovatie in een 'traditionele branche' dat direct impact heeft op de samenleving. En waar geld mee valt te verdie-nen. Utopie?

Slimmer en betaalbaarder

Met tientallen ondernemers heb ik per kwartaal gesprekken over de voortgang van hun onderneming. Alle aspecten komen aan de orde. Ook duurzaamheid. In 2018 sprak ik een hovenier die, fiscaal gesubsidieerd, in een kookmachine had ge?nvesteerd voor het bestrijden van onkruid en algen. Niet met gif, maar wel effectief en duurzaam. Maar hoe duurzaam is het concept als je met de bus op diesel naar je klanten rijdt? Dat moest slimmer en betaalbaarder.

Elektrische bakfiets

In twee sessies van circa twee uur hadden we samen de business case: Een elektrische bakfiets en een duurzaam concept. De bakfiets: Snel, wendbaar, elektrisch en opnieuw fiscaal gesubsidieerd. Het concept: Koken van onkruid op de bestrating en daarnaast ook de stoep van de ge-meente en een stukje van de buren meenemen. Ten slotte alle vuil in een ruime straal rond de woning weghalen. Ook aan de overkant van de straat. Een stapje meer doen voor een ander (de buren), een schone omgeving (samenleving) en op een milieuvriendelijke wijze een schone bestrating. Succesvol zijn met duurzaamheid voor een hardwerkende ondernemer in het mkb. Het kan concreet, gesubsidieerd en winstgevend. Win-Win-Win.

Dirk-Jan de Jeu

Oprichter en directeur MKBTR Elke onderneming TOPFIT

www.mkbtr.nl

delen:

Vallei Business nummer 1 2019

» FOV
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by