Column Oxonia

Magazines | Vallei business nummer 1 2019

Visitekaartje

Het is gebruikelijk om na het leggen van nieuwe zakelijke contacten, visitekaartjes uit te wisselen. Na de mooie gesproken woorden het eerste tast- en zichtbare item. Is het kaartje beduimeld, voelt het slap en is er minimale aandacht gegeven aan de grafische vormgeving, dan zal de kans op een succesvolle toekomstige samenwerking niet heel groot zijn. De indruk die fysieke zaken geven bepalen voor een groot deel het gevoel over de persoon en het bedrijf.

Als bedrijf streef je een bepaald imago na en stem je hier een beleid op af. Van de medewerkers wordt ge?ist dat zij zich hieraan houden en ervoor zorgen dat hun individuele uitstraling passend is bij het bedrijf en hun functie. Wanneer er aan de kwaliteit van de medewerkers en visitekaartjes minimumeisen worden gesteld, hoe logisch is het om dit dan ook aan de zakelijke auto's te doen? De auto van de account-manager is een groot zichtbaar product dat bij de klant arriveert. En wat straalt die auto uit? Is die auto te goedkoop, saai, vies of wellicht te duur? Regelmatig vragen mijn klanten mij of een bepaalde auto 'wel of niet kan' en deze gesprekken voer ik graag. De uitkomst is sterk persoonlijk en afhankelijk van branche, functie van de medewerker en de gewenste klantengroep.

Staat van de auto

Leeftijd van de auto is niet het allerbelangrijkste, als deze maar een passende uitstraling heeft. Wat in ieder geval niet kan is een zakelijke auto die veel te vuil is, zichtbaar versleten is of wordt gebruikt als ex-terne opslagruimte of afvalbak. Leg in de autoregeling vast welke eisen aan de staat van de auto worden gesteld, voeg desnoods voorbeelden toe. Dit voorkomt een energie slurpende discussie met de medewerker over de staat van de auto. Blijft over de leuke gesprekken over prestaties, kosten en bijtelling en een tevreden medewerker in de zakelijke auto, het rijdende visitekaartje.

Huib van Loon

Oxonia autolease, advies & contractbeheer

www.oxonia.nl

102

column Oxonia

Vallei business nummer 1 2019

» FOV
Lees volledige uitgave online