Column Humanversity

Magazines | Vallei business nummer 1 2019

Humanversity column

Cultuur Scan

Steeds weer waren de heidagen teleurstellend verlopen, er was veel gezegd, maar het was nog niet duidelijk. De maatschappij en de markt verandert ook zo snel. Hoe krijg je grip daarop, laat staan dat je in staat bent om adequate acties te nemen. Het lijkt wel of je steeds weer achter de feiten aan loopt. Hoe noemen ze dat ook alweer. O ja VUCA, was laatst op een congres. Volatile, Uncertain, Complex, Ambigue, een hele mond vol en dan moeten ze onze uitdagingen eens kennen. Om nog maar niet te spreken van de uitdagingen om mensen te vinden die onze ambities waar kunnen maken. Waar te starten?

Daarom hebben in de afgelopen tijd negen leden van het Management Overleg van Reveil de 96 vragen van de Cultuur Scan beantwoord online. Alleen Paul werd gemist, hij was op vakantie. Je moet ergens beginnen om grip te krijgen op de strategie, en zonder dat kun je je beleid al helemaal niet formuleren en uitvoeren. En dan doen we maar wat op dat moment wenselijk en haalbaar vinden. Maar grip, nee.

Transparantie

Reveil is ??n van de organisaties die de cultuurscan heeft gemaakt, met als doel overeenstemming te krijgen over de strategie voor de komende tijd. Achterliggend zijn de vraagstukken rondom inzet van medewerkers. Want een zorgomgeving verandert snel, niet alleen van de cli?nten, maar ook de maatschappelijke eisen. En eigenlijk geldt dat voor veel branches, denk aan maatschappelijke vragen rond transparantie en vergrijzing, aan transities op allerlei terreinen. Samen zitten om te bepalen waar je als organisatie staat is dus essentieel en de Cultuur Scan helpt daarbij.

Cultuurcompetenties

De Cultuur Scan beschrijft de cultuur van een organisatie op basis van acht cultuurcompetenties. De uitleg is gebaseerd op wetenschappelijke modellen die elementen beschrijven die bruikbaar zijn voor de praktijk van alledag, voor klei-nere en grotere organisaties in veel bedrijfstakken. Elke cultuurcompetentie kent cultuurkenmerken en voor elk van de 24 cultuurkenmerken heeft de deelnemer vier vragen beantwoord en geeft de gecombineerde score van de vier vragen een totaalscore. Aan de hand van deze gegevens ontstaat inzicht op die cultuurken-merken die relevante verschillen laat zien tussen de deelnemers. Want verschil is er, en dat is ook verklaarbaar.

Praktisch

Voor elke deelnemer is een individueel rapport opgesteld, die de grafische weer-gave geeft van zijn of haar organisatiecultuur, een beschrijving op de cultuurcom-petenties met de hoogste en laagste score, plus opmerkingen op die cultuurken-merken met de belangrijkste verschillen met andere deelnemers. Zo hebben we samen besloten tot een werkbare strategie en kan Reveil verder door dit te vertalen naar processen en functie. Dus gewoon naar de werkvloer, praktisch en handig. Humanversity zorgt voor de invulling van training en opleiding, zodat Reveil verder kan.

Wil je het rapport van Reveil ontvangen, mail dan naar info@humanversity.net. We geven graag grip in VUCA tijden.

Sietze Ketelaar

Humanversity

Vallei business nummer 1 2019

» FOV
Lees volledige uitgave online