Eindejaars BOB-Borrel in het teken van Stichting LIVA

Magazines | Vallei Business nr 6 2015

Wilt u meer weten over BOB of lid

worden? Neem dan contact op met

BOB-organisator Danny Toonen, 024-3503240, danny@vanmunstermedia.nl en

Kathy van der Horst: 024-3738502,

kathy@vanmunstermedia.nl of kijk op

bob.valleibusiness.nl

Over BOB Midden Nederland

Bij BOB Midden Nederland staat de connectie Business to Business (BOB) centraal. BOB-Borrels zijn bedoeld voor ondernemers, directeuren en

professionals van bedrijven, overheden en non-

profit organisaties in de regio. Tijdens de BOB-Borrel kunnen deelnemers op informele wijze in contact te treden met collega-ondernemers. BOB Midden Nederland maakt onderdeel uit van de regionale platformen Rivierenland Business, Vallei Business en Utrecht Business. Deze platformen omvatten een tweemaandelijks magazine, een website waar ondernemers ook zelf een actieve

bijdrage aan kunnen leveren en diverse (netwerk)evenementen zoals autotestdagen en fora.

Nog geen lid?

Heeft u interesse om BOB-lid te worden? Neem dan vrijblijvend contact op met één van de volgende

BOB-organisatoren betreft de mogelijkheden: 

Danny Toonen (024 3503240) of 

Kathy van der Horst-Adanir (024 3738502).

Eindejaars BOB-Borrel in het teken van Stichting LIVA

Bijdragen aan BOB

Heeft u als ondernemer een sfeervolle locatie die als decor voor een

BOB-bijeenkomst kan dienen, of bent u een gastspreker met een interessant onderwerp waar de ondernemers in de regio Midden Nederland beslist

van zouden moeten weten? BOB-organisator Danny Toonen is voor 2016

nog op zoek naar enkele locaties en sprekers. Vraag BOB-organisator

Danny Toonen of Kathy van der Horst naar de mogelijkheden.

Op maandag 7 december 2016 was het alweer tijd om samen het jaar 2015 uit te luiden tijdens onze Eindejaars BOB-Borrel en dit deden wij bij de sfeervolle locatie Mariënhof in Amersfoort. De gasten genoten van de sfeervolle ambiance en het fantastische walking dinner.

Na een voorstelrondje was het de beurt aan Imke Emons en Eva Schmidt Cnossen van LIVA, die een overtuigend betoog voor hun stichting hielden. De stichting is er voor ouders in Nederland die financiële en psychische hulp nodig hebben rondom de bevalling, na de geboorte van hun kind of na het overlijden van hun kind. 

Oprichtster Imke Emons en haar partner kwamen zelf in een lastig parket terecht toen bij geboorte van hun tweeling Xavi en Fleur hun zoontje Xavi een ernstige hartafwijking bleek te hebben. Er volgde een lange periode van wekelijkse ziekenhuisbezoeken waardoor hun financiële middelen langzaam maar zeker uitgeput raakten. Emons vond het maar moeilijk om te geloven dat er in Nederland zo weinig geregeld was voor ouders die in deze situatie zitten en besloot met stichting LIVA een helpende hand te bieden. Eva Schmidt Cnossen is aangesloten bij LIVA als pyscholoog en zelf moeder van een zorgintensieve zoon. Zij vertelde over haar drijfveren om andere ouders te helpen en benadrukte de noodzaak van het bestaan van stichting LIVA.

Daarna was het tijd voor een culinair walking dinner en volgde een rondleiding door het prachtige gebouw dat ontzettend veel mogelijkheden voor zakelijke bijeenkomsten te hebben.

Na de rondleiding werd er nog nageborreld en genetwerkt. Tot slot kreeg iedereen een goed gevulde goodiebag mee naar huis.

Meer informatie over stichting LIVA vindt u op www.stichtingliva.nl.

Leasen: de beste optie?

Heb je nieuwe apparatuur nodig maar niet de middelen om die direct te kopen? Dan kan leasen een optie vormen. Het leasen van apparatuur is een populaire manier voor ondernemingen van elke omvang om de technologie en apparatuur up to date te houden.

Omdat voor de meeste leaseovereenkomsten geen grote aanbetalingen nodig zijn, maakt leasen het mogelijk, je financiële middelen ergens anders in te investeren. Veel leasemaatschappijen ruilen ook de oude apparatuur in, waarmee het leasen van apparatuur nog aantrekkelijker wordt voor ondernemingen die anders zouden blijven zitten met verouderde spullen.

Hoe te beginnen

Voordat je het proces opstart, moet je jezelf eerst de volgende vragen stellen:

• Wat is je maandelijkse budget? Leasen biedt aanzienlijk lagere maandelijkse betalingen vergeleken met kopen. Maar je moet die wel in je maandelijkse cashflow integreren.

• Hoe lang zal de apparatuur worden gebruikt? Voor kortetermijn gebruik is leasen vrijwel altijd de meest kosteneffectieve manier voor ondernemingen. Maar als je de apparatuur langer dan drie jaar gebruikt, kan een lening of krediet voordeliger zijn dan een lease.

• Hoe snel zal de apparatuur verouderd zijn? Technologie heeft de gewoonte om sneller te verouderen dan andere soorten apparatuur. Neem dit feit mee in je overweging of een inruil voor jou interessant kan zijn.

Het soort apparatuur dat in aanmerking komt voor lease is vrijwel onbeperkt. Maar er zijn enkele voorwaarden:

• Aankoopprijs Ã¢â‚¬â€œ door het leasen van apparatuur kunnen ondernemingen apparaten en machines verkrijgen die heel duur in aanschaf zijn. Dit varieert van kostbare items als een hartmonitor tot kleinere items die in bulk nodig zijn, zoals software licenties en telefoons. Daarom zijn leaseovereenkomsten met een waarde onder de 3.000 euro zeldzaam, en hanteren veel lease-aanbieders zelfs minimumbedragen van bijvoorbeeld 25.000 euro.

• Harde bedrijfsmiddelen Ã¢â‚¬â€œ de apparatuur die je least, moet worden beschouwd als ‘hard bedrijfsmiddel’ (hard asset). Met andere woorden: alles wat zou kunnen worden aangemerkt als persoonlijk eigendom en niet permanent verbonden aan vastgoed. Zachte bedrijfsmiddelen (soft assets) zoals opleidingsprogramma’s en garanties zijn niet geschikt voor leaseprogramma’s.

 

Overwegingen koop versus lease

Het leasen van apparatuur kan voor veel bedrijven gunstig zijn, maar soms kan een directe koop een meer kosteneffectieve oplossing vormen. De factoren die bepalend zijn voor koop dan wel lease zijn:

• Aanschafprijs

• Gefinancierd bedrag

• Jaarlijkse afschrijving

• Belastingtarieven en inflatiecijfers

• Maandkosten voor de lease

• Gebruik van apparatuur

• Kosten voor eigendom en

onderhoud

Over het algemeen is het leasen van apparatuur ideaal voor spullen die regelmatig moeten worden geüpgrade, zoals computers en elektrische devices. Een lease geeft je de vrijheid om de meest nieuwe machinerie te kunnen gebruiken, met lage instapkosten – en het biedt vaste maandelijkse betalingen die je in het budget kunt incalculeren.

Natuurlijk moet je bij een leaseconstructie ook rente betalen. Dit zou op termijn kunnen bijdragen aan de totale kosten van een machine, waardoor deze uiteindelijk duurder kan zijn dan wanneer die in eerste instantie meteen gekocht zou zijn. Dat geldt met name wanneer je de apparatuur aan het eind van de afgesproken leasetermijn alsnog aanschaft. Bovendien bedingen sommige aanbieders een specifieke leasetermijn die de kosten extra kan doen stijgen als die termijn langer is dan de periode waarin je de apparatuur feitelijk nodig hebt. In dit geval zou je kunnen blijven zitten met een maandelijkse betaling én kosten voor de opslag van de ongebruikte want niet meer nodige apparatuur.

De andere optie is het direct kopen van een item; deze optie wordt vaak gekozen door bedrijven die behoefte hebben aan upgrades en aanpassingen die geïntegreerd worden in de machine. Als je een apparaat bezit, kun je het laten aanpassen aan jouw specifieke behoeftes. Dit kan niet altijd met een leaseconstructie. Een koper kan gewoonlijk ook uit een breder scala aan opties kiezen vergeleken met een leaseconstructie.

Lease vs. andere financieringsopties

Kopen is niet het enige alternatief voor leasen. Het is feitelijk niet eens de meest toegepaste constructie. Leningen, kredieten en factoringdiensten zijn eveneens populaire manieren voor het financieren van een grote aanschaf.

Net als bij een koop bieden leningen meer eigendom van de apparatuur. Bij een leaseconstructie blijft de lease-gever eigenaar van de apparatuur en biedt hij je de mogelijkheid om de apparatuur te kopen als de leasetermijn is afgelopen. Ter vergelijking: een lening stelt je in staat, het eigendom van alle items die je koopt, te behouden, waarbij je bestaande bedrijfsmiddelen als borg stelt bij de koop.

Belangrijk in deze is het volgende: een lening drukt zwaarder op de kredietwaardigheid van je onderneming. Dit kan problemen opleveren voor starters en mkb-ondernemingen om een lening goedgekeurd te krijgen. Daarom wordt het concept van lening voornamelijk gebruikt door bestaande ondernemingen met uitstekende kredietwaardigheid, twee factoren die ervoor zorgen dat ze de beste voorwaarden kunnen bedingen voor die leningen.

Naast leningen vormt factoring een alternatieve manier om dure apparatuur aan te schaffen, en het proces gaat vaak sneller dan het aanvragen en goedgekeurd krijgen van een lening. Door gebruik te maken van je uitstaande debiteuren kun je die sneller omzetten in cash door ze te verkopen aan een factormaatschappij. Omdat die vaak wel tot 90 procent van de totale waarde van de debiteuren (afhankelijk van de kredietwaardigheid van je klanten) betalen, is factoring voor startups en mkb-ondernemingen een ideaal alternatief voor leasing en leningen. Financiering is gewoonlijk in enkele dagen beschikbaar. Dit maakt een populaire bron voor kleinere productiebedrijven, de transportsector en ondernemingen die contracten met een korte looptijd afsluiten.

Een moderne vorm van financiering is crowdfunding, waarbij ‘het publiek’ gevraagd wordt, mede-financier te worden van een onderneming. Gewoonlijk gaat het hierbij om startups met een innovatief idee of product die ervoor kiezen, niet de gangbare manieren van financiering te gebruiken – om wat voor reden dan ook. De inleggers lopen dan wel een risico: bij een mislukken van de onderneming zijn ze hun geld kwijt; bij een succes echter profiteren ze van een vooraf afgesproken winstmarge, afhankelijk van de grootte van hun inleg. Als gevolg van de terughoudendheid van met name de gevestigde banken om leningen te verstrekken aan startups, nemen steeds meer starters hun toevlucht tot deze vorm van financiering.

Vijf jaar geleden is een nieuwe vorm van financiering geïntroduceerd: de kredietunie. Hierbij worden de fondsen geleverd door andere ondernemers die wel brood (lees: winst) zien in zo’n investering. Die ondernemers (uit dezelfde bedrijfstak of regio) vormen dan een coöperatieve vereniging die de financiering verzorgen. Meestal wordt deze financieringsvorm gebruikt door kleine bedrijven of starters die bij de banken nul op het rekest krijgen voor een lening of krediet. n

financiering

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement