Column Bureau Streefkerk

Magazines | Vallei Business nr 6 2015

Everybody happy?

Maak je mensen happy. Veel organisaties zijn hier tamelijk goed in, bijvoorbeeld door de mensen thuis te laten werken als dat hen beter uitkomt, en door leuke kantooractiviteiten te organiseren. Maar er zijn ook bedrijven die (veel) verder gaan in het tegemoet komen aan de verlangens van hun personeelsleden. Sommige ondernemingen bieden wekelijks een gratis lunch, andere pakken echt uit met allerlei zaken. Dat hoeven niet per se financiële ‘perks’ te zijn, betrokkenheid kun je immers niet afkopen. Personen die wel gevoelig zijn voor financiële prikkels, zijn immers rap weg als een andere organisatie net even wat meer biedt in het loonzakje.

We geven enkele voorbeelden van ‘coole job benefits’ waarmee een aantal Amerikaanse organisaties mensen trachten te werven – vaak met succes.

1. Geen kantooruren – Hoezo van 9 tot 5? Op het hoofdkantoor van Netflix in Los Gatos, Californië, worden de vakantiedagen en werkuren niet bijgehouden en gecontroleerd. Het bedrijf meet alleen wat zijn mensen voor elkaar krijgen. Zolang de medewerkers hun taken volbrengen, maakt het niet uit hoe lang of wanneer ze op kantoor zijn. Van de andere kant heeft het bedrijf een simpele oplossing voor degenen die deze vrijheid misbruiken: zoals Donald Trump dat zei: "You're fired."

2. Focus op gezin – Vergeet dat standaard zwangerschapsverlof. Facebook biedt een paar behoorlijk ongelofelijke voordeeltjes voor ouders en aanstaande ouders. Nieuwe mammies en pappies krijgen vier maanden betaald ouderschapsverlof, naast vergoedingen voor dagopvang en adoptiekosten. Daar bovenop nog eens $4.000 in ‘baby cash’ als het kind eenmaal geboren is. Misschien moedigt Facebook mensen wel aan, grote gezinnen te stichten omdat ze de site vol willen plakken met schattige babyfoto’s.

3. On-site gezondheidsvoorzieningen – Het lijkt wel of iedereen graag voor Google zou willen werken, en dat heeft een reden: het bedrijf is de top als het gaat om extraatjes voor de medewerkers. Er zijn hele lijsten opgesteld om alle ‘perks’ van Google op te sommen, maar de betrokkenheid van de onderneming bij de gezondheid van zijn medewerkers is werkelijk aanbevelenswaardig. (Google runt per slot van rekening het internet, en dat kan niet met ziekteverlof!). Naast dokters vind je op de Google campus ook fysiotherapeuten, chiropractoren en masseurs.

4. Totale wellness – Het Institute for Integrative Nutrition heeft dan misschien geen doktoren op de loonlijst zoals Google, maar het bedrijf zorgt er toch wel voor dat zijn medewerkers alles wat ze nodig hebben aan fysiek en mentaal welbevinden ook krijgen. Een professionele chefkok bereidt elke dag een gezonde organische lunch voor het personeel (ook wordt voor ontbijt en tussendoor-snacks gezorgd), en op elke werkplek staan verse bloemen. Als de tweewekelijkse massage en in-house yogalessen je niet voldoende ontstressen, kun je ook nog de personeels-yogaruimte bezoeken.

5. Middagje surfen – Het is logisch dat een onderneming die outdoor sportkleding en -apparatuur verkoopt, zijn medewerkers liever fit en gezond houdt. Zo biedt Patagonia in Californië zijn mensen bedrijfsfietsen, volleybalvelden en on-site yoga. Bovendien worden de mensen aangemoedigd, de werkdag even te onderbreken met het pakken van een golf of wat: de receptiemedewerkers posten dagelijks surfrapporten en verspreidt over de hele firma meldingen als op een dag de omstandigheden om te surfen wel heel erg ideaal zijn.

6. Tickets voor evenementen en vervoer – Het is niet zo dat de medewerkers van Quicken Loans in Michigan vrijkaartjes krijgen voor alle evenementen — alleen de events die plaatsvinden in de Quicken Loans Arena in Cleveland. Dan Gilbert, de CEO van Quicken is eigenaar van de Cleveland Cavaliers, daarom krijgen de medewerkers van zijn bedrijf vervoer van en naar, en vrijkaartjes voor de thuiswedstrijden. Ze kunnen ook stoeltjes reserveren voor de diverse concerten, comedy shows en andere evenementen die plaatsvinden in ‘The Q’.

7. Game time – Baas boven baas: zijn de medewerkers van Quicken tevreden als ze basketbalwedstrijden op de tribune mogen bijwonen, het personeel van Zynga mag zelf wedstrijden spelen op de courts van de firma. De game-producent uit San Francisco heeft ook (en dat zal niemand verbazen) in-house relax lounges met klassieke speelhallen-games en Nintendo, Xbox 360 en PS3 spelsystemen waar de medewerkers gebruik van kunnen maken.

8. Extra credit – De medewerkers van Weebly krijgen allemaal een bedrijfs creditcard, waarmee ze van alles kunnen aanschaffen dat ze nodig zouden kunnen hebben tijdens de werkdag (die net zoals bij Netflix, geen vaste uren heeft). En alsof dat nog niet genoeg is, biedt de web service provider ook nog eens een maandelijkse credit van $50 aan Exec, een schoonmaak- en boodschappendienst die ingeschakeld wordt als de medewerkers te druk zijn met het genieten van hun gratis maaltijden, lidmaatschap van een fitnessclub en tweemaandelijkse massage. n

Bron: BusinessNewsDaily.

Hoe trek je de beste medewerkers aan, en hoe houd je ze? Met deze vragen worstelt menige werkgever. Het antwoord lijkt simpel: bied ze wat ze willen, en maak ze happy. Maar wat willen ze dan? En hoe kun je als werkgever inspelen op die ongetwijfeld zeer gevarieerde, want individuele wensen?

HRM

“Het lijkt wel of iedereen graag voor Google zou willen werken, en dat heeft een reden: het bedrijf is de top als het gaat om extraatjes voor de medewerkers.”

Stoelendans goed voor werknemer én werkgever!

Arie Schreuder

Directeur Bureau

Streefkerk BV

Chevallierlaan 8

3851 PZ Ermelo

088-4434410

info@bureaustreefkerk.nl

www.bureaustreefkerk.nl

Er komt een leuke training bij Bureau Streefkerk, vertelt zijn loopbaanadviseur. De training gaat over het verwerven van een baan via je eigen netwerk. Ernst is geen sociaal netwerktype, wel van de cijfers. En wil dat graag meer met elkaar in balans brengen. De relaties die hij heeft kan hij goed onderhouden, maar uitdagingen delen op het gebied van werk doet hij tot nu toe nog niet met deze mensen.

Meer werkplezier

Ernst leest over de inhoud van de training, hij wordt getriggerd door ‘netwerken en nieuwe contacten opdoen’. Dat meer mensen willen leren netwerken, blijkt als hij de zaal binnenloopt. Een groepje van zo’n 10 kandidaten staat bij de koffietafel, druk in gesprek met elkaar. Er is een ongedwongen communicatie dus dat zit wel goed.

Nieuwe energie

In de pauze ontmoet Ernst Carina. Carina volgt een outplacementtraject bij Bureau Streefkerk en neemt binnenkort afscheid van haar werkgever. Ze heeft een vergelijkbare, maar toch wel iets andere, functie dan Ernst en ook zij denkt en doet vooral in cijfers. Omdat ze het lastig vindt om te netwerken, volgt ze deze training, want ook zij wil een andere baan.

Carina vertelt over haar baan en dit triggert Ernst. Opeens valt het kwartje……dit is de baan die hij wil!

De eerste indruk

Ernst volgt een coachtraject bij bureau Streefkerk omdat hij niet goed met zijn leidinggevende overweg kan. Hij liefste gaat hij weg bij zijn werkgever en dan zou deze baan een mooie kans zijn! Hij betrekt Bureau Streefkerk bij dit proces en zij worden het netwerk, de verbindende schakel tussen Ernst, zijn huidige werkgever en de werkgever van Carina. Bureau Streefkerk heeft contact gelegd en is met Ernst gaan oefenen in het voeren van een goed sollicitatiegesprek. En ja hoor, Ernst heeft de klik met het bedrijf en hij is aangenomen.

Nu, Ernst kan nu niet meer zeggen dat hij niet kan netwerken…. Kijk wat voor resultaat zo’n training kan hebben. n

arbeidsmobiliteit

Een nieuwe

crisis graag!

Nu we met z’n allen vinden dat de crisis voorbij is gebeuren er weer opmerkelijke dingen. Dat de files weer langer worden is niet leuk, maar op autogebied is er meer om ons druk over te maken.

Daar waar sommige organisaties de mindere tijden hebben aangegrepen voor het doorvoeren van kostenbesparingen met betrekking tot het wagenpark, liet een groot aantal dit na. In mobiliteitsregelingen missen we nog vaak duidelijke afspraken over bij voorbeeld elektrisch rijden, tankgedrag en het inleveren van de auto.

Ook bij gerenommeerde bedrijven zien we nog altijd Plugin-Hybrides (PHEV) die meer dan 50.000 kilometer per jaar rijden (en dan dus niet of nauwelijks op stroom), universele tankpassen en innameschades zonder financiële gevolgen voor de berijder. Niet langs de snelweg maar bij voorkeur bij onbemande stations tanken betekent zo maar een daling van uw brandstofkosten met 5%.

Over PHEV’s gesproken; de werkgever die niet mee wil werken aan het voortijdig beëindigen van een lopend leasecontract om zo nog op tijd een 7%-bijtellingauto in te zetten heeft wat uit te leggen.

Zijn we dan helemaal terug bij af? De crisis was weliswaar een mooie kapstok om kosten te besparen maar dat wil niet zeggen dat dit nu niet meer zou kunnen. Sturing van berijdergedrag is niet ingewikkeld en kan veel opleveren, zonder in te grijpen in de autokeuzemogelijkheden van uw zakelijk reizende werknemers. Sterker, wie het slim aanpakt laat zijn medewerkers meeprofiteren in de opbrengsten. Laat u dus adviseren, juist nu.

Martin Schuurman

Partner bij Oxonia Fleet Solutions

www.oxonia.nl

De kantoorspecialist

Specialisten maken

het verschil

Het actieve kantoor

Bowtie Media

Apps uit Veenendaal veroveren digitale markt

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement