Elektrische bedrijfswagens worden aantrekkelijker
In Nederland zijn elektrische personenauto's al jaren in opmars. Ook de elektrische bedrijfswagens maken hun opwachting. En volgens onderzoek van RaboResearch zijn lichte en middelzware batterij-elektrische bedrijfswagens zelfs het voordeligst voor uitstootvrije wagenparken.
In het onderzoek 'Nederland klaar voor batterij-elektrische bedrijfswagens?' van RaboResearch wordt onder andere gekeken naar de totale eigendomskos-ten (Total Cost of Ownership, TCO). De TCO omvat de aankoopprijs, de brand-stofkosten en onderhoudskosten gedu-rende de levensduur van een voertuig. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen lichte bedrijfswagens (LCV's), middelgrote bedrijfswagens (MCV's) en zware bedrijfswagens (HCV's).
LCV: meest kosteneffectief
Voor LCV's zijn batterij-elektrische voertuigen de meest kosteneffectieve optie, met de laagste TCO. Dit komt door de lagere brandstof- en onder-houdskosten. In Nederland is het 11% goedkoper om een batterij-elektrisch LCV te gebruiken dan het op ??n na goedkoopste alternatief. Bijkomend voordeel is volgens RaboResearch het verminderde first-mover-risico: bedrij-ven hebben niet meteen een kostenach-terstand ten opzichte van concurrenten die later overstappen. Als gevolg hier-
van zijn er veel meer batterij-elektrische LCV's bijgekomen. In 2023 ging het om 13% van alle nieuwe voertuigregistra-ties in Nederland. Dat is negen keer zoveel als in 2020.
MCV: voordelig dankzij steunmaatregelen
In de categorie MCV's is de meest voor-delige optie op dit moment ook batte-rij-elektrisch, dankzij steunmaatregelen zoals subsidies, korting op de aange-kondigde vrachtwagenheffing en EU ETS-2 (zie kader). Deze maatregelen
nummer 3 | Juli 2025 | Vallei Business
sidieaanvraagrondes, gericht op nieuwe uitstootvrije voertuigen. Deze subsidies maken de aanschaf van batterij-elektri-sche MCV's en HCV's aantrekkelijker.
Zero-emissiezones
Het onderzoek noemt nog een doorslag-gevende reden voor bedrijven om een batterij-elektrische bedrijfswagens aan te schaffen. Door het toenemend aantal zero-emissiezones worden ondernemers gedwongen om over te stappen op uit-stootvrije voertuigen om in bepaalde steden in Nederland te kunnen blijven rijden.
Nederland overstag
Dat Nederlandse bedrijven overstag gaan, blijkt uit de recente trends in de bedrijfswagenmarkt. Volgens het onder-zoek steeg het aantal registraties van LCV's in Nederland in 2024 tot 8.000, een verdubbeling ten opzichte van 2022. Wat betreft batterij-elektrische MCV's en HCV's werden er in 2024 slechts 669 geregistreerd. Dit komt neer op 3,5% van het totaal aantal registra-ties. Bedrijfswagens op aardgas hebben een klein marktaandeel, met slechts 200 registraties in 2024.
Nederland voert naar verwachting medio 2026 een vrachtwagenhef-fing in, die van toepassing is op zware bedrijfsvoertuigen van ten minste 3,5 ton. Eigenaren van vrachtwagens betalen vanaf dan een bedrag per gereden kilometer. De heffing is van toepassing op snelwegen en op een aantal N-wegen en gemeentelijke wegen. Het Eurovignet komt te vervallen en de motorrijtuigenbelasting wordt verlaagd. In 2023 is bere-kend dat het gemiddelde tarief per kilometer 0,167 euro bedraagt. Het is de bedoeling dat de tarie-ven de eerste vier jaar hetzelfde blijven. Hoe lager de uitstoot en hoe lichter de vrachtwagen, hoe lager het tarief.
ETS-2 is het nieuwe systeem voor emissiehandel. Het systeem geldt voor de CO2-emissies van alle brandstoffen die geleverd worden
aan de gebouwde omgeving, wegvervoer en overige sectoren. Brandstofleveranciers zijn verant-woordelijk voor het monitoren van de emissies en het betalen van een CO2-prijs. Door ETS-2 worden diesel en aardgas vanaf 2027 duurder in de EU. RaboResearch verwacht dat transportbedrijven te maken krijgen met een gemid-delde stijging van de dieselprijzen van 0,14 euro per liter en van de aardgasprijzen met 0,10 euro per m3. Volgens het onderzoek zou de invoering van EU ETS2 naar schat-ting resulteren in 10.000 euro aan extra brandstofkosten voor diesel-
HCV's en 1100 euro voor MCV's. Van 2025 tot 2034 zijn de jaar-lijkse brandstofkosten voor batterij-elektrische HCV's en MCV's naar verwachting gemid-deld respectievelijk 32.000 euro en 4500 euro.
Transport wordt duurder
ondergaan naar verwachting in de nabije toekomst geen significante veran-deringen, waardoor de overstap naar batterij-elektrische technologie een logi-sche keuze is. Vanwege de verwachte prijsdalingen door schaalvoordelen kunnen bedrijven die niet direct nieuwe wagens nodig hebben, er echter baat bij hebben hun investeringen uit te stellen tot er goedkopere modellen beschikbaar zijn.
HCV: CNG meest interessant
Wat betreft de HCV's is het vooral inte-ressant om naar de CNG HCV's te kij-ken. Gas heeft als voordeel dat het een relatief goedkope brandstof is. Daarnaast hebben voertuigen die op gas rijden een grotere actieradius en kortere tanktijden vergeleken met batterij-elek-trische voertuigen. De brandstofkosten per kilometer voor CNG HCV's zijn drie keer zo laag als die voor batterij-elektri-sche en dieselwagens. Volgens RaboReserach kunnen batterij-elektri-sche HCV's de komende jaren niet con-curreren met andere technologie?n. Ondanks aankoopsubsidies, verwachte schaalvoordelen en korting op de aan-gekondigde vrachtwagenheffing, blijft het moeilijk om dit segment uitstootvrij te maken.
Subsidies
Om de overgang naar uitstootvrij trans-port te stimuleren, biedt de Nederlandse overheid subsidies tot 14,8% van de aanschafprijs van een MCV en tot 29% van een HCV. In 2025 zijn er twee sub-
nummer 3 | Juli 2025 | Vallei Business