Rolv Elverding, manager Grootzakelijk bij Rabobank Vallei en Rijn:
Het maximale met de menselijke maat
Voor de grotere bedrijven in deze regio heeft Rabobank Vallei en Rijn een team van specialisten beschikbaar. Rolv Elverding (49) geeft als manager Grootzakelijk nu ruim een half jaar leiding aan deze afdeling. Wie is hij en wat wil deze ambitieuze man bereiken?
Professioneel en commercieel
“Het beeld dat ik van deze bank had, ingegeven door anderen en wat je binnen de Rabobankorganisatie daarover hoort, heb ik het afgelopen half jaar in volle omvang ervaren. De collega’s zijn oprecht bezig om het goed te doen voor de klant en daarvoor hard te werken. Hoe? Door goed te luisteren naar de klant om te horen wat hij nodig heeft en wenst. De professionaliteit vind ik hoog en het commercieel gevoel van de mensen is goed ontwikkeld. Dat moet ook wel als je met ondernemers te maken hebt. Er heerst een echte winnaarsmentaliteit en dat past goed bij mij. Mijn motto is niet voor niets: ‘Eruit halen wat erin zit’. Maar altijd met de menselijke maat: Rabobank heeft een herkenbaar gezicht en een toonaangevende rol in de markt.†Rolv vindt het belangrijk om verrassend te zijn naar ondernemers. Door net iets anders, net iets sneller of het net iets mooier te doen dan het bedrijf verwacht. Hoe gaat hij dat doen? “Ja, dat zult u het komend jaar wel ervarenâ€, zegt hij lachend.
Op de koffie
Met zijn team van 13 specialisten op het gebied van onder andere financieren, (internationaal) betalingsverkeer en verzekeren, richt Rolv zich op de bovenkant van de zakelijke markt. Bedrijven met veelal een landelijke focus en soms ook internationale activiteiten. Rolv ziet daarin veel nieuwe mogelijkheden: “Rabobank Vallei en Rijn ligt aan de voet van een prachtig dynamisch werkgebied. Vergeet niet dat we in de 7e industriestad van Nederland zitten. Daar gaat mijn hart wel van open! Dit heb ik in mijn 15 jaar bankervaring nog niet eerder meegemaakt. Kijk maar langs de A12 tussen Ede en Veenendaal. Een diversiteit aan bedrijven is daar waar te nemen. Daar liggen hele mooie kansen voor onze bank. Maar daarvoor moeten we eerst ‘op de koffie’ bij die bedrijven, kennis gaan maken en laten zien wat we voor hen kunnen doen. Endus gaan we vol in de acquisitie!â€
Roots
De naam Elverding is een bekende in Ede. Wat heeft hij met deze regio? “Feitelijk heb ik hier mijn ‘roots’ liggen. Ik ben geboren in Loosdrecht en in de jaren ’60 bouwde mijn vader een bedrijf op dat verkeersborden maakte. Eerst in Bennekom en later in Ede. Aangezien ik uit een gezin van zes kinderen kom en mijn moeder dus wel wat omhanden had, was de reistijd op een gegeven moment een te grote tijdsbelasting. (Er was toen nog geen A1 en A30). Daarom kwam ik in 1970 als 10-jarige in Ede wonen. Ik heb hier de middelbare school en later de heao doorlopen. Uiteindelijk heb ik ruim 26 jaar in Ede gewoond, totdat mijn werk mij meenam naar het Gelderse Elst. Hier woon ik nog steeds. Eigenlijk ben ik tussen de bedrijven opgegroeid en ben ik actief in diverse Edese netwerken. Bovendien woont een deel van mijn familie hier. Dus ja, ik heb heel veel met deze regio en na bijna 20 jaar voelt het ook als weer ‘thuiskomen’…â€
Duidelijkheid en ondernemerschap
Uit gesprekken met klanten heeft Rolv gemerkt dat ondernemers duidelijkheid en ondernemerschap verwachten. “Het klinkt zo gemakkelijk: ‘duidelijkheid’, maar de praktijk leert vaak anders. Daarom is het belangrijk om vanuit een partnership met ondernemers om te gaan. Dat betekent concreet dat ondernemers recht hebben op echte belangstelling in het wel en wee van hun bedrijf. Dat moeten we ook laten zien. Door als betrokken bank mee te denken en verantwoordelijkheid te nemen. Dan sluiten we nog beter aan bij hun behoeften. Als we dan ook nog de kennis en professionaliteit van de accountmanagers – en feitelijk onze hele organisatie - inzetten, dan zijn we gewoonweg een winning teamâ€.
De beste zijn en blijven
Vragend naar zijn ambities, klinkt het heel resoluut: “De beste zijn en blijvenâ€. Na een stilte gaat hij enthousiast verder: “Op veel terreinen zijn we al marktleider. We streven ernaar om in de komende jaren ook binnen het grootzakelijke domein verder te groeien. Eigenlijk vinden we dat minimaal 4 van de 10 grootzakelijke bedrijven in deze regio bij Rabobank Vallei en Rijn moeten bankieren. Dat is nu nog niet het geval, dus we hebben een mooie uitdaging met elkaar. En daar houd ik van. Ook onze ondernemersgeest hebben we daarvoor nodig, want je zult plannen moeten maken, kansen creëren, samen uitvoeren en risico’s durven nemen. En dat alles binnen de bancaire kaders en regelgeving. In de afgelopen (bijna) 100 jaar dat we bestaan, hebben we veel expertise en ervaring opgebouwd binnen de bedrijvenmarkt met de verschillende branches. Deze deskundigheid willen wij graag aanbieden. Kort gezegd: try us and find out!â€.
Meer weten? Bel (0318) 660 664 of kijk op www.rabobank.nl/vr.
profiel
vallei business | nummer 4 | september 2010