Verschenen in Vallei Business nummer 4 2010

Personeel & Bedrijf

Helicon Bedrijfsopleidingen

Opleidingen met toekomstperspectief

“Bij ons geen opleiden om het opleiden”, vertelt Ton Friesen, senior consultant bij Helicon Bedrijfsopleidingen, “wij leveren maatwerk en leiden mensen op zodat zij kunnen groeien en zichzelf kunnen ontplooien. Dit is ook in het belang van het bedrijf waar zij werken, want daardoor stijgt het kennisniveau binnen de organisatie en kan het bedrijf zich continue blijven ontwikkelen.”

Eind jaren negentig verzorgde Helicon Opleidingen de eerste echte BBL-opleiding in opdracht van een bedrijf. Anno 2010 heeft Helicon een speciale afdeling voor bedrijfsopleidingen en verzorgt het opleidingsinstituut maatwerk voor een groot aantal bedrijven en organisaties waar door middel van interne trajecten wordt gewerkt aan de ontwikkeling van medewerkers en bedrijf. “Door onze vooruitstrevende manier van werken, ligt de tijd achter ons dat medewerkers in theorie iets leren, terwijl de leidinggevende op de werkvloer een dag later vertelt dat het in de praktijk echt anders is. Wij bieden opleidingen die afgestemd zijn op de praktijk, op een specifieke bedrijfssituatie of functie, zodat medewerkers er ook daadwerkelijk iets van opsteken en het geleerde direct op de werkvloer kunnen toepassen.” Aan het woord is Ton Friesen, als senior consultant verantwoordelijk voor de marketing en sales binnen Helicon Bedrijfsopleidingen. “Ik heb als eerste contact met een bedrijf en scan grof de opleidingsbehoeften. De programmamanagers geven dit vervolgens vorm binnen hun eigen sector.”

Razendsnel

Eén van die programmamanagers is Ivo van Opbergen, actief in de sector van de sociale werkvoorzieningbedrijven. “Om maatwerk te kunnen bieden, bedden wij ons in organisaties in, denken met bedrijven mee en stellen vervolgens een consultancy- of opleidingstraject op.” Zijn collega Frans Demarteau - werkzaam in greenportbusiness, recreatie, wellness en horeca - vult hem aan: “We willen weten wat iemand moet kunnen binnen het bedrijf, of hij een allrounder is of juist een specialist en welke competenties daarbij horen. We zoeken uit wat de medewerker vervolgens nodig heeft om zich te kunnen ontplooien, daarbij kijken we niet alleen naar vandaag, maar vooral naar de toekomst.” Flexibiliteit is van groot belang. “De economische ontwikkelingen gaan razendsnel, als bedrijf moet je daar continue op inspelen. Wij zorgen ervoor dat het opleidingstraject diezelfde lijn volgt en aansluit bij de praktijk.”

Bedrijven krijgen het volgens de heren van Helicon Bedrijfsopleidingen vaak zelf niet georganiseerd om hun medewerkers goed op te leiden. “De intentie is er wel, maar uiteindelijk krijgt het uitvoerende werk vaak voorrang. Wij zorgen daarom voor opleidingstrajecten met zo min mogelijk productiviteitsverlies.” Opleiden gebeurt daarom zoveel mogelijk op de werkvloer. “De mensen die wij opleiden zijn doorgaans 23 jaar en ouder. Zeker de wat oudere generatie heeft geen zin in schoolse theorie die in een klaslokaal wordt gegeven. Dat proberen we dan ook tot een minimum te beperken. Zij zijn meestal wel bereid zichzelf te ontwikkelen, ze willen bijblijven in hun vak of zich juist verbreden.” Bedrijven zien dit ook en het is dan ook niet vreemd dat er veel vraag is naar bedrijfsopleidingen. “Organisaties krijgen steeds beter in de gaten dat niet de ondernemer, maar de medewerkers het hart van het bedrijf vormen en dat zij niet alleen moeten investeren in mensen op hbo-niveau, maar ook op de werkvloer.”

Didactische vernieuwing

De maatwerk opleidingstrajecten die Helicon biedt, moeten uiteraard wel voldoen aan de wettelijke bepalingen. “Wij weten welke eisen het ministerie stelt aan een bepaald diploma en dat moet dus matchen met de wensen van het bedrijf. In de tien jaar dat wij nu bedrijfsopleidingen verzorgen, hebben we altijd een match weten te realiseren.” Helicon kan desgewenst ook nog verder gaan dan de ministeriele diploma-eisen. “Bedrijven willen zich onderscheiden van hun concurrenten en doen dat ondermeer door het niveau van hun medewerkers. Ze vragen dan iets meer van de opleiding en ook daar kunnen we voor zorgen.” Helicon Bedrijfsopleidingen heeft dus nooit een kant-en-klaar opleidingspakket op de plank liggen. “En dat is vrij ongebruikelijk binnen de huidige onderwijssystematiek”, aldus Demarteau, “echter bij ons is het onderwijssysteem ondergeschikt aan de bedrijfscompetenties. Helicon is een aanjager van didactische vernieuwing, we bedenken continue nieuwe concepten en groeien met onze opdrachtgevers mee.”

De opdrachtgevers van Helicon Bedrijfsopleidingen zijn behalve in de eerder genoemde sectoren sociale werkvoorziening, greenportbusiness, recreatie, wellness en horeca ook actief in de food, retail, logistiek en de groene leefomgeving. “Wij leiden medewerkers op die afkomstig zijn van bedrijven door het hele land.” Dat de opleidingscentra van Helicon met name gevestigd zijn in het zuiden (Noord-Brabant) en oosten (Gelderland) van ons land is daarbij geen probleem. “Het opleiden gebeurt zoveel mogelijk in het bedrijf zelf, maar als reisafstanden soms echt te ver zijn, bieden we ook de mogelijkheid tot e-learning. Dat kan prima, want degene die de opleiding volgt, heeft altijd een direct aanspreekpunt waarmee hij persoonlijk contact heeft. De echte opleiders zijn namelijk de begeleiders op de werkvloer. Die persoon is hun coach, degene bij wie ze met hun vragen terecht kunnen. Ook voor die begeleiders verzorgen wij opleidingtrajecten. Wij leiden dus ook de opleider op.”

Gedragsverandering

Helicon is absoluut een koploper als het gaat om bedrijfsopleidingen. Friesen: “Dat zien we aan de reacties van onze opdrachtgevers. Bedrijven hebben een bepaalde verwachting van ons en wij scoren altijd boven verwachting! Dat komt omdat wij niet alleen kennis en ervaring hebben op het gebied van opleiden, maar ook van de sectoren waarin we actief zijn. Wij kennen de markt en volgen de ontwikkelingen op de voet.” Opleiden is volgens Helicon veel meer dan iemand een dagje naar een cursus sturen. “Medewerkers kunnen in theorie wel iets leren, maar een dag later gaan ze gewoon weer op de oude voet verder. Opleiden heeft te maken met een proces van gedragsverandering binnen een bedrijf. Dat begint met voorbeeldgedrag van de leidinggevenden, vandaar dat wij meestal een hele afdeling of bedrijf betrekken bij een opleidingstraject.”

“Opleiden is niet alleen noodzakelijk”, besluiten de opleidingsspecialisten van Helicon Bedrijfsopleidingen, “het is ook leuk. Iedereen vindt het leuk om zichzelf te ontwikkelen en iedereen kán zich ook ontwikkelen.” Echter, hoe leuk en interessant het opleidingstraject zelf ook is, uiteindelijk draait het maar om één ding. “Het diploma. Iedere uitreiking is toch weer een mooi en bijzonder moment!”

www.helicon.nl/bedrijfsopleidingen

vallei business | nummer 4 | september 2010

Eind jaren negentig verzorgde Helicon Opleidingen de eerste echte BBL-opleiding in opdracht van een bedrijf. Anno 2010 heeft Helicon een speciale afdeling voor bedrijfsopleidingen en verzorgt het opleidingsinstituut maatwerk voor een groot aantal bedrijven en organisaties waar door middel van interne trajecten wordt gewerkt aan de ontwikkeling van medewerkers en bedrijf. “Door onze vooruitstrevende manier van werken, ligt de tijd achter ons dat medewerkers in theorie iets leren, terwijl de leidinggevende op de werkvloer een dag later vertelt dat het in de praktijk echt anders is. Wij bieden opleidingen die afgestemd zijn op de praktijk, op een specifieke bedrijfssituatie of functie, zodat medewerkers er ook daadwerkelijk iets van opsteken en het geleerde direct op de werkvloer kunnen toepassen.” Aan het woord is Ton Friesen, als senior consultant verantwoordelijk voor de marketing en sales binnen Helicon Bedrijfsopleidingen. “Ik heb als eerste contact met een bedrijf en scan grof de opleidingsbehoeften. De programmamanagers geven dit vervolgens vorm binnen hun eigen sector.”

Razendsnel

Eén van die programmamanagers is Ivo van Opbergen, actief in de sector van de sociale werkvoorzieningbedrijven. “Om maatwerk te kunnen bieden, bedden wij ons in organisaties in, denken met bedrijven mee en stellen vervolgens een consultancy- of opleidingstraject op.” Zijn collega Frans Demarteau - werkzaam in greenportbusiness, recreatie, wellness en horeca - vult hem aan: “We willen weten wat iemand moet kunnen binnen het bedrijf, of hij een allrounder is of juist een specialist en welke competenties daarbij horen. We zoeken uit wat de medewerker vervolgens nodig heeft om zich te kunnen ontplooien, daarbij kijken we niet alleen naar vandaag, maar vooral naar de toekomst.” Flexibiliteit is van groot belang. “De economische ontwikkelingen gaan razendsnel, als bedrijf moet je daar continue op inspelen. Wij zorgen ervoor dat het opleidingstraject diezelfde lijn volgt en aansluit bij de praktijk.”

Bedrijven krijgen het volgens de heren van Helicon Bedrijfsopleidingen vaak zelf niet georganiseerd om hun medewerkers goed op te leiden. “De intentie is er wel, maar uiteindelijk krijgt het uitvoerende werk vaak voorrang. Wij zorgen daarom voor opleidingstrajecten met zo min mogelijk productiviteitsverlies.” Opleiden gebeurt daarom zoveel mogelijk op de werkvloer. “De mensen die wij opleiden zijn doorgaans 23 jaar en ouder. Zeker de wat oudere generatie heeft geen zin in schoolse theorie die in een klaslokaal wordt gegeven. Dat proberen we dan ook tot een minimum te beperken. Zij zijn meestal wel bereid zichzelf te ontwikkelen, ze willen bijblijven in hun vak of zich juist verbreden.” Bedrijven zien dit ook en het is dan ook niet vreemd dat er veel vraag is naar bedrijfsopleidingen. “Organisaties krijgen steeds beter in de gaten dat niet de ondernemer, maar de medewerkers het hart van het bedrijf vormen en dat zij niet alleen moeten investeren in mensen op hbo-niveau, maar ook op de werkvloer.”

Didactische vernieuwing

De maatwerk opleidingstrajecten die Helicon biedt, moeten uiteraard wel voldoen aan de wettelijke bepalingen. “Wij weten welke eisen het ministerie stelt aan een bepaald diploma en dat moet dus matchen met de wensen van het bedrijf. In de tien jaar dat wij nu bedrijfsopleidingen verzorgen, hebben we altijd een match weten te realiseren.” Helicon kan desgewenst ook nog verder gaan dan de ministeriele diploma-eisen. “Bedrijven willen zich onderscheiden van hun concurrenten en doen dat ondermeer door het niveau van hun medewerkers. Ze vragen dan iets meer van de opleiding en ook daar kunnen we voor zorgen.” Helicon Bedrijfsopleidingen heeft dus nooit een kant-en-klaar opleidingspakket op de plank liggen. “En dat is vrij ongebruikelijk binnen de huidige onderwijssystematiek”, aldus Demarteau, “echter bij ons is het onderwijssysteem ondergeschikt aan de bedrijfscompetenties. Helicon is een aanjager van didactische vernieuwing, we bedenken continue nieuwe concepten en groeien met onze opdrachtgevers mee.”

De opdrachtgevers van Helicon Bedrijfsopleidingen zijn behalve in de eerder genoemde sectoren sociale werkvoorziening, greenportbusiness, recreatie, wellness en horeca ook actief in de food, retail, logistiek en de groene leefomgeving. “Wij leiden medewerkers op die afkomstig zijn van bedrijven door het hele land.” Dat de opleidingscentra van Helicon met name gevestigd zijn in het zuiden (Noord-Brabant) en oosten (Gelderland) van ons land is daarbij geen probleem. “Het opleiden gebeurt zoveel mogelijk in het bedrijf zelf, maar als reisafstanden soms echt te ver zijn, bieden we ook de mogelijkheid tot e-learning. Dat kan prima, want degene die de opleiding volgt, heeft altijd een direct aanspreekpunt waarmee hij persoonlijk contact heeft. De echte opleiders zijn namelijk de begeleiders op de werkvloer. Die persoon is hun coach, degene bij wie ze met hun vragen terecht kunnen. Ook voor die begeleiders verzorgen wij opleidingtrajecten. Wij leiden dus ook de opleider op.”

Gedragsverandering

Helicon is absoluut een koploper als het gaat om bedrijfsopleidingen. Friesen: “Dat zien we aan de reacties van onze opdrachtgevers. Bedrijven hebben een bepaalde verwachting van ons en wij scoren altijd boven verwachting! Dat komt omdat wij niet alleen kennis en ervaring hebben op het gebied van opleiden, maar ook van de sectoren waarin we actief zijn. Wij kennen de markt en volgen de ontwikkelingen op de voet.” Opleiden is volgens Helicon veel meer dan iemand een dagje naar een cursus sturen. “Medewerkers kunnen in theorie wel iets leren, maar een dag later gaan ze gewoon weer op de oude voet verder. Opleiden heeft te maken met een proces van gedragsverandering binnen een bedrijf. Dat begint met voorbeeldgedrag van de leidinggevenden, vandaar dat wij meestal een hele afdeling of bedrijf betrekken bij een opleidingstraject.”

“Opleiden is niet alleen noodzakelijk”, besluiten de opleidingsspecialisten van Helicon Bedrijfsopleidingen, “het is ook leuk. Iedereen vindt het leuk om zichzelf te ontwikkelen en iedereen kán zich ook ontwikkelen.” Echter, hoe leuk en interessant het opleidingstraject zelf ook is, uiteindelijk draait het maar om één ding. “Het diploma. Iedere uitreiking is toch weer een mooi en bijzonder moment!”

www.helicon.nl/bedrijfsopleidingen

vallei business | nummer 4 | september 2010

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media