Eten en drinken: restaurant Buitenzorg

Verschenen in Vallei Business nummer 4 2010

Rabobank nieuwe shirtsponsor van hockeyclub VMHC Spitsbergen

De komende drie jaar prijkt Rabobank op alle teamshirts van hockeyvereniging VMHC Spitsbergen uit Veenendaal. Met de handtekening van Barry van de Lagemaat, directeur Bedrijven bij Rabobank Vallei en Rijn, werd de nieuwe sponsorovereenkomst bezegeld. Hij ontving uit handen van Jan van de Weerd van VMHC het eerste shirt.

Van eerste teams tot allerkleinsten

Rabobank Vallei en Rijn is al jarenlang sponsor van VMHC Spitsbergen. Toen bij het bestuur het idee ontstond om alle teams in één type shirt te laten spelen, dachten ze gelijk aan de grootste sponsor van Nederland: Rabobank. Van de Lagemaat is trots dat er juist door een mooie samenwerking tussen de vereniging, kledingleverancier Davelaar Sports en Rabobank sinds augustus alle teams in hetzelfde shirt spelen. “We dragen het hockey landelijk en lokaal een warm hart toe. Bij alle hockeyverenigingen in onze regio zijn we ook betrokken als sponsor. Prachtig dat we bij deze toonaangevende club nu elke wedstrijd zichtbaar zijn via onze naam op de shirts. Zo is Rabobank dus fan van zowel de eerste teams (vaak de uithangborden van de club) en de allerkleinste leden van de vereniging. Voor ons mag het seizoen beginnen!”

Mooiere club

Ook hockeyvereniging VMHC Spitsbergen is gelukkig met de nieuwe shirtsponsor. Jan van de Weerd: “Wij zijn erg blij met de Rabobank. Deze nieuwe overeenkomst stelt ons in staat, om van Spitsbergen voor alle spelers een nog mooiere club te maken.”

BUSINESS FLITSEN

eten en drinken

Anno straks, met een vleugje toen…

Buitenzorg, da’s prima zakendoen

Het zakelijke trefpunt in optima forma. Dicht bij het centrum, parkeren op eigen terrein, makkelijk te bereiken via diverse snelwegen. En niet in de laatste plaats bomvol nostalgie. Spannend en sfeervol tegelijk. Afijn, een perfecte locatie om eens lekker te ontdekken.

Buitenzorg doet het al 150 jaar. Mensen verwennen en vermaken. Hen laten proeven van de lekkernijen uit eigen keuken. Hen deelgenoot maken van de gastvrijheid die Buitenzorg zo kenmerkt. Gasten verrassen met de meest uiteenlopende themafeesten. Dit jaar staat er weer een aantal op stapel. Het feest van de Barones, verrassend en soms zelfs griezelig. Maar smaakvol bovendien! Of de ambachtelijke dis. Denk aan een biggendis, een wilddis of een fantasiedis. Heerlijk…

In een keur aan zalen en sfeervolle ruimtes. Ideaal om uw zakelijke publiek eens mee te verrassen. Kijk, dat alle zakelijke faciliteiten beschikbaar zijn, spreekt voor zich. Beamer en scherm kunt u kostenloos gebruiken. Zakelijk midden-Nederland weet ons inmiddels te vinden. Of liever gezegd: te waarderen. Zou dat de reden zijn dat men na het eerste bezoek besluit om zeker weer eens terug te komen? Het antwoord op deze vraag vindt u in Buitenzorg. Direct bij binnenkomst. Neem de proef gerust eens op de som. We houden de nostalgische deur graag voor u open.

vallei business | nummer 4 | september 2010

Saab 9-5 getest

Saab leeft! Saab maakte afgelopen maart de prijzen van het nieuwe model, de nieuwe Saab 9-5, bekend. Sinds juli staat de Saab 9-5 bij Saab Centre Gol in de showroom. Vallei Business kreeg de gelegenheid om deze ingetogen chique sedan te laten testen door een zakelijk rijder. Henk Hoksbergen van Boschland Accountants & Adviseurs was de gelukkige om achter het stuur plaats te nemen.

De eerste indrukken van Hoksbergen zijn erg positief. “Het is een zeer ruime en comfortabele auto met veel opties. Eigenlijk zit alles erop en eraan: het is een automaat, er zit navigatie in en geïntegreerde telefoon. De Saab laat niets te wensen over.” Hoksbergen is ook zeer te spreken over de prijs-kwaliteitverhouding. “Prijstechnisch gezien is de 9-5 zeer concurrerend met bijvoorbeeld Audi, BMW of Mercedes. De kwaliteit kan zeker tegen die merken op, tegen een concurrerende prijs.” Voor de zakenrijder vindt Hoksbergen de Saab 9-5 een aanrader. “Het is een ruime en comfortabele auto waarmee je goed kunt komen voorrijden.” Zijn er redenen om de auto niet te kopen? “Een persoonlijke kwestie denk ik. Voor mij persoonlijk is hij te groot van formaat. Ik gebruik mijn auto alleen voor zakelijke ritten en zit vrijwel altijd alleen in de auto. Maar ik denk dat je met een gezin een prima auto hebt aan dit model.”

vallei business | nummer 4 | september 2010

Saab Centre Gol Veenendaal • Galileistraat 28

3902 HR Veenendaal • 0318 – 556 999

www.saabcentregol.nl • sales.veenendaal@saabcentregol.nl

Autotest

Specificaties

Merk SAAB

Model 9-5 Aero Sedan

Type 2.0Turbo (220 pk)

Transmissie 6-Automaat

Cilinderinhoud 1.988 cc

Vermogen 220 pk (162 kW) bij 5.300 tpm

Koppel 350 Nm bij 2.500 tpm

Verbruik 9,4 L/100 km

Milieulabel C

Acceleratie 8,5 sec van 0 – 100 km/u (Automaat)

Topsnelheid 235 km/u (Automaat)

Uitrusting o.a. Touchsreen HDD Navigatie, geïntegreerd bluetooth telefoon systeem, premium lederen sportstoelen, meervoudig elektrisch

verstelbare voorstoelen, intelligente Bi-Xenon koplampen

Verkoopprijs € 72.535,- NIEUW

Leaseprijzen Deze auto: € 1.500,- per maand (full operational, obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw). Deze auto: € 1.100,- per maand (financial, obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, geen aanbetaling, 35% slottermijn excl. btw)

9-5 Sedan 1.6T Linear v.a. € 1.013,- per maand, (full operational, obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

9-5 Sedan 1.6T Linear v.a. € 660,- per maand, (financial, obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, geen aanbetaling,35% slottermijn excl. btw)

Vanaf Prijzen 9-5 Sedan 1.6T Linear € 42.950,- (6-hand)

9-5 Sedan 2.0T Linear € 47.150,- (6-hand)

MVO

’Duurzaam hoeft

niet duur te zijn’

Maatschappelijk verantwoord ondernemen neemt een vlucht in Nederland. Niet alleen is het een slimme manier van zakendoen, maar het kan ook veel schelen in de kosten. A.B.B.O. Ede laat zien dat duurzaamheid en kostenbesparing goed zijn te combineren. De zakelijke rijder kan bij de LPG specialist terecht om een gasinstallatie in te bouwen.

Nederland is een gasland. Volgens eigenaar Johan Ouboter rijden hier relatief veel mensen op gas. Toch twijfelen nog veel mensen om over te stappen. “Dat komt door de slechte voorlichting over de moderne gasinstallaties. Vroeger hadden auto’s op gas nog veel technische problemen en mankementen, maar dat is tegenwoordig echt niet meer. De problemen die ontstonden zijn technisch al lang opgelost en komen niet meer voor.”

LPG heeft veel voordelen boven benzine of diesel. De uitstoot is veel schoner en minder milieubelastend. De kostenbesparing aan de pomp is ook aanzienlijk. “De investering is laag”, zegt Ouboter. “Mensen vragen vaak wanneer ze met LPG kosten gaan besparen, dat is al gelijk bij iedere tankbeurt. De prijs per tank is laag en zo ben je met iedere kilometer goedkoper uit. De investering is binnen een jaar terugverdient.”

Gasland

Ouboter begon op zijn zeventiende met het inbouwen van gasinstallaties en een jaar later begon hij in het familiebedrijf. “Wat dat betreft heb ik vijftien jaar ervaring met verschillende merken en technieken. Vanuit die ervaring ben ik dealer geworden van het Italiaanse merk BRC omdat ik dat gewoon het beste merk vind. Italië is ook een typisch gasland en BRC kwam in 2004 op de Nederlandse markt. In 2006 ben ik officieel dealer van het merk geworden.” De installaties die Ouboter inbouwt zijn geschikt voor alle auto’s vanaf bouwjaar 1997. Het hoeven dus niet perse nieuwe modellen te zijn. “Gebruikte auto’s kunnen ook prima werken op gas en de voordelen van gasrijden blijven hetzelfde. We hebben hier auto’s gehad met meer dan twee ton op de teller en dat ging prima.” De voordelen van LPG in de auto zijn voor zowel particulieren en voor de zakelijke rijder interessant. Ook in bedrijfswagens kan een installatie grote bezuinigingen opleveren. “Aan de auto zelf en het rijgedrag merk je helemaal niets. Het vermogen en het gemiddelde gebruik blijven gelijk met een gasinstallatie.”

Innovaties

Inbouwen van gas biedt dus veel voordelen boven rijden op benzine of diesel. De brandstof heeft de afgelopen jaren veel ontwikkelingen doorgemaakt en de vernieuwing staat niet stil. “Zoals bij andere brandstoffen is er steeds ontwikkeling om schoner en zuiniger te rijden. Ook bij LPG is het mogelijk om met nieuwe innovaties steeds meer kilometers met een tank te rijden.”

Volgens Ouboter komen er bij A.B.B.O. steeds meer aanvragen binnen. “Besparing en milieu zijn een duidelijke trend in deze tijd. Ik denk dat het ook steeds belangrijker gaat worden voor bedrijven om met zorg om te gaan met de natuur en dat je er veel geld mee kan besparen is ook belangrijk. Duurzaam hoeft niet duur te zijn.” Inbouwen vraagt de kunde van een specialist. Het is een klus waarvoor je wel over de juiste kennis moet beschikken. “Er komt wel wat bij kijken. Als gespecialiseerd bedrijf is dat geen punt.” Het inbouwen kost twee dagen inclusief het afmelden bij de RDW, wat ook moet gebeuren. “Dat doen we hier ook gewoon zelf, dus daar heeft de klant geen omkijken naar. Als de auto klaar is, kan de hij direct wegrijden en zonder zorgen de weg op.”

A.B.B.O. Ede • Fahrenheitstrat 6

BRC Autogas dealer • 0318-642524

www.abbo-ede.nl

vallei business | nummer 4 | september 2010

Nederland is een gasland. Volgens eigenaar Johan Ouboter rijden hier relatief veel mensen op gas. Toch twijfelen nog veel mensen om over te stappen. “Dat komt door de slechte voorlichting over de moderne gasinstallaties. Vroeger hadden auto’s op gas nog veel technische problemen en mankementen, maar dat is tegenwoordig echt niet meer. De problemen die ontstonden zijn technisch al lang opgelost en komen niet meer voor.”

LPG heeft veel voordelen boven benzine of diesel. De uitstoot is veel schoner en minder milieubelastend. De kostenbesparing aan de pomp is ook aanzienlijk. “De investering is laag”, zegt Ouboter. “Mensen vragen vaak wanneer ze met LPG kosten gaan besparen, dat is al gelijk bij iedere tankbeurt. De prijs per tank is laag en zo ben je met iedere kilometer goedkoper uit. De investering is binnen een jaar terugverdient.”

Gasland

Ouboter begon op zijn zeventiende met het inbouwen van gasinstallaties en een jaar later begon hij in het familiebedrijf. “Wat dat betreft heb ik vijftien jaar ervaring met verschillende merken en technieken. Vanuit die ervaring ben ik dealer geworden van het Italiaanse merk BRC omdat ik dat gewoon het beste merk vind. Italië is ook een typisch gasland en BRC kwam in 2004 op de Nederlandse markt. In 2006 ben ik officieel dealer van het merk geworden.” De installaties die Ouboter inbouwt zijn geschikt voor alle auto’s vanaf bouwjaar 1997. Het hoeven dus niet perse nieuwe modellen te zijn. “Gebruikte auto’s kunnen ook prima werken op gas en de voordelen van gasrijden blijven hetzelfde. We hebben hier auto’s gehad met meer dan twee ton op de teller en dat ging prima.” De voordelen van LPG in de auto zijn voor zowel particulieren en voor de zakelijke rijder interessant. Ook in bedrijfswagens kan een installatie grote bezuinigingen opleveren. “Aan de auto zelf en het rijgedrag merk je helemaal niets. Het vermogen en het gemiddelde gebruik blijven gelijk met een gasinstallatie.”

Innovaties

Inbouwen van gas biedt dus veel voordelen boven rijden op benzine of diesel. De brandstof heeft de afgelopen jaren veel ontwikkelingen doorgemaakt en de vernieuwing staat niet stil. “Zoals bij andere brandstoffen is er steeds ontwikkeling om schoner en zuiniger te rijden. Ook bij LPG is het mogelijk om met nieuwe innovaties steeds meer kilometers met een tank te rijden.”

Volgens Ouboter komen er bij A.B.B.O. steeds meer aanvragen binnen. “Besparing en milieu zijn een duidelijke trend in deze tijd. Ik denk dat het ook steeds belangrijker gaat worden voor bedrijven om met zorg om te gaan met de natuur en dat je er veel geld mee kan besparen is ook belangrijk. Duurzaam hoeft niet duur te zijn.” Inbouwen vraagt de kunde van een specialist. Het is een klus waarvoor je wel over de juiste kennis moet beschikken. “Er komt wel wat bij kijken. Als gespecialiseerd bedrijf is dat geen punt.” Het inbouwen kost twee dagen inclusief het afmelden bij de RDW, wat ook moet gebeuren. “Dat doen we hier ook gewoon zelf, dus daar heeft de klant geen omkijken naar. Als de auto klaar is, kan de hij direct wegrijden en zonder zorgen de weg op.”

A.B.B.O. Ede • Fahrenheitstrat 6

BRC Autogas dealer • 0318-642524

www.abbo-ede.nl

Een rekenvoorbeeld bij 30.000 km per jaar, een gemiddeld verbruik van 1 op 11 en een brandstofverbruik van 2700 liter per jaar :

We gaan uit van de aankoop van een Peugeot 307 waar een LPG

installatie van BRC wordt ingebouwd.

De totale investering inclusief

het inbouwen en afmelden: e 1650,- (excl. BTW)

Afschrijving per jaar (drie jaar

als levensduur gerekend) e 550,-

Meerkosten voor

wegenbelasting per jaar e 215,-

Totaal e 765,- meerkosten per jaar

Voor de brandstofkosten gaan we uit van een gemiddelde prijs van

e 1,50 per liter voor benzine en e 0,58 per liter voor lpg:

2700 liter per jaar X e 1,50 = e 4050,- aan benzinekosten

2700 liter per jaar X e 0,58 = e 1566,- aan lpg kosten

Besparing brandstof: e 2484,-

Meerkosten per jaar: e 765,-

Totale besparing e 1720,- per jaar!

eten en drinken

Natuurlijk gastvrij

Restaurant De Hooghe Hof onderging afgelopen voorjaar een transformatie. De sfeer en uitstraling werden tijdens de verbouwing grondig op de schop genomen en aangepast. Volgens bedrijfsleider Mark van Netten was na acht succesvolle jaren een update wel nodig om het restaurant in een moderner jasje te steken, maar: “Het belangrijkste blijft het voor ons om onze gasten een heerlijke avond te bezorgen tegen een betaalbare prijs.”

Het rastaurant richt zich op een mix van de Franse en Nederlandse keuken. Van Netten: “Onze chef-kok gebruikt veel verse producten uit de regio dus wij kunnen zo een verassende mix van beide keukens op tafel zetten. We willen dat onze gasten voldoende keuze hebben en van een gevarieerd aanbod kunnen genieten.” Niet alleen de individuele gasten kunnen terecht bij De Hooghe Hof ook is er een zaal (half rond) voor groepen en of bedrijven. “We kunnen in alle wensen voorzien voor evenementen of vergaderingen. We houden nauw contact met de klant en kunnen zo bieden wat er gevraagd wordt.” Met de metamorfose gaat het restaurant de toekomst tegemoet. “De uitstraling is moderner en meer van deze tijd, maar de service blijft voor ons het belangrijkste. Mensen willen een leuke avond uit en moeten zich welkom voelen. Wij zorgen daarvoor.”

Meer informatie:

Restaurant De Hooghe Hof

Brugveenseweg 25, 3781 PG Voorthuizen

T 0342 474244, info@dehooghehof.nl

www.dehooghehof.nl

op maandag t/m zaterdag van 12.00 uur tot 21.00 uur geopend

BUSINESS SPECIAL

reclame en communicatie

2010

Joachim van der Schuppen, Rien Krol, Heleen van den Oever, Lambert Kisteman, Nel van Vessem, Lody Willsemsen, Daan Overeem, Ikram Akkouh

forum reclame en communicatie

“Je moet transparant durven zijn”

Reclame en marketing zijn begrippen die iedereen bekend in de oren klinken. Het profileren van een bedrijf is immers essentieel om mee te kunnen komen met de concurrentie. Vallei Business nodigde een aantal reclame- en communicatiebedrijven uit om over dit onderwerp te discussiëren. Plaats van gesprek was Hof van Wageningen.

De begrippen reclame en communicatie liggen immers erg dicht bij elkaar. Hoe moet een ondernemer weten welk bureau hij in moet schakelen? “Ik denk dat je het verschil niet zo sterk aan moet kunnen geven”, zegt Lambert Kisteman. “Een klant heeft een bepaalde behoefte en het is mooi als je zowel reclame als communicatie mee kan nemen.”

“Voor klanten telt dat onderscheid niet”, knikt Nel van Vessem. “Zij hebben een communicatievraag en vinden het prettig om die vraag bij één partij neer te leggen die de gehele afwikkeling beheert.”

“Uitbesteden is dan een goede optie”, vult Rien Krol aan. “Wij leggen de focus op PR, maar wanneer een klant een bredere vraag heeft, gaan wij op zoek. Vijf jaar geleden moest een klant alle partijen zelf benaderen, nu doen wij dit voor hem. Het wordt voor de klant overzichtelijk gemaakt.”

“Bovendien sta je aan de wieg van de positionering van de klant”, voegt Helen van den Oever toe. “Je kent die klant als geen ander. Wanneer er een overdracht naar een ander bureau plaatsvindt, wordt de kans op verschillen in tekst en grafische vormgeving groot en gaat de beeldvorming een eigen leven leiden. Daarom is het goed om alles in één hand te houden.”

Van Vessem: “Om die reden zijn wij ook als vier zelfstandige bedrijven samen gaan werken. Zo kunnen we de klant beter bedienen en eenvoudig de huisstijl bewaken.”

De vraag rijst hoe de bureaus zichzelf profileren en met welke middelen. Je moet je usp’s uitvergroten”, merkt Van den Oever op. “Zo zijn wij sterk in grafische vormgeving en voegen wij aan elke offerte een stukje creatief werk toe.”

“Binnen ons bureau bepalen we de doelgroep en de benodigde middelen aan de hand van een bepaalde marketingstrategie en een stuk communicatie advies”, vertelt Lody Willemsen. “Daardoor creëer je meer draagvlak bij je klant en ontvangt hij een creatief concept veel beter. Het biedt een extra gestructureerde laag.”

Daan Overeem: “Ik probeer met mijn bedrijf het verschil te maken door middel van beeld, door de wijze waarop wij de klant tegemoet komen en door onderzoek te doen. Zo werken wij samen met een consumentenpsycholoog. Dit wordt door de klant zeer positief ontvangen.”

Van den Oever: “Het is wel lastig om keuzes te maken, zeker omdat je veelzijdig wilt zijn en geen klus wilt verliezen. Maar het is beter om transparant te zijn en samen te werken met een goede partner.”

“Alles staat of valt met het bieden van transparantie, van beide kanten”, knikt Ikram Akkouh. “De visie van ons bureau is om samen met de klant de doelstellingen en het plan van aanpak te bepalen. Bovenal staat vast dat chemie hierin essentieel is; er moet een klik zijn. Alleen dan kom je echt tot goede oplossingen en ideeën.”

Overeem: “Ik heb wel eens een opdracht geweigerd omdat de positionering niet klopte en er dus geen rendement van 100 % zou worden gehaald. Ik heb toen het advies gegeven om het af te blazen en de positionering te veranderen. Maar daar moet je wel ballen voor hebben.”

Doe-het-zelf

Ondanks het feit dat uit de verhalen van de aanwezigen blijkt dat ontzorgen vaak hetgeen is wat de klant wil, wordt er ook een andere tendens opgemerkt. Van den Oever: “Ik merk dat sommige klanten vanwege de recessie nu juist alles zelf willen wegzetten. Je wordt dan als bureau veel meer aangesproken op je creatieve meerwaarde of communicatievaardigheden. Maar als een zelfgedrukt foldertje in elke brievenbus in de buurt beter werkt, moet de klant natuurlijk daarvoor kiezen.” Overeem knikt: “Een creatieveling die prachtige dingen maakt, is ondergeschikt aan hetgeen wat het oplevert. Het gaat om het effect.”

“Maar een klant heeft ook een eigen verantwoordelijkheid, en daarom kan je nauwelijks garantie meegeven”, merkt Van Vessem op. “Ik maak soms mee dat de buitendienst van een bedrijf hun eigen folder niet kent en geen gebruik maakt van de ondersteunende middelen. Wij kunnen wel een spannende mailing dingen bedenken, maar als die niet opgevolgd wordt, heeft het geen nut. Het is altijd een co-productie.”

Kisteman: “Als ik aan klanten vraag wat het resultaat moet zijn, krijg ik vaak vage omschrijvingen zoals meer omzet en meer winst. Meetbare doelstellingen zijn belangrijk.”

“En als professional moet je daar een doelstelling uithalen en meesturen als communicatiespecialist”, vult Krol aan. “Daar zit heel veel verschil in”, haakt Akkouh in. “Sommige klanten kunnen heel goed hun doelstellingen concreet maken, terwijl andere klanten dat niet kunnen. Het heeft ook te maken met interne profilering. Daarom gaan wij met de klant in gesprek. We kijken hoe we tot een doelstelling kunnen komen en proberen daarvoor middelen zo effectief mogelijk in te zetten. Op die manier creëer je een totale, geïntegreerde campagne op papier, online en een passend winkelbeeld. En daar horen ook je medewerkers bij.”

Van den Oever: “Ik werk bij veel bedrijven met sparringsessies waarbij ook merkassociatie aan bod komt. Op die manier kan je doordringen tot de kern van het bedrijf. Je hoeft niet altijd een gelikte uitstraling te hebben, want als die niet authentiek is, verkoop je alleen maar gebakken lucht.”

“En daar komt nog iets bij”, haakt Kisteman in. “Een klant heeft ook een bepaald beeld van zichzelf waar je rekening mee moet houden. Soms zit er een enorm verschil tussen het zelfbeeld van het bedrijf en de werkelijkheid.” Willemsen knikt: “Om die reden hebben wij zelf een interne sessie gehouden om onze echte kernwaarden te benoemen. Zo krijg je meer inzicht in de denkwijze van je collega’s en komen er verrassende dingen op tafel.”

Het nut van pitches

Een aspect waar reclame- en marketingbureaus eveneens mee te maken krijgen, zijn de zogenaamde pitches. Akkouh: “Pitches worden vaak op een verschillende manier ingestoken. Soms is de doelstelling ‘zoeken naar een bureau dat meedenkt’, soms naar een bureau dat de opdracht juist uitvoert. De ene klant zet een pitch heel professioneel op, maar het gebeurt ook regelmatig dat de opdracht onduidelijkheden bevat. Bureaus gaan ook verschillend om met pitches. Wil je die klant bijvoorbeeld koste wat het kost binnenhalen of niet? Daarin kan je prijsstelling een rol in laten spelen.” 

“Je kunt het ook van een andere kant bekijken”, merkt Van Vessem op. “Iemand die veel tijd en energie in een pitch steekt, heeft kennelijk niets anders te doen. Wij zeggen consequent nee tegen een pitch als daarmee het werk voor bestaande klanten in de knel komt.”

Overeem: “Ik heb ooit een pitch gewonnen door het advies te geven om geen pitch te houden. Je bent in feite gewoon ideeën aan het verzamelen.”

“Bij mijn bedrijf is het in feite niet anders”, geeft Joachim van der Schuppen aan. “Ik ga naar een klant toe, geef advies, werk een voorstel uit. Maar wel met terughoudendheid. Ik maak wel eens mee dat ik na twee voorstellen en een offerte geen reactie meer ontvang. Vervolgens stappen ze naar de concurrent.”

“Waarom zou je dan geen brainstormsessie houden, waarbij minimaal de reiskosten worden vergoed”, vraagt Overeem zich af. Van den Oever: “Je bindt je aan de klant en je duikt in zijn wereld. Het is dan jammer als de klant vervolgens opstapt. Het is vaak toch een kwestie van adviesvaardigheden, het elkaar gunnen, of juist die klik.”

Van der Schuppen: “Het gebeurt ook niet altijd. Zes van de tien keer willen ze jou omdat ze je kennen en vragen ze ook specifiek om jou. Maar ondertussen worden er wel diverse offertes aangevraagd. Daar is niets mis mee, maar dan moet je wel appels met appels vergelijken. In onze branche zijn zoveel verschillende producten en materialen.”

Van Vessem: “Sommige bedrijven schrappen in slechte tijden hun reclamebudget, terwijl slimme bedrijven juist investeren om de opdrachten die er zijn binnen te slepen. De uitdaging is dan voor ons om binnen het budget met inventieve en effectieve acties te komen. Helaas weet je vooral met nieuwe klanten niet of het wellicht een wanhoopspoging is en de klant omvalt, terwijl ik met kosten blijf zitten.”

“Toch zeg ik niet snel nee”, zegt Van der Schuppen. “Soms ben je wel blij met een klant omdat die relaties heeft en door middel van mond-tot-mond reclame jouw bedrijf promoot.”

Print of online?

Akkouh: “Uit onderzoek is gebleken dat internet wel steeds belangrijk wordt, maar print nooit helemaal zal vervangen. Wel kunnen de verschillende mediakanalen elkaar goed versterken en zal de inzet waarschijnlijk anders worden.”

“Het is wel heel belangrijk om er mee bezig te zijn en goed na te denken over online-reclame”, merkt Van den Oever op. “Het is laagdrempelig en ook leg je eenvoudig contacten via Twitter of LinkedIn. Je kunt wel klagen, maar het is beter om de mogelijkheden te onderzoeken.”

“Je kan bijvoorbeeld via Twitter verwijzen naar de website en het blad. Zo maak je eenvoudig een combinatie van print en internet”, aldus Krol. “Bij Augmented Reality kunnen beide niet zonder elkaar: je houdt een print voor je webcam en krijgt een 3-D presentatie op je scherm. Print en online versterken elkaar”, merkt Van Vessem op.

“Het gaat ook om perceptie”, zegt Overeem. “Maar veel webwinkels openen steeds vaker ook een fysieke winkel. Dat is een teken aan de wand.”

Van den Oever: “Bovendien biedt het grote voordelen voor de klanten. Je kunt communicatie en bedrijfsvoering heel eenvoudig online integreren. Door je brochure te digitaliseren, kan je heel eenvoudig en snel aanpassingen doen.”

“Nu is het zo dat online reclame gedrukte media ondersteunen. Ik ben erg benieuwd of die verhoudingen gaan verschuiven, of dat de rollen zelfs zullen worden omgedraaid”, sluit Kisteman af.

vallei business | nummer 4 | september 2010

Aan de deelnemers werd

gevraagd welke campagne zij

het meest geslaagd vinden:

Akkouh: “De campagne van de HEMA is erg goed. De koppeling van een specifiek fluitje, een bepaalde stem en hun typografie maakt dat de HEMA direct herkenbaar is.”

Van der Oever: “Centraal Beheer Achmea, heel sterk en heel humoristisch.”

Willemsen: “De reclames van de KPN. Zij hebben een eigen taal met woorden zoals moggel ontwikkeld die zelfs in het dagelijks leven werd overgenomen.”

Van Schuppen: “McDonalds, heel simpel maar het werkt.”

Van Vessem: “De ‘walking/walk in fridge’ van Heineken. Compact verhaal, met veel humor en het is een naadloos vervolg op de eerste spot. Hij bleef ook lang leuk.”

Krol: “De AH heeft nu een hele sterke campagne met een manager die je bij wijze van in elk filiaal tegen zou kunnen komen. Het straalt het gevoel van de AH uit.”

Kisteman: “De printcampagne van de Lidl past bij hun winkelformule. Het is simpel, gewoon, het brengt precies die boodschap over die het wil overbrengen.”

Overeem: “De Zwarte Cross heeft met een beperkt budget gebruik gemaakt van hyves. De hyvesgebruiker kon samen met tante Rikie en haar crossbrommer over al diens hyvesvrienden springen en zo kans maken op toegangskaarten. Het paste perfect bij de doelgroep.”

forum reclame en communicatie

vallei business | nummer 4 | september 2010

Deelnemers: Bedrijf:

Joachim van der Schuppen Reklame van Schuppen bv

Lody Willemsen De Kleuver Bedrijfscommunicatie

Helen van den Oever Case Communicatie

Rien Krol Pors|de Ridder PR

Nel van Vessem De Indruk Bedrijfscommunicatie

Daan Overeem Bovenkamer zonder overhead

Ikram Akkouh Total Creation

Lambert Kisteman KRB Reclame

marketing

Yes! Een crisis!

De economische crisis begon alweer drie jaar geleden in de zomer van 2007. Inmiddels heeft de crisis zo ongeveer geen enkele branche ongemoeid gelaten. Dalend consumentenvertrouwen gecombineerd met marktverzadiging zorgen voor stokkende verkoop- en omzetcijfers. Toch zijn er nog steeds ondernemingen die blijven groeien wat betreft klanten, omzet en rendement, terwijl deze bedrijven toch echt te maken hebben met dezelfde crisis. Een crisis biedt blijkbaar ook kansen.

Winners have plans,

losers have excuses

Je kunt meegaan in het algemene negatieve geklets over de crisis en het als excuus gebruiken voor tegenvallende resultaten. Vervolgens kun je angstvallig blijven vasthouden aan wat je altijd al gedaan hebt, wachtend tot de crisis weer voorbij gaat. Of je neemt het heft in eigen hand en gaat je richten op zaken waar je wel invloed op hebt. Of het nu crisis is of niet: als organisatie, als manager, als medewerker: je moet blijven verbeteren, innoveren, bijsturen, aanpassen. Als je denkt dat je er bent, dat je toch wel blijft groeien, dat de nieuwe klanten gewoon wel blijven binnenstromen, dat het allemaal wel mee zal vallen, komt de klap van tegenvallende resultaten twee keer zo hard aan.

Durf daarbij ook keuzes te maken: kies voor een bepaalde doelgroep, een bepaalde positionering en laat daarmee ook doelgroepen bewust liggen. Zorg dat je herkenbaar bent, dat je ergens voor staat en niet zoals een van de vele doorsnee firma’s bent die er in Nederland al zoveel zijn. Een crisis is het moment om dergelijke keuzes nu eens eindelijk te maken.

Maak gebruik van de rust van een crisis

In de ‘gouden tijden’ eind jaren ’90 en begin jaren ’00, hebben we vooral gedaan wat we goed konden en veelal meegelift op de toenemende welvaart. De focus lag op het resultaat: geld verdienen. Niet ‘out of the box’ denken, want dat was zonde van de tijd en niet nodig. Als je het minder druk hebt door de crisis, heb je nu tijd om je processen te verbeteren, het bedrijf beter te maken. Eindelijk eens tijd om na te denken over je strategie en daarbij zoveel mogelijk opties de revue laten passeren.

Doe eens iets anders

Een crisis vergt nieuwe inzichten, ‘out of the box’ denken. Durven af te wijken, durven te vernieuwen. Als je dag-in-dag-uit in een kantoor werkzaam bent, dezelfde tijden werkt op dezelfde werkplek met dezelfde mensen, dan lukt dat niet. Ga eens kijken bij collega’s in het land, bezoek seminars. Maar kijk vooral ook buiten de branche: zoek oplossingen niet te dichtbij, anders had je die oplossing waarschijnlijk al veel eerder bedacht. Betrek ook je medewerkers hierbij. Laat ze ervaren hoe het anders kan, dan krijg je meer binding, meer commitment bij het doorvoeren van veranderingen. Innovatie is belangrijk, dat zie je aan nieuwe succesconcepten als flexwerken en Het Nieuwe Werken.

Focus op het proces, niet op het resultaat

Als je proces goed is, komt het resultaat vanzelf. Als je focust op het proces, levert dat ook veel minder stress op, je hebt het namelijk zelf volledig in de hand. Resultaat daarentegen is afhankelijk van veel factoren waar je geen invloed op hebt, zoals je concurrenten en ... de crisis. Om processen te verbeteren is tijd nodig. Soms win je misschien maar twee procent met een verbetering, maar vijftig van dergelijke verbeteringen is ook honderd procent. Ga eens rond de tafel met je medewerkers en stel een lijst op met verbeterpunten. Het mooiste is als je hierbij gesteund wordt door de resultaten van een klanttevredenheidsonderzoek. Laat je medewerkers zelf de problemen inzichtelijk maken en oplossingen aandragen en je zorgt weer voor betrokkenheid.

Eerlijk vergelijken

Als je gaat vergelijken, zal je niet alleen moeten kijken naar je cijfers uit het verleden, maar vooral ook kijken naar wat je concurrenten doen. Je kunt met een omzetdaling van twintig procent nog steeds beter zijn dan je concurrenten in de regio als die met dertig procent onderuit gaan. Bezoek je concurrenten ook regelmatig en vraag van je medewerkers om hetzelfde te doen. Stel hun sterke en zwakke punten vast. Als je niet weet wat je concurrent doet, dan weet je ook niet wat je zelf moet doen om beter te zijn.

Meet wat je weten wilt

In tijden van crisis beseffen we ons ineens weer dat elke euro telt. Maak gebruik van dit gevoel en zorg voor een goede controlling binnen je bedrijf. Formuleer de juiste ‘key performance indicators‘ en zorg dat je medewerkers hierbij weer betrokken worden. En de medewerkers zelf dan? De grootste kostenpost in elke onderneming is personeel en toch worden de prestaties van medewerkers vaak nog steeds veel te subjectief en onregelmatig beoordeeld. Zorg voor beoordelingscriteria die S.M.A.R.T. zijn en zorg voor een beleidsmatig personeelsevaluatieplan. Als je daar zelf niet de knowhow voor hebt, schakel dan een externe partij in. Dat hoeft niet direct geld te kosten: voor een MER (Management, Economie en Recht) student kan dit een interessante (stage)opdracht zijn.

Geef je medewerkers

inspraak

De sleutel bij het te lijf gaan van een crisis is personeel. Personeel is sowieso in de dienstverlenende sector doorslaggevend voor het succes, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Vaak wordt door ondernemers gemopperd over personeel: ze willen niet, zijn niet gemotiveerd. Maar wie heeft dat personeel aangenomen? Wie is degene die moet zorgdragen voor een motiverend werkklimaat? Juist: dat is diezelfde ondernemer. Als het wat minder gaat in je bedrijf wijs dan niet naar je personeel, maar kijk in de spiegel en geef je fouten toe. Stel jezelf eens kwetsbaar op, dat creëert begrip en vertrouwen bij je personeel. Wees geen politieagent. Als mensen zelf iets hebben bedacht of geïnitieerd staan ze daar veel meer achter dan dat alles van bovenaf wordt opgelegd. Alleen dan krijg je gemotiveerde medewerkers die zelf verantwoordelijkheid nemen. Een crisis maakt mensen meer ontvankelijk voor veranderingen. Laat mensen wisselen van plaats, zorg voor horizontaal en verticaal overleg en laat ze leren van elkaar en gezamenlijk tot nieuwe ideeën komen. Crisistijd is dus het moment om te veranderen. Niet afwachten, maar handelen, zorgen dat je de concurrentie en de crisis een stap voor bent. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Aarzel dus niet, want voor je het weet is de crisis alweer voorbij!

Bronvermelding: Yes!

Een crisis, Marc Lammers, 2009.

Winners have plans,

losers have excuses

Je kunt meegaan in het algemene negatieve geklets over de crisis en het als excuus gebruiken voor tegenvallende resultaten. Vervolgens kun je angstvallig blijven vasthouden aan wat je altijd al gedaan hebt, wachtend tot de crisis weer voorbij gaat. Of je neemt het heft in eigen hand en gaat je richten op zaken waar je wel invloed op hebt. Of het nu crisis is of niet: als organisatie, als manager, als medewerker: je moet blijven verbeteren, innoveren, bijsturen, aanpassen. Als je denkt dat je er bent, dat je toch wel blijft groeien, dat de nieuwe klanten gewoon wel blijven binnenstromen, dat het allemaal wel mee zal vallen, komt de klap van tegenvallende resultaten twee keer zo hard aan.

Durf daarbij ook keuzes te maken: kies voor een bepaalde doelgroep, een bepaalde positionering en laat daarmee ook doelgroepen bewust liggen. Zorg dat je herkenbaar bent, dat je ergens voor staat en niet zoals een van de vele doorsnee firma’s bent die er in Nederland al zoveel zijn. Een crisis is het moment om dergelijke keuzes nu eens eindelijk te maken.

Maak gebruik van de rust van een crisis

In de ‘gouden tijden’ eind jaren ’90 en begin jaren ’00, hebben we vooral gedaan wat we goed konden en veelal meegelift op de toenemende welvaart. De focus lag op het resultaat: geld verdienen. Niet ‘out of the box’ denken, want dat was zonde van de tijd en niet nodig. Als je het minder druk hebt door de crisis, heb je nu tijd om je processen te verbeteren, het bedrijf beter te maken. Eindelijk eens tijd om na te denken over je strategie en daarbij zoveel mogelijk opties de revue laten passeren.

Doe eens iets anders

Een crisis vergt nieuwe inzichten, ‘out of the box’ denken. Durven af te wijken, durven te vernieuwen. Als je dag-in-dag-uit in een kantoor werkzaam bent, dezelfde tijden werkt op dezelfde werkplek met dezelfde mensen, dan lukt dat niet. Ga eens kijken bij collega’s in het land, bezoek seminars. Maar kijk vooral ook buiten de branche: zoek oplossingen niet te dichtbij, anders had je die oplossing waarschijnlijk al veel eerder bedacht. Betrek ook je medewerkers hierbij. Laat ze ervaren hoe het anders kan, dan krijg je meer binding, meer commitment bij het doorvoeren van veranderingen. Innovatie is belangrijk, dat zie je aan nieuwe succesconcepten als flexwerken en Het Nieuwe Werken.

Focus op het proces, niet op het resultaat

Als je proces goed is, komt het resultaat vanzelf. Als je focust op het proces, levert dat ook veel minder stress op, je hebt het namelijk zelf volledig in de hand. Resultaat daarentegen is afhankelijk van veel factoren waar je geen invloed op hebt, zoals je concurrenten en ... de crisis. Om processen te verbeteren is tijd nodig. Soms win je misschien maar twee procent met een verbetering, maar vijftig van dergelijke verbeteringen is ook honderd procent. Ga eens rond de tafel met je medewerkers en stel een lijst op met verbeterpunten. Het mooiste is als je hierbij gesteund wordt door de resultaten van een klanttevredenheidsonderzoek. Laat je medewerkers zelf de problemen inzichtelijk maken en oplossingen aandragen en je zorgt weer voor betrokkenheid.

Eerlijk vergelijken

Als je gaat vergelijken, zal je niet alleen moeten kijken naar je cijfers uit het verleden, maar vooral ook kijken naar wat je concurrenten doen. Je kunt met een omzetdaling van twintig procent nog steeds beter zijn dan je concurrenten in de regio als die met dertig procent onderuit gaan. Bezoek je concurrenten ook regelmatig en vraag van je medewerkers om hetzelfde te doen. Stel hun sterke en zwakke punten vast. Als je niet weet wat je concurrent doet, dan weet je ook niet wat je zelf moet doen om beter te zijn.

Meet wat je weten wilt

In tijden van crisis beseffen we ons ineens weer dat elke euro telt. Maak gebruik van dit gevoel en zorg voor een goede controlling binnen je bedrijf. Formuleer de juiste ‘key performance indicators‘ en zorg dat je medewerkers hierbij weer betrokken worden. En de medewerkers zelf dan? De grootste kostenpost in elke onderneming is personeel en toch worden de prestaties van medewerkers vaak nog steeds veel te subjectief en onregelmatig beoordeeld. Zorg voor beoordelingscriteria die S.M.A.R.T. zijn en zorg voor een beleidsmatig personeelsevaluatieplan. Als je daar zelf niet de knowhow voor hebt, schakel dan een externe partij in. Dat hoeft niet direct geld te kosten: voor een MER (Management, Economie en Recht) student kan dit een interessante (stage)opdracht zijn.

Geef je medewerkers

inspraak

De sleutel bij het te lijf gaan van een crisis is personeel. Personeel is sowieso in de dienstverlenende sector doorslaggevend voor het succes, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Vaak wordt door ondernemers gemopperd over personeel: ze willen niet, zijn niet gemotiveerd. Maar wie heeft dat personeel aangenomen? Wie is degene die moet zorgdragen voor een motiverend werkklimaat? Juist: dat is diezelfde ondernemer. Als het wat minder gaat in je bedrijf wijs dan niet naar je personeel, maar kijk in de spiegel en geef je fouten toe. Stel jezelf eens kwetsbaar op, dat creëert begrip en vertrouwen bij je personeel. Wees geen politieagent. Als mensen zelf iets hebben bedacht of geïnitieerd staan ze daar veel meer achter dan dat alles van bovenaf wordt opgelegd. Alleen dan krijg je gemotiveerde medewerkers die zelf verantwoordelijkheid nemen. Een crisis maakt mensen meer ontvankelijk voor veranderingen. Laat mensen wisselen van plaats, zorg voor horizontaal en verticaal overleg en laat ze leren van elkaar en gezamenlijk tot nieuwe ideeën komen. Crisistijd is dus het moment om te veranderen. Niet afwachten, maar handelen, zorgen dat je de concurrentie en de crisis een stap voor bent. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Aarzel dus niet, want voor je het weet is de crisis alweer voorbij!

Bronvermelding: Yes!

Een crisis, Marc Lammers, 2009.

BUSINESS FLITSEN

Bedrijven doen het beter als

werknemer aandeelhouder is

Ondernemingen die werknemers laten delen in de winst en hen ook de mogelijkheid bieden om aandelen te kopen in het bedrijf, presteren beter dan ondernemingen die dat niet doen. En ook beter dan ondernemingen waarbij winstdeling en aandelenparticipatie voorbehouden is aan het (top)management. Dit blijkt uit onderzoek van Erik Poutsma en Geert Braam, bedrijfskundigen aan het Institute for Management Research van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Werknemers financieel laten deelnemen aan de onderneming door middel van opties, dat biedt geen voordelen. Integendeel zelfs: er blijken na verloop van tijd ook negatieve effecten op enkele financiële prestatie-indicatoren. Zo is bijvoorbeeld het resultaat per aandeel en het rendement op totale activa (return on total assets) van bedrijven met bedrijfsbrede optieregelingen voor werknemers respectievelijk bijna 0,8 procent en 1,9 procent lager dan bij bedrijven die geen optieregeling hebben. Bij bedrijven met optieplannen voor alleen topmanagement zijn de resultaten respectievelijk 0,4 procent en 0,8 procent lager.

Bron: Radboud Universiteit Nijmegen

Groot deel arboregels verdwijnt

Per 1 januari 2010 verdwijnen 76 van de 92 beleidsregels voor arbeidsomstandigheden. Uit een analyse van de arbobeleidsregels blijkt dat de sectorale invulling via arbocatalogi en risico inventarisaties en evaluaties (rie’s) zo succesvol is, dat regels voor een groot deel overbodig zijn. MKB-Nederland is blij met deze grote deregulering. Werkgevers en werknemers in verschillende sectoren maken de laatste jaren vooral afspraken over arbeidsomstandigheden via arbocatalogi. Op deze wijze kunnen zij beter aan de normen uit de Arbeidsomstandighedenwetgeving voldoen. Een groot deel van de arbobeleidsregels wordt daarom geschrapt.

Bron: Razende Robot Reporter via Nieuwsbank

communicatie

U heeft een website, maar nog (te)

weinig bezoekers?

Het zijn wellicht ook vragen die door uw hoofd spoken:

• Hoe genereer ik meer sales/bezoekers op of via mijn website?

• Hoe kom ik bovenaan te staan in Google?

• Hoe komt het dat mijn concurrent overal bovenaan staat?

Deze vragen krijgen wij als online marketingspecialisten en webdesigners bijna dagelijks op ons afgevuurd. Niet alleen van nieuwe klanten, maar ook van bestaande opdrachtgevers. In dit artikel vertellen wij u graag waarom deze bedrijven toch nog steeds klant bij ons zijn.

Hiernaast zullen wij u in de aankomende edities van Vallei Business nader inzicht proberen te geven in de mogelijkheden en kansen die er zijn op het gebied van zoekmachine marketing (SEA), affiliate marketing, social media, non-webbased, advertentienetwerken, shopping sites, portals en ISP’s.

Zoekmachine optimalisatie

Bij deze aftrap zullen wij het optimaliseren van uw website voor een betere zichtbaarheid binnen de zoekmachines

belichten. De aspecten die hieraan bijdragen zijn onder te verdelen in de techniek, content en populariteit van uw website.

Techniek

Dit kunt u zien als het hart van uw website. Technische

aspecten die van belang zijn voor een goede indexatie zijn onder andere sitestructuur en thema’s, beschrijvende en korte linkstructuur, breadcrumbs, zoekmachine vriendelijke html (voorkom flash en frames), navigatie in html, CSS en javascript in externe bestanden en een xml sitemap.

Content

Om uw website te kunnen indexeren op de voor u

relevante termen, afbeeldingen of bijvoorbeeld filmpjes dient u deze termen onder andere in uw teksten (denk aan frequentie en synoniemen), titels, metatags (zoekwoorden en omschrijving in broncode) op te nemen, dan wel te koppelen aan zaken als filmpjes of afbeeldingen. Kortom, het is belangrijk dat u frequent en op verschillende manieren de voor u belangrijke zoekwoorden terug laat komen op uw website.

Populariteit

Het internet is in veel aspecten vergelijkbaar met de offline wereld en dat geldt zeker als we kijken naar populariteit. Online wordt dit onder andere bepaald door het aantal

inkomende links (links vanaf andere websites naar uw website). Het is daarbij wel van belang dat de link relevant is en daarnaast hechten zoekmachines meer waarde aan een link afkomstig van een autoriteit (betrouwbaar) en/of grote

partij. Voor een installatiebedrijf is een link vanaf Uneto-VNI dus belangrijker dan een link vanaf de website van de lokale damvereniging.

Garanties

We hebben niet voor niets bij ieder onderdeel het woord ‘onder andere’ toegevoegd, want bovenstaande lijst is

verre van volledig. Ook wij kunnen u dus geen sluitend antwoord geven op de eerdergenoemde vragen. U begrijpt dus dat het een complexe materie is waar op veel en uiteenlopende gebieden acties ondernomen kunnen worden. Ondanks de vele testen en onze ervaring met het optimaliseren van websites, is het telkens weer afwachten wat

resultaten van een optimalisatie zijn. Dit betekent ook dat er geen partijen zijn die u blijvend garanties kunnen geven op een specifieke ranking. Zij die u wel willen doen geloven dat u blijvend een nummer 1 positie in Google kunt verwerven, kunt u dus ook beter gelijk de deur wijzen.

Lysander Marketing, Media & Design is online marketing specialist en wij helpen o.a. ondernemingen als Bol.com, Van Ee Speeltoestellen, Mijndomein, Van Nifterik, De

Meer informatie

Lysander Marketing, Media & Design

Wesselseweg 164a

3774 RM Kootwijkerbroek

0342-444706

column

vallei business | nummer 4 | september 2010

Opvallend is het zeker: een reclamebureau dat in deze economisch barre tijden gezonde groeicijfers laat zien. KRB Reclame in

Barneveld vertoont deze expansie die wordt veroorzaakt door de onderscheidende aanpak van het bureau. Die laat zich kernachtig samenvatten in één woord: ‘resultaatgericht’.

Bij KRB zijn ze niet van de met vakjargon doorknede

rapporten en onderzoeken. Dat is vanaf het eerste contact merkbaar. De accountmanagers spreken de taal van de

ondernemer en willen vooral weten welke resultaten hij

wil bereiken. Is dat helder, dan vertalen zij de ondernemingsdoelstellingen in een nuchtere, heldere communicatie-

strategie. Een plan de campagne dat zowel op korte als

lange termijn gericht is op succes.

Rode draad

De Barneveldse reclamemakers mogen dan nuchter zijn in hun zakelijke aanpak, dit geldt zeker niet voor het ontwikkelde werk. Daarin speelt creativiteit de hoofdrol. Creativiteit gaat bij KRB Reclame bovendien veel verder dan een goede slogan of vernieuwend ontwerp. Het is in feite de rode draad in het gehele communicatieplan. Ook de keuze van de te

gebruiken media is niet zelden verrassend en ditzelfde kan ook gelden voor de timing en planning. En zelfs in de

selectie van doelgroepen kan soms een opvallend resultaat bereikt worden.

Informatielawine

Belangrijk is dat KRB een full service reclamebureau is.

Opdrachtgevers kunnen er hun gehele communicatiepakket onderbrengen, inclusief bijvoorbeeld mediaplaatsingen,

drukwerkinkoop, belettering en Google-adwordscampagnes. Dit bespaart de ondernemer niet alleen heel veel tijd en geld, het zorgt er ook voor dat alle reclame-uitingen op elkaar

zijn afgestemd. En juist die uniformiteit is succesmakend

of -brekend in de informatielawine van de 21e eeuw.

Digitaal ervaren

In de praktijk van alledag ontwikkelt KRB zowel analoge

als digitale communicatiemiddelen. De opzet van een

onderscheidende huisstijl is meestal het vertrekpunt, waarna de communicatiemix wordt ingevuld met bijvoorbeeld

folders, brochures, nieuwsbrieven en mailings. Maar ook

op digitaal gebied heeft het bureau veel ervaring. In het

afgelopen decennium ontwikkelde men een enorm aantal websites, e-nieuwsbrieven en digitale campagnes.

In één woord

resultaatgericht

KRB Reclame zoekt het onderscheid

KRB werkt met 17 bevlogen vakspecialisten voor klanten in een breed scala van branches en sectoren. Tot de klantenkring behoren veel ondernemingen uit het MKB maar ook overheidsinstellingen, goede doelen en non-profit organisaties. Het in Apeldoorn opgerichte bedrijf verkaste in 2005 naar een kantoorpand aan de Wilheminastraat in Barneveld. Voorbeelden van reclamecampagnes zijn te vinden op

www.krbreclame.nl.

bedrijfsprofiel

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media