Coverstory Cellro

Magazines | Vallei Business nummer 6 2018

Zakenmagazine voor de FoodValley regio

JAARGANG 34

Januari 2019, editie 6

REDACTIE ADRES

MVM Productions BV, Postbus 6684, 6503 GD Nij-megen

Kerkenbos 12-26C, 6546 BE Nijmegen

Tel. (024) 373 8505, Fax (024) 373 0933

info@vanmunstermedia.nl

UITGEVER

Michael van Munster

Hoofdredactie

Jessica Scheffer

REDACTIE BIJDRAGEN

Sofie Fest, Hans Haj?e, Aart van der Haagen, Mar-lies Dinjens,

Simon de Wilde, Daphne Doemges-Engelen

fotografie

Joost Franken, Marcel Krijgsman,

Aart van der Haagen

VORMGEVING / opmaak

Julian Kersten, Lisa Pashouwers

DRUK

Bal Media

ADVERTENTIE-EXPLOITATIE

VM Sales en Support B.V.

Joep van der Linden t: 024-6423449

Kerkenbos 12-24A, 6546 BE Nijmegen

Tel. (024) 373 8505, Fax (024) 373 0933

info@vanmunstermedia.nl

ABONNEMENTEN

Abonnementen kunnen op elk gewenst tijdstip in-gaan met en looptijd tot 31 december en worden automatisch verlengd tenzij de abonnee uiterlijk voor 31 oktober schriftelijk opzegt.

Abonnementsprijs per jaar 39 euro

Copyrights

Het auteursrecht op de in dit tijdschrift

verschenen artikelen wordt door de

uitgever voorbehouden.

Hoewel de informatie gepubliceerd in deze uitgave zorgvuldig is uitgezocht en waar mogelijk gecontro-leerd, sluiten de uitgever en de redactie uitdrukke-lijk iedere aansprakelijkheid uit voor eventuele on-juistheden en/of onvolledigheid van de verstrekte gegevens.

? 2018 Overname van artikelen is slechts mogelijk na verkregen schriftelijke toestemming van de uit-gever

Abonnees ontvangen

6 keer per jaar het vakblad,

toegang tot het volledige archief op

www.valleibusiness.nl, 12x per jaar

de digitale nieuwsbrief, korting op

lezersaanbiedingen Vallei Business,

gratis opname bedrijvengids en

vacatureservice.

www.valleibusiness.nl

inhoudsopgave

4 Coverstory Cellro

9 Column Innius

10 FOV

12 Hillstar kiest bewust voor ander pand in Veenendaal

14 Strategische Agenda Regio Foodvalley 2020-2025

16 Interview Jacco Vonhof

21 Bedrijfsleven wil aanleg campusroute Wageningen

22 BVS Sociaal Metaal: Maatschappelijk verantwoord vak- manschap

26 Food Academy volgend schooljaar van start

28 Dirkzwager: klaar voor de toekomst

33 Column ONL

34 Veilige werkomgeving dankzij vakkennis van ESV

36 Van Hunnik & Kok Advocaten: Juridische partner voor ondernemers uit de Vallei

39 Column Spectus Coaching

40 Loopbaanbegeleiding via De Werkcoach

42 Coach Paard: 'Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg'

45 Literatuur

47 Column Ponjee Advies

48 FaamWerkt: 'Bouwen aan teams geeft voldoening'

51 Column Loopbaancoach4U / Online Tuincoach

52 Humanversity: Oplossing bij verandering in bedrijf en organisatie

54 Mindfullness Centrum Heuvelrug: Beter in balans dankzij mindfulness en yoga

56 Column Wijnberger Coaching / Geen Ruzie op het werk

57 Optimal Mind: Fitness voor het brein als antwoord op veel klachten

58 MKBTR: Dat wat een cv niet vertelt

60 Mareba: 'Debiteurenbeheer blijft vaak liggen'

63 Column PBL Coaching

64 Autoglans: Schoner dan nieuw

65 Beenen: OEE De volgende stap in productieverbete- ringen

66 Tuxis: Gaat u goed om met de data van uw klanten?

68 Column Canrinus Consultancy

69 Column Lagarde

71 Column Van der Kooij Clean Technologies

73 Column De Vries en Partners

74 Aeternus adviseert ondernemend Nederland bij fusies en overnames

77 Column De Hooilanden

78 Inspectus

81 Column MKBTR

82 Recensie De Vendel

84 Jaarbeurs Meetingmoods Filosofie

87 Column Youngwise

90 Column Organad

91 Continue IT: Tijdelijke detachering IT professionals

94 Column Oxonia

In slagorde staan de gele robotarmen van Cellro in de fabriekshal in Veenendaal opgesteld. Als ze gereed zijn, gaan ze naar klanten die over de wereld zitten. Van China tot Duitsland tot de Verenigde Staten; in deze en nog meer landen werken grote en kleine ondernemers met de automatiseringsoplossing voor verspanende bedrijven van Cellro. "Ongeveer vijf pro-cent van de omzet behaalt Cellro in Nederland en de rest komt uit het buitenland", vertelt Elise de Koning trots. Ze is marketing co?rdinator en sales manager bij het bedrijf uit Veenendaal.

Innovatie

Cellro werd in 2004 opgericht door de innovatieve on-dernemer Bram de Koning. Hij had op dat moment al een ander bedrijf dat matrijzen maakte en spuitgiet-werk deed. "Er was behoefte aan automatisering voor de producthandeling, maar wat De Koning zocht was er nog niet en daarom begon hij Cellro." Vanaf het begin is het doel van Bram de Koning geweest om een

internationaal merk te bouwen vanuit de visie: mo-dulaire automatisering in combinatie met intelligente software. "In de beginjaren was het pionierswerk pur sang. We richten ons op de bovenkant van de markt waarbij we enorm veel functionaliteiten aanboden voor machines bij grote bedrijven. Eigenlijk was het een grote legodoos."

Het besef drong tot De Koning door dat Cellro meer dan zeventig procent van de markt liet liggen. "Toeleveranciers van de industrie en mkb-bedrijven hadden geen toereikend budget voor de oplossing die Cellro op dat moment bood, terwijl ze er wel degelijk behoefte aan hadden", legt Elise de Koning uit. Het bedrijf uit Veenendaal ontwikkelde daarop een voor de markt laagdrempeliger product: Xcelerate. "Met deze robotarm heb je alle brains op een vierkante meter in je fabriekshal staan", wijst Elise de Koning naar de robotarmen in de fabriekshal. Deze robotarm is volgens haar geschikt voor bedrijven die kleine se-ries produceren. "Ze kunnen er mee draaien, frezen, slijpen en meten."

Wereldwijde automatiserings-

oplossingen voor

verspanende bedrijven

Cellro

Het innovatieve bedrijf Cellro maakt robotarmen die de hele wereld overgaan. Vanuit twee fabriekshallen in Veenendaal werken ze met zeventig man aan de hardware en software. Om de groei aan te kunnen is het bedrijf hard op zoek naar nieuwe collega's.

coverstory cellro

Tekst: Simon de Wilde

Tevreden klant

Een van de eerste klanten van Cellro die Xcelerate aanschafte, was het familiebedrijf Imminkhuizen Metaaltechniek uit Barneveld. De ondernemer specialiseert zich sinds 2008 in de productie van onderdelen voor machinebouwers voor onder meer de sectoren food, scheepvaart en transport. Omdat zijn klanten veel effici?ntie en flexibi-liteit verwachten, raakte Imminkhuizen op de tweejaarlijkse demoweek die Cellro organiseert, ge?nteresseerd in Xcelerate. Na de aanschaf moest Imminkhuizen een drempel over om de robotarm te leren kennen, te gebruiken en te integreren in het productieproces. "Ze begonnen eerst overdag met het draaien van productie maar toen ze dat in de smiezen hadden lieten ze de machine in de avonduren en het weekend draaien." Voor Imminkhuizen zijn het twee vliegen in ??n klap. Enerzijds produceren ze op een hoger tempo en in grotere aantallen zonder een extra machine aan te hoeven schaffen. Anderzijds maken ze de focus van het aanwezige vakpersoneel vrij van simpel en herhalend werk. Imminkhuizen stelt dat hij met de Xcelerate op kan tegen de lagelonenlan-den. Ook de klanten van Imminkhuizen zijn tevre-den. Inmiddels is de ondernemer uit Barneveld daarom verhuisd naar een grotere fabriekshal. "Ze hebben de smaak van automatisering te pakken want nu hebben ze een grotere oplossing bij ons besteld: Elevate gekoppeld aan een GF Mikron Mill P 500u, een hoogwaardige 5-assige freesbank voor onbemande productie", legt Elise de Koning uit. Met deze machine kunnen ze nauwkeuriger werken, en ook complexe onderdelen gemakkelij-ker produceren. "Dit product wordt nu voor hen gebouwd en volgend jaar geleverd. Wij zijn daar echt supertrots op", glundert Elise de Koning.

Goedlopend product

Elise de Koning vertelt dat op dit moment Xcelerate een van de 'hardlopers' is van Cellro. "Het product slaat aan in de markt van kleine bedrijven tot mkb tot de grote verspanende be-drijven. Ondernemers zetten Xcelerate succesvol in en prijzen het product om zijn flexibiliteit en toekomstbestendigheid. Het is een product wat een hoge mate van standaardisatie kent en wat de productie en schaalbaarheid van dit product zeer flexibel maakt." Een blik in de fabriekshal spreekt boekdelen. Rijen met Xcelerates die achter elkaar samen gebouwd worden. De klant van Cellro heeft een aantal keuzes die vooraf gemaakt wor-den afhankelijk van hun productieproces. Cellro levert het product met de juiste configuratie. "We bouwen niet from scratch maar op basis van bestaande kennis. De klant heeft veel vrijheid om Xcelerate pas te maken op zijn eigen productie-proces door de gebruiksvriendelijke besturing van het product. Maatwerk is geen probleem want dat voegen toe we aan de bestaande software en hardware zodat er met een relatief kleine investe-ring voortgebouwd kan worden op het bestaande

systeem. Ook kunnen in de toekomst extra functio-naliteiten worden toegevoegd zodat de ondernemer met Xcelerate klaar is voor de toekomst", aldus Elise de Koning.

TrotsCellro is trots dat haar wortels liggen in Veenendaal en de Gelderse Vallei. Maar de meeste omzet komt uit het buitenland. De slimme oplossingen zoals Xcelerate, Elevate, Modularate en Skid gaan de hele wereld over. Klanten komen bij hen via het dealernetwerk, maar ook via mond-tot-mondreclame en het internet. Het in Zwitserland gevestigde productiebedrijf Posytec uit Bigelen, nabij Bern, maakt mechanische onderdelen voor diverse industrie?n. "Wij kwamen bij hen in beeld toen een wederverkoper over ons vertelde. Medewerkers van Posytec deden research op internet en zagen filmpjes van onze tevreden klanten. Ze werken nu met ons product Modulerate. Alles wat ze nu produceren gebeurt met een robot die uit onze fabriekshal in Veenendaal komt."

Inmiddels werken er zeventig mensen bij Cellro in Veenendaal, waarvan dertig softwaredevelopers. "In twee hallen maken we alles zelf. Hardware en software. De verkoop in Nederland doen we zelf en

Ongeveer vijf procent van de omzet behaalt Cellro in Nederland en de rest komt uit het buitenland", aldus Elise de Koning.

'Ondernemers zetten Xcelerate succesvol in en prijzen het product om zijn flexibiliteit en toekomst-bestendigheid'

de rest gebeurt via dealers die we een opleiding aanbie-den hier in Veenendaal." In de toekomst wil Cellro zich onder andere richten op de verkoop van producten aan de Scandinavische landen, Rusland en Polen. Daar zit volgens De Koning ook een echte maakindustrie.

ChinaHet is de overtuiging van Elise de Koning dat elke ver-spaner in Nederland en daarbuiten moet automatiseren. "Als je over vijf jaar nog wil bestaan moet je wel mee. Anders blijf je niet concurrerend genoeg." Elise de Koning bemerkt wel dat er veel koudwatervrees is omdat kleinere ondernemers de infrastructuur van hun bedrijf moeten aanpassen: "Als alles opnieuw georganiseerd is en ze kijken op hun gemak hoe de robot zijn werk doet, beseffen ze dat ze extra tijd hebben. Een georganiseerde structuur is belangrijk voor automatisering, maar zeker geen voorwaarde. Een product als Xcelerate implemen-teer je eenvoudig in je productie als ondernemer en het helpt om tot een betere georganiseerde bedrijfsvoering te komen." In Duitsland, een grote en belangrijke markt voor Cellro, is er minder koudwatervrees en daar speelt ook de hoogte van de kosten van een investering minder mee volgens de Koning. "Als een Duitse ondernemer overtuigd is van de kwaliteit van de investering en aan al zijn wensen en eisen is voldaan dan gaat hij met ons in zee." Ook in China doet Elise de Koning inmiddels zaken via gerenommeerde universiteiten. "We zijn voorzichtig met het zakendoen daar en onze onderscheidende tech-nologie is gepatenteerd."

FamiliebedrijfBram de Koning is de oprichter van Cellro en inmiddels werkt naast zijn dochter Elise de Koning ook haar jonge-re broer in het bedrijf. Maar te koop lopen met het label familiebedrijf doet de familie echter niet. "Mijn vader is een held in iets bedenken. Hij is ook betrokken bij het uitbouwen van het bedrijf en als er weer verder ge?nno-veerd moet worden is hij de degene die dat in goede ba-nen leidt. Vroeger had ik een geweldig vakantiebaantje. Je rolt er vanzelf in en inmiddels werk ik hier zes jaar. Het is mooi dat we dit als familie kunnen doen en veel van onze klanten zijn ook familiebedrijven en die vinden dat mooi."

Cellro heeft een open bedrijfscultuur volgens Elise de Koning. "Iedereen heeft een hoge mate van verantwoor-delijkheid en zelfstandigheid. De gemiddelde leeftijd is ongeveer 35 en het leuke is dat veel van onze stagiairs bij ons blijven werken als ze afgestudeerd zijn. We zijn continue bezig met innoveren en werken met laatste technologie?n geeft een bepaalde sfeer. Alles wat we hier doen is state of the art", vertelt Elise de Koning. Om die groei aan te kunnen zijn er wel nieuwe collega's nodig. Van monteurs tot ingenieurs tot projectleiders en afstudeerders, alles is nodig. De mannen in werkkleding die tussen de robotarmen in de hal staan kunnen het simpelweg niet alleen aan", wijst Elise de Koning op haar collega's.

www.cellro.nl

Nominatie Business Event Veenenendaal

Al deze successen zijn niet onopgemerkt gebleven in Veenendaal. Zo was Cellro genomineerd voor een ondernemersprijs van het Business Event Veenendaal. "Dit ging via een voordracht commissie en de nominatie was in de categorie grootzakelijk. Ik heb een pitch gehouden tijdens de prijsuitreiking in de Basiliek en er was die avond muziek en film. Heel gaaf en erg nuttig om allemaal ondernemers uit de regio te spreken. In deze regio woont veel van ons personeel en veel van onze klanten uit Nederland zitten in de regio Midden-Nederland." Dat er veel mooie maakbedrijven zitten in de Vallei regio is Elise de Koning wel duidelijk. "Het was een mooi podium en dat we niet gewonnen hebben is jammer maar neem ik op de koop toe."

Meer informatie: https://cellro.com/

delen:

Vallei Business nummer 6 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement