Verschenen in Vallei Business nummer 6 2018

In jouw tuin kan alles!Het is best mogelijk dat je na mijn vorige twee columns dacht: 'Prima verhaal Tuincoach maar dat gaat bij ons niet werken'. In de praktijk ervaar ik dat er veel argumenten zijn om te blijven bij wat het is. Daarbij valt te denken aan argumenten als: 'Ik zit niet op de juiste positie, het kost teveel, wat halen we overhoop, krijg ik mijn directie wel enthousiast,' en dergelijke. Daar stopt het idee van mogelijkheden door de veelheid aan drempels om verder te gaan.

Recent zat ik bij een mbo-school en daar waren ze al jaren aan het steggelen over het 'fiets'probleem rondom het gebouw. Waar laat je al die fietsen? Na een inventarisatie van het probleem kwamen er nog meer ergernissen naar boven over elementen rondom het gebouw en konden we een plan van aanpak maken waarbij we twee opties uit-werkten. Dit mochten we aan de werkgroep en directie presenteren waarna we van een positief verraste directie de opdracht kregen om optie ??n nader uit te werken en twee maanden later was het plan al gerealiseerd! Na de zomervakantie hadden we een evaluatie en zowel werkgroep als directie waren erg enthousiast en tevreden over de uitkomsten van ons plan en de integrale aanpak. Zoals de directeur verwoorde: 'Wij geven jullie ons probleem, jullie bijten je er in vast en komen met oplossingen waarin wij een keuze maken en jullie ons volledig ontzorgen'.

Oproep

Wat mijn werk zo leuk maakt? Wij gaan open minded verder waar anderen vastlopen. Daarmee wil ik iedereen oproepen om te denken in mogelijkheden en contact te leggen met de OnlineTuincoach. Dan inventariseren wij online jullie vraagstuk of probleem en komen wij graag op de koffie om dit breder door te spreken.

Dus in jouw 'bedrijfs'tuin kan alles! Daag ons uit om jullie 'proble-men' op te lossen.

Wim den Oudsten

Online Tuincoach

www.onlinetuincoach.nl

Hoe goed kent u uw personeelsleden?

Een van de vervelendste dingen waar je als beleidsmaker mee te maken hebt is dat soms, als een donderslag bij heldere hemel, personeel aangeeft weg te willen. Erger elders een andere betrekking aanvaardt. Je wist van niks. Je zag het niet aankomen. Opeens. Weg.

Weer een goede kracht die het voor gezien houdt. Als bedrijf heb je toch al alle moeite om geschikt personeel te vinden, en dan nu dit Weer de markt af op zoek naar andere mensen. Bovendien: Je hebt een leidinggevende die het ook niet zag aankomen en dat maakt het er ook niet fijner op. Wat betekent dit voor de continu?teit van de betreffende afdeling? Moeten er nu potenti?le orders worden gepar-keerd in de tijd of erger nog, verlies je die aan de concurrentie?

Was het niet beter geweest als dit risico van te voren beter was in te schatten? Had betreffende medewerker niet meer tevredenheid elders in het bedrijf kunnen behalen? Heb je als bedrijf nu gefaald? Staat er voor iedere DGA een opvolging klaar?

Preventief werken

Vanuit mijn optiek had je dit kunnen voorkomen. Beter inzicht in de kansen en risico's die bepaalde banen van werknemers met zich mee nemen. In mijn optiek had een mooi overzicht van wie zit waar binnen diens carri?re; afgezet tegen de doelen van het bedrijf ver-lichtend kunnen werken. Preventief werken bespaart ontzettend veel ongewenste vaak dure langdurige kosten. Als je iedereen op zijn haar kracht inzet dan is er misschien minder aanleiding om te gaan kijken of het gras elders groener is. Dat verwacht je toch ook van de eigen externe klanten? Klanttevredenheid biedt vaak zekerheden, want dan kost het te veel moeite om een benchmark te doen. Dan zijn de veranderkosten vaak onverantwoord hoog. Waarom eigen personeel niet als interne klanten beschouwen?

Salaris is vaak bijvangst

Zet ze in hun kracht, geef ze de mogelijkheid om hun lichaam en geest van tijd tot tijd aan andere zaken te besteden. Bedenk wat een goede werk-priv?balans versus een verstoorde voor de organisatie kan opleveren. Zijn de meerkosten van goed intern onderzoek dan niet veel verantwoorder? Waardeer de medewerkers. Kijk of je ze nog ergens mee van dienst kan zijn. Dat extra geld verdienen is meestal niet de reden van vertrek, maar zeker nu een mooie bijkomstigheid.

Cre?er meer tevreden medewerkers met een hogere interne klantte-vredenheid!

Ton Put: www.loopbaancoach4u.nl/interne-loopbaanbegeleiding

Loopbaancoach4u / Online Tuincoach Column

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Vallei Business nummer 6 2018

Coverstory CellroColumn Innius FOVHillstar kiest bewust voor ander pand in VeenendaalStrategische Agenda Regio Foodvalley 2020-2025Interview Jacco VonhofBedrijfsleven wil aanleg campusroute WageningenBVS Sociaal Metaal: Maatschappelijk verantwoord vak- manschapFood Academy volgend schooljaar van startDirkzwager: klaar voor de toekomst Column ONLVeilige werkomgeving dankzij vakkennis van ESVVan Hunnik & Kok Advocaten: Juridische partner voor ondernemers uit de ValleiColumn Spectus CoachingLoopbaanbegeleiding via De Werkcoach Coach Paard: Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg LiteratuurColumn Ponjee AdviesFaamWerkt: Bouwen aan teams geeft voldoeningColumn Loopbaancoach4U / Online TuincoachHumanversity: Oplossing bij verandering in bedrijf en organisatieMindfullness Centrum Heuvelrug: Beter in balans dankzij mindfulness en yogaColumn Wijnberger Coaching / Geen Ruzie op het werkOptimal Mind: Fitness voor het brein als antwoord op veel klachtenMKBTR: Dat wat een cv niet verteltMareba: Debiteurenbeheer blijft vaak liggen Column PBL CoachingAutoglans: Schoner dan nieuwBeenen: OEE De volgende stap in productieverbete- ringen Tuxis: Gaat u goed om met de data van uw klanten?Column Canrinus ConsultancyColumn LagardeColumn Van der Kooij Clean TechnologiesColumn De Vries en PartnersAeternus adviseert ondernemend Nederland bij fusies en overnamesColumn De Hooilanden Inspectus Column MKBTR Recensie De VendelJaarbeurs Meetingmoods Filosofie Column YoungwiseColumn OrganadContinue IT: Tijdelijke detachering IT professionalsColumn Oxonia
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media