Strategische Agenda Regio Foodvalley 2020-2025

Magazines | Vallei Business nummer 6 2018

De innovatieve Regio Foodvalley loopt wereldwijd voorop in de verduurzaming van de voedselketen, biedt economische stabiliteit en draagt zorg voor het menselijk welzijn. Die ambitie vraag om een gezamenlijke inzet van ondernemers, onderwijs en overheid. Binnen een gelijkwaardige verhouding brengen de ‘drie o’s’ vier doelstellingen samen in de Strategische Agenda Regio Foodvalley voor de periode 2020-2025.

Tekst: Aart van der Haagen
Fotografie: Regio Foodvalley

Belangrijke vraagstukken houden de wereld bezig, want verschijnselen als klimaatverandering, zeespiegelstijging en verstedelijking beïnvloeden ons toekomstperspectief en vergen drastische veranderingen in ons denken en doen. Hier liggen belangrijke kansen, maar ook opdrachten voor de economisch sterke Regio Foodvalley, die met Wageningen University & Research en een sterke bedrijfstak op het gebied van agrifood een innovatief kenniscluster vertegenwoordigt. Reden voor de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen om de handen ineen te slaan met het bedrijfsleven en het onderwijs en een integrale aanpak te ontwikkelen, te verankeren in de Strategische Agenda Regio Foodvalley 2020-2025. Een speciaal hiervoor in het leven geroepen commissie houdt zich hiermee bezig. Deze bestaat uit voorzitter Gijs Eikelenboom (Denkavit, Barneveldse Industriële Kring), vicevoorzitter Mariska de Kleijne (Rabobank Vallei en Rijn), René Verhulst (Regio Foodvalley), Piet Zoon (Regio Foodvalley), Mirjam van ’t Veld (Ziekenhuis Gelderse Vallei), Gerke van Zalk (Federatie Ondernemersbelangen Valleiregio), Bastiaan Pellikaan (Aeres Groep) en René van Holsteijn (Bedrijvenkring Ondernemend Veenendaal).

Gelijkwaardige samenwerking
“De Strategische Agenda Regio Foodvalley moet nog uitgewerkt worden,” vertelt Gijs Eikelenboom. “Allereerst hebben we een Startnotitie opgesteld, die we bij alle betrokken partijen in de omgeving onder de aandacht willen brengen, in de hoop en verwachting dat zij erop zullen reageren. Dat wil zeggen, vragen op tafel leggen en inzichten met ons delen. Op basis van die input formuleren we in de loop van 2019 de Strategische Agenda.” De commissievoorzitter weet dat het begrip Regio Foodvalley nog niet overal leeft. “Niet alle ondernemers kunnen zich er een helder beeld bij vormen. Het wordt echter een stuk concreter als we met elkaar een duidelijke focus bepalen en als we hen actief in de ontwikkeling van de regio betrekken. Precies daarom beschouwen we een gelijkwaardige samenwerking binnen de triple helix - bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid - als een speerpunt in het traject van de Strategische Agenda Regio Foodvalley. We nemen gezamenlijk de verantwoordelijkheid en bepalen met elkaar de doelen, de route en de financiering met elkaar.”

Visie: vier pijlers
Volgens de Startnotitie bevat de visie voor 2025 vier pijlers. Dan vormt Regio Foodvalley:
- Voor mens en dier een gezonde en vitale leefomgeving om trots op te zijn.
- Een proeftuin voor innovatie in duurzame en gezonde voeding; dé plek om kennis te verzamelen, te delen en toe te passen.
- Een koploper op de weg naar duurzame en betaalbare energie en in het maximaal hergebruiken van grondstoffen en materialen.
- Een innovatief samenwerkingsplatform van een diversiteit aan krachtige economische clusters, zoals food, health, tech en ICT.

Eikelenboom geeft aan dat dit nauw samenhangt met de missie van Regio Foodvalley. “We streven naar een toekomstbestendige economie waarin circulair werken centraal staat. Dit betekent een oneindige kringloop van grondstoffen, materialen, kennis en het benutten van menselijke capaciteit, dat een sociaal-economisch model voor iedereen - ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt -en milieuwinst oplevert. Daarnaast zetten we in op gezondheid en vitaliteit van mens en dier. Dat begint bij onze bodem en leefomgeving en werkt door in ons voedsel en onze leefstijl. Ook draait het in de missie om verbinding: binnen de triple helix, tussen de provincies Gelderland en Utrecht, tussen stedelijk en buitengebied, tussen de krachtige economie en het kennisintensieve topcluster AgriFood.”

Praktische toepassing
De praktische toepassing van het bovenstaande zal straks omschreven worden in de Strategische Agenda Regio Foodvalley, maar de Startnotitie geeft alvast een schot voor de boeg met drie strategische kernpunten, die de commissievoorzitter kort belicht. “Eerder noemde ik al de gelijkwaardige samenwerking tussen de partners in de triple helix, dus ondernemers, onderwijs en overheid. Een doelgericht karakter staat daarbij voorop. Het tweede kernpunt betreft bewuste aandacht voor sectoren waarop de regio economisch gezien rust of die landelijk een onderscheidend vermogen (kunnen) bieden, zoals ICT Valley. Als derde zoeken we naar verbinding met het topcluster AgriFood, dat qua kennis boven andere regio’s uitstijgt. Het bedrijfsleven en Wageningen University & Research moeten elkaar over en weer betrekken bij onderzoek en innovatie, wat meteen een rijke leeromgeving en proeftuin voor studenten oplevert. Dat gebeurt al op redelijke schaal, maar er liggen nog volop onbenutte kansen.”

Tastbaarder
Nog wat tastbaarder wordt een en ander wanneer Eikelenboom de thema’s beschrijft waarmee Regio Foodvalley in de nabije toekomst het verschil wil maken. “Bij ‘Transitie agrarische sector/vitaal platteland’ moeten vooruitstrevende maatregelen, zoals het versnellen van innovaties voor de veehouderij en alternatieve voedselproductie een gezonde leefomgeving voor mens en dier genereren. ‘Gezonde voeding, van prille start tot oude dag’ wil mensen ertoe bewegen om gezonder en duurzamer te gaan eten. Dat gebeurt straks via onderwijs, bewustwordings- en preventieprogramma’s. ‘Energietransitie’ richting zich op verduurzaming hiervan in woon- en werklocaties. ‘Human capital’ gaat uit van een optimaal functionerende arbeidsmarkt voor elk talent en elke levensfase. We investeren in de bekendheid en aantrekkingskracht van de regio, besteden veel aandacht aan een leven lang leren, maken het bedrijfsleven toegankelijker voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en kijken vooruit door data slim te benutten. ‘Versterking innovatie/ecosysteem, digitalisering en circulaire economie’ betekent het aanwenden van nieuwe technologieën en maatschappelijke ontwikkelingen, maar ook kennisuitwisseling en clustervorming.”

Rol voor iedere partij
De genoemde thema’s kennen volgens Eikelenboom enkele essentiële randvoorwaarden, te weten het creëren van een aantrekkelijke leefomgeving (ook voor expats, studenten en kenniswerkers) en het in balans brengen hiervan met de economische activiteiten, door de bereikbaarheid te verbeteren en de regio digitaal nog beter te ontsluiten. “Alles bij elkaar heeft de Strategische Agenda Regio Foodvalley vele facetten, wat een rol voor eigenlijk iedere partij binnen de triple helix met zich meebrengt: ondernemers, onderwijsinstellingen en overheid. Daarom hopen we veel input uit alle hoeken te genereren naar aanleiding van onze Startnotitie. Samen en in een verhouding van gelijkwaardigheid bepalen we de toekomst van onze innovatieve en economisch krachtige regio, waarin het voor mens en dier zo prettig toeven is.”

www.regiofoodvalley.nl


 

delen:

Vallei Business nummer 6 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by