Verschenen in Vallei Business nummer 6 2018

Nepnieuws

Volgens Wikipedia is dit desinformatie verhuld als nieuws, die verspreid wordt via sociale en traditionele media met als doel het maken van winst of het be?nvloeden van de publieke opinie. Nepnieuws is tegenwoordig overal er valt niet meer aan te ontkomen.

De afgelopen jaren verschenen in de media regelmatig juichende verhalen over de toenemende populariteit van autodelen. Dit zou in stedelijke gebieden vooral bij millenials in zwang zijn. Voor het delen van auto's zijn twee mogelijkheden, je stelt jouw eigen auto beschikbaar voor gebruik door anderen of je maakt het anderen gebruik van een door een organisatie beschikbaar gestelde deelauto. Het delen van producten die incidenteel gebruikt worden, klinkt heel logisch. Het bespaart je kosten, ruimte en zorgen.

Eigen auto

Het onderzoeksbureau Arthur D. Little, het oudste management consultancybu-reau ter wereld, heeft recent een onderzoek gehouden onder 8.000 autorijders in 13 landen. Uit dit onderzoek bleek dat autodelen, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, nog weinig populair is. Uit dit onderzoek bleek bovendien dat ondervraagden tot 40 jaar in Duitsland voor een eigen auto kiezen. Degene die autodelen overwegen zijn 60-plussers en geen millenials.

Nu zijn de lovende verhalen over autodelen en alle hippe urban autodelers natuurlijk geen nepnieuws. Het be?nvloedt de publieke opinie echter wel. Het beeld dat geschetst wordt is dat autodelen voor jonge dynamische mensen de mobiliteitsoplossing is. Uit het onderzoek van Arthur D. Little blijkt wat anders.

Emotionele waarde

Het delen van rationele gebruiksvoorwerpen zoals een kettingzaag of een beton-mixer is heel normaal. Maar als de persoonlijke betrokkenheid en emotionele waarde bij het voorwerp hoger worden, bijvoorbeeld een erfstuk of jouw zelf betaalde auto, wordt het lastiger. Autodelen is in stedelijke gebieden en voor sommige gebruikers een uitstekende vervoersoplossing. In het grote deel buiten de Randstad waar geen parkeerproblemen zijn en het openbaar vervoersnet minder fijnmazig is, kan een direct beschikbare auto een primaire levensbehoef-te zijn.

Huib van Loon

Oxonia autolease, advies & contractbeheer

www.oxonia.nl

column Oxonia

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Vallei Business nummer 6 2018

Coverstory CellroColumn Innius FOVHillstar kiest bewust voor ander pand in VeenendaalStrategische Agenda Regio Foodvalley 2020-2025Interview Jacco VonhofBedrijfsleven wil aanleg campusroute WageningenBVS Sociaal Metaal: Maatschappelijk verantwoord vak- manschapFood Academy volgend schooljaar van startDirkzwager: klaar voor de toekomst Column ONLVeilige werkomgeving dankzij vakkennis van ESVVan Hunnik & Kok Advocaten: Juridische partner voor ondernemers uit de ValleiColumn Spectus CoachingLoopbaanbegeleiding via De Werkcoach Coach Paard: Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg LiteratuurColumn Ponjee AdviesFaamWerkt: Bouwen aan teams geeft voldoeningColumn Loopbaancoach4U / Online TuincoachHumanversity: Oplossing bij verandering in bedrijf en organisatieMindfullness Centrum Heuvelrug: Beter in balans dankzij mindfulness en yogaColumn Wijnberger Coaching / Geen Ruzie op het werkOptimal Mind: Fitness voor het brein als antwoord op veel klachtenMKBTR: Dat wat een cv niet verteltMareba: Debiteurenbeheer blijft vaak liggen Column PBL CoachingAutoglans: Schoner dan nieuwBeenen: OEE De volgende stap in productieverbete- ringen Tuxis: Gaat u goed om met de data van uw klanten?Column Canrinus ConsultancyColumn LagardeColumn Van der Kooij Clean TechnologiesColumn De Vries en PartnersAeternus adviseert ondernemend Nederland bij fusies en overnamesColumn De Hooilanden Inspectus Column MKBTR Recensie De VendelJaarbeurs Meetingmoods Filosofie Column YoungwiseColumn OrganadContinue IT: Tijdelijke detachering IT professionalsColumn Oxonia
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media