Column Oxonia

Magazines | Vallei Business nummer 6 2018

Nepnieuws

Volgens Wikipedia is dit desinformatie verhuld als nieuws, die verspreid wordt via sociale en traditionele media met als doel het maken van winst of het be?nvloeden van de publieke opinie. Nepnieuws is tegenwoordig overal er valt niet meer aan te ontkomen.

De afgelopen jaren verschenen in de media regelmatig juichende verhalen over de toenemende populariteit van autodelen. Dit zou in stedelijke gebieden vooral bij millenials in zwang zijn. Voor het delen van auto's zijn twee mogelijkheden, je stelt jouw eigen auto beschikbaar voor gebruik door anderen of je maakt het anderen gebruik van een door een organisatie beschikbaar gestelde deelauto. Het delen van producten die incidenteel gebruikt worden, klinkt heel logisch. Het bespaart je kosten, ruimte en zorgen.

Eigen auto

Het onderzoeksbureau Arthur D. Little, het oudste management consultancybu-reau ter wereld, heeft recent een onderzoek gehouden onder 8.000 autorijders in 13 landen. Uit dit onderzoek bleek dat autodelen, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, nog weinig populair is. Uit dit onderzoek bleek bovendien dat ondervraagden tot 40 jaar in Duitsland voor een eigen auto kiezen. Degene die autodelen overwegen zijn 60-plussers en geen millenials.

Nu zijn de lovende verhalen over autodelen en alle hippe urban autodelers natuurlijk geen nepnieuws. Het be?nvloedt de publieke opinie echter wel. Het beeld dat geschetst wordt is dat autodelen voor jonge dynamische mensen de mobiliteitsoplossing is. Uit het onderzoek van Arthur D. Little blijkt wat anders.

Emotionele waarde

Het delen van rationele gebruiksvoorwerpen zoals een kettingzaag of een beton-mixer is heel normaal. Maar als de persoonlijke betrokkenheid en emotionele waarde bij het voorwerp hoger worden, bijvoorbeeld een erfstuk of jouw zelf betaalde auto, wordt het lastiger. Autodelen is in stedelijke gebieden en voor sommige gebruikers een uitstekende vervoersoplossing. In het grote deel buiten de Randstad waar geen parkeerproblemen zijn en het openbaar vervoersnet minder fijnmazig is, kan een direct beschikbare auto een primaire levensbehoef-te zijn.

Huib van Loon

Oxonia autolease, advies & contractbeheer

www.oxonia.nl

column Oxonia

delen:

Vallei Business nummer 6 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by