Van Hunnik & Kok Advocaten: Juridische partner voor ondernemers uit de Vallei

Magazines | Vallei Business nummer 6 2018

Advocaten Matthijs van Hunnik en Willem Kok waren jarenlang collega's bij een advocatenkantoor in Barneveld en bleken dezelfde ambitie te koesteren: het ondernemerschap met de advocatuur combineren. In de zomer van 2016 ves-tigde het duo zich in Ede. "We zochten een nieuwe uitda-ging waarbij we zelf wilden bepalen welke rechtsgebieden en zaken we zouden aannemen. Het zelf verantwoordelijk zijn voor werk, de omzet en uitstraling van het bedrijf naar cli?nten toe, bevalt ons goed. Wij geven zelf richting aan ons bedrijf ?n zijn inhoudelijk bezig", vertelt Kok over de start van hun ondernemersavontuur.

Korte lijntjes

Van Hunnik & Kok Advocaten is een kantoor dat past bij de huidige tijd. Kok legt uit dat het kantoor niet te formeel is en dat ze proberen zo laagdrempelig mogelijk te zijn voor cli?nten. "Wij houden van korte lijntjes. Als ondernemer hoef je niet twee weken te wachten voordat we je terugbellen om een afspraak te maken. Wij werken graag samen met onze cli?nten. Te meer omdat dit uiteindelijk zorgt voor het beste resultaat. De input van de cli?nt is belangrijk voor het succes-vol afronden van een zaak", aldus Kok.

Mond-tot-mondReclame

In Ede houdt Van Hunnik & Kok kantoor aan de Max Planckstraat. Veel van hun cli?nten komen uit Ede en omgeving. "We werken voor zowel particulieren als onderne-mers maar ook voor stichtingen. Rechtsgebieden waarin we actief zijn: familie- en erfrecht, arbeidsrecht, incasso's maar ook personele kwesties en het opstellen en beoordelen van contracten behoren tot de werkzaamheden", legt Kok uit. Veel van de cli?nten komen via mond-tot-mondreclame bij het kantoor terecht.

Matthijs van Hunnik en Willem Kok starten hun advocatenkantoor in de zomer van 2016 in Ede. De ervaren advocaten helpen ondernemers uit de regio met juridische kwesties. "Wij houden van korte lijntjes. Cli?nten hoeven niet twee weken te wachten voordat we ze terugbellen om een afspraak te maken."

Van Hunnik & Kok Advocaten

Juridische partner voor ondernemers uit de Vallei

'Cli?nten hoeven niet twee weken te wachten voordat we ze terugbellen om een afspraak te maken'

Matthijs van Hunnik en Willem Kok.

Kok vertelt dat een zakenrelatie van zijn broer, die een bedrijf heeft dat onder meer hoogwerkers ver-huurt, bij hen aanklopte. De ondernemer voerde een asbestsanering uit voor een klant, maar hij was halverwege de opdracht gestopt met het uitvoeren ervan. De opdrachtgever wilde niks van de factuur betalen. In plaats daarvan wilde de opdrachtge-ver een schadeprocedure starten omdat hij van mening was dat het stoppen onrechtmatig was. Na een telefonisch gesprek werd de cli?nt op kantoor uitgenodigd om de zaak door te spreken.

Vertrouwensband

De cli?nt wilde onverkorte betaling van de factuur, maar vanwege het feit dat hij zelf de opdracht had gestopt bleek dit geen haalbaar scenario. "Als de cli?nt op kantoor is start de samenwerking en ontstaat een vertrouwensband. Als er nieuwe infor-matie op tafel komt, wordt dit makkelijker gedeeld en dat maakt de zaak sterker", zegt Kok. Toen hij het contract van de asbestsaneerder bestudeerde, zag hij dat schadebeperking mogelijk was. "De schade was niet zo groot als de wederpartij suggereerde. Wij hadden ontdekt dat de opdrachtgever er zelf voor had gezorgd dat de klus nooit binnen de gestelde termijn van twee jaar uitgevoerd zou kun-nen worden. En als dat niet zou lukken zou er een hogere prijs gerekend worden."

De wederpartij wilde dus niks van de factuur be-talen, maar de rechter oordeelde dat een deel van de factuur aan de cli?nt van Van Hunnik & Kok be-taald moest worden voor het werk dat was gedaan, ondanks dat hij niet had mogen stoppen. "Aan het onrechtmatige van tussentijds stoppen kun je juridisch niets doen. Schadebeperking bleek een interessante insteek voor deze zaak. Het scheelde uiteindelijk duizenden euro's voor mijn cli?nt. We konden met beperkte mogelijkheden samen een mooi resultaat behalen omdat we in vroeg stadium om de tafel zaten", zegt Kok.

De-escalerend werken

Kok vertelt dat het bovenstaande voorbeeld geen op zichzelf staand geval is. "Ik zie een trend in de samenleving waarbij ondernemers steeds sneller geneigd zijn om een kwestie aan de rechter voor te leggen. Voor ons kantoor is het zaak om de-esca-lerend te werken", vertelt Kok. Het is volgens de advocaat zaak om een goede afweging te maken of je een zaak voor de rechter brengt. "Maak eerst een goede kosten-baten afweging en dan is soms de conclusie dat je beter tot een regeling kunt ko-men." Een verklaring voor deze tendens heeft Kok

niet direct, maar hij denkt dat het te maken heeft met de veranderende arbeidsrelaties. "Mensen werken niet meer veertig jaar bij hetzelfde bedrijf en daarom is er misschien minder gevoel om er samen uit te komen. Tegelijkertijd stellen klanten hogere eisen en is de concurrentie vrij doorzichtig geworden."

Een voorbeeld is de kwestie van een cli?nt van Kok met een montagebedrijf waar hij al jaren mee samenwerkt. "In opdracht van een boer verbouw-de mijn cli?nt zijn schuur. De boer vond dat er geen deugdelijk product was geleverd en wilde de factuur niet betalen." De rechtbank haalde er een deskundige bij om te beoordelen of de schuur aan de technische en kwalitatieve eisen voldeed die in het contract waren opgenomen. Dat bleek het geval maar de boer vond de schuur niet 'mooi'. "In het contract stond niet opgenomen dat de schuur er mooi uit moest zien. Als dat wel het geval was geweest dan had de kwestie een andere afloop gehad. De conclusie was dat de boer de factuur en de kosten van de deskundige moest betalen", vertelt Kok.

Arbeidsrecht

Ook arbeidsrechtelijke kwesties komen aan bod in de praktijk van Van Hunnik & Kok. Ondernemers uit Ede en omgeving kloppen bijvoorbeeld aan met de vraag hoe je een personeelslid dat niet goed functioneert kunt ontslaan. "Iemand ontslaan die disfunctioneert is nog altijd lastig. We adviseren altijd om eerst in gesprek te gaan en een verbe-terplan te maken. Een verbetertraject en gedegen documentatie is essentieel om bij de rechter voet aan de grond te krijgen als het contract uiteindelijk be?indigd moet gaan worden." Maar de uitkomst is onzeker en het traject is duur. Daarom is het volgens Kok vaak slimmer om met wederzijdse instemming uit elkaar te gaan en een vaststellings-overeenkomst te tekenen. Dan krijgt de werknemer een vergoeding mee.

Groei

Van Hunnik & Kok Advocaten timmert inmid-dels ruim twee jaar aan de weg. Beide advocaten genieten volop van de inhoudelijke kant van hun werk. Aan de ondernemerszijde hebben de heren ook plannen. "We hebben nu al ondersteuning van een juridisch medewerker en komend jaar komt daar een jurist bij. Een groeiplan is geen noodzaak, maar het is wel mooi om deze groei mee te maken."

www.vanhunnikenkok.nl

van hunnik & kok advocaten advocatuur

Tekst: Simon de Wilde

delen:

Vallei Business nummer 6 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by